Při cestě do zahraničí se vyplatí promyslet volbu a kombinaci dopravních prostředků. Podrobnějším rozborem narazíte na různé výhody a slevy dopravců, ty mohou cenu jízdenky podstatně snížit.
Vydejte se třeba do bavorské metropole. Pokud vás pohodová atmosféra Mnichova a jeho obyvatel osloví, dejte si repete na podzim. To je Mnichov plný veselí a piva, slaví se Oktoberfest. Dát dohromady pět milovníků pěnivého moku snad nebude problém. Klasická nezpáteční jízdenka Praha - Mnichov vyjde u přepážky na pražském Wilsonově nádraží na 1600 korun. Při koupi Schönes-Wochenende-Ticket a jízdenky Praha – Plzeň je celková částka (rozpočítáno na pět osob) výrazně menší - 238 korun.
České dráhy ve spolupráci s německými Deutsche Bahn (DB) od roku 1999 nabízejí takzvanou Českoněmeckou jízdenku přátelství
. Ta umožňuje cestovat o víkendu na příhraničních německých tratích za cenu jízdenky z vlakové zastávky v České republice na českoněmeckou hranici. V loňském roce byl tento experiment, zavedený původně na hranicích se Saskem, rozšířen i na bavorské pohraničí. Jedete-li nyní o víkendu například z Plzně do Řezna, koupíte si jen jízdenku na hranici, třeba do Železné rudy (z Plzně vás přijde jednosměrné jízdné na 70 korun), ale pojedete až do Řezna.
Při výletu hlouběji do německého vnitrozemí užijete Schönes-Wochenende-Ticket (v překladu Německých drah Hezký víkend jízdenka), která v přepočtu stojí 780 korun. Umožňuje jednodenní víkendové cestování po všech německých železnicích až pětici osob.
Kombinací obou těchto služeb získáte správný cenový koktejl, jak je vidno na příkladu cesty z Prahy do Mnichova. Jízdenka Schönes-Wochenende-Ticket je totiž akceptována také na tratích Českoněmecké jízdenky přátelství. Schönes-Wochenende-Ticket lze koupit na největších českých nádražích, například na hlavním nádraží v Praze.
Jaký význam mají tyto zvýhodněné jízdenky pro železniční přepravce? Jsou pro ně přínosem? Pokud by byly České a Německé dráhy klasickými firmami sledující jen zisk, pak žádný. Protože jejich vlastníci - český stát a německé spolkové země sledují "vyšší" cíle, jako rozvoj příhraničních regionů či podporu zaměstnanosti, pak jsou přínosem. Příkladem dokládajícím rostoucí oblíbenost tohoto typu dopravy jsou česko-saské spoje, které musely být posíleny, aby vyhověly zvýšené poptávce českých i německých turistů.
Nejvíc se raduje pasažér. Na levném jízdném vydělá především on.
Jak cestovat do Mnichova |
|
Cena/ koruny |
Čas/ hodiny |
Letadlo |
9000 |
3 |
Auto |
1500 |
4,5 |
Autobus |
950 |
6 |
Vlak (klasická jízdenka) |
1600 |
6 |
Vlak (Schönes-Wochenende-Ticket) |
238 |
7 |
Jeli jste někdy do zahraničí vlakem. Myslíte, že se s ním někdy při cestě do Spolkové repupliky Německo svezete? Jaké máte zkušenosti s cestováním po železnici? Podělte se o své zkušenosti!
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
25. 3. 2001 15:15, Marek1
Připojuji svou zkušenost.Dvakrát jsem využil zvýhodněných jízdenek ČD a DB.Jel jsem z Prahy do Drážďan a zpět.Jízdenka přisla asi na 200,-CZK tam i zpět.
Myslím si,že by se ČD mohly pokusit o podobné věci i s dalšími sousedy.Já jsem z přihraničí s Polskem,tady nic takového není a určitě by to přispělo k rozvoji turistiky.
V diskuzi je celkem (11 komentářů) příspěvků.