Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Ani o korunu víc

Ani o korunu víc
Chtěl jsem si koupit krabičku nábojů a prodavač mi řekl cenu, když jsem však vytáhl platební kartu, ejhle byly o pět procent dražší. Rozhodl jsem se, že za těchto podmínek nic nechci a šel jsem do obchodu, kde si při placení kartou nic nepřirážejí. Cestou jsem si kladl otázku: Mají na to právo?

Podle zástupců karetních asociací působících v České republice nemají obchodníci právo si cokoli přirážet ke stanovené ceně. Důvodem, proč se obchodníci k tomuto kroku odhodlávají, je provize, kterou si účtují banky za zprostředkování karetních transakcí. Její výše se pohybuje mezi dvěma až čtyřmi procenty z jednotlivé transakce. Podle Kamily Noskové, zástupkyně asociace Europay International (karty Cirrus, Maestro a EC/MC) mají obchodníci ve smlouvě mimo jiné stanoveno, že cena účtovaná za zboží musí být při platbě kartou stejná jako v hotovosti. Přední pražský obchod s pánskou módou při snaze obejít toto ustanovení volil jinou strategii - při platbě hotovostí poskytoval slevu, čímž ale také znevýhodňoval karetní transakce a porušoval smlouvu s bankou úplně stejně jako obchodník účtující přirážky.

Po jídle už máte smůlu

V situaci, kdy jste si vybrali zboží a prodavač se vám snaží nákup o nějaké to procento zdražit, doporučuje Tomáš Fiala, zastupující VISA International, u dotyčného obchodníka nenakupovat a upozornit svou banku na chování onoho podnikatele. Pokud jste však již zboží či službu zkonzumovali, pravděpodobně vám nezbude nic jiného než cenu i s přirážkou zaplatit, rozhodně však nezapomeňte obchodníka upozornit na porušování smlouvy s jeho bankou a poté si ve svém ústavu stěžovat. Jsou-li stížnosti na dotyčného podnikatele častější, hrozí mu vypovězení smlouvy o zprostředkování karetních transakcí.

Pokud se jim to nevyplatí, ať karty neberou

Někdo by mohl namítnout, že především u rychloobrátkového zboží s nízkými maržemi (některé potraviny, levná drogerie, střelivo a další) může velikost poplatků bance připravit obchodníka o veškerý zisk. Eva Kárníková z české pobočky Diners Clubu k tomu říká: "pokud se obchodníkovi přijímat karty nevyplatí, může rozvázat smlouvu, v opačném případě by měl být s placením provizí srozuměn."

Zkoušeli vám někdy zdražit nákup kartou? Stává se vám to často? Jak jste reagovali? Podělte se o své názory s ostatními čtenáři.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-4
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 2. 2001 10:40

Ano, stalo se mi to asi před rokem po obědě v restauraci v Karlových Varech. Odmítl jsem zaplatit tu částku navíc a po několika (asi deseti) minutách dohadování mi servírka dala rozdíl v hotovosti a já jsem jí podepsal účet na zvýšenou částku. Není to sice systémové, ale aspoň to bylo vyřízené a nic jsem na tom neztratil. Samozřejmě, že jsem jim na účet nepřipsal žádné spropitné a samozřejmě, že už tam nikdy nepůjdu.

Reagovat

 

+5
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

6. 2. 2001 13:02

Stalo v Europamoblu na Videnske v Brne, to je prodejna nábytku. Nechápu drzost obchodniku, kteri zkousi. Platit keš je pro ne asi pohodlnejsi.

Reagovat

 

-4
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (17 komentářů)

14. 2. 2001 | 10:06

Důvodem toho, proč někteří obchodníci přirážejí těch 5% jsou nesmyslně vysoké poplatky bance za inkaso při platbě kartou. Např. kartové centrum České spořitelny si bere 4,8%. Je nutno říct, že tato procenta se počítají z...více

9. 2. 2001 | 10:19 | SkrivanekT

Přirážka vás může potkat nejen u karet, ale i při platbě stravenkou. "Bude to stát o pět procent více, já to také platím," řekl mi včera restauratér. více

9. 2. 2001 | 8:56 | holes

Zřejmě existuje ještě jedna alternativa nátlaku na majitele platebních karet ze strany obchodníků, totiž limit minimální částky nákupu. S tímto jevem jsem se již setkal několikrát. V ČS mi sdělili, že oni nemohou nic obchodníkům...více

7. 2. 2001 | 13:23 | PetrV

Už tady zaznělo několik upozornění na obchodníky, kteří se snaží účtovat si přirážky... chtěl bych se zeptat autorů těchto příspěvků, jestli si stěžovali ve své bance a jaká byla reakce banky na tuto stížnost. Pokud totiž...více

6. 2. 2001 | 15:11

Upozorňuji na restauraci Koliba ve Frenštátě pod Radhoštěm. V této restauraci uplatňují přirážku ve výši 5% při platbě Kartou EuroCard - MasterCard! Při sdělení, že tato přirážka je nekorektní, mi odpověděl: Když nemáte...více

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2017 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK