Finanční poradce roku 2012? Soutěž o největšího bouchače!

Petra Dusová | rubrika: Komentář | 17. 8. 2011 | 29 komentářů
Finanční poradce roku 2012? Soutěž o největšího bouchače!
Plán splníme na 120 %, hlásí brigáda finančněporadenské práce z Mostecka. V prodeji životních pojistek doženem a předeženem imperialistickou cizinu, slyšíme od Přerova. Duch zdravého soutěžení prodchne celý finančněporadenský národ a ti nejlepší z nás, naši stachanovci, ponesou titul Finanční poradce roku.

Pamatujeme to z dob takzvaného socialismu: lidé po vzoru horníka Alexeje Stachanova makali jak mourovatí, aby se z nich stali příkladní občané, výkvět společnosti. Průšvih byl, že kvantita pak často odsunula kamsi do pozadí kvalitu. V některých oborech je to fatální: je hezké, když proti plánu postavíte dva domy místo jednoho. Jenže když ani v jednom neteče pořádně voda, do pěti let jim popraskají zdi a do desíti roků spadnou, je to jaksi na nic.

Zaměstnance roku nebo něco podobného si volí kdejaká firma. Některé jsou poučené a nemyslí si, že zaměstnanec roku je ten, který prostě něčeho naseká nejvíc. Jindy ovšem firemní kultura připomíná kulturu reálněsocialistické přetvářky, kdy spousta zfušované práce a ritualizované řečnění o ní platí víc než práce poctivá a kvalitní. Původně vcelku slušná myšlenka zdravé konkurence se tak deformuje na kontraproduktivní honbu za hrubým množstvím a za řádem hrdiny socialistické práce. Pardon, dneska vlastně za poukazem na luxusní dovolenou.

Kdo je tu největší bouchač?

Bouchání pojistek

Pojistky

Bouchnout nebo též střelit, spisovně prodat. Bouchání pojistek značí ve finančněporadenském slangu prodej životního pojištění jak na běžícím pásu, bez ohledu na skutečné potřeby klientů, nýbrž výhradně s ohledem na provize, které za sjednání pojištění vyplatí pojišťovna. A to de facto z peněz klienta. Máloco pokazilo finančnímu poradenství pověst tolik jako právě bezohledné bouchání pojistek.

Tento étos asi stojí v pozadí vzniku soutěže Finanční poradce roku 2012, soutěže o ocenění zasloužilého pracovníka, který za rok uzavře největší počtu smluv. Ano, nejvíc. Jak to u takových závodů bývá, nikoho nebude zajímat, jestli jsou smlouvy nesmyslné, zbytečné či nevýhodné. Když pomineme hypotéky, nejvíc bodů v soutěži získáte za uzavřené rezervotvorné (investiční, kapitálové...) pojištění. Produkt, na kterém nejvíce vydělávají jak pojišťovny, tak jeho sjednatelé. Opět se tedy vracíme k „bouchání pojistek“. Jako by už jméno profese „finanční poradce“ nebylo dost zkažené. Tohle slovní spojení u obecné veřejnosti asociuje okrádání běžného občana, který nerozumí financím. Inu, podíváme-li se konkrétně na tuto anketu pořádně, není se čemu divit.

Soutěž Finanční poradce roku 2012 si vymyslela marketingová agentura It’s easy now. Postavila webové stránky, jejich levé polovině nechala dominovat logo Hospodářské komory (podpora soutěži) a Komerční banky (generální partner soutěže). Pod záložkou Podpora se pak můžeme dočíst, že mediální podporu soutěži poskytují renomovaná periodika Hospodářské noviny a Ekonom.

Agentura stanovila několik kategorií – Hypoteční poradce, Úvěrový poradce... a souhrnnou kategorii Finanční poradce, kam se po vynásobení určitým koeficientem počítají body ze všech ostatních kategorií. A vymyslela jednoduchá a neprůstřelná pravidla: kdo prodá nejvíc hypoték, půjček a tak dále, tomu připadnou vavříny pro vítěze.

Od pojištění se náš trh ale zřejmě posunul ještě dál. Body dostanete i za neúčelovou půjčku. Takže jestli někdo půjčku nemá, pojďme mu vysvětlit, že je tak trochu mimo mísu. Kdo půjčku má, proč by nemohl mít další? Pokud budete mít tu čest komunikovat s někým, kdo je v soutěži zainteresován, uslyšíte od něj nejspíš rady typu: „Nejvýhodnější východisko z vaší situace je půjčka…“ Zbavena nabiflované omáčky, divadélka k oblbování zákazníka, by však „rada“ zněla asi následovně: „Koukej mi podepsat tuhle půjčku, protože jinak nebudu mít další bod do soutěže. Až pak budeš makat po nocích, aby ses z těch dluhů dostal, já budu nejspíš někde na zasloužené dovolené na Maledivách…“ Motivovat obchodníky k většímu zadlužování národa je cesta. Cesta do pekel.

Angína? Na sál s vámi, člověče!

Představte si, že by lékař byl placený za počet provedených operací. Máte chřipku a chcete kapky do nosu? Pastilky proti bolení v krku? Jenže za předepsání receptu si doktor nepřipíše bod, takže si tam cvičně hodíme nějakou operaci, však se to zase zašije. Než se holka vdá, nebude o tom vědět… Zdá se vám takový příklad příliš přehnaný?

Bohužel je to krutá realita. Co je ovšem ještě ironičtější a dělá celou věc ještě komičtější? Podporu projektu, který z bůhvíjakého důvodu vypsala reklamní agentura (!), prý vyjadřuje podporu Hospodářská komora České republiky, tedy instituce, jež se má starat o blahobyt nejen státu, ale především jeho občanů. Podivuhodné také je, že generálním partnerem soutěže se stala jedna z našich největších bank...

Nějak se nám to nezdálo.

Takže jsme se začali pídit. Hospodářská komora na náš mejl odpověděla záhy, že o případné podpoře jedno jednání – bez výsledku – proběhlo. A že ještě nějaká proběhnou. Tak jsme se ještě zeptali, zda vědí, že už teď je logo komory dominantou soutěžního webu. Druhý den na něm nebylo.

Napsali jsme do Ekonomu a Hospodářek, jak je to s údajnou mediální podporou. Ano, řeč se o ní vedla. Ale že by si s organizátory plácli, o tom zatím řeč být nemůže.

Napsali jsme do Komerční banky. Neodpověděla, ale do dvou dnů z webu její logo zmizelo...

Objektivita zaručena

Komu chtějí tu soutěž bouchnout?

Za registraci do soutěže společnost It’s easy now hodlala inkasovat docela pěkné peníze. Píšeme hodlala, protože pokud víme, finančněporadenské společnosti se nabídkou účasti právě osloveny být necítily. Proč? Zeptali jsme se v jedné z oslovených firem

Dávat titul finanční poradce roku osobě, která uzavře nejvíc smluv na jeden typ produktu, jde zcela proti tomu, o co se již několik let snažíme. Tedy o jasné rozlišení nezávislých finančních poradců s širokým spektrem produktů a partnerských společností v portfoliu od obchodních zástupců pojišťoven či stavebních spořitelen, kteří neposkytují rady, ale prodávají produkt, stejně jako kdyby prodávali vysavače či žvýkačky. Množství podepsaných smluv navíc přece nijak nesvědčí o kvalitě práce poradce, maximálně o jeho prodejní zdatnosti. Název soutěže s takto nastavenými parametry by tedy měl být spíše Obchodník roku, Dealer roku nebo natvrdo – Bouchač roku,“ říká Lada Kičmerová, tisková mluvčí Partners for Life Planning.

Anketa

Tahle soutěž je

Věřit reklamním agenturám bývá ošidné, živí se reklamou. Aby si však nikdo netroufl pochybovat o slovech z úvodu webu soutěže, že soutěž pořádá společnost, „která je schopná objektivně zhodnotit a zrealizovat soutěž tak, aby byla prokazatelně spravedlivá,“ jsou pravidla nastavená brutálně jednoduše (tak například): Hypoteční poradce roku 2012: Ocenění získá poradce, který uzavře nejvíce smluv.

  • Pojišťovací poradce roku 2012: Ocenění získá poradce, který uzavře nejvíce pojistných smluv.
  • Poradce stavebního spoření roku 2012: Ocenění získá poradce, který uzavře nejvíce smluv o stavebním spoření.
  • Investiční poradce roku 2012: Ocenění opět dostává ten, kdo uzavře nejvíce smluv.
  • Úvěrový poradce roku 2012: Kategorie určena těm, kdo poskytují úvěry a půjčky, makléřům a obchodníkům, kteří uzavřou nejvíce smluv, budou oceněni. [Takhle to pravidlo vážně zní, přidali jsme jen pár čárek, pozn. red.]
  • A celková kategorie Finanční poradce roku 2012: Ocenění získá poradce, který uzavře nejvíce smluv ze všech, pro objektivnost je každé smlouvě přidělen počet bodů, dle produktu, ke kterému je smlouva vázána.

Zjednodušeně řečeno: s nejvyšší pravděpodobností bude oceněn ten poradce, který za rok okrade nejvíce lidí. A ostatní budou k témuž motivovaní.

Projektu upřímně přeji co nejméně registrovaných poradců. Poctivým poradcům, kteří naslouchají svým klientům a svému svědomí, přeji hodně sil v boji s větrnými mlýny.

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 29 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

18. 8. 2011 14:46, ondra

z vlastní zkušenosti vím že je velký rozdíl mezi finančním poradce a a pojišťovacím agentem. Setkal jsem se s finančním poradcem OVB a ten mi nutil investičko a že prý někdy v budoucnu budu ve vatě a ani ta jejich finanční analýza nebyla nijak exkluzivní. Pak jsem se naopak setkal s agentem z Generali, příjemný mladý pán který spíše chtěl abych mluvil já než on a po tom všem co jsem mu sdělil mi dokázal navrhnout komplexní řešení na věci které jsem konkrétně a aktuálně potřeboval. Bez toho abych musel dávat 1500,- na investice do budoucna.

+4
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

17. 8. 2011 4:21, strelicie

Autor článku je asi silně nabroušený na finanční poradce, pravděpodobně špatná zkušenost. Myslím si, že seriózní FP nemá v úmyslu nikoho okrádat a ani to nedělá! Určitě se najdou tací, kteří koukají spíše na provize, ale je jich určitě menšina. Nemám nic proti této soutěži, vždyť nejlepší FP nemusí být bouchač, který neporadí lidem, ale okrade je. Mám také známou, která by se asi shodla v názorech autora, její negativní postoj však pramení z její vlastní neschopnosti a nezodpovědnosti.

-12
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (29 komentářů) příspěvků.

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

A tohle už jste četli?

Je váš finanční poradce třída? Poznáte to podle servisu

30. 5. 2011 | Petra Dusová | 17 komentářů

Je váš finanční poradce třída? Poznáte to podle servisu

Servis je slovo mnohoznačné. Pokud si tedy nejdříve ujasníme, že nemluvíme o uvedení míče do hry při tenisu ani o kolekci talířů se stejným květinovým vzorem, co přesně by si měl člověk... celý článek

Nehraje s vámi finanční poradce „Kliente, nezlob se!“?

30. 3. 2011 | Radek Petráš | 41 komentářů

Nehraje s vámi finanční poradce „Kliente, nezlob se!“?

Když se zeptáte sta lidí na ulici, jestli chtějí finančního poradce, devětadevadesát jich odpoví, že ne, a jeden neodpoví vůbec. Důvody těch devětadevadesáti: „Už finančního poradce... celý článek

Na životní pojištění je pošta, na bolavé zuby kovář

16. 2. 2011 | Michal Höschl | 20 komentářů

Na životní pojištění je pošta, na bolavé zuby kovář

Není něco zvláštního na tom, že ten, kdo radí lidem, kam s penězi, si sám nechává radit od jiného profesionála?

Na zázraky nikdo nevěří. Klienti chtějí „pouze“ poradit.

13. 1. 2011 | Martin Moravec | 4 komentáře

Na zázraky nikdo nevěří. Klienti chtějí „pouze“ poradit.

Baví mě poznávání různých prodejních strategií. Často se dobrovolně stávám testovacím subjektem. Měl jsem tu čest poznat množství prodejců, jejichž postup byl pozoruhodný.

Partners Financial Services
Nadílka

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.