Naše pošty pracují pro ČSOB, Českou pojišťovnu či Českomoravskou stavební spořitelnu. Zejména tam, kde banka ani pojišťovna nepostavily vlastní pobočky, klienti jistě ocení, že tohle všechno je jim dostupné. Pod jednou střechou a včetně profesionála, který dokáže jedním dechem poradit, jak poslat králíka na výstavu svazu chovatelů a jak na hypotéku.
Donedávna jsem samozřejmě věřil, že to tak doopravdy je. Jenže pak jsem zjistil, že živá zvířata pošta dávno nepřepravuje. A s těmi finančními službami to taky může být všelijak...
Pošťáky prodej spoření nebaví
Jednoho dne mne v nejmenované pražské restauraci osud v podobě číšníka svedl k jednomu stolu se skupinkou dam. Byla to skupinka mladá a sympatická, takže mi vůbec nevadilo, že u jiného stolu není místo. Z jejich hovoru brzy vysvitlo, že jsem se na nějakou dobu stal společníkem zaměstnankyň České pošty: předmětem vášnivé debaty byla pošta a prodej finančních produktů. Poněvadž jsem jaksi z oboru, rád jsem využil svého šarmu a jak ryba do vody vklouznul do debaty. I když se tím můj oběd bez přívlastků vmžiku proměnil v oběd pracovní.
Opakovaně mě během něj zarážela jedna věc: děvčata finančním produktům sama příliš nerozuměla – a ani se tím netajila. Prodávat finanční produkty zákazníkům pošty je prý nebaví, trochu se jim to dokonce příčí. Pošta má sice z prodeje těchto produktů zajímavé peníze, které ráda připočítá k tržbám za balíky a dopisy, ale ony samy z nich samozřejmě vidí sotva zlomek.
Kovářovy kobyly
Potěšilo mě, když nakonec z diskuse vyplynulo, že tři z přítomných dam jsou klientky naší společnosti. A ještě mnohem víc mě to zarazilo. I kdyby totiž šlo o jinou společnost – není něco zvláštního na tom, že ten, kdo radí lidem, kam s penězi, si sám nechává radit od jiného profesionála? Zkuste si to představit u jiné profese – nikdo samozřejmě nechce od chirurga, aby si sám odstranil slepé střevo, ale šli byste si třeba nechat přezout na zimu auto do servisu, o jehož majiteli byste se věděli, že sám za týmž účelem vyrazil do sousedního města?
Proti poště nic nemám. Tedy až na to, že se cítím znevýhodňován a diskriminován, poněvadž nemůžu na přepážce platit kartou, tohle privilegium mají výhradně klienti Poštovní spořitelny, potažmo ČSOB. Pokud ale tuhle nespravedlnost podnik odstraní (loni už zadal výběrové řízení na dodavatele terminálů, takže třeba se napřesrok nebo do roka 2020 dočkáme), nebudu už proti ní mít vůbec nic. Využívat ji ale budu dál jenom k posílání balíků a dopisů a svým klientům a známým doporučím totéž.
Osobní zodpovědnost za klienty
Nejde přitom o to, že jsem sám finanční poradce. Ale samozřejmě to souvisí. Nerad bych se dočkal doby, kdy mi v pekárně sice nabídnou výhodnou půjčku, jenže rohlíky budou včerejší, protože paní vedoucí byla včera na školení finanční společnosti, a tak nestíhala koupit pekařům mouku. Švec by se zkrátka měl držet svého kopyta a každý by si měl nakládat jenom tolik, kolik dokáže unést.
Navíc si myslím, že pokud začne někdo radit lidem, jak zacházet s penězi, musí být připraven převzít za své klienty a portfolia, která pro ně připravil, i osobní zodpovědnost. To je podle mě důvod, proč raději využít služby nezávislého profesionálního poradce, který se neschovává za nějakou finanční instituci jako zaměstnanec bez osobní zodpovědnosti ke klientům, ale jde se svou kůží na trh jako samostatný podnikatel, třeba v rámci nezávislé poradenské společnosti našeho typu.
Chodit uzavírat životní pojištění na poštu, protože u nás má jediná pobočku, mi zkrátka připadá jako chodit s bolavými zuby ke kováři, protože má kleště a sílu. Kdysi dávno možná nebylo zbytí, ale prosím pěkně – v jakém století žijeme?
Autor je finančním poradcem Partners
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
17. 2. 2011 10:22, RomanH.
Pracovnice Pošty, především ty na přepážkách, jsou svými nadřízenými k prodeji finančních produktů přímo nuceny.Jsou jim stanovovány měsíční a kvartální plány prodeje.Dokonce jsou nuceny ve svém volném čase jezdit do velkých obchodních center a zde opět produkty nabízet.Řídí je rozlehlý aparát pracovníků,kteří jsou za tento nátlak poměrně dobře placeni.Vím o čem píšu,moje manželka na poště pracuje.Dokonce Česká pošta jako zaměstnavatel porušuje zákoník práce ale o tom až jindy.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
21. 2. 2011 0:07
dobrý den,
prodej finančních produktů na České poště je v plenkách, stále více se pracuje na systému, který se zdokonaluje. Na jednotlivé obvody jsou najímáni specialisté z pojištovnictví a Ti jednají s klientem, kterého pracovnice přepážky pouze osloví. Tento člověk nabídne klientovi vše, co uzná za vhodné, ale až po provedení rodinné analýzy. Tato forma prodeje produktů je srovnatelná s prodejem jakéhokoliv jiného finančního poradce či makléře. Všude jsou pracovníci lajdáci, nebo oddaní práci. To si nevyberete, ale věřte že Distribuční Kanál Česká pošta se snaží poskytnout klientům veškerý servis, který mají na pobočkách jiných pojištoven a bankovních ústavů.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (20 komentářů) příspěvků.