Na úřad přes banku. SONIA to dokáže snadno a zadarmo

Petr Kučera | rubrika: Co se děje | 12. 8. 2019 | 2 komentáře
Skoro tři pětiny uživatelů internetu chtějí komunikovat s úřady online s využitím svého digitálního bankovnictví. Brzo by se jim to mohlo splnit.
Na úřad přes banku. SONIA to dokáže snadno a zadarmo

Zdroj: Shutterstock

Kvůli různým žádostem a potvrzením už nebudete muset chodit na úřad. Z pohodlí domova například zkontrolujete, kolik vám zbývá řidičských bodů, podíváte se do katastru nemovitostí, zjistíte, že vám končí platnost občanského průkazu nebo technické kontroly auta, a zaplatíte nejrůznější místní poplatky.

Online komunikace s úřady, ale třeba i dodavateli energií a dalšími soukromými společnostmi by měla být nejpozději od roku 2021 mnohem jednodušší než dnes. K ověření totožnosti poslouží údaje do internetového bankovnictví – takzvaná bankovní identita. Při jejím využívání budete postupovat stejně jednoduše, jako se přihlašujete do svého e-bankingu. Nemusíte se učit nic nového a hlavně: nebude vás to stát ani korunu navíc.

Projekt se jmenuje SONIA a stojí za ním Česká bankovní asociace. Víc než pět a půl milionu lidí může díky němu zhruba za rok a půl získat univerzální digitální doklad totožnosti. O všechno se postará vaše banka – když budete chtít. Půjde o nepovinný systém, takže dál zůstane jak možnost vybrat si jiný způsob ověření (eObčankou nebo datovou schránkou), tak chodit na úřady osobně.

Liduprázdný portál

Loni spustilo ministerstvo vnitra takzvaný Portál občana a postupně do něj přidává další služby, které lze spravovat online. K využívání portálu ale potřebujete elektronický občanský průkaz s čipem (a k němu si za několik stovek koupit čtečku) nebo si zřídit datovou schránku.

Anketa

Těšíte, až přes banku zajdete snadno i na úřad?

Stát sice od loňského července vydal už 1,1 milionu eObčanek, ale jenom třetina lidí si aktivuje i jejich elektronickou část. Datovou schránku si pak zprovoznilo kolem 317 tisíc fyzických osob. A pouhých 22 tisíc lidí se zatím zaregistrovalo na Portálu občana.

Jak přitom ukázal průzkum agentury SC&C, skoro tři pětiny uživatelů internetu by rády komunikovaly s úřady online právě s využitím svého internetového nebo mobilního bankovnictví. A téměř čtyři pětiny si to dokážou představit, když to bude bezpečné, uživatelsky přívětivé, jednoduché a bezplatné.

„V Česku zatím chybí univerzální masově rozšířený digitální doklad totožnosti, jímž by se lidé mohli prokazovat při online komunikaci jak s úřady, tak i soukromými společnostmi. Nejrozšířenějším nástrojem digitálního ověřování totožnosti je přitom právě bankovní identita pro přihlašování do internetového bankovnictví, která je prověřená a důvěryhodná,“ říká Pavel Štěpánek, výkonný ředitel České bankovní asociace. Inspirací pro český projekt jsou Švédsko, Dánsko, Finsko, Estonsko nebo Norsko.

Žádný Velký bratr

„Bank ID – což je pracovní název chystaného systému – bude zadarmo nejen pro klienty bank, ale i pro stát,“ zdůrazňuje Filip Hanzlík, náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace. Platit by za něj měly pouze soukromé firmy, které univerzální digitální doklad využijí pro identifikaci zákazníků. Například dodavatelé energií, telekomunikační operátoři nebo sázkové společnosti.

„Firmám nabídneme zabezpečený, fungující nástroj, jímž na dálku ověří zákazníky. Umožníme jim další rozvoj digitálních služeb,“ říká Hanzlík. Lidé podle něj nemusejí mít strach z Velkého bratra. Bank ID bude pouhým dokladem. Nehrozí, že by se úřady nebo jiní účastníci celého systému mohli tímto způsobem podívat na něčí bankovní účet, natož s ním disponovat nebo jakkoli sledovat něčí aktivity na internetu. Systém navíc zůstane pro všechny dobrovolný, nikdo do něj nevstoupí automaticky.

Přišla zima a s ní i nový Finmag. Co v něm najdete?

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

KNIHY JSOU BYZNYS

• Jak zacloumal knižním trhem nástup komiksu? • Proč si za sebe slavné osobnosti nechávají psát knihy? • Investice do knih se vyplatí, ale pro byznys se to dělat nedá.

BYZNYS JE HRA

• Než úspěšní podnikatelé zestárnou, musí vyřešit, co bude dál. Kdo převezme Pradu? • Hřbitovy mají problém: Velká poptávka nepřináší víc peněz. • Kolik platů stojí byt?


A přestože přes banku půjde vyřídit většinu věcí, nejspíš ne úplně všechny. K některým, typicky k převodům nemovitostí, bude dál potřeba nejvyšší stupeň ověření, který zajistí jenom státní eObčanka s aktivovaným čipem.

Na řadě jsou poslanci

Potřebné změny zákonů by měli ve druhé polovině letošního roku projednat poslanci. „Máme za sebou řadu jednání s ministerstvem vnitra, ministerstvem financí, Českou národní bankou a dalšími institucemi. Návrh potřebných legislativních změn získal podporu 120 poslankyň a poslanců, v nejbližší době se k němu vyjádří vláda a následovat bude klasické parlamentní projednání,“ říká Hanzlík.

„Projekt SONIA nejen že přinese daleko větší dynamiku do tempa naplňování vládního programu Digitální Česko, ale také jasně doloží, že právě spolupráce veřejného a soukromého sektoru je cestou, jak se dostat mezi nejvyspělejší digitální země. A to je přesně naše ambice,“ vysvětluje Vladimír Dzurilla, vládní zmocněnec pro IT a digitalizaci. Estonci dokonce uvádějí, že jednotná digitální identita, která u nich už několik let úspěšně funguje, přispívá až dvěma procenty ročně k růstu jejich ekonomiky.

A kdy by lidé v Česku mohli novinku začít využívat? „Odhady jsou vždycky ošemetné, ale pracujeme s tím, že se návrhy podaří schválit do konce letošního roku. Zveřejněním ve Sbírce zákonů pak končí náš mandát jako asociace a nastane implementační fáze, která bude plně v režii jednotlivých bank,“ odpovídá Hanzlík. První z nich by mohly systém spustit ještě v příštím roce, další o rok později.

Největší přání

  • Agentura SC&C se letos na jaře zeptala reprezentativního vzorku tisícovky uživatelů internetu v Česku, co by nejvíc uvítali ve svém internetovém či mobilním bankovnictví.
  • Největší zájem byl právě o možnost čerpat služby státu, například pořídit si výpis z katastru nemovitostí či z rejstříku trestů. Na webu by ji využilo 58 procent lidí, přes mobilní aplikaci 40 procent. A další lidé připouštějí, že si to dovedou představit, když taková služba bude bezpečná, uživatelsky přívětivá a bezplatná.
  • Jenom 22 procent lidí s přístupem k internetu uvedlo, že by takovou možnost určitě nevyužilo. Bojí se o bezpečnost peněz nebo údajů, nebo si raději všechno vyřizuje osobně, nebo už má jiný nástroj pro online komunikaci s úřady – eObčanku či datovou schránku.
  • V současné době můžou Češi elektronicky čerpat služby státu pomocí datové schránky či e-občanky. Podle průzkumu to ale využívá jenom devět procent lidí. Proč ne ostatní? Nejčastěji proto, že o této možnosti neví, případně nevlastní datovou schránku či eObčanku.
  • Elektronické bankovnictví už přitom využívá naprostá většina (95 procent) obyvatel Česka, která má přístup k internetu. Oproti loňsku je to o pětinu víc.

O digitalizaci tuzemských bank a jejich porovnání s evropskou konkurencí se víc dočtete v novém vydání časopisu Finmag, které je právě teď k dostání v trafikách. Nebo si o něj rovnou napište.

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+6
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Komerční banka vystrašila klienty. Špatně zaúčtovala platby kartou

14. 3. 2024 | Kateřina Hovorková

Komerční banka vystrašila klienty. Špatně zaúčtovala platby kartou

Klientům Komerční banky se v elektronickém bankovnictví ukazoval chybný údaj o platbě kartou ze středy 13. března, případně byly platby bez popisu. 

Banky mají víc chránit klienty před podvody. Za první chybu odškodnění, chce EU

29. 2. 2024 | Olga Skalková | 2 komentáře

Banky mají víc chránit klienty před podvody. Za první chybu odškodnění, chce EU

Evropská unie chystá balíček zvaný PSD3/PSR. Má zlepšit ochranu a bezpečnost spotřebitelů. O novinkách, jejichž definitivní podoba teprve vzniká, mluví v rozhovoru europoslanec Ondřej... celý článek

Čtyři banky hlásí odstávku, o víkendu omezí platby

9. 2. 2024 | Petr Kučera

Čtyři banky hlásí odstávku, o víkendu omezí platby

Česká spořitelna v noci z pátku 9. února na sobotu 10. února dočasně odstaví systém George. V mobilu ani na webu nebude dostupný od páteční 23. hodiny do sobotní osmé hodiny ranní.

ČSOB se potýká s výpadky elektronického bankovnictví

22. 1. 2024 | redakce Peníze.CZ

ČSOB se potýká s výpadky elektronického bankovnictví

ČSOB má od pátku problémy s internetovým i mobilním bankovnictvím. V pátek dopoledne, dnes dopoledne a znovu i dnes odpoledne nebyly dostupné ani její internetové stránky. V pátek hlásila... celý článek

Komerční banka rozladila klienty. Nová éra je nepotěšila

19. 1. 2024 | Petr Kučera | 6 komentářů

Komerční banka rozladila klienty. Nová éra je nepotěšila

O nové éře pořád jen slyšíme, stěžují si dosavadní klienti. Banka jim neodpustila ani poplatky, které přitom od nových klientů už nechce. Zklamáni jsou i ti, kteří si novou aplikaci... celý článek

Partners Financial Services