Sporťák pro dva jako hlavní auto? Zkusili jsme roadster od BMW

Vojtěch Dobeš | rubrika: Recenze | 6. 8. 2021
Dvoudvéřový sporťák, zvlášť když má navíc plátěnou střechu, vnímá většina lidí jako hračku bohatých nebo způsob, jak řešit krize středního věku. Málokdo v něm vidí to, čím auta obvykle primárně jsou – tedy dopravní prostředek. A když už, tak si takovou věc pořizujete jako přinejmenším druhé auto. Ale co když si ho koupíte jako to první?
Sporťák pro dva jako hlavní auto? Zkusili jsme roadster od BMW
Testované BMW Z4 sDrive20i
Zdroj: Vojtěch Dobeš

Asi málokoho myslí při nákupu sportovního auta na jeho finanční výhodnost. Sporťák je všeobecně vnímán jako věc čistě pro radost, kterou si můžete koupit až za peníze, které máte „navíc“ a ve chvíli, kdy už máte jiné, rozumnější a praktičtější auto. Prostě rozmařilost, která je vždycky tak trochu nerozumná a nedá se o ní racionálně přemýšlet, protože jinak byste si to nekoupili.

Jenže: Co když se podíváme na sportovní roadster i z racionálního pohledu a jako na alternativu k vašemu hlavnímu autu? Kromě toho, že přináší do života mnohem víc radosti než obyčejný sedan, má takový vůz přinejmenším jednu velmi zajímavou výhodu. Neklesá tolik na ceně.

O polovinu víc

Právě proto, že většina lidí bere nákup roadsteru jako zbytný výdaj a věc čistě pro potěšení, málokdy za něj chtějí nebo můžou zaplatit cenu nového vozu. Navíc je u sportovních aut menší tlak na nejnovější výbavu a systémy, naopak starší auta jsou často považována za zábavnější. Což společně znamená, že klesají na ceně výrazně pomaleji než „normální“ auta. Pětiletý roadster stále pravděpodobně prodáte za minimálně polovinu původní ceny – u typického sedanu nebo kombíku s něčím takovým rozhodně počítat příliš nemůžete.

Kdo srovnává, ten jede

Levněji!

Automobilový vůz
Zdroj: Shutterstock

Přišli na Peníze.cz, srovnali a ušetřili. Vyzkoušejte si to taky, stačí si vybrat, jak byste povinné ručení nebo havarijko rádi sjednali:

Třeba BMW 320d, typický prémiový „služebák“ či rodinný kombík, koupíte po pěti letech často kolem 400 tisíc korun, a to i pokud půjde o kus s nájezdem do 100 tisíc kilometrů. Stejně staré BMW Z4 se základním benzinovým čtyřválcem, jehož pořizovací cena byla poměrně podobná, bude zhruba o polovinu dražší. Po delší době bude rozdíl ještě výraznější.

Samozřejmě je tu ještě otázka spotřeby: roadstery se obvykle nenabízejí v dieselové verzi, benzinová auta přitom mají o něco vyšší spotřebu. Ale pokud z nějakého důvodu naftové auto stejně nechcete, potom se karta obrací, protože nižší, aerodynamičtější a lehčí roadster má sice o málo, ale přeci jen nižší spotřebu než sedan či kombík.

Teoreticky si tak můžete pořídit sportovní roadster a nejen neutratit víc peněz oproti „obyčejnějšímu“ autu, ale dokonce možná i něco ušetřit. Otázkou samozřejmě zůstává, jestli je reálné používat roadster jako celoroční, každodenní automobil, tak jako jste zvyklí používat svůj sedan. Většina lidí na tuhle otázku instinktivně odpoví, že nikoliv. Ale my jsme to chtěli vyzkoušet.

Zvládne všední věci?

Půjčili jsme si proto k testu roadster, ve kterém se asi nejlépe protínají protichůdné požadavky na zábavné sportovní auto a (relativně) dostupný vůz pro každý den. BMW Z4 v základní motorizaci sDrive20i sice není nejlevnějším roadsterem na trhu, ale dostupnější Mazda MX-5 se mu ani zdaleka nerovná v praktické použitelnosti, ať už jde o výbavu, komfort nebo třeba schopnost nabídnout dostatečné ticho při dálničním testování.

Zároveň je Z4 sDrive20i za základních 1 042 600 Kč cenově srovnatelná s běžným trojkovým BMW nebo například s nedávno testovanou Octavií RS. Rozhodně to není levné auto, ale na dnešní poměry to už ani není žádný extrém. Celková cena testovaného vozu, 1 486 658 Kč včetně DPH, je už o něco méně „lidová“, ale také zahrnuje spoustu prvků, které primárně dělají auto „hezčím“, jako je model M Sport za téměř 200 tisíc korun nebo matný lak Frozen Grey za skoro 100 tisíc.

Naopak za praktické doplňky byste příliš neutratili – LED světla stojí něco přes 30 tisíc, stejně jako elektricky nastavitelné sedačky a paket Business Class, který vám přinese vyhřívání sedaček a volantu, elektrické bederní opěrky a bezklíčový vstup a zamykání. Po zhruba deseti tisících pak zaplatíte za Bluetooth handsfree, příplatkové HiFi nebo parkovacího asistenta. Velmi slušně vybavené auto tak můžete mít už kolem milionu a čtvrt.

Na pohled ale Z4 rozhodně jako běžné služební auto nevypadá. Nízká karoserie, předlouhý čumák, pod kterým se skrývá turbem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o 197 koních, krátká zadní kapota a v případě testovaného kusu také matně šedý lak a jasně červené kožené sedačky. Vizuálně to přímo křičí „víkendová hračka“.

Autor: Vojtěch Dobeš

Testované BMW Z4 sDrive20i zevnitř

Když se ale posadíte za volant, zjistíte, že se toho oproti oné služební „trojce“ zase tolik nezměnilo. Samozřejmě, nastupování je o hodně jiné – Z4 je nižší, nastupujete do ní přes masivní dveře a sedačka je skoro na podlaze, takže zvláště pro starší řidiče to může být trochu rozcvička. Ale jakmile se pohodlně usadíte, srovnáte si sedačku a volant, a začnete si párovat telefon a hledat svá oblíbená nastavení v infotainmentu, zjistíte, že v těch správných věcech je to vlastně docela obyčejné BMW.

To je, z hlediska každodenního používání, samozřejmě skvělé. Pořád máte před sebou úhledné budíky, uprostřed skvěle přehledný infotainment, na středové konzoli šikovný ovladač iDrive a na středovém panelu hardwarová tlačítka na všechno důležité. Jako třeba nastavení topení nebo vyhřívaných sedaček. U čehož bychom se měli zastavit, protože tyto funkce jsou v roadsteru velmi důležité, pokud jej chcete používat celý rok.

Článek sice vydáváme v létě, k němuž se Z4 nejlíp hodí, ve skutečnosti jsme ale tenhle vůz otestovali už v chladnějších měsících a tak vám můžu potvrdit, že se Z4 není problém jezdit se staženou střechou i v jednociferných teplotách a s trochou otužilosti i v mrazu. Jak už to tak u roadsterů bývá, má Z4 velmi výkonné topení i vyhřívané sedačky, a její kabina je navíc bez zadních sedaček poměrně malý prostor, ve kterém dokáží vytažená okna a větrný deflektor udržet příjemné teplo. S nataženou střechou už si pak nějaké zimy samozřejmě ani nevšimnete.

Největším rozdílem oproti onomu příslovečnému „obyčejnému bavoráku“ tak je to, že mezi ovládacími prvky tu najdete i řadící páku manuální převodovky. Té už se u trojkové řady nedočkáte. A i v Z4 bude pravděpodobně tou vzácnější variantou, většina řidičů zvolí spíše pohodlí osmistupňového automatu. Ale pokud si chcete řízení opravdu užít, je samozřejmě manuální převodovka tou správnou volbou.

Fotogalerie

V mnoha ohledech normální BMW

Nečekejte ale od základní Z4, že to bude čistokrevný sportovní vůz. Pokud hledáte ryzí rychlost a výbušnou agresivitu, musíte se u BMW dívat po modelech s „M“ v názvu, v případě Z4 tedy po třílitrové Z4 M40i. A ty opravdu ostré verze se v Bavorsku rodí spíše z kupé či sedanů, jako je M2, M3 nebo M4.

Zároveň není základní Z4 ani lehkonohý, obratný sporťák jako už zmiňovaná Mazda MX-5. A je za tím stejný důvod, kvůli kterému je BMW mnohem použitelnější každodenní auto než výrazně menší a lehčí Mazda. S téměř 200 koňskými silami to rozhodně není pomalé auto, ale také není nijak divoce rychlé – váží skoro tunu a půl, což se pochopitelně musí projevit.

Ještě větší vliv než na rychlost v přímce však má hmotnost na chování v zatáčkách – Z4 už se posunula spíše do teritoria „gétéček“ než čistokrevných sporťáků. Má tak tendenci být poněkud odtažitá a podvozek, který se snaží relativně těžkou karoserii roadsteru udržet stabilní, musí nevyhnutelně být poměrně tvrdý, což nevadí na německých silnicích, ale na českých okreskách to může být ne úplně příjemné.

Pořád to ale je dvěstěkoňová zadokolka s manuální převodovkou a stahovací střechou, takže bavit se za volantem zcela určitě budete. Porsche Boxster nebo Jaguar F-type vám sice nabídnou intenzivnější zážitky, ale také jsou o mnoho dražší. A MX-5 je sice také o něco víc vzrušující, ale o mnoho méně pohodlná.

Výjimečnost BMW Z4 je tak do značné míry v tom, že tak úplně ve všem výjimečná není. V mnoha ohledech je to prostě normální BMW, které můžete používat každý den, po celý rok (pokud vám stačí dvě místa a menší kufr) a které nabízí všechen komfort ovládání i snadnou ovladatelnost běžného sedanu. A navíc může ve výsledku vyjít celkovými provozními náklady levněji.

Vojtěch Dobeš

Autor článku Vojtěch  Dobeš

Automobily byl posedlý od malička a řízení osudu ho postupně dovedlo do redakcí českých verzí Autocaru a TopGearu, do americko-kanadského TheTruthAboutCars.com a k založení vlastního magazínu Autíčkář.cz. Považuje se za ekologicky... Další články autora.

Líbil se vám článek?

+5
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Oblíbená témata

auta, BMW, doprava, redakční testy

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

A tohle už jste četli?

Elektrifikaci vozových parků se české firmy nevyhnou

16. 9. 2021 | Renata Lichtenegerová | 2 komentáře

Elektrifikaci vozových parků se české firmy nevyhnou

„Hnacím motorem pro elektrifikaci firemních flotil je především legislativa Evropské unie,“ říká Zdeněk Dušek z poradenské společnosti EY.

První elektrický hit od Audi? Zkusili jsme nové SUV

13. 9. 2021 | Vojtěch Dobeš | 2 komentáře

První elektrický hit od Audi? Zkusili jsme nové SUV

Po velkém SUV e-tron a sportovním sedanu e-tron GT uvádí Audi na trh první elektromobil, který má šanci oslovit většinového zákazníka značky. Střední SUV Q4 e-tron se sice velikostí... celý článek

Dobrá ojetá auta jsou vykoupená. Ceny rostou

5. 9. 2021 | Jiří Hovorka | 1 komentář

Dobrá ojetá auta jsou vykoupená. Ceny rostou

Na trhu s ojetými auty to vře. Lidé chtějí nakupovat, ale pořádně není co. Rychle rostou ceny a také počty podvodů, varuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která nabízí prověření... celý článek

Balík do kufru. Alza a kurýři doručují do Škodovek

26. 8. 2021 | Jiří Hovorka | 1 komentář

Balík do kufru. Alza a kurýři doručují do Škodovek

Zákazníci e-shopu Alza.cz a přepravních společností Dodo a Zásilkovna mohou nově využít doručování do kufru svých aut. Zmíněné firmy spustily ve spolupráci se Škodou Auto pilotní projekt,... celý článek

Nejvíc muziky za milion a půl. Řídili jsme Kiu Stinger GT

25. 8. 2021 | Vojtěch Dobeš | 5 komentářů

Nejvíc muziky za milion a půl. Řídili jsme Kiu Stinger GT

Pokud máte rádi auta, určitě máte také představu, co všechno by měla umět. U mnoha řidičů to bude kombinace rychlosti a výkonu, bohaté výbavy, prostorné kabiny i kufru a atraktivního... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.