Levnější hypotéky? Banky vysvětlují, proč teď nesníží úroky
22. 3. 2024 | Olga Skalková
Cenu hypoték ovlivňuje především cena dlouhodobých zdrojů a nikoli základní sazba ČNB, připomínají bankéři. Brzdou je také snadná možnost předčasného splacení.
Zdroj: Shutterstock
Zájemce o hypoteční úvěr dokáže nejkvalitněji obsloužit Moneta Money Bank. Vyplynulo to z průzkumu agentury Market Vision, který se letos v květnu a červnu zaměřil na devět nejvýznamnějších poskytovatelů hypoték na tuzemském trhu.
Moneta obhájila vítězství z předchozích tří ročníků, celkově letos získala 74 %. O druhé místo se dělí Komerční banka a Raiffeisenbank se shodným ziskem 72 %. Na opačném konci skončila mBank.
„Za zmínku stojí zlepšování u Komerční banky, která byla v roce 2019 na předposledním, v roce 2021 na pátém a nyní již na druhém místě celkového žebříčku,“ říká Michal Skalický, senior consultant agentury Market Vision.
Průzkum se zaměřil kvalitu služeb spojených s nabídkou hypotečních úvěrů. Nehodnotil konkrétní produktové podmínky jako výši úrokové sazby nebo související poplatky.
Agentura vychází z takzvaného mystery shoppingu. Vyškolení spolupracovníci vystupují podle připraveného scénáře jako potenciální klienti. Nejdříve si projdou web banky, poté kontaktují její infolinku. Nejvyšší váhu v celkovém hodnocení má třetí krok: osobní schůzka s poradcem. Každá z bank byla otestována desetkrát.
Na začátku osobního jednání „průzkumník“ říká poradci, že v brzké době plánuje čerpání hypotečního úvěru a chtěl by se zeptat na podmínky. Modelový klient nemá běžný účet ve stejné bance. V průběhu rozhovoru se chová přirozeně a vystupuje jako „příjemně pasivní klient“ – aktivitu nechává na straně poradce, jeho návrhy neodmítá, diskutuje o nich a pokládá doplňující otázky. Na závěr schůzky poradci řekne, že si vše ještě doma rozmyslí.
Osobní jednání s poradcem – zahrnující hodnocení oblastí od vzhledu poradce přes analýzu potřeb, návrh řešení, nabídku dalších produktů až po uzavření rozhovoru – dopadlo nejlépe pro Raiffeisenbank a Monetu (68 %), nejhůře pro mBank (42 %).
Menší váhu v celkovém výsledku mělo například hodnocení internetových stránek pro zájemce o hypotéku: nejlepší mají podle průzkumu Komerční banka, Moneta a Raiffeisenbank (shodně 98 %), nejslabší Fio banka (68 %). Infolinka dostala nejvyšší hodnocení u Komerční banky (94 %) a České spořitelny (91 %), nejnižší u Fio (26 %).
Průzkum se zaměřil třeba i na interiér poboček (dobře dostupná, čistá, klient snadno nalezl místo jednání s poradcem a cítil při jednání dostatek soukromí). V tomto bodě nejvíce zaujaly Česká spořitelna a Komerční banka (shodně 100 %), nejméně Fio (67 %).
Jak vypadalo internetové bankovnictví před dvaceti lety? Zveme vás do roku 2002, kdy Peníze.cz vyhlásily soutěž o nejlepší internetbanking. Projděte si velkou galerii a výběr z tehdejších hodnocení.
Popisky a autory fotek najdete uvnitř galerie.
Držíte se udržitelnosti?
Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.
Sdílejte článek, než ho smažem