ScioŠkoly si zakládají na tom, že podporují přirozenou radost z učení, která nepotřebuje dobré a špatné známky.
Učitel je mrtev. Dětem se ve ScioŠklách věnují průvodci. Děti si za jejich pomoci postupně čím dál víc samy určují, co, jak a kdy se chtějí učit.
Víc pohybu, víc prostoru na otázky, víc tvoření, víc času. Podle Ondřeje Šteffla potřebuje každé dítě něco jiného.
Každý ScioŠkolák s průvodcem a rodiči sestavuje svůj individuální plán učení a aktivit, který se odvíjí od jeho schopností a potřeb. Všechny děti by tak prý měly dosáhnout minimální úrovně v základních oblastech a mít možnost se mimořádně rozvinout v oblastech svého zájmu.
Ondřej Šteffl: Nejlepší motivace je, když děti mohou dělat věci, které jsou pro ně zvládnutelnou výzvou, dávají jim smysl a umožňují jim být součástí něčeho většího.
Ondřej Šteffl: Ať už bude svět za dvacet let jakýkoliv, ve ScioŠkolách připravujeme děti na to, aby v něm našly své místo.