Dopravci si mohli odložit DPH. Teď musí daň doplatit

Radim Zelený | rubrika: BrandInsight | 17. 10. 2022
Na konci října skončí odklad platby DPH pro podnikatele v autodopravě. Dopravci, kteří ho využili, teď budou muset zpětně doplatit daň z přidané hodnoty za celkem sedm měsíců. Někteří se můžou dostat do složité situace.
Dopravci si mohli odložit DPH. Teď musí daň doplatit

Zdroj: Shutterstock

Kamionová doprava prochází turbulentním obdobím. Vzpamatovává se z covidové pandemie, během které se téměř rozpadly dodavatelsko-odběratelské řetězce, a zároveň se musí vypořádat s rostoucími náklady. Jen pohonné hmoty jsou o desítky procent dražší.

„Situace je složitá na všech vstupech,“ potvrzuje Mirek Pavlík ze společnosti Sena Logistic. Podnikatele sice trápí nedostatek lidí, ale i kvůli zdražování museli zavést celou řadu interních opatření. 

Nebyli sami. Proto se letos v březnu v reakci na prudce rostoucí ceny pohonných hmot ministr financí Zbyněk Stanjura rozhodl nabídnout autodopravcům dočasné odložení plateb daně z přidané hodnoty. Od února do srpna letošního roku nemuseli odvádět daň, s tím, že když ji pak doplatí do konce října, nebudou muset platit úroky z prodlení. Pokud to ale v termínu nestačí, úroky z prodlení jim stát naúčtuje.

Partner seriálu

Logo Roger

Partnerem seriálu je Platební instituce Roger, která zkracuje dlouhou splatnost faktur na tři dny a pomáhá tak podnikatelům s optimalizací provozních financí. V roce 2020 se Roger spojil s jedním z největších hráčů na bankovním trhu – Komerční bankou. Spolu s ní dál zefektivňuje a digitalizuje oblast provozních financí.

„Krátce po ruské invazi na Ukrajinu jsme hledali řešení, která by pomohla dopravcům s očekávanými dopady rychlého růstu ceny nafty. Nedařilo se jim promítnout vyšší vstupy dost rychle do cen a to byl obrovský tlak na jejich cash-flow,“ vysvětluje situaci z pohledu dopravců Vojtěch Hromíř, generální tajemník sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia.

Řada dopavců odklady plateb přijímala jen opatrně – odvodům stejně neuniknou a nakonec je budou muset zaplatit, navíc všechny najednou. Z průzkumu, který Česmad Bohemia provedl v dubnu, ale vyplynulo, že už tehdy odklad daně 16 procent jeho členů využila. „Této části dopravců přišla možnost vhod a označili ji za dobrou pomoc s cash-flow,“ říká Hromíř. Všem podnikatelům v dopravě pak pomohla i jiná opatření, jako byly například odklady záloh a pozdější snížení sazeb silniční daně nebo snížení sazby spotřební daně z nafty.

Podle údajů finanční správy využilo odložení platby DPH ke konci srpna téměř tisíc podnikatelů. Ti teď budou muset daň doplatit. Pro některé to může být problém. Jednorázová splátka odložených daní může v rozpočtu firmy udělat pěknou paseku. A kamionová doprava je obor jednak s nízkými maržemi, jednak dlouhou splatností faktur.

Dva měsíce platebních prázdnin

Jedním z klíčových faktorů podnikání je udržení zdravého cash flow. U dopravních firem to ale není vůbec jednoduché. Svoje náklady dopravci musí platit v krátkých lhůtách, někdy okamžitě, sami ale za práci dostávají až po dlouho po dokončení přepravy. Než peníze uvidí, většinou dvakrát zaplatí DPH, mzdy, leasingové splátky a další. Dva měsíce jako nic.

Běžná doba splatnosti faktur je dnes v Česku 50 dnů a víc. V logistice je ale podle dat Platební instituce Roger průměrná splatnost faktur – jak vidí u kleintů, kterým se splatností faktur pomáhají – dokonce 68 dnů. A stejně jako i v jiných odvětvích v posledních letech stále roste. Odběratelé firem, kterým Roger poskytuje faktoring, navíc v průměru platí ještě osm dní po splatnosti. To znamená, že kromě těch průměrných 68 dní musí firmy ještě dalších v průměru osm dní čekat, než konečně dostanou zaplaceno.

Proto téměř neexistují dopravci, kteří by nevyužívali nějaké provozní úvěry, často využívají i různé faktoringové služby. To v zásadě znamená, že s určitou slevou prodají své pohledávky, přenechají někomu svoje faktury a získávají za ně rychlé peníze. Jako vždycky platí, že kdo rychle dává, dvakrát dává.

„V roce 2021 jsme zareagovali na poptávku dopravců, kteří by chtěli občas nebo i pravidelně vylepšit svoje provozní financování a dostat dřív zaplaceno za své faktury. Společně s logistickou společností C.S.CARGO jsme tedy spustili službu CARGO Invoice Financing. Díky ní si všichni dopravci jezdící pro tuto společnost můžou zkrátit splatnost faktur na tři dny. Proces je jednoduchý a plně automatizovaný. Do webového rozhraní se automaticky nahrávají všechny vystavené faktury,“ vysvětluje fungování moderního faktoringu Vojtěch Vrablc, který má ve společnosti Roger na starosti odvětví logistiky.

Menší firma, větší problémy

Dokážou všichni dopravci, kteří na jaře a v létě neplatili DPH, daň v termínu doplatit? Problémy by se mohly objevit zejména u menších společností. Větší firmy mívají silnější pozici při vyjednávání o cenách a jsou méně zranitelné. Jsou také zvyklé se svými zákazníky, ale i dodavateli pracovat v průběhu celého roku. „Osobně doufám, že ti, kteří možnosti odložení DPH využili, na odložený závazek mysleli a do konce října se s tím vypořádají,“ věří Vojtěch Hromíř, který zatím nezaznamenal informaci o dopravci, který by nebyl schopen závazku dostát. „Předpokládám proto, že těch případů nebude až tak moc,“ doufá.

Ani společnost Roger zatím letos výrazný růst poptávky logistických firem po zkrácení splatnosti faktur nezaznamenala. Obrovský nárůst zažila loni, kdy najednou měla o 57 procent klientů z oboru víc. „Naši analytici si to vysvětlují tím, že logistické společnosti a živnostníky poznamenal covid, a proto už v minulém roce hledali alternativní způsoby financování svého podnikání,“ říká Vojtěch Vrablc. Letos sice trend pokračuje – už ne kvůli covidu, ale kvůli válce a cenám pohonných hmot – ale podstatně mírněji, klienti přibývají v řádu jednotek procent.

Když se dopravce dostane do potíží, nabízí dočasné řešení i ministerstvo financí. „Podle daňového řádu může podnikatel požádat ministerstvo financí, aby posečkalo nebo se individuálně domluvit na splátkování daně,“ radí Stefan Fous z tiskového oddělení ministerstva.

FINMARKET je rubrika zasvěcená obsahu, který připravujeme ve spolupráci s obchodními partnery na míru společnostem, které chtějí seznámit čtenáře se svými produkty nebo službami.

Peníze BrandInsight

Radim Zelený

Studoval žurnalistiku v Praze. Pro Peníze.cz a Finmag píše články o korporacích, ale i malých a středních firmách. Další články autora.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Největší smolař vládního balíčku. A kdo na něm naopak vydělá

18. 2. 2024 | Vít Hradil | 5 komentářů

Největší smolař vládního balíčku. A kdo na něm naopak vydělá

Ekonom Vít Hradil ze společnosti Cyrrus ukazuje dopady konsolidačního balíčku na pana Smutného a paní Šťastnou. Extrémní smolaři mohou letos přijít až o 93 tisíc korun, naopak šťastlivci... celý článek

Houska za 3,41 koruny. Řetězce oživily haléře, chlubí se zlevněním

8. 1. 2024 | Pavla Adamcová | 1 komentář

Houska za 3,41 koruny. Řetězce oživily haléře, chlubí se zlevněním

Některé obchodní řetězce v Česku se vrátily k dlouho zapomenutým haléřům. Ceny v regálech od Nového roku vyčíslují až na setiny korun.

Nový rok ve vaší peněžence. Velký přehled změn

1. 1. 2024 | Petr Kučera

Nový rok ve vaší peněžence. Velký přehled změn

Projděte si, jaké novinky roku 2024 mohou ovlivnit vaše osobní finance.

Vládní balíček má zelenou, prezident podepsal. Přehled změn

13. 10. 2023 | Petr Kučera, Kateřina Hovorková

Vládní balíček má zelenou, prezident podepsal. Přehled změn

Desítky novel, které mají snížit zadlužení státu, jsou definitivně schválené. Projděte si, co konsolidační balíček obsahuje hlavně z pohledu osobních financí.

DPH pod lupou. Politici milují snížené sazby, ale chudým moc nepomáhají

13. 10. 2023 | Kateřina Hovorková

DPH pod lupou. Politici milují snížené sazby, ale chudým moc nepomáhají

Poslanci dnes rozhodují o zjednodušení daně z přidané hodnoty. Místo tří sazeb budou jen dvě – základní a snížená. Ekonom Vít Hradil ale tvrdí, že by se vyplatilo radikálnější řešení:... celý článek

Partners Financial Services