Osmý Golf je plný techniky. A pořád dobrý, ukázal test

Vojtěch Dobeš | rubrika: Recenze | 14. 3. 2021 | 5 komentářů
Co nabízí střední varianta poslední generace Golfu s cenou přes 700 tisíc korun? Desítkami let prověřený recept na univerzální auto pro každého, dovedený opět o kousek blíž k dokonalosti.
Osmý Golf je plný techniky. A pořád dobrý, ukázal test
Testovaný Golf
Zdroj: Vojtěch Dobeš

Koncern Volkswagen byl sice postaven na bedrech legendárního Brouka, ale jeho současnost stojí a padá s modelem Golf. Jeho první generace v roce 1974 vytvořila univerzální recept na moderní evropský hatchback. V následujících desítkách let se z Golfu stala víceméně definice prostě auta. Das Auto je ostatně mottem automobilky.

Dlouhodobě patří k nejprodávanějším autům na evropském trhu, často je dokonce úplně nejprodávanější. Není mnoho aut, jejichž zbrusu nová generace může být důležitější – přinejmenším z celoevropského hlediska. U nás je samozřejmě důležitost Golfu překonána domácí Octavií, ale i tak je příchod osmé generace opravdu velká věc.

Co to je?

Definice hatchbacku nižší střední třídy. Golf tuhle třídu vytvořil a dominuje ji už skoro půl století. Za tu dobu se samozřejmě výrazně zvětšil. První generace měla blíž k dnešnímu Up! a ještě v devadesátých letech byl velký jako dnešní Polo. Jeho podstata i přes jeho růst zůstala stejná. Pořád je to auto, které by ideálně mělo uspokojit téměř každého. Pokud inženýři ve Wolfsburgu udělali svou práci dobře, neměli byste doopravdy potřebovat nic víc než právě Golf.

Golf není nezbytné minimum, jako byl Brouk, ale měl by být spíše optimálním kompromisem. Samozřejmě můžete chtít větší Passat, atraktivnější Arteon nebo vyšší a drsnější Tiguan, ale když nevíte, měl by Golf vždycky nabídnout odpověď.

Protože ale existují zmiňované alternativy, nemusí být Golf vším pro všechny. Proto také, na rozdíl například od Škody Octavia, přestal růst. Zatímco český liftback jde po krku sedanům střední třídy, Golf zůstal tam, kde byl. Ve výsledku tak začíná patřit mezi spíše menší auta své kategorie. Pokud hledáte prostorný rodinný dostavník, budete se muset poohlédnout minimálně po kombíkové verzi Variant.

Kdo srovnává, ten jede

Levněji!

Automobilový vůz
Zdroj: Shutterstock

Přišli na Peníze.cz, srovnali a ušetřili. Vyzkoušejte si to taky, stačí si vybrat, jak byste povinné ručení nebo havarijko rádi sjednali:

Pro test jsme vybrali zlatou střední cestu mezi Golfy, hatchback s benzinovým motorem 1.5 eTSI, který ke snížení spotřeby a zlepšení dynamiky využívá mild-hybridního systému.

Pro koho to je?

Jak už jsme si řekli, pro kohokoliv. Golf by měl být univerzálním řešením a ve většině Evropy je za něj také považován. Česko je samozřejmě výjimkou, protože u nás tuto roli univerzálního auta převzala Octavia, která k ní přidává dospělejší vzhled a hlavně modlu českého řidiče, obří kufr, který u Golfu dostanete jen ve verzi Variant.

Na zbytku kontinentu je ale Golf řešením pro řidiče napříč věkovým spektrem, ve městech i na venkově, dokonce napříč příjmovými skupinami. Nemusíte být moc bohatí, abyste si ho mohli dovolit – byť se rozhodně neřadí k levnějším vozům své třídy, právě naopak. A zároveň není nic divného jím jezdit, když bohatí jste – ostatně Golfem ještě nedávno jezdil i Mark Zuckerberg.

Co se změnilo?

Jen málo modelů je co do vzhledu tak konzervativních jako Golf. Nová generace často vypadá spíš jako facelift té předchozí. V posledních generacích už Golf dokonce víceméně odolává trendu zvětšování a osmá generace je jen nepatrně delší než sedmá a naopak o něco užší a výrazně nižší.

Podobný zůstal i design, který je však štíhlejší a navazuje na designový jazyk elektrického ID.3, včetně inovovaného loga. Novinka má díky nižší přídi výrazně lepší aerodynamiku, ale tradiční vzhled zůstal zachován. Zmizela třídveřová varianta, ale toho si vzhledem k minimálním prodejům dost možná nikdo nevšimne.

Podobná zůstala i technika. Auto pořád využívá platformu MQB, zachována zůstala většina motorů a převodovek a skutečnými novinkami jsou tak především hybridní verze. Dobíjecí hybrid je téměř stejný jako v Octavii, kterou jsme testovali nedávno. Testovaný mild hybrid je minimalistickou variantou elektrifikace a používá elektromotor jen pro pomoc motoru spalovacímu a úsporu paliva.

Naopak interiér se změnil výrazně. Nový je elektronický volič převodovky, celý design, ale hlavně přepracovaný infotainment MIB3, který už známe ze škodovek. Tady je ale v minimalističtější podobě, která ladí s celkovým pojetím interiéru.

Autor: Vojtěch Dobeš

Testovaný Golf

Jak to jezdí?

Jako Golf. Podvozek s vlečenou zadní nápravou (víceprvkové zavěšení mají výkonnější verze) se chová tak, jak jsme u Golfu zvyklí. Je spíše německy efektivní, ale poněkud tvrdší a zároveň bez lehkonohé vyváženosti některých konkurentů. Moudrou volbou tu bude příplatkový adaptivní podvozek DCC, který umožní přepnutí do komfortnějšího režimu.

Motor 1.5 eTSI se chová tak, jak byste od benzinové patnáctistovky čekali. Přítomnost hybridu skoro nepoznáte. Tohle auto neumí jezdit čistě elektricky, hybrid tu má formu startéru-generátoru na 48 V rozvodu, který při brzdění energii vyrábí a pomáhá tak brzdám, kdežto při akceleraci podporuje motor a přispívá k nižší spotřebě a lepšímu zrychlení.

Pro větší efektivitu je tu také systém odpojování válců, které z vašeho auta udělá dvouválec, aniž byste to nějak zásadně poznali na chodu motoru. Efektivitě pomáhá také takzvané plachtění, kdy převodovka při jízdě bez plynu (například z kopce) vyřadí na neutrál a nechá vás maximálně využít setrvačnosti vozu.

Je to úsporné?

Jsou všechny tyto technické triky jen o honění čísel na papíře, nebo fungují i v reálu? Praxe ukazuje, že fungují. Samozřejmě, že tak jako u všech turbomotorů velmi záleží na stylu jízdy. Pokud budete naplno využívat plachtění a naopak to nepřehánět s dynamikou, dostante se mimo město i pod pět litrů. V běžném provozu můžete počítat s pěti až šesti litry na sto kilometrů, na dálnici se budete pohybovat mírně přes sedm litrů, podobně tomu bude i ve městě.

To se sice pořád nevyrovná superúspornému 2,0 TDI evo o stejném výkonu, ale rozdíl je poměrně malý. Volba benzinového motoru tak doporučuji zejména těm, kteří nemají velký nájezd. Pro dálniční rychlíky je nafta pořád úspornější.

Pět hvězd

Zdroj: Shutterstock

Asi nikoho nepřekvapí, že Golf dopadl v crash testech podobně jako Škoda Octavia, jen o něco lépe. Špičkovým výsledkem je 95 % v ochraně dospělých cestujících a vynikajících je i 89 % za ochranu dětí. Uvnitř Golfu tedy bude v bezpečí celá rodina. Ohleduplný je Golf i vůči zranitelnějším účastníkům silničního provozu, tedy chodcům. Pořád to neznamená, že by byl dobrý nápad někoho přejet, ale přinejmenším máte větší šanci, že se to obejde bez následků. Špičkovým výsledkem (byť jediným horším než u sesterské škodovky) je i 78 % za bezpečnostní asistenty. Golf tak i po stránce bezpečnosti zůstává jedním z nejlepších modelů své kategorie.

Jaké to má technologie?

O většině technologií, kterými disponuje nový Golf, jsme už mluvili v testu čtvrté generace Škody Octavia. Asistenti řidiče, bezpečnostní prvky i komfortní výbava jsou víceméně stejné, stejně jako například chytré LED světlomety.

V čem se Volkswageny s infotainmentem MIB3 od škodovek liší, to je právě infotainment. Technický základ, i některé problémy se softwarem, jsou sice stejné, ale výrazně se liší uživatelské prostředí. To je u VW vizuálně více minimalistické a trochu připomíná současný systém iOS.

Jednoduchost vizuální se ale zcela nepodařilo přenést do jednoduchého ovládání. Řada funkcí je nepříliš intuitivních a třeba vypínání a zapínání asistentů řidiče přes menu v podobě obrázku je vyloženě nešikovné. Přitom ho budete potřebovat často, už jen kvůli vypínání asistenta pro jízdu v pruzích, který je sice skvělý na dálnicích a státovkách, ale kdekoliv jinde umí být obtěžující.

Časem si zvyknete, ale zdá se, že snaha o moderní minimalismus na efekt tentokrát trochu překonala německou racionalitu a účelnost z minulých generací.

Jak je to vyrobené?

Podobně jako přehledné ovládání, i kvalita zpracování byla vždycky silnou stránkou Volkswagenů. A i tady jde nový Golf stejným směrem jako elektrická ID.3. Minimalistický design sice umí být atraktivní, jak ukazují například produkty Apple, ale k tomu vyžaduje špičkovou kvalitu. Nový Golf v tomto ohledu nedosahuje úrovně sedmé generace a výsledný dojem je tak místy o něco lacinější, než by měl být.

Totéž platí i o kvalitě slícování a provedení řady detailů. V tomto ohledu navíc dochází k paradoxní situaci, kdy Škoda Octavia, oficiálně produkt levnější značky, působí hodnotněji.

Prohlédněte si testovaný Golf

Kolik to stojí?

Základní verzi Golfu s motorem 1.0 TSI pořídíte již za 508 900 Kč, což ho řadí k těm dražším hatchbackům této kategorie. Mild hybrid s motorem 1.5 TSI (který je zároveň jedinou cestou jak tento motor spojit s DSG) můžete mít od druhé výbavy Life za 677 900 Kč. Testované 1st edition ale nejlépe odpovídá výbava Style s plnou sadou asistentů, LED světlomety, ergonomickými sedadly a podobně. Za tu zaplatíte, v kombinaci s tímto motorem, 728 900 Kč. Testovaný kus s příplatkovou výbavou vyšel na 819 700 Kč, u výbavy Style by tomu bylo podobně.

Vyplatí se to?

Doby, kdy byl Volkswagen dostupným autem pro masy, už jsou dávno pryč. Dnešní Golf je spíše takovou skoro-prémiovou alternativou k běžným hatchbackům nižší střední třídy, čemuž odpovídá i cena. A i přes místy až příliš minimalistický interiér tomu odpovídá také to, co za svoje peníze dostanete. Desítkami let prověřený recept na univerzální auto pro každého, dovedený opět o kousek blíže k dokonalosti a nabitý nejmodernější technologií. U konkurence můžete nakoupit lépe, ale za Golf dává smysl si připlatit.

Vojtěch Dobeš

Autor článku Vojtěch  Dobeš

Automobily byl posedlý od malička a řízení osudu ho postupně dovedlo do redakcí českých verzí Autocaru a TopGearu, do americko-kanadského TheTruthAboutCars.com a k založení vlastního magazínu Autíčkář.cz. Považuje se za ekologicky... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů

A tohle už jste četli?

Letadlo není autobus. Proč aerolinky nechtějí vyměňovat letenky a vracet peníze

16. 8. 2022 | Jana Divinová | 1 komentář

Letadlo není autobus. Proč aerolinky nechtějí vyměňovat letenky a vracet peníze

Koupit letenku s předstihem se obvykle vyplatí. Když pak opravdu poletíte. Změna termínu nebo vrácení letenky něco stojí a u nejlevnějších lístků nebývají vůbec možné.

Fabia za půl milionu. Testovaný kus ukazuje, jak nevybírat výbavu

11. 8. 2022 | Vojtěch Dobeš

Fabia za půl milionu. Testovaný kus ukazuje, jak nevybírat výbavu

„Jedna Fabia“ se občas používá jako základní jednotka pro přiblížení, jak je něco drahé. Většina lidí si ale nepředstavuje, že by měla být za půl milionu korun. Zvlášť pokud jde o základní... celý článek

Velký bratr dohlédne i na knihu jízd. Policie smí dávat data

8. 8. 2022 | Jana Divinová

Velký bratr dohlédne i na knihu jízd. Policie smí dávat data

Údaje ze statických policejních kamer podél silnic se uchovávají až pět let. A neslouží zdaleka jen k pátrání po ukradených autech. Nejvyšší správní soud rozhodl, že je v pořádku, když... celý článek

Uletí vám letadlo kvůli frontě? Smůla. V odškodnění je díra

28. 7. 2022 | Jana Divinová | 4 komentáře

Uletí vám letadlo kvůli frontě? Smůla. V odškodnění je díra

Evropská letiště nemají dost personálu. Cestující tráví hodiny ve frontách na odbavení, i tak ale často zmeškají let. A nikdo neví, po kom žádat odškodnění za zkaženou dovolenou nebo... celý článek

Pozor na drahá data, kde je nečekáte. I v Evropě snadno přijdete o tisíce

27. 7. 2022 | Jana Divinová | 3 komentáře

Pozor na drahá data, kde je nečekáte. I v Evropě snadno přijdete o tisíce

Když přejíždíte hranice mezi zeměmi Evropské unie, nemusíte mít strach z vyúčtování za roaming. Za telefon platíte jako doma. Když ovšem hranice prochází mezinárodními vodami, může... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.