Nepředvídatelná pandemická situace přiměla firmy přehodnotit přístup k logistice, ale některé z nich stále čelí vysoké administrativní, provozní a finanční zátěži spojené se správou vlastních paletových kont. Společnost CHEP, globální lídr v oblasti řešení pro dodavatelský řetězec, popisuje možnosti, jak eliminovat skryté náklady přechodem ze systému tradiční paletové výměny k outsourcingu paletového konta – paletovému poolingu.
Klíčové je zachovat flexibilitu
Pandemie poukázala na zranitelnost dodavatelských řetězců a vedla k zásadní změně chování spotřebitelů i firem. Podle nedávné studie tematické sekce hospodářské politiky a politiky v oblasti vědy a kvality života Evropského parlamentu poptávka po některých typech zboží, jako jsou základní potraviny či zdravotnické vybavení, výrazně vzrostla a vyznačovala se krátkodobými výkyvy. Aby se s touto situací podniky mohly vyrovnat, bezprostředně potřebovaly rozšířit svá paletová konta.
„Rychlá změna na trhu zablokovala mnoha firmám cenné kapitálové náklady (CAPEX). Tomu se však lze snadno vyhnout přechodem na paletový pooling, model sdílení a opakovaného využívání palet, a tím přeměnou CAPEX na předvídatelné provozní výdaje (OPEX),“ říká Frederic Rotrou, country lead společnosti CHEP v České republice. Poolingové řešení pozitivně ovlivňuje peněžní tok firem tím, že jim během sezónních výkyvů pomáhá předcházet nákupu nadbytečného množství palet a zajišťuje pro ně tak potřebnou flexibilitu, protože platí pouze za to, co skutečně používají.
Menší administrativní zátěž
Díky outsourcingu paletového konta mohou společnosti působící v tuzemsku reagovat na výzvy lokálního trhu práce a dosáhnout úspor nákladů zefektivněním provozu ve skladech i výrobě.
PENNY, jeden z největších diskontních řetězců v České republice, poukazuje na to, že paletový pooling pomáhá odbourat administrativní zátěž zaměstnanců. „Paletový pooling ušetří kolegům měsíčně tři dny, které by jinak museli věnovat administrativní činnosti. Díky poolingu dokážeme logistiku zvládnout snadněji – nemusíme vést evidenci příjmů a výdajů a administrativu pro více dodavatelů spravujeme v jednom systému,“ popisuje Tomáš Kubza, ředitel logistiky řetězce PENNY Market pro Českou republiku. Společnost CHEP zajišťuje i distribuci a svoz palet, čímž firmám šetří drahocenný čas, který by jinak musely trávit koordinací ne vždy efektivní kamionové přepravy vlastních platforem.
Efektivní doprava šetří peníze i planetu
Poté, co se palety vydají na cestu, vzniká prostor pro další optimalizaci přepravy, která pomáhá nejen šetřit peníze, ale také eliminovat emise CO2. CHEP coby poskytovatel paletového poolingu disponuje zkušenostmi z tisíců přepravních tras po celé Evropě. Svá data využívá k identifikaci dopravních synergií pro firmy, díky čemuž je možné zefektivnit přepravní procesy a minimalizovat množství uvolněných emisí.
„Nákladově efektivní řešení a respekt k životnímu prostředí formují hodnoty, na nichž se zakládá náš obchodní model. V době, kdy jsou ekologicky odpovědné obchodní postupy důležitější než kdy jindy, věříme, že jsou principy opětovného využívání, odolnost a regenerace správným řešením. Jsme rádi, že tento pohled je v rámci naší zákaznické základny široce sdílen. Společně můžeme dosáhnout změny – a to jak z hlediska více přínosů pro naši planetu, tak chytřejšího řízení nákladů pro naše zákazníky,“ uzavírá Frederic Rotrou.
Sdílejte článek, než ho smažem