Zranění při dopravní nehodě: Jak na odškodnění krok za krokem

Zbyněk Drobiš | rubrika: Jak na to | 24. 3. 2025
Dopravní nehoda může obrátit váš život naruby během mžiku. Kromě šoku, stresu a možných zranění přicházejí i otázky: Kdy a jak řešit odškodnění? Na co mám po dopravní nehodě nárok? Jak vlastně správně postupovat, aby mi byly škody nahrazeny? Tady je právní přehled.
Zranění při dopravní nehodě: Jak na odškodnění krok za krokem

Zdroj: Shutterstock

Právo žádat o odškodnění po dopravní nehodě při zranění má zpravidla ten účastník, který nehodu výlučně nezavinil. Nejčastěji se tedy jedná o řidiče vozidla, spolujezdce, chodce nebo cyklistu.

Při smrtelné nehodě uplatňují odškodnění pozůstalí po zemřelém (který nehodu výlučně nezavinil). Nejčastěji se jedná o manžela/ku, partnera/ku, děti, rodiče, sourozence a další osoby blízké zemřelému.

Kde žádat o odškodnění

Odškodnění újmy způsobené dopravní nehodou se uplatňuje u pojišťovny vozidla viníka z povinného ručení. Z našich zkušeností vyplývá, že toto je nejpraktičtější a nejrychlejší forma, jak získat odškodnění po dopravní nehodě, ať už jde o nehodu se zraněním nebo úmrtím.

Obrátit se přímo na viníka nehody je také možné, ten ale stejně jedná se svou pojišťovnou ve věci uplatněných náhrad odškodnění. Proces odškodnění se tak zbytečně prodlužuje.

Co řešit po nehodě

Při dopravní nehodě se zraněním je povinnost přivolat policii. Pokud se tedy při autonehodě zraníte, pak hned přivolejte policii, byť by se jednalo o drobné zranění.

Některá zranění, typicky bolesti krční páteře, se mohou projevit s odstupem hodin nebo dnů. V takovém případě obratem vyhledejte lékaře, jakmile se projeví tyto zdravotní obtíže. I takové případy je možné řešit k získání odškodnění.

Přehled náhrad odškodnění

Při odškodňování dopravní nehody se zraněním lze žádat o řadu finančních náhrad. O existenci spousty z nich většina lidí neví. Pojďme se podívat, jaké jsou základní okruhy náhrad:

  • Bolestné

Tím nejzákladnějším okruhem náhrad je bolestné. Existuje mylná domněnka, že o bolestné je možné žádat až po ukončení léčby nebo pracovní neschopnosti. Není tomu tak. O náhradu lze žádat již po prvním lékařském ošetření nebo propuštění z hospitalizace. Budoucí operace lze snadno doplatit dodatečně.

  • Náklady léčení

Do nákladů léčení spadají například účty za léky, zdravotní pomůcky nebo třeba fyzioterapie.

  • Náklady péče

Náklady péče se posuzují individuálně podle zdravotního stavu poškozeného. Péčí se myslí nutná přítomnost a starostlivost jiné (většinou blízké) osoby, která poškozené osobě určitou dobu pomáhá.

  • Cestovné

Nahradit se dají i cesty do nemocnice nebo na rehabilitace, kdy vás něco stojí za benzín a opotřebení vozidla.

  • Ztráta na výdělku po dobu pracovní neschopnosti

Ať se již jedná o zaměstnance nebo OSVČ (která nemá vystavenou neschopenku).

  • Ztížení společenského uplatnění (trvalé následky)

Trvalé následky jsou řešeny cca rok po dopravní nehodě. Obvykle představují nejvyšší náhradu odškodnění nemajetkové újmy.

  • Další případná nemajetková újma

Specifická náhrada nemajetkové újmy mimo bolestné a ztížení společenského uplatnění.

  • Náhrada ztráty na výdělku po skončení pracovní neschopnosti (renta)

Komplikovanější náhrada k řešení z hlediska výpadku příjmu po skončení pracovní neschopnosti.

Jak se odškodňuje bolestné

Bolestné je náhrada nemajetkové újmy na zdraví. Posuzování je u každého případu velice individuální. Doporučujeme obrátit se na znalce z oboru zdravotnictví, který provede výpočet podle Metodiky Nejvyššího soudu k náhradě nemajetkové újmy na zdraví.

Metodika stanovuje ke každému zranění určitý počet bodů. Čím více bodů, tím závažnější zranění. Výše jednoho bodu je poté stanovena jako jedno procento hrubé měsíční mzdy za kalendářní rok předcházející roku, v němž se stala dopravní nehoda.

Následující tabulka ukazuje vývoj hodnoty jednoho bodu za posledních 5 let.

Foto: Zbyněk Drobiš

Stanovená hodnota jednoho bodu na rok 2025 činí 461 korun a 65 haléřů.

Metodika stanovuje přesný výčet bolesti včetně sazby bodového hodnocení. Pro představu uvádíme tabulku, kde jsou uvedeny různé typy bolesti, včetně jejich bodového hodnocení a výše odškodnění:

Příklady bolestného v roce 2025

Zranění

Počet bodů

Výše odškodnění

Zhmoždění kyčle

15

6925 Kč

Otřes mozku - lehký

20

9233 Kč

Zlomenina horní čelisti

40

18 466 Kč

Kontuze krční míchy

250

115 413 Kč

Pozor na formuláře od pojišťoven

Při odškodňování bolestného a ztížení společenského uplatnění je běžné, že se poškozený obrátí na pojišťovnu vozidla viníka nehody, která mu předá formulář pro výpočet. Na pokyn pojišťovny se poté tento formulář předá ošetřujícímu lékaři, který poškozenému vyplní formulář. Následně je dle formuláře poskytnuto nějaké odškodnění.

Proč může být tento postup špatně? Ošetřující lékaři poškozených nemusí být dostatečně vyškoleni k přesnému určení nemajetkové újmy na zdraví dle Metodiky, což může způsobit chyby v posuzování a následně vést k nižší výši finančního odškodnění po dopravní nehodě.

Mezi nejčastější opakující se chyby při vyplňování formulářů u bolestného patří:

  • vynechání bodového hodnocení za operační zákroky
  • přehlédnutí některých zranění
  • nedostatečné navýšení bolestného při komplikacích během léčby

Abyste si byli jisti, že výpočet bolestného proběhne správně, doporučujeme se obrátit na specializovaného znalce z oblasti zdravotnictví, který je školen na výpočty dle Metodiky. Náklady vynaložené na znalecký posudek by poté měla proplatit pojišťovna jako účelně vynaložený náklad.

Musím se k získání odškodnění soudit?

Z naší praxe vyplývá, že k získání odškodnění po dopravní nehodě není nutné se soudit. Finanční náhradu lze od pojišťovny vozidla viníka získat ve většině případů mimosoudně.

Poškozený se buď může pokusit o získání náhrady sám nebo vyhledá odbornou právní pomoc. Při hledání právní pomoci buďte obezřetní, podívejte se na reference dané advokátní kanceláře.

V odškodňovací praxi se setkáváme také s takzvanými lovci nehod, kteří navštěvují poškozené nebo pozůstalé přímo v jejich bydlišti a přesvědčují je k podpisu zmocnění k vymáhání odškodnění. Soudní vymáhání odškodnění je většinou potřebné, jestliže dochází k nepřiměřenému krácení odškodnění ze strany pojišťovny nebo hrozí promlčení.

Spoluzavinění dopravní nehody poškozeného

Může nastat situace, kdy dopravní nehoda nebude výlučně zaviněná pouze jednou stranou. Pokud poškozený svým jednáním částečně přispěje ke srážce nebo zraněním, určuje se mu určitá spoluodpovědnost za vznik nehody nebo jejích následků.

Nejčastěji se setkáváme s následujícími případy spoluzavinění dopravní nehody:

  • Nepoužití bezpečnostních pásů v autě.
  • Nepoužití helmy u cyklisty.
  • Spolujízda s řidičem pod vlivem alkoholu nebo drog.

Míra spoluodpovědnosti závisí na konkrétních okolnostech každého případu, což vede k poměrně širokému rozmezí procentuálního spoluzavinění.

Třeba v případě nepoužití bezpečnostních pásů Nejvyšší soud potvrdil, že nepřipoutání bezpečnostními pásy může snížit náhradu škody, pokud je prokázáno, že by pásy mohly zranění zmírnit nebo jim zcela zabránit. Spoluzavinění se obvykle pohybuje v rozmezí 10 až 50 % v závislosti na daných okolnostech.

Zbyněk Drobiš

Zbyněk DrobišFoto: AK Drobiš & Novotný

Je partnerem advokátní kanceláře Drobiš & Novotný, advokáti. Specializuje se především na právní pomoc obětem dopravních nehod, právní zastoupení poškozených pracovním úrazem, dále na zdravotnické právo a právní pomoc online. 

Důležité je zajistit, aby pojišťovna vozidla viníka nehody neprovedla nepřiměřené krácení odškodnění po dopravní nehodě nad rámec toho, co je přípustné a odpovídá zavedené judikatuře.

Trestní řízení vůči viníkovi nehody

Po dopravní nehodě se zraněním nebo úmrtím zpravidla nastává trestní řízení vůči viníkovi dopravní nehody. Poškození nebo pozůstalí poté obvykle dostanou od policie písemné poučení. V závěru tohoto poučení mají vyčíslit náhradu škody. Z

toho důvodu vznikla mylná domněnka, že aby mohli získat odškodnění, musí náhradu škody přihlásit do trestného řízení společně s jeho vyčíslením.

Přihlášení náhrady škody rozhodně není podmínkou. Konečným poskytovatelem odškodnění je de facto pojišťovna vozidla viníka dopravní nehody. Neříkáme ale, že není nikdy vhodné přihlásit škodu do trestního řízení. Musí se zvolit vhodná strategie a každý případ se posuzuje individuálně.

Stále je důležité sledovat průběh trestního řízení, protože hraje klíčovou roli při stanovení odpovědnosti za dopravní nehodu. Jakékoliv informace o spoluvině mohou výrazně ovlivnit výši odškodnění, jelikož může dojít ke snížení odškodnění.

Mám po nehodě trvalé následky. Jak řešit?

Pokud poškozený i rok po nehodě řeší zdravotní komplikace, má obvykle nárok na vymáhání odškodnění takzvaného ztížení společenského uplatnění, což jsou jednoduše trvalé následky.

Cílem je nahradit poškozenému omezení, která mu nehoda způsobila v běžném životě. Z tohoto důvodu obvykle odškodnění za trvalé následy představuje nejvyšší finanční kompenzaci.

Výpočet výše odškodnění ztížení společenského uplatnění je opět na základě Metodiky Nejvyššího soudu. Odškodnění za nejlehčí následky obvykle začíná na částce kolem 200 000 Kč, u středně těžkých zranění se pohybuje mezi 300 000 až 1 000 000 Kč, přičemž u těch nejzávažnějších poranění může výše odškodnění dosahovat i milionových částek.

Dopravní nehoda s nepojištěným vozidlem nebo když vozidlo ujelo

Odškodnění po dopravní nehodě se zraněním lze často získat také v případech, kdy vozidlo viníka nehody nemělo povinné ručení nebo viník nehody ujel.

V takovém případě se odškodnění řeší s Českou kanceláří pojistitelů.

Co radíme poškozeným k získání odškodnění:

  1. Pro stanovení bolestného a ztížení společenského uplatnění si nechte vypracovat znalecký posudek. Běžný způsob odškodnění je pomocí formulářů pojišťoven, které jsou však často vyplněny nesprávně.
  2. Pečlivě uchovávejte všechny dokumenty, které mohou sloužit jako důkazy. To zahrnuje zejména lékařské zprávy, dokumenty od policie a také účtenky za léky nebo další zdravotnické pomůcky.
  3. Pokud vám viník nehody nabídne odškodnění nad rámec povinného ručení, doporučujeme uzavřít takovou dohodu písemně. Jinak by pojišťovna mohla toto odškodnění započítat jako náhradu škody z pojistného plnění.
  4. Kontrolujte stav trestního řízení. Především v situaci rizika spoluodpovědnosti poškozeného za nehodu, bude výsledek trestního řízení důležitý k získání odškodnění po dopravní nehodě.
  5. Doporučujeme vyhledat právní pomoc. Pozor na lovce nehod a neseriózní subjekty.

Zbyněk Drobiš

Partner advokátní kanceláře Drobiš & Novotný Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+9
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Vyplňte si daňové přiznání k dani z příjmů online. Hotovo máte za 10 minut. Cena 249 Kč. Garantováno daňovým poradcem.

DníHodinMinutVteřin

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Letištní salonky zdarma. Co nabízejí banky a jak je nahradit, když jsou plné

16. 4. 2025 | Petr Kučera | 1 komentář

Letištní salonky zdarma. Co nabízejí banky a jak je nahradit, když jsou plné

Chystáte se odletět na prodloužený víkend? Čím dál víc klientů bank může navštívit letištní salonek zdarma. Tedy – když v něm zrovna není plno. Jak na tento benefit dosáhnout? A jak... celý článek

Do Thajska už jen s novou online registrací. Povinná bude pro všechny turisty

15. 4. 2025 | Pavla Adamcová

Do Thajska už jen s novou online registrací. Povinná bude pro všechny turisty

Od 1. května se pro turisty mění pravidla pro vstup do Thajského království. Všichni zahraniční cestující, včetně občanů České republiky, budou nově povinni provést online registraci... celý článek

Nafta už zlevnila pod 30 korun. Pokles cen tím nekončí, říkají analytici

11. 4. 2025 | Pavla Adamcová

Nafta už zlevnila pod 30 korun. Pokles cen tím nekončí, říkají analytici

Nafta se v Česku začala prodávat pod hranicí 30 korun. Litr na síti čerpacích stanic Tank Ono podle aktuálního ceníku stojí přesně 29,90 koruny.

Povolení k návštěvě Británie brzy zdraží. Co si nově ohlídat

5. 4. 2025 | Pavla Adamcová | 1 komentář

Povolení k návštěvě Británie brzy zdraží. Co si nově ohlídat

Není to ani týden, co je ke vstupu do Spojeného království nutné nové cestovní povolení Electronic Travel Authorisation (ETA) – a britská vláda už zvedá poplatek za jeho vyřízení.

Přehled letních prázdnin v roce 2025: Kdy má Evropa volno a kde čekat zácpy

4. 4. 2025 | Gabriel Pleska | 1 komentář

Přehled letních prázdnin v roce 2025: Kdy má Evropa volno a kde čekat zácpy

Každé léto nastane v Evropě stěhování národů. Lidé sedají do letadel či aut a vydávají se na letní dovolenou. Její čas do značné míry určují i termíny letních prázdnin. A ty má každá... celý článek

Partners Financial Services