Co by vaše děti měly vědět o penězích

Dušan Mátl | rubrika: Jak na to | 13. 9. 2011 | 6 komentářů
Co by vaše děti měly vědět o penězích
V dětských představách se peníze líhnou v peněžence, a pokud se jich náhodou nevylíhlo dost, rád vám je dá každý bankomat. Co to znamená vydělávat si a šetřit, z toho nemají rozum. Dobře, na Ježíška ať si klidně věří ještě ve třiceti, ale naučit je zásady hospodaření musíte o dost dřív. Přinášíme pár tipů jak na to.

„Copak si myslíš, že ty peníze rostou na stromě?“ Mnoho rodičů klade svým potomkům právě tuhle řečnickou otázku. Odpověď nečekají. Dělají chybu. Dozvěděli by se, že o stromech děti mylné představy rozhodně nemají. O penězích ovšem ano. Když potřebujeme penízky, vezmeme kartičku, tu strčíme do mašiny, chvíli ťukáme do klávesnice a během chvilky mašinu obehrajeme o tolik peněz, kolik potřebujeme. A hurá na nákupy.

Vysvětlete svému dítěti, že peníze jsou za práci. Kdyby byli tatínek nebo maminka pořád s námi, bylo by to fajn, ale nebylo by za co kupovat jogurty a hračky.

Nakupování

Také se nakupování stalo vaší noční můrou? Přemýšlíte, co zase budete muset koupit, aby váš předškolák nepředvedl ukázkový hysterický záchvat, protože ten gormit musí být jeho? Variantou může být rytířská dohoda, že se potomkovi kupuje pouze taková věc, jejíž cena není vyšší než dvě číslice vedle sebe. Tedy nechť si potomek v klidu vybírá, ale rodiče to bude stát maximálně 99 korun.

Hodnota peněz

Propojeno!

Propojka

Jak učí v Americe děti vztahu k penězům, práci a podnikání? Přečtěte si zprávu Michala Kašpárka o Národním dni stánků s limonádou:
Když po vás život hází samé citrony, udělejte citronádu!

Děti si mnohdy nedokážou představit, jakou hodnotu peníze vůbec mají. Lze je to postupně naučit na příkladech. Je ale třeba vzít v úvahu, co si vlastně potomek dokáže představit. Ono říci synkovi, že za náš dům bychom koupili tři miliony lízátek, je podobný nesmysl jako pro dospělého představa délky světelného roku. Pokud to ale dítěti vysvětlíme v násobcích do deseti, má větší šanci si poměr představit. Takže dům stojí stejně jako tři byty a byt jako čtyři auta. A plná nádrž benzinu je jeden velký nákup a na plnou nádrž tatínek vydělává dva dny.

Kapesné jsem neutratil – kam s ním?

Kasička? Banka? Pod polštář? Nebo raději mamince? A kolik si vůbec uložit?

Začněme od konce. Každý člověk, který to se svými penězi myslí vážně, by se měl držet zásady, že každá pátá koruna by měla jít stranou. Neměla by být utracena ihned v měsíci, ve kterém byla vydělána. Pokud se touto zásadou budou dospělí řídit, neměli by se dostat do finančních potíží. Je tedy dobré tuto zásadu vštěpovat od útlého věku taky dětem.

Dětská práce

Anketa

Platit dětem za domácí práce?

Pokud tedy dostanou nějaké kapesné nebo peníze na výlet, pětinu z těchto peněz by si dítě mělo přivézt zpět a uložit. Peníze, které dítě dostane více či méně nahodile (například od prarodičů), by mělo být zvyklé odložit všechny. Pozor na to, abyste si synkovu stokorunu od babičky nedali do své peněženky a vesele ji neutratili za běžný nákup. Dítě by peníze mělo mít opravdu svoje.

Kam tedy s nimi? Nejsem vůbec proti kasičkám, naopak. Dítě má fyzický kontakt s uspořenými penězi, samo si je do kasičky vloží a hned slyší, jak v ní penízky chrastí.

Později, když jde dítě do školy, naučí se počítat a přečte větší číslovky, doporučuji zřídit dětské konto. Banky je zřizují zdarma a dítě si podvědomě zvykne, že peníze nemusí být jen doma v hotovosti. Sám si pamatuji, jak náš synek vítězoslavně nesl posvátně stokorunu od babičky do banky a vložil ji sám na svůj účet. Je ovšem dobré si důkladně rozmyslet, do které banky nového klienta přivedete, protože je velmi pravděpodobné, že potomek u této banky zůstane i v době svého produktivního věku.

Finanční gramotnost mladé generace

Mysleli jste si, že dnešní mladí lidé díky technologiím, počítačům, internetu a vůbec všudypřítomnosti informačních zdrojů na tom jsou s finanční gramotností lépe než jejich rodiče a prarodiče?
Opak je pravdou! Podle výzkumu agentury MindBridge Consulting na tom přitom generace mladých od 15 do 25 let tak slavně není. O více než třetinu lepší výsledky totiž měla ve vědomostním testu generace střední, ve věku 35 až 50 let. Otázky se týkaly pojmů, jako je konsolidace dluhů, RPSN, rozhodčí doložka nebo bezúročné období na kreditní kartě. Největší potíže měli mladí s otázkami týkajícími se daňové úlevy, zkratky p. a. a p. m., ale třeba i stavebního spoření.

Finanční gramotnost i pro starší a pokročilé

škola finanční gramotnosti

Jste finančně gramotní? Vyzkoušejte sami sebe v našem testu ke Dnu finanční gramotnosti. A pokud to nedopadne nejlíp, můžeme jen doporučit
Školu finanční gramotnosti Romana Baroše.

Zhodnocování peněz

Se střední školou by měly přijít dva zlomy – platební karta a informace, že na peníze není jenom banka. Banka totiž není kamarád a pubescent by to měl vědět. Banka je továrna na výrobu zisku akcionářů. A pubescent by měl být seznámen také s tím, že lze na tomto zisku participovat – nemusí být ale nutně akcionářem nějaké „komerčně smýšlející“ banky, stačí mít drobný podíl na kousku světa.

Jinými slovy používat podílové fondy. Myslíte, že jsou jen pro bohaté? Už dávno ne. Mnohdy jsou navíc bez vstupních a výstupních poplatků a lze do nich vkládat již od stokorunových položek. Zpočátku doporučuji konzervativní fondy peněžního trhu, aby potomek viděl, že se zhodnocují, ale neviděl dramatičtější propady, a postupně přidávat dynamičtější dluhopisové, komoditní a akciové.

Naučme své děti chovat se ke svým penězům tak, jako to dělají finančně gramotní dospělí. Je pak více pravděpodobné, že se budou mít stejně dobře jako oni.

Psáno pro E15, autor je poradce společnosti Partners For Life Planning

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+13
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 6 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

13. 9. 2011 12:03, hmm

"Je ovšem dobré si důkladně rozmyslet, do které banky nového klienta přivedete, protože je velmi pravděpodobné, že potomek u této banky zůstane i v době svého produktivního věku."

Tak já bych možná raději z výukových důvodů ještě během školní docházky banku aspoň jednou změnil, ať se naučí, že má vyjednávat a jít za lepším. Nehledě na to, že pokud teď založím účet druhákovi, tak v deváté třídě bude situace zcela odlišná (viz jen posledních 5 let na českém trhu).

+6
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 9. 2011 1:30, jezevec

pubescent aby investoval do podílových fondů? vám asi z toho propadu hrabe, ne?

-5
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Den finanční gramotnosti. Velký test: nejste finanční analfabet?

7. 9. 2011 | redakce Peníze.CZ | 15 komentářů

Den finanční gramotnosti. Velký test: nejste finanční analfabet?

Víc než polovina Čechů je finančně negramotná. Umějí číst – ale nečtou nebo neporozumějí. A umějí psát. Tím je průšvih dokonán: nečtou, neporozumějí – a podepíšou. Ke které polovičce... celý článek

Očima expertů: Strašák finanční negramotnosti

26. 8. 2011 | Ondřej Tůma | 8 komentářů

Očima expertů: Strašák finanční negramotnosti

Co si myslí ekonomové Petr Mach, Aleš Michl, Ilona Švihlíková, podnikatel Tomio Okamura a další odborníci o finanční gramotnosti Čechů? Měla by se na výchově ke zodpovědnému přístupu... celý článek

Víte o penězích víc než děti? Vyzkoušejte si finálový test finanční gramotnosti.

6. 5. 2010 | redakce Peníze.CZ | 7 komentářů

Víte o penězích víc než děti? Vyzkoušejte si finálový test finanční gramotnosti.

V celostátním finále školní soutěži Finanční gramotnost odpovídaly děti na osm otázek. Důležitá byla nejen správnost, ale i rychlost odpovědi. Vítězové to zvládli za 20 vteřin. Jak... celý článek

Ideální výuka finanční gramotnosti? Na chrudimské základce.

16. 12. 2009 | Jan Stuchlík | 9 komentářů

Ideální výuka finanční gramotnosti? Na chrudimské základce.

Učit finanční gramotnost je jednoduché. Žáci, ani učitelé nemusí vědět, že probíraná látka se dá nazvat finanční gramotností. Jenže zapojit témata osobních financí do běžné výuky je... celý článek

Děti a peníze: jak to jde dohromady?

21. 3. 2007 | Kateřina Boušová

Děti a peníze: jak to jde dohromady?

Jakým způsobem rodiče v Americe, Africe, Evropě nebo na Dálném východě učí svoje děti finanční zodpovědnosti? Které děti se učí utrácet a které naopak investovat? V jakém věku dětí... celý článek

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.