Do poslední chvíle nebylo jasné, kdo vlastně vyhraje. Až do finále bankovního kola to vypadalo na web HypoVereinsbank hodnocený odbornou porotkyní Danuší Pecharovou i dvanáctičlennou porotou Peněz.CZ nejlepší známkou. Teprve když přišla hodnocení páté banky, bylo rozhodnuto. Ačkoliv doslova "jenom o prsa", doběhla do cíle jako bankovní jednička Bank Austria Creditanstalt. Pojďme si udělat malou rekapitulaci.
Bankéři to neumějí
Společným nešvarem bankovních stránek je totální grafická neschopnost, ignorance jednotného stylu corporate identity a nezáživně nudný jazyk prezentace. Na jakoukoliv interaktivitu či kreativitu předem zapomeňte.
Když uvážíme, jak velké částky banky bez mrknutí oka zaplatí za svou marketingovou komunikaci (například z naší pětky nejhorší Komerční banka utratila loni podle agentury ACNielsen jen za televizní reklamu téměř dvaaosmdesát milionů korun), je zarážející, že jejich webové stránky často vypadají jako amatérská dílka programátorských začátečníků.
ČSOB: Typicky špatně
První to má vždycky těžké. Československá obchodní banka nedopadla příliš dobře, třebaže v celkovém hodnocení jí nakonec patří bronzová příčka. Její web obsahuje vcelku dost informací. Jejich balení je ale typicky bankéřské. Špatné. Koncepce stránek ja archaická, prezentovaná data pro uživatele téměř nepoužitelná. Příliš mnoho nicneříkajících textů, uspořádání stránek je chaotické a na první pohled užitečná kalkulačka je totálně nepoužitelná - kdo z laických návštěvníků webu tuší, jaký je aktuální úrok pro hypotéky?
Komerčka: Obluda mezi bankami
Pokud by důvodem ke změně dřívějšího sloganu Komerční banky byla její internetová podoba, vysvětlení by bylo nasnadě. Má-li jít o dámu, pak hodně starou a hodně ošklivou. Takřka polovina bankovních stránek je totiž starší půl roku a řada údajů je cenných možná pro archiváře, nikoliv ale bankovní klientelu. O nějaké snaze navigovat uživatele na cestě za hledanými informacemi nelze mluvit ani náhodou - Komerčka spíš připomíná bludiště skrývající antického Mínotaura. Lidé z marketingu banky pak zřejmě vůbec netuší, co je to corporate identity, nebo snad banka nic takového ani nemá. Každá stránka totiž vypadá docela jinak.
Spořitelna: Naděje budoucnosti
Stroze statisticky - hned po Komerční bance nejhorší prezentace. Z hodnocení porotců však zároveň vyplývá, že spořitelní stránky vyšly docela správným směrem. Jejich velkou potíží je existence dvou tváří - moderní dynamická homepage je jen lákadlem otevírajícím bránu do velice strohé grafiky z minulosti. Texty uvnitř webu jsou podle porotců ukázkově odporné: jedna z i-soudkyň dokonce označila spořitelní stylistiku za 'úřednické ptydepe'. Úvodní stránku pak porota přijala se značnými rozpaky - zdá se jim totiž až příliš moderní, nebankovní, spíše zpravodajská.
Hypo: Hip, hip, hurá!
Elegantní, přehledný web. Na druhou stranu: informačně takřka chudokrevný. Přes tato zdánlivě si protiřečící hodnocení získala HypoVereinsbank stříbro - a až do minulého týdne dokonce vypadala jako nadějný kandidát na mistrovský titul.
Vítězství obsahu nad formou
V čem byly stránky Bank Austria Creditanstalt lepší, než web německé HypoVereinsbank? Zřejmě v obsahu. Grafika se totiž porotcům příliš nelíbila, ale informačně jsou rakouské stránky nejenom naditější - ona ta nádivka je dokonce i výživná!
Proč zrovna ony?
Určitě vás napadlo, proč jsme porotcům naservírovali k hodnocení právě toto bankovní menu a ne jiné. Kde je eBanka, proč chybí GE Capital Bank? Ptáte se správně, ale výběr bank nebyl náhodný. Jde o pět největších bank operujících na českém trhu, přičemž jejich velikostí je míněna bilanční suma v předminulém roce. Podobná kritéria - podíl na trhu - rozhodnou i v případech dalších hodnocených segmentů finančního trhu, které stránky se dostanou na stůl našich porotců a které nikoliv.
Rozhodujete i vy!
První diplom poputuje do Bank Austria Creditanstalt za nejlepší bankovní web Peněz.CZ, to už je jasné. Stále ještě ale můžete rozhodnout i vy, komu máme vypsat druhý připravený diplom. Vedle ceny poroty totiž udělujeme i cenu uživatelů webu. Ta vychází ze známek, jež přidělujete na konci hodnocení každé z posuzovaných stránek - podle včerejšího skóre patří i vaše cena rakouské bance. Konečné rozhodnutí však ještě stále můžete změnit. O vítězi uživatelského kola totiž rozhodne stav hlasování v šest hodin večer v úterý 24. dubna.
Vysvědčení hodnocených bankovních webů (známky jako ve škole) | |
kategorie | ČSOB | KB | ČS | Hypo |
BACA |
informační hodnota | 2,06 | 2,28 |
2,38 | 2,50 | 1,81 |
grafika | 2,69 | 3,44 |
3,13 | 1,65 | 2,38 |
celkový dojem | 2,38 | 3,06 |
2,83 | 2,10 | 1,93 |
výsledná známka | 2,38 | 2,93 |
2,78 | 2,08 | 2,04 |
Vysvětlivky: ČSOB - Československá obchodní banka (BACSOB), KB - Komerční banka (BAKB), ČS - Česká spořitelna (BACS), Hypo - HypoVereinsbank (BAHV), BACA - Bank Austria Creditanstalt (BABACA) |
|
Hned příští týden se pustíme do hodnocení stavebních spořitelen. První z nich bude lišákova Českomoravská stavební.
Jak jste spokojeni s verdiktem našich porotců? A komu jste dali hlas vy? Napište nám, vaše reakce jsou pro naši práci důležité.
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
25. 4. 2001 17:01, TGP
V ideálním případě bychom samozřejmě rádi ohodnotili všechny finanční weby, bohužel se ale nedostává místa. Rozhodli jsme se proto projít vždy weby pěti největších společností v každém sektoru, to ale neznamená, že se jednou nevrátíme i k webům dalších finančních institucí. Tak, jak se budou tyto weby rozvíjet, poroste jistě i vyrovnanost těchto hodnocení.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
20. 4. 2001 9:47, TGP
Seriál se mi moc líbil, myslím, že jste jednotlivé weby popsali dosti objektivně. Uvidíme, jestli se něco do roka zlepší.
V diskuzi je celkem (23 komentářů) příspěvků.