Upřímně řečeno, nevím kde začít. Po přečtení článku o své práci (Finanční plánování podle ZFP akademie I., Finanční plánování podle ZFP akademie II. - pozn. red.) mě polilo horko a připadalo mi, že to není možné, že čtu o někom jiném. Navíc nevlastním průkaz člena AFIZ, a proto jsem pořád netušil, že vlastně čtu o sobě.
Mám z článku logicky pocit křivdy, s odstupem času pak spíše pocit, že došlo k nedorozumění. Proto jsem se rozhodl na článek reagovat.
Dvě schůzky, dvě obyčejné schůzky, kterých jsem už uskutečnil stovky, začaly jako každá jiná. Udělal jsem domnělému klientovi prezentaci naší společnosti. V souladu s naší filozofií jsem informoval klienta, že jsme společnost vzdělávací a poskytujeme možnost, aby se klient zvýšením své finanční gramotnosti na našich školeních ujistil o potřebnosti spořit na důchod a zajistit svůj život proti rizikům. Na tuto možnost klient - redaktor nebyl připraven. Vybral si tedy variantu pouze servisu od naší společnosti s tím, že mi do příští schůzky e-mailem pošle souhrn finančních programů a možností, které mají v rodině, abychom se měli na další schůzce čeho držet.
Tady jsem narazil po průkazce AFIZ na další nesoulad, a tím bylo zadání. Informace, které jsem dostal e-mailem, jsou v článku prezentovány jako zadání pro vytvoření finančního plánu. Moje elektronická podoba, kterou jsem obdržel od klienta, se od té publikované v tisku však liší. Třeba slovíčka "měsíčně uspořit 10 000 Kč" nebo "měsíčně spořit 10 000 Kč" mají v potřebách klienta zásadně odlišný význam! O finančním plánu není v zadání klienta ani slůvko.
Na druhé schůzce, která trvala stejně jako ta první 20-30 min., pan redaktor čekal, že mu na základě zaslaných nejasných informací sestavím bravurní finanční plán. Nikdy bych nedělal návrhy bez bližšího seznámení s rodinou, fyzickým seznámením s jejich smlouvami, s finančními potřebami rodiny a plány do budoucna bez rozhovoru s oběma partnery. Mám zkušenost, že je potřeba si o těch věcech popovídat pořádně, nejlépe doma a ne v restauraci.
Soustředil jsem se na prezentaci našich finančních programů, jejich možností a jejich využití v rodině. Souběžně s tím jsem si dělal poznámky na firemním poznámkovém bloku. Tyto poznámky jsem předal klientovi při loučení jen na základě jeho výslovné žádosti poté, co jsme se dohodli na další schůzce za účasti manželky (ta se již neuskutečnila). Nepovažuji proto za fér prezentování mých poznámek jako mého oficiálního návrhu "finančního plánu"!
S odstupem času jsem došel k závěru, že tímto testem došlo k dvojímu nedorozumění. Na jedné straně nejasnostmi v zadání. Na druhé straně k nepochopení naší obchodní metody a filozofie spočívající ve zvyšování finanční gramotnosti. Nejsem proškolen na sestavování osobního finančního plánu, tato přednáška se u nás teprve tvoří a naše společnost se touto nabídkou nikde neprezentuje! Vím však, že jsme podpojištěným národem a máme problém v budoucnu s důchodovým deficitem.
Soustředil jsem se na to, co uspokojuje potřebu naprosté většiny lidí. Velmi malé promile lidí klade finanční požadavky do budoucna. Z tohoto pohledu považuji hodnocení za jednostranný pohled. Finanční poradenství může mít mnoho podob a mírou správnosti je pouze spokojenost klientů. Z praxe vím, že záměr o koupi bytu může v rodině okamžitě změnit vážný úraz živitele rodiny nebo vážné onemocnění člena rodiny.
Bylo by dobré se zamyslet nad metodikou těchto testů. Není možné přece na základě nejednoznačného zadání vystavit takovému hodnocení celou firmu, aniž by se k tomuto hodnocení vyjádřili její zástupci. Osobně se nezříkám zodpovědnosti za své poradenství klientovi. Na druhou stranu je potřeba hodnotit objektivně a mít např. pořízený zvukový záznam. Pokud bych nyní hovořil o dalších nepřesnostech popsaných v článku, bude to již navždy jen tvrzení proti tvrzení.
Petr Čapek, manažer obchodní sítě, ZFP akademie
Testy finančních poradců |
Přemýšlíte o tom, že byste využili služeb finančního poradce? Rádi byste věděli, jak dopadly námi testované poradenské firmy? Otevřete si sekci finančních poradců. Otestovali jsme pro vás společnosti: AWD, Benefita, Fincentrum, MBI, OVB, Slon, Sophia Finance, TriMan a ZFP akademie. |
Reakce Evžena Humla, autora článků o testování ZFP akademie:
Zadání testu bylo a je pro všechny testované poradenské společnosti stejné. Je pravda, že po panu Čapkovi nebylo výslovně požadováno vypracování finančního plánu, ale i to je součástí testu. Jedno z kriterií posuzovaní odbornou porotou je totiž hodnocení analýzy klientových potřeb. Nehledě na skutečnost, že klient-laik tento pojem většinou nezná.
Protože první schůzka byla opravdu víceméně prezentační, v následujícím e-mailu jsem poradci zaslal nejen stejná data, jako jsou publikována ve standardním zadání, ale znovu jsem v něm zmínil i naše finanční cíle. Pokud jde o poradcem uvedenou nesrovnalost v jeho zadání a v zadání publikovaném, tedy jestli chceme měsíčně "uspořit" 10 000 Kč nebo "spořit" 10 000 Kč (což skutečně je zásadní rozdíl), bylo v e-mailu uvedeno "Po našich propočtech bychom mohli měsíčně spořit cca 10 000 Kč".
Místo našich schůzek navrhl poradce a já je odsouhlasil. Jejich jediným písemným výstupem byly poradcovy poznámky, o které jsem opravdu požádal. V textu však není uvedeno, že jde o finanční plán, ale jen že to jsou "všechny dokumenty, které klientovi poradce předal, včetně svého komentáře". Pravda je, že bez nich bych v ruce neměl nic a na třetí schůzce bychom již za přítomnosti manželky podepisovali konkrétní poradcem doporučené smlouvy.
Pokud se týká celkového finančního poradenství a sestavování finančního plánu, na který podle svého vyjádření poradce není proškolen, je na webové stránce www.zfpakademie.cz uvedeno, že společnost se zabývá finančních poradenstvím pro domácnosti i firmy.
Pokud jde o zmiňovaný průkaz člena AFIZ (jehož vlastnictví poradce vylučuje), připouštím, že se mohu mýlit. V názvech AFIZ i ZFP akademie je dost podobných písmen.
Evžen Huml, spolupracovník Peníze.CZ
Otestovali jsme pro vás! |
Průběžně podrobujeme kritickému redakčnímu oku či oku externí poroty různé produkty a finanční instituce. Co vše jsme zatím otestovali:
-
Přemýšlíte o tom, že byste využili služeb finančního poradce? Podívejte se, jak dopadly námi testované poradenské firmy.
-
Je vaše internetbankingová aplikace bezpečná, uživatelsky příjemná a cenově výhodná? Podívali jsme se jí na zoubek.
-
Jak kvalitní poradenství a služby poskytuje vaše banka? Za kolik půjčují lichvářské společnosti?
-
Otestovali jsme 10 pojišťoven, zda poskytují svým potenciálním klientům všechny důležité informace, jak jim to nařizuje zákon. Výsledky byly skoro k pláči.
-
Nabízejí banky úvěry skutečně za ty úžasně nízké sazby, které inzerují? Podívali jsme se "na zoubek" i firmám poskytujícím spotřebitelské úvěry. Výsledky našich testů naleznete ve zcela nové sekci Otestovali jsme pro vás. |
Co si o našich testech myslíte vy? Přesvědčil vás poradce ZFP akademie? Čekali byste od něho finanční plán, nebo informace, jak zlepšit svoji finanční gramotnost?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
1. 11. 2006 21:56, Fredy
Blahopřeji, jste alespon upřímný. Na rozdíl od bouchačů níže, kteří považují každý test penize.cz za neobjektivní, úmyslný až zákeřný a přinejmenším poškozující "dobré" jméno slovutných firem. Firem, které se živí většinou za vydatné pomocí neznalých a naivních nadšenců, kterým nalije do hlavy úžasné výhody mlm a vypustí je do terénu, jak lovnou zvěř. Ti, s vidinou tučných provizí se vrhají nejdříve na příbuzné a známé. Někteří z nich pak ochladnou a končí. Pro nás, obyčejné lidi, je to dobře. Ovšem pár vyvolených překročí práh rodinných klanů a vrhají se dál, od zvonku, ke zvonku. Ti jsou pravé pijavice ve službách finančních žraloků, kteří neznají slitování. Jakmile uvidí tučnou kořist, tak se přisají a nepustí, dokud kořist nevykrvácí. Dokud nepojistí kapitálově všechno živé, včetně psa a papouška.
Právě proto jsou testy, které tento server organizuje, velice potřebné. Je to poučné pro všechny. Skuteční finanční poradci (jsou tací) se ujistí, že jejich práce má smysl, obyčejní bouchači (prodejci) znejistí a jejich chlebodárci za ně orodovat. A pak jsou bývalí, současní i budoucí klienti, kteří jsou včas varováni. Je to i forma vzdělávání a to zadarmo. Díky za to.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
15. 8. 2008 12:44, Janul
Tak podle tebe jsou hlupáci i právníci, ekonomové, finanční poradci jiných společností ? Protože i ti jezdí na základní semináře a kteří zároveň využívají výhody. Na základním semináři nikoho nevyhazují, to bys musela holčičko moc vyvádět, pokud tě vyhodili, tak jen kvůli tomu, že se neumíš chovat, navíc jsem obvolala spoustu lidí a zatím ještě nikdo neměl tuhle zkušenost. Byl jednou jeden případ, kdy musel lektor zakročit kvůli jedné mladé slečně, která vykřikovala nesmysly i když ji lektor vše vysvětlil a požádal ji aby se uklidnila, slečna se hádala nadále. Lektor požádal slečnu aby opustila místnost, lektor ji o přestávce vše vysvětlil a slečna se další hodinu vrátila a všem se omluvila. Pokud nelžeš tak napiš kdy jsi byla na základním semináři, kde to bylo a kdo zrovna lektoři a já si to zjistím.
V diskuzi je celkem (51 komentářů) příspěvků.