Auto stojí denně 23 hodin. A to se vyplatí?

Věděli jste, že vlastníte víc než půl auta? Podle dlouhodobých statistik Evropské unie má v České republice auto každý druhý, respektive podle posledních čísel z roku 2022 je v Česku 565 automobilů na 1000 obyvatel. V Evropské unii tak s 11. místem patříme k lehkému nadprůměru.
Auto stojí denně 23 hodin. A to se vyplatí?

Zdroj: Shutterstock

Jistě, to jsou známá statistická kouzla: jeden do sebe nacpe dvě kuřata, druhý je o hladu – ale v průměru každý poobědval kuře.

Zkusme tedy tvrdší čísla: podle Eurostatu má k dispozici aspoň jedno auto 84 procent českých domácností. Ze sčítání lidu v roce 2021 vzešlo číslo 87,7 procenta a podle nedávného průzkumu agentury IPSOS zaměřeného na přístup Čechů k mobilitě a sdílené mobilitě je domácností s aspoň jedním automobilem dokonce až 96 procent (samozřejmě včetně nějaké statistické chyby). 

Jak je tedy možné, že se dá po našich silnicích vůbec dostat autem z místa A do místa B? Při tak vysokých číslech přece musí být ulice pořád plné a zácpy nekonečné a s velikostí obce musí zákonitě růsti hustota aut v provozu.

Jenže – ačkoliv se zácpám průměrný Pražan, Brňan nebo Ostravan v ranní a odpolední špičce nevyhne, do práce a domů z ní se s více či méně vráskami vždycky dostane.

Robin Švaříček

Robin Švaříček Zdroj: HoppyGo

Spoluzaložil startup SmileCar, dnes HoppyGo, který následně prodal do ŠKODA AUTO DigiLab. Dodnes v HoppyGo působí jako generální ředitel. Dříve pracoval ve vlakové společnosti Leo Express na pozici finančního a provozního ředitele. Pod jeho vedením se Leo Express rozrostl o autobusovou dopravu a rozšířil do mnoha evropských zemí.

Kritičtější je pro řidiče ve velkých městech parkování. V centrech i na sídlištích praskají vyhrazené parkovací zóny ve švech. Centra vznikala ještě před érou spalovacích motorů, ale ani za komunismu při projektování sídlištních mravenišť rozhodně nepočítali s tím, že typická rodina střední třídy si někdy bude moct dovolit vlastnit i dvě auta, nebo mít jedno vlastní a druhé jako pracovní benefit. Velké množství automobilů se tak paradoxně neprojevuje ani tak neúnosnosti provozu, ale spíš neúnosností „neprovozu”. 

Je to prosté. Automobil je v akci zhruba hodinu denně a těch zbylých více než 95 procent času stojí zaparkovaný a odložený v garáži, v horším případě někde na ulici, kde na něj působí rozmary počasí, nebo (ne)schopnosti kolegů parkujících. Není se čemu divit, že spousta obyvatel velkých měst místo každodenního dlouhého hledání parkovacího místa dává přednost výhodám hromadné dopravy. Vždyť i ta pražská byla nedávno vyhlášena jako druhá nejlepší na světě. Přesto, když se vrátíme ke statistice z úvodu, má k dispozici alespoň jedno auto 84–96 procent domácností. Proč? Protože na víkendové výlety, návštěvy příbuzných nebo urgentní převozy nadměrného nákladu není hromadná doprava vhodná.

Ne vždycky si ale majitelé uvědomují, jak vysoké náklady jim vůz přináší. Ve velkých městech je vlastnictví náročné a finančně nákladné, a to nejen kvůli parkování. Majitelé automobilů musí pamatovat na pořizovací cenu, údržbu, pojištění, registraci, daně, palivo a další faktory. Každý kilometr u běžného vozu se spotřebou 6 litrů pohonných hmot stojí zhruba 2,2 koruny. Po zohlednění všech ostatních výše zmíněných nákladů vás u vozu v hodnotě 200 až 300 tisíc vyjde jeden kilometr v průměru na 4,4 koruny, tedy na dvojnásobek toho, co dáte pouze za pohonné hmoty. Nejde pak o neefektivní investici, když člověk nevyužije auto dostatečně často?

O HoppyGo

Aplikace HoppyGo propojuje lidi, kteří by si rádi pronajali auto, s majiteli vozidel, která by jinak stála na parkovišti. Vybírat se dá z 2500 vozidel různých typů pro všechny příležitosti od stěhování po víkendový výlet. Všechna auta jsou pojištěna. Pro majitele vozů představuje pronájem auta vedlejší příjem a pokrytí nákladů na provoz. V roce 2022 se platforma HoppyGo zařadila do výběru top 5 nejrychleji rostoucích českých firem podle žebříčku Deloitte CE Fast 50.

Alternativou k vlastnictví vozidla jsou tak různé typy carsharingu, které nabízejí automobily jak k rychlému přesunu většinou ve velkých městech (tzv. minutový carsharing), tak k dlouhodobějšímu půjčování nebo sdílení. Příkladem a specifickou kombinací je P2P carsharingová platforma HoppyGo. Smysl dává i pro ty, kteří auto vlastní a málo využívají. Jejich auto může být v pohybu a ještě jim vydělávat. A ti, kteří vlastnit auto nechtějí, ale někdy jej potřebují, na platformě můžou nalézt vozidla pro různé typy životních situací. Carsharingové služby jsou jen jedním z různých typů sdílené mobility. Jejich cíle jsou ovšem stejné, zefektivnit dopravu, snížit náklady na ni a v neposlední řadě přispět k udržitelnému rozvoji sdílené ekonomiky a co nejvíc pomoci šetřit životní prostředí.

FINMARKET je rubrika zasvěcená obsahu, který připravujeme ve spolupráci s obchodními partnery na míru společnostem, které chtějí seznámit čtenáře se svými produkty nebo službami.

Peníze BrandInsight

Robin Švaříček

 Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-58
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

A tohle už jste četli?

Trumpův efekt? Zájem o cestování do USA klesá, v módě je Asie

9. 5. 2025 | Pavla Adamcová

Trumpův efekt? Zájem o cestování do USA klesá, v módě je Asie

Zájem o cestování do Spojených států ve světě slábne. Potvrzují to i tuzemští prodejci letenek. USA jsou přitom momentálně pro Čechy levější než dřív.

Změna při hlášení dopravní nehody. Na co si dát pozor?

7. 5. 2025 | Petr Kučera

Změna při hlášení dopravní nehody. Na co si dát pozor?

Limit pro hlášení nehody policii stoupne od července na 200 tisíc korun z dosavadních 100 tisíc. Zároveň se rozšiřují možnosti, jak vyplnit společný záznam o nehodě. Novela včera vyšla... celý článek

Nová omezení pro turisty. Kde si letos připlatíte a co rozhodně nedělat

29. 4. 2025 | Pavla Adamcová

Nová omezení pro turisty. Kde si letos připlatíte a co rozhodně nedělat

Přeplněným dovolenkovým destinacím dochází trpělivost se zástupy turistů. Přibývá omezení, zákazů, ale i nejrůznějších poplatků a povinných registrací. Co si na dovolené v zahraničí... celý článek

Jízdenka za polovinu, když jedete dva. České dráhy lákají na májovou slevu

28. 4. 2025 | Pavla Adamcová

Jízdenka za polovinu, když jedete dva. České dráhy lákají na májovou slevu

České dráhy přicházejí na státní svátek 1. května se slevovou akcí – na celodenní jízdenku pro jednoho cestujícího za 799 korun mohou v daný den cestovat dvě osoby.

Řidičský průkaz letos skončí půl milionu lidí. Už nemusí na úřad

24. 4. 2025 | Petr Kučera

Řidičský průkaz letos skončí půl milionu lidí. Už nemusí na úřad

Více než 560 tisíc řidičů by letos mělo řešit výměnu řidičského průkazu, protože mu končí platnost. Přes internet bude brzy možné vyřídit i poslední z potřebných kroků – tedy vyzvednutí... celý článek

Partners Financial Services