Kde prodávali špatný benzin a naftu? Nový přehled pokut od ČOI
15. 3. 2024 | Petr Kučera
Projděte si seznam pokut za prodej nekvalitních pohonných hmot, které nabyly právní moci během posledního roku.
Zdroj: Shutterstock
Vysokou pokutu 1,5 milionu korun za prodej nekvalitního benzinu dostala síť čerpacích stanic OMV. Česká obchodní inspekce původně uložila pokutu dokonce 2,5 milionu, po odvolání ji snížila. Kontrola na Domažlické ulici v Plzni proběhla už na konci loňského července, rozhodnutí však nabylo právní moci teprve před pár dny.
„Benzin, který OMV prodávala jako vysokooktanový, přitom jen tak tak vyhověl normě pro běžný benzin Natural BA 95. Riziko poškození motoru je vzhledem k výši odchylky vysoké. Ještě horší je naměřený vysoký konec destilace. Ten signalizuje kontaminaci benzinu naftou,“ říká Vojtěch Razima, šéf obecně prospěšné společnosti Kverulant.org, jejíž tlak přinesl před deseti lety průlom ve zveřejňování výsledků kontrol. Čerpací stanice prodávala špatný benzin 11 dní a od odběru vzorku do zákazu prodeje uběhlo přibližně 30 hodin. Za tu dobu ho prodala 1445 litrů.
I díky zveřejňování výsledků kontrol je čím dál složitější narazit na čerpací stanici, která úmyslně a dlouhodobě podvádí spotřebitele. Klesá jak počet nedostatků zjištěných při kontrolách, tak jejich závažnost. Častěji než dřív jde o nekvalitní palivo přebrané od jinak spolehlivého dodavatele, nebo relativně menší odchylky od normy. To je viditelný rozdíl oproti situaci, která v Česku byla ještě na začátku minulého desetiletí, než ČOI přestala tajit konkrétní jména.
V dnešním přehledu přinášíme pokuty, které nabyly právní moci od loňského prosince (poté, co jsme zveřejnili jejich předchozí seznam) do letošního července. Seřadili jsme je od nejvyšší k nejnižší. Některé kontroly přitom proběhly výrazně dřív, jestliže se firma odvolala a čekalo se pak na konečné rozhodnutí. A naopak: Za řadu letošních kontrol zatím pravomocná pokuta nepadla, proto o nich ČOI neuvádí konkrétnější informace. Spotřebitel se obvykle dozví výsledky až s velkým zpožděním – včas ho má nicméně chránit zákaz prodeje zbytku nekvalitního paliva, který ČOI hned po kontrole ukládá.
Provozovatelé čerpacích stanic se nejčastěji brání tím, že kvalitu pohonných hmot nedokážou ovlivnit (zvlášť jde-li o malého provozovatele) a musejí se spoléhat na svého dodavatele. Zdůrazňují, že udělali všechno, co bylo v jejich silách, aby prodeji nevyhovujících produktů předešli. Také síť OMV u zmíněné pokuty argumentovala tím, že ke kontaminaci došlo neúmyslným jednáním řidiče dodavatele pohonných hmot. Podle zákona je ale odpovědnost provozovatelů objektivní, tedy v zásadě se nepřihlíží k zavinění. Případnou náhradu škody pak můžou požadovat po dodavateli.
Například jedna z předloni pokutovaných čerpacích stanic odebírala benzin od státem vlastněné společnosti Čepro. Přestože reklamaci nekvalitní dodávky pak Čepro uznalo, státní inspekce dala pokutu provozovateli čerpací stanice. Ten uvádí, že je malou rodinnou firmou a přes veškerou snahu nemá takové finanční a technologické možnosti, aby každou dodávku pohonných hmot nejdřív poslala na preventivní rozbor.
Zjišťovat a dokazovat, kdo zavinil porušení povinnosti v případech, které jsou výsledkem činnosti řady jednotlivců (firem), by bylo obtížné a zdlouhavé. Aby to měl stát jednodušší, ukládá podnikatelům pokuty za „výsledek“ – tedy bez ohledu na zavinění a bez ohledu na případné porušení povinnosti ze strany smluvního partnera. Takový postup podpořil třeba i Nejvyšší správní soud.
A co vlastně pro vaše auto znamenají zjištěné nedostatky? Takhle je vysvětlují ČOI a Kverulant:
Nižší bod vzplanutí indikuje kontaminaci nafty benzinem v důsledku provozní chyby. Odchylka může způsobit zhoršení jízdních a bezpečnostních vlastností.
Vysoký obsah síry, respektive jejich sloučenin, způsobuje korozi barevných kovů, hrozí tedy poškození palivového systému vozidla. Dochází také k vyšším emisím oxidů síry do ovzduší.
Teplota filtrovatelnosti CFPP: Nedodržení požadované teploty filtrovatelnosti je důsledkem nedostatečné obměny zásob motorové nafty. Nevyhovující teplota filtrovatelnosti negativně ovlivňuje startovatelnost vozidla a může mít za následek, zejména v zimním období, ucpání palivového filtru (případně palivového potrubí) a následně přerušení dodávky paliva.
Nižší oktanové číslo může především snižovat odolnost proti klepání (samozápalu), dochází ke zhoršenému spalování, riziku tvorby karbonových usazenin, snížení výkonu motoru a zvýšení spotřeby paliva. Dojít může až k mechanickému poškození hlavy válce, jejího těsnění, případně pístů.
Vysoký konec destilace signalizuje kontaminaci benzínu naftou. Automobilový benzin má být téměř odpařitelný při teplotách kolem 200 °C. Pokud se v něm vyskytují výše vroucí podíly, nejsou schopny se před spálením ve válci motoru dokonale odpařit, takže nemohou dobře shořet a vytvářejí ve výfukových plynech zbytkové uhlovodíky a případně i saze.
Přišli na Peníze.cz, srovnali a ušetřili. Vyzkoušejte si to taky, stačí si vybrat, jak byste povinné ručení nebo havarijko rádi sjednali:
Tlak par ovlivňuje startování motoru v zimním období a provozní bezpečnost při manipulaci, v letním období pak má vliv na ztráty benzinu. Čím je tlak par vyšší, tím snadněji lze nastartovat motor a rychleji ho zahřát na potřebnou provozní teplotu. Vyšší tlak par však na druhé straně způsobuje vyšší ztráty při uskladnění paliva a nežádoucí emise do ovzduší. Je-li tlak příliš vysoký, může způsobit tvorbu takzvaných parních polštářů paliva v dopravním potrubí, v důsledku čehož motor nelze nastartovat nebo špatně běží v důsledku příliš chudé směsi, což vede k neúměrnému zatížení motoru. Z výše uvedených důvodů je u pohonných hmot určených pro zimní provoz požadován vyšší tlak par, pro letní období je požadován nižší tlak par.
Obsah kyslíku: Pro spotřebitele je nejvýhodnější benzin neobsahující kyslík, složený pouze z uhlovodíků, protože má největší výhřevnost. Každý přídavek kyslíkaté látky snižuje výhřevnost benzinu. Každý přídavek kyslíkaté látky však zlepšuje spalování a průkazně vzniká méně emisí oxidu uhelnatého, případně i dalších. To je důvod, proč současná norma připouští až 2,7 % kyslíku v benzinu (při zahrnutí nejistoty měření tze tolerovat až 2,9 %). Obsah kyslíku v benzinu nad tuto hodnotu je nutné hodnotit jako poškozování zákazníka, který při nákupu dostává méně energie, což se projeví větší spotřebou paliva. Nelze však prokázat jakýkoliv negativní vliv na motor, dokonce lze mluvit o pozitivním vlivu, vzhledem ke zlepšenému spalování.
Indukční perioda (oxidační stabilita) sleduje rychlost reakcí s kyslíkem. Důsledkem oxidační nestability je tvorba pryskyřic a riziko zalepení vstřikovacího systému. Odchylka a nedodržení minimální požadované oxidační stability může být způsobena pouze v důsledku odlišného složení vlivem výrobní chyby nebo úmyslné manipulace s palivem. Riziko poškození spotřebitele (resp. vozidla) je v konkrétním případě z našeho přehledu vzhledem k výši odchylky velmi vysoké.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
10. 8. 2021 6:39, Kamil
Citace - václav / 10.08.2021 06:23
Jsou tam jenom ty s pokutou. ("V dnešním přehledu přinášíme pokuty, které nabyly právní moci od loňského prosince (poté, co jsme zveřejnili jejich předchozí seznam) do letošního července")
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
10. 8. 2021 12:22, martinez
..ty jsi ale chytrolín...pojď si provozovat čerpačku,
a uvidíš...další babišův šmejdovolič!!! Díky konkurenci
můžete být rádi že tankujete za takovéto peníze...vůbec nemáš mapu a plácáš nesmysly...
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (38 komentářů) příspěvků.