Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Obchodní plán na forexu

| rubrika: Publicistika | 2. 11. 2017
Dříve či později si všichni obchodníci na finančních trzích uvědomí, jak je důležité mít obchodní plán – být připraven a plánovat kroky obchodování předem. Může se to zdát jako nepodstatná rada, nicméně pro obchodníky je zásadní analyzovat a spravovat své obchody konzistentním způsobem.

Tvorba obchodního plánu

Obchodní plán nevytvoříte přes noc. Obvykle k němu dospějete časem v závislosti na své zkušenosti, testování a reálné praxi na obchodním účtu. Zde jsou tipy pro vytvoření obchodního plánu:

  • Ujistěte se, že se váš obchodní styl shoduje s obchodní psychologií – ne všechny obchodní systémy fungují pro všechny obchodníky.
  • Pokud s obchodováním začínáte, je v pořádku, že testujete nové nástroje a systémy – nakonec je ale lepší soustředit se na jednu nebo dvě metody maximálně.
  • Udělejte alespoň čtyřicet až padesát obchodů, než se rozhodnete, zda systém funguje – vytvoříte tak vyváženou analýzu strategie.
  • Testujte na demo obchodním účtu – kde obchodujete s virtuálními financemi bez rizika ztráty finančních prostředků.

Obsah obchodního plánu

Každý obchodní plán by měl obsahovat vstupní signály do obchodu, výstupní signály z obchodu, nastavení pokynu pro zastavení ztrát, nastavení pokynu pro realizování zisku, časový rámec, obchodní strategii, instrumenty, které chcete obchodovat a pravidla pro řízení rizika.

Vstupní signály si stanovíte podle svojí obchodní strategie. Vstupní signály, tedy pravidla pro vstup do trhu, je důležité popsat co nejpřesněji. Pokud například používáte dva indikátory, oba indikátory je nutné zahrnout do popisu vstupu do obchodu.

Výstupní signály jsou stejně důležité jako ty vstupní. Obchodování vyžaduje trpělivost. Stanovení výstupních hladin z obchodu vám pomůže zabránit tomu, že vystoupíte z obchodu příliš brzy a přijdete o zisk nebo že vystoupíte z obchodu příliš pozdě a máte ztrátu vyšší než bylo nutné.

Každý obchod by měl mít předem určený stop loss – pokyn pro zastavení ztrát a take profit – pokyn pro realizování zisku. Do obchodního plánu byste měli zahrnout přesné cenové hladiny, na kterých tyto pokyny nastavíte. Vyhnete se tak emocionálnímu rozhodování, které vede ke zbytečným ztrátám.

Také je nutné stanovit si časový rámec – někteří obchodníci preferují skalpování – obchodování v rámci sekund nebo několika minut, dále máme intradenní obchodování – kdy obchodujete v rámci jednoho dne nebo swingové obchodování – v takovém případě vás bude zajímat rozvržení obchodního týdne.

Obchodovat můžete forex, akcie, indexy, komodity, dluhopisy, kryptoměny nebo třeba ETF fondy. Každý instrument se bude lišit svou specifikací, instrumenty budou mít rozdílné obchodní hodiny a různou volatilitu. Proto je důležité nastudovat vybraný finanční instrument.

Řízení rizika znamená, že si určíte, kolik procent z celkového kapitálu můžete riskovat na jeden obchod. Obchodní plán je nejlepší sestavit si sám, aby seděl právě vašim potřebám.

Chyby v obchodním plánu

Nyní už máte obchodní plán a teď je na řadě jeho implementace, která je ještě důležitější než obchodní plán samotný. Chyby, kterých se obchodníci dopouštějí, jsou následující:

  • Obchodníci zapomínají na svá vlastní pravidla.
  • Během obchodování mění tato pravidla.
  • Aplikují pravidla různě před obchodováním, během obchodování a po obchodování.

Těmto chybám se můžete vyhnout, pokud budete své obchody vyhodnocovat a plně porozumíte tomu, proč jste porušili právě tato pravidla obchodního plánu. Také byste si měli nastavit mechanismus, který vám pomůže vyhnout se porušování pravidel v budoucnu.

Jaký mechanismus? Obchodníci se musí vyvarovat vzorec chyb a nahradit ho vzorcem činností, které povedou k cíli, kterého chtějí dosáhnout. Můžete postupovat takto:

  • Rozpoznejte, kdy se chystáte porušit pravidla obchodního plánu.
  • Vynaložte snahu neporušit daná pravidla.
  • Vytvořte nový návyk, který odpovídá vašemu obchodnímu plánu.

Tento proces se může zdát ze začátku těžký, ale časem bude jednodušší, a jakmile získáte praxi s novým návykem, na starý už si ani nevzpomenete.

Obchodní plán a správné návyky

Jakmile se zbavíte zlozvyků a vytrénujete se na dodržování nových návyků, vytváříte si nový vzorec chování.

Přechod ze starých zvyků na nové není jednoduchý. Dobré záměry mohou být zranitelné a můžete propásnout jejich hybný moment a v tu chvíli se vynoří staré zvyky velmi rychle.

Abyste nové návyky upevnili, je důležité stanovit si nový podpůrný přístup k obchodování.

Návyk je v podstatě to, co obchodníkům pomáhá v dodržování obchodního plánu v době, kdy potřebují podporu.

Každý má jiné problémy a různá řešení. Vezměme si příklad mobilní telefony, při tradingu pravděpodobně budete kontrolovat mobil. Tento zvyk můžete odstranit tak, že si mobilní telefon při obchodování vypnete a budete se soustředit pouze na obchodní platformu ve svém počítači.

Obchodní plán na forexu – závěr

Každý obchod může skončit ve ztrátě nebo v zisku. Dopředu to nemůžete vědět. Dobré obchodní plány mohou mít ziskové i ztrátové obchody a to samé platí i pro špatné obchodní plány.

V obchodování na finančních trzích se výkon měří z dlouhodobého hlediska a dlouhodobé hledisko znamená alespoň čtyřicet nebo padesát obchodů. Obchodování může být úspěšné pouze z této perspektivy, protože mít pouze samé ziskové obchody je nemožné. Garance úspěšných obchodů na finančních trzích neexistuje. Nicméně si můžete vytvořit systém, který bude založen na procentu ziskových obchodů.

V neposlední řadě je důležité nastavit si realistické cíle. Pokud budete mířit vysoko, pravděpodobně se netrefíte.

Vytisknout

Líbil se vám článek?

0
Ano
Ne

Diskuze

Žádný komentář nebyl vložen.

Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK