Elektronická dálniční známka: Prodej začíná, co všechno se změní?

Revoluce v placení za tuzemské dálnice startuje. Papírové dálniční známky vystřídá elektronická verze.
Elektronická dálniční známka: Prodej začíná, co všechno se změní?

Zdroj: SFDI

Kdo si chtěl novou dálniční známku koupit hned 1. prosince, měl smůlu. Státní e-shop na adrese edalnice.cz byl od rána nedostupný. V lepším případě ukazoval hezký obrázek se vzkazem „Právě pro Vás připravujeme nové funkce. Za okamžik bude vše hotovo. Zkuste to prosím za pár minut znovu.“ V horším případě se web ani nenačetl. 

„Je to běžný postup, o půlnoci jsme web spustili a fungovalo to. Pak jsme to překlopili do tohoto režimu, protože chceme stránky bránit před nějakým potenciálním útokem a přetížením. Nechceme teď systém dostat pod tlak. Budeme to postupně spouštět do plného provozu podle vývoje situace,“ vysvětlil na dopolední tiskové konferenci ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Zástupci státní společnosti Cendis, která má vybudování nového systému na starosti, později přiznali, že nedostatek je závažnější a není jisté, jestli se ho ještě dnes podaří odstranit. Nakonec se to povedlo, web začal fungovat po 16. hodině.

Havlíček zdůrazňuje, že systém se podařilo spustit s měsíčním předstihem. Když to uvedeme do souvislostí: Také prodej klasických nálepek pravidelně startoval už na začátku prosince. A například předchozí ministr za hnutí ANO Dan Ťok v roce 2015 předpokládal, že novinka začne fungovat do tří let. O začátku prosince mluvilo i současné ministerstvo, zmíněnou tiskovou konferenci plánovalo právě k zahájení prodeje.

Zdroj: edalnice.cz

První den prodeje elektronických známek na státním e-shopu.

Kdo chce radši osobně, může si e-známku koupit na pobočkách České pošty a na čerpacích stanicích EuroOil spadajících pod státní společnost Čepro – výsledkem ale pokaždé bude virtuální známka a potvrzení o jejím nákupu.

Oba podniky vyhrály soutěž na prodej dálničních známek. „Podaly finančně nejvýhodnější nabídku. Zatímco u současných papírových dálničních známek byla provize 4,6 %, u elektronických to bude pouze 2,3 %. Půjde tedy o poloviční úsporu,“ říká Martin Opatrný, mluvčí společnosti Cendis.

Rok jako 365 dnů

Díky elektronické evidenci bude platnost roční známky pružnější. Zatímco doteď si ji můžete pořídit jenom na kalendářní rok, nově si předplatíte dvanáct po sobě jdoucích měsíců – třeba od poloviny června 2021 do poloviny června 2022.

Jestli máte papírovou známku na rok 2020, nemusíte zatím nikam spěchat, protože vám standardně platí i v lednu 2021. Pokud tedy nechcete zbytečně za leden platit dvakrát, měli byste si pořídit e-známku až od začátku února.

Je to ale naposled, co takový přesah funguje. Roční e-známka bude platit přesně dvanáct měsíců, ne až čtrnáct jako doteď. Stejně už funguje ta měsíční.

Elektronickou známku půjde koupit až 90 dnů před začátkem platnosti. Podle zákona však nemůže začít platit dřív než od 1. ledna 2021, letos v prosinci ji tedy ještě nevyužijete.

Kdo srovnává, ten jede

Levněji!

Automobilový vůz
Zdroj: Shutterstock

Přišli na Peníze.cz, srovnali a ušetřili. Vyzkoušejte si to taky, stačí si vybrat, jak byste povinné ručení nebo havarijko rádi sjednali:

Větší revoluce nepřijde. Přestože by to nový systém umožňoval, nezačnou se prodávat třeba jednodenní nebo pololetní dálniční známky. Podle ministerstva by to pro majitele aut bylo nevýhodné, protože cena jednodenní známky by se musela přibližovat ceně desetidenní – aby to pro změnu nebylo nevýhodné pro stát. Ze stejného důvodu prý nemají jednodenní variantu ani v jiných evropských zemích.

Cena se zatím nemění. Roční poplatek tak dál přijde na 1500 korun, třicetidenní na 440 korun a desetidenní na 310 korun. Na slevu nebo úplné osvobození dál dosáhnou třeba zdravotně postižení, hasiči, sanitky nebo policisté, ale také auta s ekologickým pohonem (elektřina, vodík, zemní plyn a další).

Osobní vozy mají dál platit paušál nezávisle na tom, jak často a v jakém rozsahu dálniční síť využijí. Roční nebo kratší předplatné tedy zůstane – tak jako doteď – pro všechny stejné, nezačne se počítat podle počtu skutečně ujetých kilometrů jako u nákladních aut.

Díky elektronické známce odpadnou řidičům problémy nejen se sloupáváním staré známky, ale především při ztrátě jejího druhého dílu nebo rozbití čelního skla.

Stát očekává, že elektronické známky zvýší roční příjmy z dálničních poplatků o 220 milionů korun (pro představu: loni šlo o příjmy 5,35 miliardy korun) a zároveň sníží provozní náklady až o 120 milionů ročně. K vyšším příjmům má přispět hlavně snazší kontrola a konec problémů s paděláním. Na druhou stranu stát ušetří hlavně za tisk a distribuci papírových kuponů.

Kontrolu e-známek bude zajišťovat Policie ČR a Celní správa ČR. Využijí k tomu speciální mobilní zařízení, které půjde dát do jakéhokoli služebního auta. Celkem těchto zařízení bude 58, z toho 43 jich budou mít policisté a 15 celníci.

Podle Jana Paroubka, ředitele státního podniku Cendis, vychází při zmíněném počtu mobilních kontrolních zařízení a délce české dálniční sítě jedna kontrola na 20 kilometrů. „Jsme přesvědčeni, že mobilní kontrola bude účinná,“ říká Paroubek. Za jízdu bez dálniční známky hrozí pokuta až 20 tisíc korun.

Zpětné zrkadlo
Zdroj: Shutterstock

Anketa

Jak si koupíte dálniční známku na příští rok?

Automatické kontroly při průjezdu mýtnou branou, za které by řidiči s nepořízenou dálniční známkou automaticky dostali pokutu, zatím fungovat nebudou. Technicky to už od začátku února půjde, ale podle ministra dopravy Karla Havlíčka je o tom ještě třeba vést politickou debatu, zda takový systém vůbec chceme a co by měl všechno případně umět.

E-shopy bez provize

Prodávat elektronické dálniční známky budou moci i další zájemci. O tuto možnost se během takzvaných veřejných konzultací zajímaly velké e-shopy, banky nebo třeba i automobilka Škoda. Obchodníci by si prodejem dálničních známek zajistili přísun možných zákazníků, kteří by s dálniční známkou třeba koupili i něco dalšího.

Stát jim však za to nenabídne žádnou provizi, ani nebude hradit související náklady (například transakční poplatky pro banky za platbu kartou). Zájem e-shopů tak opadl.

„Pokud se do distribuce e-známek budou chtít zapojit další subjekty, ať již se svými e-shopy nebo kamennými prodejnami, vítáme to. Nemůžeme jim ale vyplácet žádnou marži ani proplácet náklady. To by bylo v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek i péčí řádného hospodáře, jelikož každý dodavatel, kterému je vyplácena provize, musí být vybrán na základě výběrového řízení v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ vysvětluje Opatrný.

Podle Lucie Bartákové, ředitelky sekce pro správu finančních zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury, je i o prodej bez marže stále velký zájem. „Zapojení těchto prodejců plánujeme od druhého kvartálu příštího roku,“ říká.

Pamatujete si na Řebíčka?

Za dálnice v Česku se prostřednictvím známek platí od roku 1995. Ta roční původně stála 400 korun a nebyla k ní alternativa – měsíční a desetidenní verze přišly až v roce 2000. Současná cena roční známky – 1500 korun – se neměnila od roku 2012.

Elektronické viněty jsme místo papírových dálničních známek měli začít používat už od roku 2009, plánoval tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček z ODS. Tehdy mělo jít o jakousi kartu na předním skle vozu, kterou by si lidé dobíjeli na určité časové období.

Přinejmenším od roku 2013 se pak mluvilo o čistě virtuálním řešení. Například na konci roku 2015 sliboval ministr Dan Ťok (za ANO), že nový systém začne fungovat do tří let. 

Přípravu nedokončil ani jeho nástupce Vladimír Kremlík, kvůli zakázce na informační systém k elektronickým známkám ho nakonec premiér Andrej Babiš odvolal. Zakázku za 401 milionů korun tehdy získala od Státního fondu dopravní infrastruktury bez soutěže společnost Asseco Central Europe. Po vlně kritiky kromě jiného vyšlo najevo, že systém měl být zčásti i sledovací a měl kromě registrační značky fotit pro potřeby státních informačních služeb i posádky vozů a jejich fotografie v systému 24 hodin zachovávat.

Nakonec e-shop a celý systém buduje státní podnik Cendis za celkem 40 milionů korun, původně to mělo být 104,5 milionu korun. Výrazně klesly i provozní náklady. V příštích čtyřech letech by nový systém měl vyjít na 88 místo původně plánovaných téměř 300 milionů korun. Náklady klesly i proto, že původně projektovaná a utajovaná sledovací funkce z nově budovaného systému vypadla.

Pouze elektronicky lze platit za dálnice na Slovensku (to nás předběhlo už v roce 2016) nebo v Maďarsku. Některé další země – třeba Rakousko – nabízejí elektronickou i papírovou verzi. A třeba ve Slovinsku není jiná možnost než lepení na sklo.

Zdroj: Shutterstock

Ať vám nic neuteče 

Přidejte si Peníze.cz na Facebook nebo Twitter a neuniknou vám další důležité aktuality a praktické rady! 

Jiří Hovorka

Autor článku Jiří Hovorka

O osobních financích píše od roku 2009. Začínal v Měšci, pak se stejným tématům věnoval v Aktuálně.cz, po sloučení s vydavatelstvím Economia se jeho texty objevovaly i v Hospodářských novinách. Dlouhodobě se věnuje důchodům,... Další články autora.

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Líbil se vám článek?

+32
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

A tohle už jste četli?

Nová Škoda Kodiaq RS. Obratný obr, co zabíjí nudu

3. 12. 2021 | Vojtěch Dobeš | 9 komentářů

Nová Škoda Kodiaq RS. Obratný obr, co zabíjí nudu

Když jsme testovali původní verzi, nazvali jsme ji „snem českého manažera i chalupáře“. Teď je tu inovovaná verze. Kromě faceliftu přichází především s benzinovým motorem místo původního... celý článek

Cesta do Chorvatska se zjednoduší. Slovinsko má e-známky

3. 12. 2021 | Jana Divinová | 10 komentářů

Cesta do Chorvatska se zjednoduší. Slovinsko má e-známky

Cesta přes slovinské dálnice, třeba do Chorvatska, bude o kousek pohodlnější. Shánění, lepení a hlavně následné odstraňování slovinských dálničních známek už totiž není nutné. Od začátku... celý článek

Test poctivé ruské techniky. Má Lada Niva pořád co nabídnout?

30. 11. 2021 | Vojtěch Dobeš | 12 komentářů

Test poctivé ruské techniky. Má Lada Niva pořád co nabídnout?

Tuhle značku si pamatují přinejmenším ti, kteří viděli seriál Návštěvníci a zažili socialismus. Právě Lada Niva byla tehdy jediným autem na našem trhu, které připomínalo SUV. Kombinace... celý článek

Tříválec, který vás bude bavit. Otestovali jsme Pumu

25. 11. 2021 | Vojtěch Dobeš | 1 komentář

Tříválec, který vás bude bavit. Otestovali jsme Pumu

Svět automobilů stále víc ovládají SUV a crossovery. Zatímco dříve platilo, že pokud si chceme připlatit za něco „cool“, budeme nejspíše směřovat ke sportovnímu kupé, v posledních dekádách... celý článek

Bude vaše příští auto čínské? DongFeng přijíždí do Česka

16. 11. 2021 | Vojtěch Dobeš | 27 komentářů

Bude vaše příští auto čínské? DongFeng přijíždí do Česka

Na český trh vstupuje jedna z největších čínských automobilek, DongFeng. Začíná s dvojicí benzinových a jedním elektrickým SUV. Na oficiální představení jsme se vydali zjistit, jestli... celý článek

Partners Financial Services
Nadílka

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.