Pojišťovny vytvořily pro tento účel samostatný pojistný produkt – havarijní pojištění.
Pokud vlastníte nový a drahý automobil, jehož oprava v případě poškození by byla finančně náročná a se kterým jezdí popřípadě více osob, je havarijní pojištění určeno právě vám. U staršího automobilu, jehož oprava by přišla na relativně nízkou sumu, se havarijní pojištění zřejmě nevyplatí.
Havarijní pojištění je v Česku určeno všem vozidlům s platným technickým průkazem a českou registrační značkou, s výjimkou historických vozidel.
Jak správně vybrat pojišťovnu: cena není všechno
Havarijní pojištění, která nabízejí naše pojišťovny, jsou si na první pohled velmi podobná, ale liší se v některých důležitých aspektech. Například ve výši limitů plnění, které pojišťovna v případě pojistné události poskytne, ve kvalitě asistenčních služeb, možnosti kombinovat různá rizika a podobně.
Při výběru pojistitele a havarijního pojištění by tedy neměla hrát hlavní roli výhradně cena pojištění, ale také jeho bezchybná správa, rozsah asistenčních služeb a bezproblémová likvidace.
Dalším velmi důležitým aspektem při výběru pojišťovny – ze strany klientů ovšem velmi podceňovaným – je způsob, jakým pojišťovna stanovuje pojistnou částku. Se způsobem stanovení pojistné částky je totiž spojena výplata pojistného plnění, když se něco doopravdy stane. Při výplatě pojistitelé posuzují, zda se jedná o totální škodu nebo o škodu parciální (částečnou). V případě totální škody pojišťovny vyplácejí obvyklou cenu vozidla (hodnotu vozidla bezprostředně před pojistnou událostí), zatímco v případě částečné (parciální) škody vyplácí pojišťovna pojistné plnění ve výši nákladů nezbytných na opravu vozidla neboli na uvedení do původního stavu před pojistnou událostí, samozřejmě po odečtení spoluúčasti.
Jaká rizika kryje havarijní pojištění
Základní rizika, která toto pojištění kryje, mohou vzniknout v souvislosti s:
- dopravní nehodou, havárií, pak bývají kryta rizika nejen poškození vozidla či majetku, ale i na zdraví či životech cestujících; za havárii se podle podmínek jedné pojišťovny považuje: „poškození nebo zničení pojištěné věci nebo její části jakoukoliv nahodilou událostí (tj. působením vnějších sil, např. střetem, nárazem, pádem apod.) a poškození nebo zničení pojištěné věci nebo její části úmyslným jednáním (zásahem) cizí osoby“,
- odcizením,
- živelní událostí, jako je požár, výbuch, bezprostřední úder blesku, zřícení skal, zemin nebo lavin, pád stromů nebo stožárů, krupobití, povodeň nebo záplava a vichřice,
- vandalismem, tedy poškozením nebo zničením auta úmyslným jednáním třetí osoby
Pojišťovny nabízejí různé kombinace pojištění proti těmto základním rizikům, je možné uzavírat pojistku samostatně jen proti některému riziku, v kombinaci nebo uzavřít takzvané kompletní pojištění.
Havarijní pojištění automaticky obsahuje pojištění trvalých následků úrazu nebo smrti úrazem dopravovaných osob.
Kromě základních rizik existují i další vedlejší rizika, proti kterým je možné se připojistit. Mezi rizika vyžadující připojištění můžeme zařadit například pojištění:
- čelního skla,
- zavazadel a věcí osobní potřeby,
- úrazu přepravovaných osob,
- mimořádné výbavy,
- pro případ nákladů za nájem náhradního vozidla atd.
Významným doplňkovým připojištěním jsou i asistenční služby, z nichž některé pojistitelé poskytují bezplatně, a to do určitého předem sjednaného limitu. Asistenční služby fungují po dobu 24 hodin denně, každý den v roce. Celkový rozsah asistenčních služeb v období pojistného roku je většinou omezen horní hranicí pojistného plnění a někdy i četnostní použití této služby po dobu trvání pojištění. Rozsah nabízených asistenčních služeb je velmi různorodý a při výběru pojistitele by toto připojištění mělo hrát svou roli.
Výluky z pojištění
Mezi základní výluky z pojištění, které se uplatňují u všech pojistných produktů, patří válečné události, nepokoje, stávky, terorismus, působení jaderné energie, úmyslné jednání pojištěného nebo vady, které měla věc v době uzavírání pojištění. Všeobecné pojistné podmínky každé pojišťovny specifikují přesný seznam všech výluk z pojištění, která se váží k danému pojistnému produktu. V případě havarijního pojištění může jít o další výluky z pojištění například škody způsobené nesprávnou obsluhou vozidla, špatnou údržbou, řízení vozidla osobou, která nemá předepsané oprávnění nebo také řízení vozidla pod vlivem alkoholu, léků či návykových látek a tak dál.
Kolik stojí havarijní pojištění
Cenu pojištění, tj. výši pojistného, které je pojištěný povinen v případě sjednání smlouvy platit, závisí na několika věcech, mezi které patří:
- typ a značka vozidla,
- pořizovací cena vozidla,
- stáří vozidla (čím starší vozidlo, tím levnější pojistné)
- zvolené riziko pojištění (odcizení, havárie, živel, kompletní)
- zvolená spoluúčast (čím větší spoluúčast, tím levnější pojistné)
- různé slevy
- způsob platby (souvisí také s frekvencí placení)
- jestli je vozidlo tuzemské nebo zahraniční výroby
- dosavadní řidičské zkušenosti řidiče (řidiči s bezeškodním průběhem pojištění mají nižší pojistné)
- účel užívání vozidla
- vybavenost vozidla a jeho zabezpečení
- místo, kde se vozidlo nachází (město bude dražší než na venkov) aj.
Cena havarijního pojištění, s ohledem právě vypočtené údaje, je tedy individuální pro každého klienta. Kalkulaci pojištění vašeho vozidla si můžete provést na internetu – pojišťovny mají kalkulačky na svých webech, existují srovnávače autopojištění a společnosti, které pojištění přeprodávají.
Důležitější než cena pojištění je kvalita pojištění. Při správném nastavení pojistné ochrany a zabezpečení majetku je možné vždy s cenou pojištění ještě výrazně „zahýbat“, totiž získat od pojišťovny slevu.
Jaké slevy můžeme u havarijního pojištění získat
Snížení pojistného můžeme docílit vhodným zabezpečením svého vozidla. Pojišťovny nabízejí slevy:
- až deset procent za mechanické zabezpečení vozidla,
- až deset procent za pasivní vyhledávací systém,
- až dvacet procent za systém aktivní lokalizace vozidla,
další slevy lze získat za pískování skel, imobilizér a další bezpečnostní prvky.
Slevu lze získat také za bezeškodní průběh předchozího pojištění. Tyto bonusy mohou u všech pojišťoven dosáhnout maximální hranice 50 procent z pojistného. První rok bez nehody se připisuje bonus o výši pět až deset procent, což znamená, že maximálního možného bonusu dosáhnete za pět až deset let řízení bez nehod – podle pojišťovny. Bonusy jsou na základě potvrzení o bezeškodném průběhu pojištění přenosné mezi pojišťovnami.
Také výše spoluúčasti ovlivní celkovou cenu pojistného. Zatímco u povinného ručení pojišťovna zaplatí poškozenému celou škodu, u havarijního pojištění vždycky existuje spoluúčast (procento, kterým se podílíte na pojistné události). Výše spoluúčasti většinou začíná zpravidla u pěti procent (minimálně však pěti tisíc korun) a končí u dvacíti procent (minimálně dvacet tisíc korun). Nejčastější výše spoluúčasti se pohybuje mezi pěti a deseti procenty.
Sdílejte článek, než ho smažem