Vybrat si hypotéku či podílový fond by mohlo být brzy jednodušší

Jan Stuchlík | rubrika: Co se děje | 1. 6. 2010 | 1 komentář
Vybrat si hypotéku či podílový fond by mohlo být brzy jednodušší
Porovnat si nabídky hypotéky od různých bank by mělo být v budoucnu jednoduché. Klientům pomůže jednotný formulář, do kterého banky všechny podstatné informace napíší. Už na něm pracuje Evropská komise.

Žadatelé o hypotéku by mohli mít jednodušší život. Evropská komise uvažuje, že by bankám nařídila, aby klientům poskytovaly všechny důležité informace o nabízené hypotéce na jednotném formuláři. Spotřebitel si tak jednoduše nabídky porovná a vyhodnotí, která je pro něj nejlepší. Serveru Peníze.cz to potvrdil Dirk Staudenmayer, šéf oddělení finančních služeb na Generálním ředitelství Evropské komise pro zdravotnictví a ochranu spotřebitele.

„Mělo by to fungovat podobně jako u spotřebitelského úvěru. Bankám a úvěrovým firmám poskytování konkrétních informací na jednotném formuláři nařizuje směrnice o spotřebitelském úvěru. U hypoték na podobě formuláře už pracujeme,“ říká Staudenmayer. Do konce roku ho dostane komisař pro vnitřní trh Michel Barnier. Ten pak rozhodne, jestli bankám jednotný formulář u hypoték nařídí.

Když nové pravidlo Komise schválí a posvětí ho i Evropský parlament a Rada EU, budou mít členské státy určitý čas na jeho začlenění do svých zákonů. U směrnice o spotřebitelském úvěru to musely udělat do letošního června. V Česku už nový zákon o spotřebitelském úvěru schválili poslanci i Senát, platit ovšem bude až od ledna 2011. Banky a poskytovatelé úvěrů budou muset klientům ještě před podpisem smlouvy sdělit poplatky, výši a počet splátek, celkovou dobu splácení, celkovou částku, kterou klient uhradí včetně úroků, roční procentní sazbu nákladů či sankce za nesplácení půjčky. (Přečtěte si, co vše vám přinese nový zákon o spotřebitelském úvěru)

Komise zvažuje, že podobným způsobem zjednoduší spotřebitelům orientaci také u investičních produktů. „Týkat by se to mohlo investičních fondů. Zejména informací, které spotřebitelům poskytují v tzv. prospektech o fondech,“ dodává Staudenmayer.

Komise své úsilí zdůvodňuje tím, že finanční instituce klienty často matou. „Z výzkumů nám vyplynulo, že polovina Evropanů finančním produktům nerozumí. Chtěli by, aby byly jednodušší a srozumitelnější. My k tomu dodáváme, že poskytované informace musí být snadno srovnatelné,“ vysvětluje John Dalli, komisař pro zdravotnictví a ochranu spotřebitele.

Instituce by měly jednotně uvádět podstatné údaje o produktu. „Třeba o nákladech. Ty by měly být v jednom čísle, kterému spotřebitel porozumí a které bude ve smlouvě,“ řekl serveru Peníze.cz Dalli.

Složitost a nesrozumitelnost produktů připouští i zástupci bank. „Jedním z důvodu je snaha bank zajistit klientům služný výnos v prostředí nízkých úrokových sazeb. To je často složité. Klíčové proto je, aby instituce srozumitelně vysvětlovaly rizika spojená s možností vyššího výnosu,“ míní Eric Leenders z Evropské bankovní federace.

Anketa

Které instituce informují klienty o produktech nejsrozumitelněji?

Příkladem jednoduchého produktu, který banky obalují dalšími službami, jež ve výsledku brání spotřebiteli si jednotlivé nabídky porovnat, jsou běžné účty. „Běžný účet je ten nejjednodušší produkt, přitom ho lidé mění mnohem méně než jiné finanční produkty. Třeba poskytovatele povinného ručení střídají častěji. Můžou za to právě různé balíčky k běžným účtům,“ míní Staudenmayer.

Komise už v roce 2007 začala na banky tlačit, aby změnu běžného účtu usnadnily. Výsledkem byl Kodex mobility klientů připravený Evropskou bankovní federací a převzatý národními bankovními asociacemi. V Česku Kodex usnadňuje změnu banky od loňského listopadu. (Přečtěte si, co vám přinese nový Kodex mobility klientů)

„Letos v březnu jsme s bankami začali jednat o větší transparentnosti bankovních poplatků. Už se objevily zajímavé nápady jako různé srovnávače,“ tvrdí Staudenmayer.

Jednou z cest, jak spotřebitelům usnadnit volbu vhodného běžného účtu jsou internetové porovnávače. V Dánsku funguje srovnávač pengepriser.dk, který na základně modelových domácností srovnává ceny běžných účtů v jednotlivých bankách. Modely si klienti mohou přizpůsobit podle toho, jaké transakce používají. „Většina bank se chce porovnávače účastnit, ale často si stěžují, že v porovnání vycházejí příliš draho. Je to kvůli balíčkům,“ říká dánská novinářka Lene Andersen.

V Česku si bankovní klienti mohou vybrat nejlevnější účet v porovnávači, který provozuje server www.bankovnipoplatky.com. Kalkulačka nabízí výpočet a porovnání účtů jednotlivých bank na základě individuální poptávky bankovních klientů. „Po fázi, pro kterou byly typické stále složitější produkty, nastává snad doba pro jednoduché služby, přehledné produkty, dobře spočítatelné výhody a transparentní podmínky. Vzhledem ke stále se rozšiřujícím možnostem získání dodatečných informací, jsou a budou reklamní zkratky stále méně a méně efektivní. A to samé lze říci o složitých a neporovnatelných produktech,“ myslí si Patrik Nacher, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com

Bankovní klienti v Dánsku dostávají také každý rok od své banky přehled zaplacených poplatků i s výčtem služeb, za které poplatky v předchozím roce uhradili. To je jeden z nápadů, který považuje Staudenmayer z Evropské komise za užitečný. Nejdříve to bylo dobrovolné, teď banky posílají výpis povinně. „Jestli to mělo na chování klientů vliv, se ale nedá říct. Můžete klientovi poskytovat informace, ale nemůžete ho donutit je číst a chovat se podle nich. Možná to zabere víc teď, když kvůli finanční krizi v Dánsku zase začaly bankovní poplatky růst,“ dodává Andersen.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-2
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Sazby hypoték za dva roky? Klidně nižší nebo stejné jako letos.

27. 5. 2010 | Jan Stuchlík | 1 komentář

Sazby hypoték za dva roky? Klidně nižší nebo stejné jako letos.

Banky sice v poslední době snižují úrokové sazby u hypoték, ty jsou však stále vysoké. Nahoře je drží zejména obava bank z nesplácení půjček, kterou promítají do vyšších sazeb. S oživením... celý článek

Pět nejzajímavějších hypoték letošního jara. Podívejte se.

20. 4. 2010 | Věra Tůmová | 7 komentářů

Pět nejzajímavějších hypoték letošního jara. Podívejte se.

Jarní nabídka hypoték je pro klienty podstatně příznivější než na přelomu roku. Vybrali jsme pro vás pětici hypoték, které mají nejzajímavější parametry. Pro ty, kdo nyní uvažují o... celý článek

Hypotéky mění tvář. A jsou nejlevnější za dva roky

9. 4. 2010 | Petr Kučera | 1 komentář

Hypotéky mění tvář. A jsou nejlevnější za dva roky

Padesát tisíc lidí, kterým letos končí fixace hypotéky, má nečekanou šanci platit v dalších letech méně, než čekali. Hypotéky sice zůstávají výrazně dražší než před pěti lety, nicméně... celý článek

Převratná hypotéka: hypotéka, jejíž splátky v příštích letech jen porostou

7. 4. 2010 | Věra Tůmová | 11 komentářů

Převratná  hypotéka: hypotéka, jejíž splátky v příštích letech jen porostou

Nabídka hypoték v Česku se rozrostla o další úvěr s variabilní sazbou, tentokrát od UniCredit Bank. Jeho výhodou je snadný a průhledný výpočet hypoteční sazby. Nevýhodou je možné velké... celý článek

Partners Financial Services