Od začátku roku 2021 se dálniční známky budou nově prodávat jen v elektronické verzi. Za přední sklo auta už si je tedy nenalepíte.
Stát finišuje s přípravou systému. Elektronické dálniční známky plánuje začít prodávat v průběhu prosince tak, aby si lidé s předstihem mohli koupit známku na rok 2021. Ti, kdo mají známku na rok 2020, však nemusí nikam spěchat, protože standardně platí i v lednu 2021.
E-známky se mají prodávat především přes státní e-shop na adrese edalnice.cz, kde už dnes najdete průvodce k novému systému. Zájemci si je mohou koupit také osobně na pobočkách státní České pošty a na čerpacích stanicích EuroOil spadajících pod státní společnost Čepro. Oba podniky vyhrály soutěž na prodej dálničních známek.
„Podaly finančně nejvýhodnější nabídku. Zatímco u současných papírových dálničních známek byla provize 4,6 %, u elektronických to bude pouze 2,3 %. Půjde tedy o poloviční úsporu,“ říká Martin Opatrný, mluvčí státní společnosti Cendis, která má vybudování nového systému na starosti.
E-shopy bez provize
Prodávat elektronické dálniční známky budou moci i další zájemci. O tuto možnost se během takzvaných veřejných konzultací zajímaly velké e-shopy. Obchodníci by si prodejem dálničních známek zajistili přísun možných zákazníků, kteří by s dálniční známkou třeba koupili i něco dalšího.
Jenže: Stát jim za to nenabídne žádnou provizi, ani nebude hradit související náklady (například transakční poplatky pro banky za platbu kartou). Zájem e-shopů tak opadl. „O prodeji e-známek nyní neuvažujeme,“ říká například mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková.
„Zájem e-shopů jistě existuje, nicméně ztrátovost v přímých nákladech a výnosech je samozřejmě pro řadu z nich odrazující. Je tak zatím nejisté, kolik internetových obchodů se nakonec do projektu zapojí,“ říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci. Pro menší e-shopy pak podle něj může být odrazující požadavek na složení půlmilionového zajištění, který stát za doplňkový prodej požaduje.
„Pokud se do distribuce e-známek budou chtít zapojit další subjekty, ať již se svými e-shopy nebo kamennými prodejnami, vítáme to. Nemůžeme jim ale vyplácet žádnou marži ani proplácet náklady. To by bylo v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek i péčí řádného hospodáře, jelikož každý dodavatel, kterému je vyplácena provize, musí být vybrán na základě výběrového řízení v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ vysvětluje Opatrný.
Ve zmíněných konzultacích se o prodej e-známek zajímaly třeba i ČSOB nebo automobilka Škoda. ČSOB ale nakonec zájem nemá. „O prodeji dálničních známek neuvažujeme,“ potvrzuje její mluvčí Patrik Madle. A stejně odpovídají i zástupci dalších bank.
Ve Škodovce zatím jasno nemají. „Zapojili jsme se do takzvaných předběžných tržních konzultací se Státním fondem dopravní infrastruktury. Prosíme o pochopení, ale jejich průběh nebudeme v současnosti komentovat,“ říká Pavel Jína, mluvčí Škoda Auto.
Automobilky by dálniční známky mohly nabízet ve svých informačních systémech přímo v nových autech jako další servis pro své zákazníky. V momentě, kdyby někdo vjel na dálnici bez známky, auto by ho na to upozornilo a dalo mu rovnou možnost, si e-známku koupit.
Plovoucí platnost
Ať už nové známky bude prodávat kdokoli, jejich cena se s novým systémem nemění. Roční tak dál přijde na 1500 korun, měsíční (30denní) na 440 korun a 10denní na 310 korun. Vozidla s ekologickým pohonem zůstanou dál cenově zvýhodněna. Takzvaná eko cena dělá 1000, 300 a 200 korun.
Novinkou je, že roční známka už nebude vázána jen na jeden konkrétní kalendářní rok. Když se ji třeba rozhodnete koupit až v červnu na tuzemskou dovolenou, koupíte ji s platností na příštích dvanáct měsíců.
S koncem omezení platnosti na kalendářní rok však zároveň skončí měsíční tolerance po konci roku. Kdo si tedy koupí novou dálniční známku s platností hned od začátku roku 2021, nebude už na ni moci jezdit i v lednu roku 2022.
Kontrolu e-známek bude zajišťovat Policie ČR a Celní správa ČR. Využijí k tomu kamery ve služebních vozidlech nebo na kontrolních branách. Po naskenování registrační značky hned uvidí, zda má auto zakoupenou e-známku, nebo zda je třeba osvobozeno. Pokuta za jízdu bez dálniční známky dělá až 20 tisíc korun.
Přechod na elektronické dálniční známky od roku 2021 schválili poslanci a senátoři v minulém roce. Novela měla původně umožnit zdražení roční známky z dosavadních 1500 až na 2000 korun. Dosavadní maximum, které platí od roku 2012, je totiž dáno zákonem, a ke zvýšení stropu je tedy nutná jeho změna. Na vládě by pak bylo, zda takovou možnost využije a zda se k využití maximální částky dostane postupně, nebo jednorázovým skokem. Návrhu ministerstva dopravy se ale ministři nakonec zalekli a prostor k budoucímu zdražení zatím neotevřeli ani teoreticky.
Ministerstvo dopravy očekává, že elektronické známky zvýší roční příjmy z dálničních poplatků o 220 milionů korun (pro představu: loni šlo o příjmy 5,35 miliardy korun) a zároveň sníží provozní náklady až o 120 milionů ročně. K vyšším příjmům má přispět hlavně lepší kontrola prostřednictvím kamer na dálnicích, k nižším nákladům třeba úspora za tisk a distribuci papírových známek.
Příprava systému e-známek stála na začátku letošního roku křeslo tehdejšího ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO). Zakázku na informační systém pro prodej e-známek totiž za 401 milionů korun získala od Státního fondu dopravní infrastruktury bez soutěže společnost Asseco Central Europe. Po vlně kritiky kromě jiného vyšlo najevo, že systém měl být zčásti i sledovací a měl kromě registrační značky fotit pro potřeby státních informačních služeb i posádky vozů a jejich fotografie v systému 24 hodin zachovávat.
Nakonec e-shop a celý systém buduje státní podnik Cendis za celkem 40 milionů korun, původně to mělo být 104,5 milionu korun. Výrazně klesly i provozní náklady. V příštích čtyřech letech by nový systém měl vyjít na 88 místo původně plánovaných téměř 300 milionů korun. Náklady klesly i proto, že původně projektovaná a utajovaná sledovací funkce z nově budovaného systému vypadla.
„Systém je určen pro kontrolu úhrady poplatku. Podobně jako úsekové měření rychlosti měří rychlost na základě rozeznání SPZ auta na dvou kontrolních bodech, tento systém bude kontrolovat úhradu poplatku díky technologii, která rozezná SPZ a porovná údaj s databází úhrad nebo osvobození,“ říká Opatrný.
Náklady na vytvoření kontrolního systému vyjdou na 32 milionů korun. A náklady na provoz kontroly v příštích čtyřech letech přesahují 100 milionů korun.
Pouze elektronicky lze platit za dálnice na Slovensku nebo v Maďarsku. Některé další země – třeba Rakousko – nabízejí elektronickou i papírovou verzi. A třeba ve Slovinsku není jiná možnost než lepení na sklo.
Jiří Hovorka
O osobních financích píše od roku 2009. Začínal v Měšci, pak se stejným tématům věnoval v Aktuálně.cz, po sloučení s vydavatelstvím Economia se jeho texty objevovaly i v Hospodářských novinách. Dlouhodobě se věnuje důchodům,... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
24. 9. 2020 6:21, Martin
Udělejte e-známku třeba jen na jeden den.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
24. 9. 2020 3:44, Michal
To mě ta elektrónová známka vyskočí na čelním skle ?
V diskuzi je celkem (125 komentářů) příspěvků.