Projděte si seznam pokut za prodej nekvalitních pohonných hmot, které nabyly právní moci během posledního roku.
Zdroj: Shutterstock
Na čerpací stanici, která úmyslně a dlouhodobě podvádí spotřebitele, narazíte už jenom výjimečně. V posledních letech klesá jak počet nedostatků zjištěných při kontrolách, tak jejich závažnost.
Často jde o nekvalitní palivo přebrané od jinak spolehlivého dodavatele, nebo relativně menší odchylky od normy. To je viditelný rozdíl oproti situaci, která v Česku byla ještě na začátku minulého desetiletí, než Česká obchodní inspekce přestala tajit výsledky kontrol včetně konkrétních jmen.
V dnešním přehledu přinášíme pokuty, které nabyly právní moci od loňského června do poloviny letošního července. Seřadili jsme je od nejvyšší k nejnižší. Některé kontroly přitom proběhly výrazně dřív, jestliže se firma odvolala a čekalo se pak na konečné rozhodnutí. A naopak: Za řadu letošních kontrol zatím pravomocná pokuta nepadla, proto o nich ČOI neuvádí konkrétnější informace. Spotřebitel se obvykle dozví výsledky až s velkým zpožděním – včas ho má nicméně chránit zákaz prodeje zbytku nekvalitního paliva, který ČOI hned po kontrole ukládá.
Nejnovější pokuty za pohonné hmoty od ČOI:
12345
Čerpací stanice: Globus tankomat, Hradecká 40, Brno
Provozovatel: Globus ČR, Praha 9
Sankce: 2 000 000 Kč
Datum kontroly: 21., 23. a 27. září 2022
Nekvalitní palivo: motorová nafta – oxidační stabilita NM: zjištěné hodnoty 290 g/m3, 91 g/m3, 343 g/m3 a 354 g/m3; norma stanoví maximálně 33 g/m3
Čerpací stanice: Robin Oil, Libušina 172, Kladno-Dubí
Provozovatel: Robin Oil, Kladno
Sankce: 700 000 Kč
Datum kontroly: 8. 9. 2021
Nekvalitní palivo: motorová nafta Diesel Premium – oxidační stabilita: zjištěná hodnota 3360 g/m3; norma stanoví maximálně 33 g/m3
Čerpací stanice: Tovární 605, Hranice (okres Přerov)
Provozovatel: ADR Logistik, Hranice
Sankce: 180 000 Kč
Datum kontroly: 15. června 2022
Nekvalitní palivo: benzin 95 Super (Natural 95), tlak par DVPE: zjištěno 74,9 kPa, norma připouští maximálně 60,9 kPa
Čerpací stanice: Hunsgas, Střítež 13, okres Třebíč
Provozovatel: Hunsgas, Brno
Sankce: 120 000 Kč
Datum kontroly: 8. prosince 2021
Nekvalitní palivo: zkapalněný ropný plyn LPG (zjištěná hodnota obsahu síry 39,4 mg/kg, povolené maximum je 30 mg/kg)
Nekvalitní palivo: benzin 95 – tlak par DVPE: zjištěná hodnota 67,3 kPa, norma max. 60,9 kPa
Čerpací stanice: ČS Agro Šedivec, Nekoř (okr. Ústí nad Orlicí)
Provozovatel: Agro Žamberk
Sankce: 60 000 Kč
Datum kontroly: 9. května 2022
Nekvalitní palivo: zkapalněný ropný plyn (LPG) – síra, zjištěna hodnota 37,3 mg/kg, maximum podle normy je 31,1 mg/kg
12345
Rekordní pokutu – dva miliony korun – po kontrole z loňského září dostal řetězec Globus za prodej nekvalitní nafty u hypermarketu v Brně. ČOI uložila vysokou sankci vzhledem k tomu, že Globus prodal větší množství závadné nafty. Naopak jako polehčující okolnost inspekce zhodnotila fakt, že firma při kontrolách řádně spolupracovala a je to její vůbec první pokuta za pohonné hmoty. Globus odebírá pohonné hmoty od státní společnosti Čepro. „Dodavatel svou chybu uznal a námi zaplacenou pokutu nám vykompenzuje,“ zdůraznila mluvčí Globusu Aneta Turnovská.
Provozovatelé čerpacích stanic se nejčastěji brání tím, že kvalitu pohonných hmot nedokážou ovlivnit (zvlášť jde-li o malého provozovatele) a musejí se spoléhat na svého dodavatele. Zdůrazňují, že udělali všechno, co bylo v jejich silách, aby prodeji nevyhovujících produktů předešli. Podle zákona je ale odpovědnost provozovatelů objektivní, tedy v zásadě se nepřihlíží k zavinění. Případnou náhradu škody pak můžou požadovat po dodavateli.
Zjišťovat a dokazovat, kdo zavinil porušení povinnosti v případech, které jsou výsledkem činnosti řady jednotlivců (firem), by bylo obtížné a zdlouhavé. Aby to měl stát jednodušší, ukládá podnikatelům pokuty za „výsledek“ – tedy bez ohledu na zavinění a bez ohledu na případné porušení povinnosti ze strany smluvního partnera. Takový postup podpořil třeba i Nejvyšší správní soud.
Čím dál lepší
Čerpací stanice v Česku v posledních letech prodávají nejkvalitnější pohonné hmoty v novodobé historii. Jenom 0,7 procenta vzorků, které inspektoři odebrali při kontrolách v roce 2022, nevyhovělo normám. Konkrétně neprošlo 18 z celkem 2545 odebraných vzorků – z toho dvanáct u nafty, pět u benzinu a jeden u LPG.
Pro srovnání: Za celý rok 2021 nevyhovělo také 0,7 %, o rok dříve 0,5 % vzorků, v roce 2019 to bylo 0,7 %. V letech 2015 až 2018 se podíl pohyboval kolem jednoho procenta, v letech 2012 až 2014 to byla tři procenta, v letech 2008 až 2011 dokonce kolem pěti procent.
Za celý rok 2022 nabylo právní moci jen šest pokut (letos ale zatím už sedm). Ještě v roce 2016 nabylo právní moci skoro třicet pokut a třeba v roce 2012 kolem sedmdesáti.
Vysvětlení nedostatků
A co vlastně pro vaše auto znamenají zjištěné nedostatky?
Oxidační stabilita: Hodnota celkové nerozpustné úsady, která ukazuje odolnost nafty proti chemickým změnám doprovázených tvorbou úsad při dlouhodobém skladování a při vystavení zvýšeným teplotám.
„Z výsledku zkoušky oxidační stability (‚množství bordelu na dně‘) lze usuzovat, jak velkou tvorbu nerozpustných látek a následně úsad lze očekávat. Nevyhovující výsledek oxidační zkoušky ukazuje na nestabilní produkt, který může způsobit poškození palivového systému vozidla. Úsady vytvořené v naftě v důsledku oxidační nestability podle množství a charakteru mohou způsobit ucpání palivového systému a zvýšené opotřebování nebo poškození citlivých hydraulických prvků palivového systému,“ vysvětluje Vojtěch Razima, šéf obecně prospěšné společnosti Kverulant.org, jejíž tlak přinesl před více než deseti lety průlom ve zveřejňování výsledků kontrol.
Hledáte spolehlivé povinné ručení? Poradíme!
Vašemu autu najdeme nejvýhodnější pojištění na míru, co nezatíží rodinný rozpočet.
„U klasických minerálních paliv byl problém s oxidační stabilitou prakticky vyřešen používáním vhodně upravených ropných frakcí a automobilový benzin i motorovou naftu bylo možné skladovat i po dobu několika měsíců. S příchodem biopaliv a zejména tedy s příchodem bionafty a jejím přídavkem do čistě minerální motorové nafty, se oxidační stabilita motorové nafty zhoršila natolik, že ji není možné skladovat po dobu delší než tři měsíce od data výroby,“ dodává Razima.
Nižší bod vzplanutí indikuje kontaminaci nafty benzinem v důsledku provozní chyby. Odchylka může způsobit zhoršení jízdních a bezpečnostních vlastností, vysvětluje ČOI.
Vysoký obsah síry, respektive jejich sloučenin, způsobuje korozi barevných kovů, hrozí tedy poškození palivového systému vozidla. Dochází také k vyšším emisím oxidů síry do ovzduší.
Vysoký konec destilace signalizuje kontaminaci benzínu naftou. Automobilový benzin má být téměř odpařitelný při teplotách kolem 200 °C. Pokud se v něm vyskytují výše vroucí podíly, nejsou schopny se před spálením ve válci motoru dokonale odpařit, takže nemohou dobře shořet a vytvářejí ve výfukových plynech zbytkové uhlovodíky a případně i saze.
Tlak par ovlivňuje startování motoru v zimním období a provozní bezpečnost při manipulaci, v letním období pak má vliv na ztráty benzinu. Čím je tlak par vyšší, tím snadněji lze nastartovat motor a rychleji ho zahřát na potřebnou provozní teplotu. Vyšší tlak par však na druhé straně způsobuje vyšší ztráty při uskladnění paliva a nežádoucí emise do ovzduší. Je-li tlak příliš vysoký, může způsobit tvorbu takzvaných parních polštářů paliva v dopravním potrubí, v důsledku čehož motor nelze nastartovat nebo špatně běží v důsledku příliš chudé směsi, což vede k neúměrnému zatížení motoru. Z výše uvedených důvodů je u pohonných hmot určených pro zimní provoz požadován vyšší tlak par, pro letní období je požadován nižší tlak par.
Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.
Internetový prodejce potravin Rohlik.cz bude od svých zákazníků sbírat použité PET lahve. Přinejmenším o dva roky tak předbíhá legislativu, která zavede povinné zálohování.
Balíkovna od České pošty nabízí nově dodávání balíků na adresu. Zatím umožňovala jen dodání na výdejní místa na poštách, u externích partnerů nebo do výdejních boxů, celkem na 7500... celý článek
Balík přes Balíkovnu České pošty můžete nově poslat i přes AlzaBoxy. Na rozdíl od poštovních poboček a různých partnerských míst jsou dostupné 24 hodin denně. A nemusíte se ani s nikým... celý článek
Státní podnik České dráhy zdraží jízdné v průměru o 9,5 procenta – to je ve stejné výši, jako stoupne cena u státního systému jednotného tarifu OneTicket.