Air Bank sníží úrok na spoření. Víc garantuje při investici
28. 3. 2024 | Petr Kučera
Air Bank od 12. dubna sníží úročení na svém spořicím účtu. Další pokles pak avizuje na 2. května, kdy ukončí dosavadní marketingovou akci.
Podle zástupců karetních asociací působících v České republice nemají obchodníci právo si cokoli přirážet ke stanovené ceně. Důvodem, proč se obchodníci k tomuto kroku odhodlávají, je provize, kterou si účtují banky za zprostředkování karetních transakcí. Její výše se pohybuje mezi dvěma až čtyřmi procenty z jednotlivé transakce. Podle Kamily Noskové, zástupkyně asociace Europay International (karty Cirrus, Maestro a EC/MC) mají obchodníci ve smlouvě mimo jiné stanoveno, že cena účtovaná za zboží musí být při platbě kartou stejná jako v hotovosti. Přední pražský obchod s pánskou módou při snaze obejít toto ustanovení volil jinou strategii - při platbě hotovostí poskytoval slevu, čímž ale také znevýhodňoval karetní transakce a porušoval smlouvu s bankou úplně stejně jako obchodník účtující přirážky.
Po jídle už máte smůlu
V situaci, kdy jste si vybrali zboží a prodavač se vám snaží nákup o nějaké to procento zdražit, doporučuje Tomáš Fiala, zastupující VISA International, u dotyčného obchodníka nenakupovat a upozornit svou banku na chování onoho podnikatele. Pokud jste však již zboží či službu zkonzumovali, pravděpodobně vám nezbude nic jiného než cenu i s přirážkou zaplatit, rozhodně však nezapomeňte obchodníka upozornit na porušování smlouvy s jeho bankou a poté si ve svém ústavu stěžovat. Jsou-li stížnosti na dotyčného podnikatele častější, hrozí mu vypovězení smlouvy o zprostředkování karetních transakcí.
Pokud se jim to nevyplatí, ať karty neberou
Někdo by mohl namítnout, že především u rychloobrátkového zboží s nízkými maržemi (některé potraviny, levná drogerie, střelivo a další) může velikost poplatků bance připravit obchodníka o veškerý zisk. Eva Kárníková z české pobočky Diners Clubu k tomu říká: "pokud se obchodníkovi přijímat karty nevyplatí, může rozvázat smlouvu, v opačném případě by měl být s placením provizí srozuměn."
Zkoušeli vám někdy zdražit nákup kartou? Stává se vám to často? Jak jste reagovali? Podělte se o své názory s ostatními čtenáři.
Držíte se udržitelnosti?
Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
2. 2. 2001 10:40
Ano, stalo se mi to asi před rokem po obědě v restauraci v Karlových Varech. Odmítl jsem zaplatit tu částku navíc a po několika (asi deseti) minutách dohadování mi servírka dala rozdíl v hotovosti a já jsem jí podepsal účet na zvýšenou částku. Není to sice systémové, ale aspoň to bylo vyřízené a nic jsem na tom neztratil. Samozřejmě, že jsem jim na účet nepřipsal žádné spropitné a samozřejmě, že už tam nikdy nepůjdu.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
6. 2. 2001 13:02
Stalo v Europamoblu na Videnske v Brne, to je prodejna nábytku. Nechápu drzost obchodniku, kteri zkousi. Platit keš je pro ne asi pohodlnejsi.
V diskuzi je celkem (17 komentářů) příspěvků.