Dá se nějak zobecnit, komu se vyplatí vlastní auto, komu ne?
Obecně se tvrdí, že vlastní vůz se vyplatí při nájezdu nad 10 000 kilometrů ročně. Nemusí to ale být pravda. Záleží především na životní situaci a lokalitě bydliště. Například provoz ve větších městech s sebou obvykle nese náklady navíc. Majitel musí platit parkovací zóny, garážové stání, častěji dochází k poničení auta při parkování. Přitom dostupnost služeb, obchodů, MHD je ve městě daleko vyšší než na periferii nebo venkově. Tím pádem lidé spíš upřednostní jinou formu cestování. Naopak obyvatelé menších měst nebo vesnic bývají na vozidlech víc závislí, protože občanská vybavenost a dostupnost služeb je tam omezená.
Ještě jiným případem jsou rodiny s dětmi, které třeba tolik neřeší náklady jako komfort a dostupnost.
S jakými dalšími náklady je u osobního auta třeba počítat?
Kromě paliva se jedná o pravidelný servis, opravy, pojištění, administrativu. Při koupi ojetého vozu navíc přepis vozidla, evidenční kontrolu, ekologický poplatek a taky první servis, kde se doporučuje kompletní výměna kapalin a větší kontrola.
Pokud jde o povinné ručení, tak to vychází ročně třeba na 6500 korun ročně. Kdo si zřídí i nepovinné havarijní pojištění, platí v průměru dalších 9500 ročně. Něco také stojí dálniční známka a pneumatiky.
Pro představu, náklady na provoz staršího automobilu, pořízeného za 200 tisíc korun, dokážou dorovnat hodnotu vozidla i během pouhých dvou tří let. Při průměrném nájezdu 20 000 km vyjde palivo na 55 000 Kč ročně a s dalšími už popsanými náklady se na tu hranici majitelé dostanou hravě.
V nákladech je nezbytné počítat i s amortizací automobilu. Ačkoliv se ještě nedávno o amortizaci vzhledem k rostoucím cenám nových i ojetých vozů a vysoké poptávce mluvit nedalo, teď už se trend s cenami vozů vrací k normálnímu stavu. Poptávka oslabuje a vozů začíná být přebytek. Kvůli vysoké inflaci je navíc koupě vozu jeden z nákladů, který lze ve většině případů odložit.
Kolik korun ve výsledku stojí jedna cesta?
Dejme si konkrétní příklad. U běžného vozu, co má spotřebu šest litrů, vyjde jeden kilometr zhruba na 2,2 koruny jen na pohonných hmotách. Po započtení všech ostatních nákladů zaplatíte, u auta v hodnotě 200 až 300 tisíc, za jeden kilometr v průměru 4,4, koruny, tedy dvojnásobek toho, co dáte za palivo.
Když se rozhoduji mezi celoročními a letními/zimními pneumatikami, která varianta je ekonomičtější?
Pro určitou skupinu lidí se vyplatí celoroční pneumatiky, zejména pro sváteční řidiče. Pokud máte jen jednu sadu, odpadá nutnost řešit přezouvání, uskladnění a vyvažování pneumatik. V případě, že se řidič pohybuje primárně v náročnějších podmínkách nebo najezdí hodně kilometrů, je pak i vzhledem k vlastnostem pneumatik vhodnější přezouvat z letních na zimní.
Může být nákup ojetiny výhodnější, i když mám peníze na nákup nového?
Nové auto má obrovskou výhodu ve formě záruky a vyplatí se, pokud si chcete vůz nechat delší dobu. Zároveň ale nové vozy ze začátku rychleji ztrácejí na hodnotě. Ojetý vůz je logické řešení pro lidi, kteří nemají tolik prostředků na pořízení nového. V poslední době je velice oblíbený nákup zánovního vozu, který může být výhodnější než koupě nového, protože u něj nedochází k počátečnímu propadu ceny.
Jak starší auto vybírat? Na co si dát pozor?
V první řadě je potřeba si definovat hlavní využití vozu, ať už jsou to krátké/dlouhé trasy nebo kolik lidí/věcí bude auto přepravovat. Pak se dá řídit třeba žebříčky spolehlivosti, výsledky crash testů. Určitě ale doporučuji vyvarovat se vozů, které byly neodborně opravovány, stejně jako stočeným tachometrům. Na trhu už je víc společností nabízejících prověrky vozidel, které to dokážou odhalit.
Kdy zvolit operativní leasing, tedy pronájem auta za měsíční fixní částku?
Operativní leasing se vyplatí lidem nebo firmám, které si můžou dát celou částku nájmu do nákladů. A určitě je lepší vybírat nové vozy, na ojeté nevychází tak dobře. Zároveň se hodí při nižším nájezdu a pokud chcete nechat veškerou péči o vůz na někom jiném. Do splátky se obvykle započítávají náklady jako amortizace, pojištění, údržba nebo pneumatiky. Cena závisí na značce a modelu vozu. Nejlevnější operativní leasingy se pohybují od nižších jednotek tisíc až po desítky tisíc měsíčně za exkluzivní modely. Za novou Škodu Fabia teď pro příklad zaplatíte okolo devíti tisíc korun měsíčně. Záleží ale samozřejmě na době leasingu, najetých kilometrech a zahrnutých službách.
Co když vlastní auto nechci, ale vůz občas potřebuju. Jaké jsou další možnosti?
Možností jde hned několik. Kromě půjčení v rámci rodiny jsou tu klasické autopůjčovny nebo carsharingy. V prvním případě si vůz půjčujete standardně od firmy, v druhém jde o sdílení vozů mezi lidmi.
Jak carsharing vybírat?
Podle toho, k čemu a na jak dlouho daný vůz využijete. Pokud se potřebujete jen rychle přesunout po městě, je vhodnou volbou tzv. minutový carsharing. Vozy jsou zaparkované v ulicích a řidič si je během několika minut může rezervovat, půjčit a v rámci města a jasně vymezených zón se přesunout z místa A na místo B.
Jestli se ale chystáte na 14 dní do Chorvatska nebo prodloužený víkend na hory, tak lépe vyjde P2P carsharing, který funguje na principu Airbnb. Majitelé často nechtějí, aby jim auta stála nevyužitá před domem nebo v garáži, a někteří je pronajímají a nechávají vydělávat. Rezervovat a půjčit si vůz může kdkoli s tím, že minimální účtovaná jednotka je jeden den. Konkrétním příkladem je HoppyGo, kde si lze ze široké nabídky vybrat nejen konkrétní vůz, ale třeba i limity najetých kilometrů jsou odlišné.
Proč si půjčit auto například přes HoppyGo a nejít místo toho do půjčovny?
HoppyGo je digitální platforma, celý proces výpůjčky je elektronický a nejsou potřeba žádné papírové smlouvy. Zároveň dopředu víte, jaký automobil budete řídit, protože si vybíráte konkrétní auto i s ohledem na jeho hodnocení od ostatních uživatelů. Nicméně obě služby mají své pro i proti. HoppyGo má kupříkladu nízkou vratnou kauci, u autopůjčovny zase nemusíte vracet auto čisté.
Kolik půjčení vozu stojí?
Je to různé. Patnáct let starou Škodu Fabia pořídíte od 200 korun za den, nejnovější elektrické Porsche Taycan za 15 000 na den. Záleží tedy na rozpočtu každého zákazníka.
Zdroj: peníze.cz
Radim Zelený
Studoval žurnalistiku v Praze. Pro Peníze.cz a Finmag píše články o korporacích, ale i malých a středních firmách. Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem