Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

EET za dveřmi: Manuál pro opozdilce

| rubrika: Co se děje | 7. 11. 2016 | 9 komentářů
Čeká vás od prosince elektronická evidence tržeb? Ještě nevíte? Poradíme, jak zbytečně nedráždit úřady, všechno včas stihnout a vyhnout se zbytečným pokutám.

Den D se nekompromisně blíží. První etapa elektronické evidence tržeb odstartuje už za necelý měsíc – ve čtvrtek 1. prosince. Týkat se bude víc než čtyřiceti tisíc podnikatelů v oblasti ubytovacích a stravovacích služeb. O autentizační údaje potřebné k přihlášení do systému zatím požádalo zhruba 27 tisíc z nich. Od začátku listopadu je přitom možné se do systému EET přihlásit v rámci pilotního provozu a začít už platby evidovat.

„Podnikatelé by k tomu měli přistoupit co nejdříve. Ti, kteří začnou evidovat s předstihem, nebudou později muset nic měnit, zkrátka jen plynule přejdou na ostrý provoz. Hlavně si ale můžou vyzkoušet internetové připojení, jestli systém komunikuje s finanční správou a jestli jsou kompatibilní jejich prodejní a účetní systémy. A v neposlední řadě se s novým systémem můžou naučit pracovat zaměstnanci v jednotlivých provozovnách,“ řekl minulou středu na tiskové konferenci ke spuštění pilotního provozu EET ministr financí Andrej Babiš.

Jízdní řád EET

  • Etapa 1 – od 1. prosince 2016: segment ubytování, stravování a pohostinství
  • Etapa 2 – od 1. března 2017: maloobchod a velkoobchod
  • Etapa 3: od 1. března 2018: ostatní podnikatelské činnosti týkající se například dodávání zboží, dopravy, svobodných povolání
  • Etapa 4: od 1. června 2018: vybraná řemesla a výrobní činnosti

Podrobný výpis na Etržby.cz

Kde se informovat

Úřady a firmy, které dodávají potřebné zařízení pro online evidování tržeb a komunikaci se státní správou, nabádají podnikatele, aby vyřízení EET nenechávali na poslední chvíli. Finanční správa však připouští, že velké množství podnikatelů stále nemá jasno v tom, jestli se jich bude elektronická evidence tržeb vůbec týkat, a pokud ano, tak ve které etapě.

Klíčové pro určení, v jaké etapě musí podnikatelé začít tržby on-line evidovat, je kód CZ-NACE. Jde o standardní klasifikaci ekonomických činností podle Evropské unie, u nás ji má pod palcem Český statistický úřad. První vlna evidence tržeb platí pro kódové označení CZ-NACE 55 a 56. To je podnikání v oboru ubytování, stravování a pohostinství. Kromě hotelů, restaurací a barů půjde například o kavárny, kantýny, penziony, ubytovny a kempy a mnoho dalších zařízení.

Není stravování jako stravování

Do první etapy evidence tržeb nebudou spadat podnikatelé, kteří ve svém stánku nebo prodejním okénku nabízejí například párky v rohlíku, zmrzlinu, popcorn, svařák – zkrátka prodávají jídlo a pití, které si zákazník odnáší s sebou. V tomto případě se totiž nejedná o stravovací službu, ale dodání zboží. Této podnikatelské činnosti se povinná evidence tržeb týká až ve třetí etapě, tedy od března 2018. Jestliže máte naopak provozovnu se židlemi a stoly, vytápěním a toaletou pro hosty, počítejte rozhodně s EET už od prvního prosince.

Pokud si chcete ověřit, jaký kód CZ-NACE má vaše podnikání, navštivte na webu Registr ekonomických subjektů Českého statistického úřadu. Stačit vám bude vaše IČO. Spoustu odpovědí na problematické otázky kolem EET najdete i na speciálním portálu Finanční správy. Ta od začátku srpna navíc provozuje telefonní infolinku. Metodické dotazy týkající se evidence tržeb zodpovídají vyškolení zaměstnanci úřadu na telefonním čísle 225 092 392 v pracovních dnech od 9. do 17. hodiny. Pokud by ve vás přesto zůstaly pochybnosti, od kdy – případně jestli vůbec – musíte tržby evidovat, poradí vám váš finanční úřad. Můžete u něj dokonce zažádat i o vydání takzvaného závazného posouzení o určení evidované tržby. Na tuto žádost se ale vztahuje správní poplatek 1000 korun.

Jak se přihlásit

Když už máte potvrzeno, že se vás první etapa evidence tržeb týká, můžete přistoupit k samotné registraci do systému. K té budete potřebovat autentizační údaje – tedy uživatelské jméno a heslo – na portál správce daně, na kterém budete moci spravovat svůj uživatelský účet, včetně certifikátů potřebných pro komunikaci s finanční správou.

Autentizační údaje můžete získat dvěma způsoby. Osobně na jakémkoli finančním úřadu, kde vám budou přístupové údaje předány v zapečetěné obálce, nebo elektronicky přímo na portálu správce daně pomocí přihlašovacích údajů do datové schránky. V takovém případě vám budou autentizační údaje okamžitě zaslány do dané datové schránky.  

Přihlášený podnikatel si může následně vygenerovat certifikáty pro evidenci tržeb. Postup instalace certifikátů se bude odvíjet od zvoleného typu využitého zařízení (pokladna, počítač, tablet, chytrý telefon) a příslušného operačního systému, které bude k účelům EET využívat. Každý podnikatel si může zvolit počet a způsob využívání certifikátů. Je možné využít jeden certifikát na zasílání údajů o evidovaných tržbách v rámci celé podnikatelské činnosti, případně používat různé certifikáty podle jednotlivých provozoven nebo koncových zařízení.

Kdo je tu jednička

Proč jdou první na řadu hospody a hotely? Prý právě tady se nejčastěji zatajují tržby, krátí daně a podobně. Čeští hoteliéři a hospodští to ovšem odmítají. „Šedá ekonomika v Česku není vyšší než například v sousedním Německu (odhad je 15 %), přičemž pohostinství a ubytovací služby nejsou hlavním zdrojem šedé ekonomiky, jak se v médiích často uvádí,“ říká prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek.

Jak na techniku

Podnikatelé, kterých se týká povinnost evidovat tržby, budou potřebovat zařízení pro online komunikaci se státní správou. V něm musí být nainstalovaný software, který bude údaje o přijímaných platbách odesílat. A nutná bude samozřejmě i tiskárna účtenek. Jednotlivé komponenty si můžete kupovat zvlášť nebo v kompletním balíčku. Pořizovací cena je nejméně 2500 korun plus další stokoruny měsíčně v rámci paušálu za připojení k internetu a servis systému. Za nejkvalitnější pokladny zaplatíte i desetitisíce korun. Pokladny si přitom můžete třeba jen pronajmout.

Na trhu jsou desítky dodavatelů pokladních systémů pro EET, kteří nabízejí podnikatelům řešení na míru. O zákazníky se v tomto segmentu nepřetahují jen IT firmy, ale i mobilní operátoři a banky. Rozhodně nepodceňujte jejich výběr a ještě předtím, než do techniky investujete, si pořádně promyslete, jaká varianta pokladny vašemu podnikání nejvíc vyhovuje. Rozhodující je zejména počet míst ve vaší provozovně, počet evidovaných položek, počet vydaných účtenek za den, počet pokladních míst, počet zákazníků za hodinu.

Klíčové jsou samozřejmě i funkcionality, které od své pokladny čekáte. Vybírat si můžete nejjednodušších zařízení, jako jsou chytré telefony a tablety, na kterých jen naklikáte druh prodávaného zboží a jeho cenu, a následně vám z terminálu vyjede účtenka. K dispozici jsou i sofistikované pokladní systémy, které jsou propojené s vaším účetnictvím, počítají statistiky prodeje a evidují skladové zásoby a další. Přehled možných technických řešení i s ukázkovými příklady má na svém webu například Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

Podnikatelům chce pomoci i Hospodářská komora ČR, která na svých internetových stránkách k EET spustila testování pokladen. Těm ověřeným bude následně udělovat označení Poctivá pokladna podnikatele. „Testování bude obsahovat mj. ověření konektivity se serverem EET prostřednictvím stabilního internetového připojení a analýzu posílaných dat za účelem vysledování, zda na pozadí neprobíhají skryté operace, které by mohly obchodníky poškodit. Hospodářská komora také mimo jiné prověří způsob a složitost instalace autentizačního certifikátu či jaká periferní zařízení, jako jsou třeba čtečky EAN kódů nebo tiskárny účtenek, jsou kompatibilní. V návaznosti na testování chystá Hospodářská komora také asistenční službu,“ vysvětluje mluvčí Hospodářské komory Miroslav Diro.

Mírní kontroloři?

Zástupci finanční správy slibují, že budou bezprostředně po spuštění elektronické evidence tržeb při kontrolách podnikatelů mírní. Výjimkou prý bude úmyslné obcházení zákona. „Při náběhu systému se rozhodně nebudeme snažit nikoho schválně nachytat, a pokud se nebude jednat o zjevné bojkotování zákona, budeme přistupovat k mírnějším sankcím. Pokud se však bude jednat o záměrné a opakované porušování zákona, může sankce dosáhnout až na maximální hranici 500 tisíc korun, v extrémních případech může dojít i k uzavření provozovny,“ říká mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Petlachová.

Frontální útok

Ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček potvrdil, že v prvních týdnech po spuštění EET budou kontroloři postupovat vůči podnikatelům maximálně vstřícně. „Pracovník finanční správy přijde na místo a uvidí, zda se tam vyskytuje příslušné zařízení, zda se vystavují účtenky a podobně. Ale určitě se nebudeme snažit někoho nachytat pomocí nějakého kontrolního nákupu. Jde především o to zjistit, jestli pokladny jsou tam, kde mají být, zda dotyčný podnikatel vůbec projevil ochotu dodržovat zákon,“ řekl nedávno šéf finanční správy v rozhovoru pro časopis Týden. Zároveň ale uvedl, že jeho úřad má v plánu do konce ledna 2017 zkontrolovat všech 40 tisíc podnikatelů, kterých se bude první etapa EET týkat.  

Podle vyjádření zástupců analytických společností a daňových poradců si řada hospodských, restauratérů a hoteliérů zakládá nové společnosti, přes které nově povede své podnikání. Bojí se totiž skokového nárůstu přiznaných tržeb, který by mohl přilákat pozornost finančního úřadu. Podle prozatímních statistik by tak letos mohlo být založeno nejvíc nových firem za posledních devět let. Předpokládá se i to, že řada živnostníků už nebude dál působit jako osoba samostatně výdělečně činná, ale bude muset kvůli vyšším tržbám přejít k platbě DPH, k čemuž využije nově založenou společnost s ručením omezeným. K podobnému jevu došlo po zavedení evidence tržeb například i v Chorvatsku, od kterého se tvůrci českého EETí v mnohém inspirovali.

V médiích se sice mluvilo o tom, že kontroly nakonec nebudou nárůst tržeb podnikatelů oproti stavu před EET prvotně sledovat, podle našich informací to ale bude jinak. „Finanční správa při kontrole plnění povinností při správě daní v minulých letech může využít mimo jiné i srovnání tržby přiznané po zavedení EET jako jeden z důkazních prostředků, uvedené bude vždy záviset na podmínkách daného případu, neboť správce daně při dokazování hodnotí důkazy podle své úvahy a vždy zohledňuje konkrétní skutkovou situaci posuzovaného případu,“ odpověděla na dotaz portálu Peníze.cz mluvčí Finanční správy Petra Petlachová.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+12
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

11. 11. 2016 16:36, Velkovýkrmna Darmožroutů

Kdo to poruší, dostane pokutu, nebo mu i zavřou provozovnu... Běda těm, kteří provozovnu nemají. Mohou nahlásit třeba adresu pošty, protože tam musí u přepážky vystavit účtenku v okamžiku výplaty poštovní poukázky a adresa vystavení se musí shodovat s místem evidované tržby, proto je součástí certifikátu. Už vidím, jak mu za trest zavřou poštu... To pak bude muset zase předem nahlásit adresu další pošty, kde bude vybírat platbu složenkou příště a běda, jak půjde na jinou poštu! Když nahlásí svoji adresu v paneláku, tak pro jistotu zavřou dveře nejen jeho bytu, ale i do jeho sklepa. Při jejich inteligenci bych se nedivil, že zavřou celý panelák :-)

Reagovat

 

+10
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

10. 11. 2016 22:30, Vendula

Prvního živnostníka, který mi řekne abych si někde na webu účtenku vytiskl a nedá mi ji sám vytištěnou, okamžitě nahlásím že nevydává účtenky. Portál na to už je.

Reagovat

 

-44
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Pedro 08. 11. 2016 04:23)

Další příspěvky v diskuzi (9 komentářů)

1. 12. 2016 | 0:42

Nahlas se na psychiatrii více

15. 11. 2016 | 18:10 | Tomáš

Podnikatel po nikom nic nechce nemarodi maká 18hod a více tak mu ten Slovák co pumpuje stát na dotacich ještě víc stěžuje život eet více

12. 11. 2016 | 22:55 | Imrich

Nechám si natočit zmrzlinu. Potom požádám o papírový doklad. Pokud mi sdělí, že mi ho pošle na email, požádám ho, aby mi na něj poslal i tu zmrzlinu. Zmrzlinu mu nechám a půjdu vedle. více

11. 11. 2016 | 16:36 | Velkovýkrmna Darmožroutů

Kdo to poruší, dostane pokutu, nebo mu i zavřou provozovnu... Běda těm, kteří provozovnu nemají. Mohou nahlásit třeba adresu pošty, protože tam musí u přepážky vystavit účtenku v okamžiku výplaty poštovní poukázky a adresa...více

11. 11. 2016 | 12:25 | Martin

Což to můžeš Vendulo, vzhledem k tomu že tím živnostník nic neporušil, budeš akorát pro srandu. více
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK