Parlamentní přetahovaná o výši daní nabrala až tragikomických rozměrů. Poslanecké kluby před druhým čtením ve Sněmovně jednaly po nocích. Totéž dělali i šéfové vládních koaličních stran. Výsledek? Místo původně navrhovaných patnácti procent z tzv. superhrubé mzdy (hrubá mzda plus odvody na sociální a zdravotní pojištění placené zaměstnavatelem) by se podle nového koaličního návrhu mělo platit příští rok patnáct a v dalších letech 12,5 procenta ze superhrubé mzdy. Polepšit by si měly i firmy, kterým by daně klesaly rychleji, než vláda původně zamýšlela.
Jenže v celém tomto cirkuse se vliv daní na růst ekonomiky a zvyšování blahobytu přeceňuje. Nastavení daní souvisí mnohem více s tím, jaké služby a v jaké kvalitě si chce společnost pořídit ze společných peněz a co by si naopak měl platit jednotlivec. Jinými slovy, co všechno by měl lidem poskytovat stát za peníze vybrané z daní. Této otázce se však politici nevěnují, protože je složitá a případná změna vyžaduje souhlas velké většiny společnosti. Raději se proto snaží vlichotit voličům ubíráním procent, které se každý měsíc strhnou z výplaty.
Zdroj: Eurostat, za rok 2005, pozn.: není zahrnuto Lucembursko, kde díky dojíždění za prací je ukazatel HDP na obyvatele výrazně zkreslen O tom, že výše daní sama o sobě
neurčuje vyspělost ekonomiky, svědčí údaje z řady evropských zemí. Vhodným měřítkem daňového zatížení je tzv. složená daňová kvóta. Ta udává poměr vybraných daní (včetně sociálního a zdravotního pojistného) vůči hrubému domácímu produktu (HDP). Vyspělost ekonomiky se zase standardně měří ukazatelem HDP na jednoho obyvatele a přepočteného paritou kupní síly, která odráží odlišné cenové hladiny různých zemí.
Vynecháme-li specifické Lucembursko, kde je vlivem každodenního dojíždění zahraničních pracovníků ze sousedních zemí ukazatel HDP na obyvatele výrazně zkreslen, jsou ekonomicky nejvyspělejšími zeměmi Evropské unie Irsko, Nizozemsko, Rakousko, Dánsko a Belgie. S výjimkou Irska a Nizozemska se z evropského kontextu jedná o státy s nadprůměrnými daněmi. Dánsko má druhou nejvyšší složenou daňovou kvótu v EU, Belgie třetí. Členský stát s nejvyššími daněmi - Švédsko - také patří mezi ekonomické premianty.
V některých státech je zkrátka kvalita veřejných služeb na tak vysoké úrovni, že tamější občané souhlasí s jejich financováním prostřednictvím vyšších daní. V Irsku a Velké Británii zvolili opačný přístup. Daňoví poplatníci raději zajištění části veřejných služeb svěřují soukromému sektoru, což jim umožňuje platit nižší daně.
Naopak ekonomicky nejméně vyspělé státy Unie - Rumunsko, Bulharsko, Lotyšsko, Polsko a Litva - patří s výjimkou Bulharska mezi státy s nejnižšími daněmi v EU. Zde se však nejedná o preference občanů na zajištění služeb veřejným či soukromým sektorem. Spíše to ukazuje na snahu odrazit se od ekonomického dna lákáním investorů na nižší daně, což při nedobré ekonomické situaci těchto států dává smysl. Na druhou stranu nízké inkaso daní vůči HDP zde svědčí o vysokém podílu šedé ekonomiky a neschopnosti státu daně vybírat.
Učinit z této statistiky závěr, že vyšší daně přinesou ekonomickou prosperitu by ale nebylo správné. Na druhou stranu to ani neznamená, že nižší daně automaticky přinesou prosperitu a vyšší zdanění způsobí hospodářské zaostávání.
V České republice jsou daně, měřeno složenou daňovou kvótou, mírně pod průměrem EU. Z hlediska HDP na obyvatele Česko dosahuje 73,3 procent průměru Unie a v poslední době zaznamenává rekordní, šestiprocentní tempa růstu HDP. A to i při stávajícím nastavení daní. Myslet si, že pouze jejich snížení zajistí dlouhodobě udržitelné vyšší tempo růstu je omyl.
Daně, i když by jejich struktura mohla být efektivnější, totiž nepatří mezi hlavní problémy české ekonomiky. Patrně největším nebezpečím do budoucna je penzijní systém, který kvůli stárnutí populace nebude možné ufinancovat pouze z veřejných peněz. Důchodová reforma se ovšem musí provádět v dostatečném časovém předstihu.
Časovanou bombu v sobě skrývá i stav veřejných financí, které se vláda pokouší nynější reformou alespoň částečně stabilizovat. Protože v době rekordně rostoucí ekonomiky zcela nepochopitelně Česko hospodaří s rekordními rozpočtovými schodky. Co až růst zpomalí či přijde recese? Problém veřejných financí přitom nespočívá na příjmové straně rozpočtu, ale hlavně na té výdajové. Její reformě se tolik pozornosti nevěnuje.
Pomalá práce soudů, špatná vymahatelnost práva, rozšířená korupce, nekvalitní veřejné služby, nepružný trh práce, demotivující sociální systém či nedostatečné investice do vědy, výzkumu a vzdělávání patří mezi další velké problémy, které by měly zaměstnávat politiky a týmy jejich poradců. Jednoduché recepty na tyto neduhy však neexistují. Populárnější je snížit daňovou sazbu (a jinde ji třeba zvýšit). Co na tom, že to česká ekonomika akutně nepotřebuje.
Co si myslíte o nynějším handrkování o snižování daní z příjmů?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
22. 8. 2007 11:42, Mayha
Naprostá pravda.
Jsme v demograficko-ekonomic ké pasti. Silné poválečné ročníky, které už to mají do penze za pár, volí většinou levici, protože ta jim slibuje, že na jejich peníze nesáhne a že dluhy se splácet nemusí. Ano, z jejich pohledu je to pravda. Silné ročníky jejich dětí, tj. Husákovy děti, to odnesou. A můžou se stavět na hlavu, protože platících je čím dál tím míň a přijímajících je čím dál tím víc. Demografie se vyvíjí v jejich neprospěch, čím více bude starých, tím hůře se budou dělat jakékoliv změny. Prakticky už dnes jsme v situaci, že to nejde, nakonec tato pseudo-reforma to dokazuje. S přibývajícími roky a přibývajícím procentem důchodců to nepůjde tuplem. Balvan dluhů potáhne tenhle stát se vzrůstající rychlostí dolů až to nakonec řachne. Ale to už dnešní voliči socdem (rozhazovačů a zadlužovačů) nebudou ve velké většině mezi živými. Takže je jim to jedno.
Anketa v levém sloupci "Jak se finančně zajišťujete na stáří" je v tomto kontextu komická, protože zajistit se není jak. Měna zdevalvuje, burza spadne, fondy, pojištění a účty obstaveny. Všichni, kdo něco budou mít, budou muset volky nevolky odevzdat to, co vydělali a našetřili, státu a ten to nadělí těm, co nemají, třeba proto, že všechno projedli a rozházeli, ale budou POTŘEBOVAT. A bude jich hodně. A proto vyhrají volby. Tak to vždy bylo a stejně tak to i bude.
Dávám tomu maximálně 15-20 let. Cha, Euro!
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
21. 8. 2007 9:33, Petrakon
Přesně vovovotomtoje - jestli tzv. Lafferova křivka (nizsi danova sazba by mela vyvolat vyssi prijmy) v praxi skutečně funguje anebo je to jen na prvni pohled logicka teorie z ekonomickych slabikaru. Nekde jsem cetl (myslim, ze to psal socan Havel na blogu aktualne.cz), ze zadna studie platnost Laffera v praxi nikdy neprokazala. Nevim, na kolik se tomu da věřit.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (30 komentářů) příspěvků.