Pohonné hmoty jsou v těchto dnech nejdostupnější minimálně od druhé světové války. Za celou tu dobu totiž v českých zemích nikdy nebylo možné za částku odpovídající průměrné hrubé měsíční mzdě pořídit tolik litrů jako právě teď. Důvodem je zejména obecná ekonomická prosperita druhé poloviny končícího desetiletí (růst mezd), ale nejnověji také mimořádný vývoj na světovém trhu s ropou (pokles cen).
Průměrná cena obou klíčových druhů pohonných hmot, benzinu Natural 95 a nafty, o předchozím víkendu poprvé za víc než jedenáct let činila méně než 26 korun na litr. Podle dat společnosti CCS se benzin v neděli prodával průměrně za 25,74 koruny za litr, nafta pak za 25,96 koruny.
Předpokládejme, že průměrná měsíční mzda rostla v letošním prvním čtvrtletí reálně o 3,1 % oproti stejnému období loňského roku, což je mediánový odhad agentury Bloomberg (Český statistický úřad zveřejní data počátkem června). Po připočtení 3,6procentní inflace tak průměrná hrubá mzda stoupla na 34 666 korun. Při současných cenách za ni lze pořídit takřka 1347 litrů benzinu nebo 1335 litrů nafty. Nikdy v poválečných dějinách to nebylo víc.
Zdroj: Lukáš Kovanda, ČSÚ, Benzina
Když byl v roce 1953 v návaznosti na měnovou reformu zrušen přídělový systém, prodejní cena tehdejšího benzinu Normal byla stanovena na čtyři koruny za litr, zatímco litr nafty se prodával za dvě koruny, jak uvádí publikace Benzina v proměnách času. Průměrná měsíční mzda (bez zahrnutí výdělků v rámci jednotných zemědělských družstev) v témže roce činila 1097 korun. Motorista tedy za částku odpovídající hrubé měsíční mzdě pořídil zhruba 274 litrů benzinu a necelých 549 litrů nafty.
Ceny pohonných hmot se kvůli centrálnímu plánování během socialismu neměnily zdaleka tak často jako v současnosti. Mnohdy byly neměnné dokonce řadu let. Do roku 1963 tak litr Normalu zdražil nepatrně – na 4,40 koruny. Průměrná hrubá měsíční mzda (opět bez zahrnutí jednotných zemědělských družstev) v roce 1963 činila 1409 korun. Motorista si za ni mohl pořídit přibližně 320 litrů Normalu.
V roce 1964 přišlo znatelné zlevnění: Cena Normalu klesla na 2,10 Kčs za litr, Special se nově prodával za 2,40 Kčs a Super za rovné tři koruny. Za průměrnou mzdu roku 1964 (bez zahrnutí jednotných zemědělských družstev), která činila 1456 Kčs, tak motorista pořídil přibližně 693 litrů benzinu Normal.
Za dalších zhruba deset let, v roce 1975, se Normal prodával už dráž, opět za čtyři koruny za litr, a to částečně v důsledku ropné krize roku 1973. Průměrná hrubá měsíční mzda v roce 1975 odpovídala 2313 Kčs, řidič za ni tedy pořídil zhruba 578 litrů Normalu.
Rok 1979 přinesl vládní nařízení o celostátních úsporných opatřeních ve spotřebě ropných výrobků a následně i další zdražení. Benzin Special, který nahradil Normal, zdražil na 6,50 koruny, zatímco litr nafty na dvě koruny. Za průměrnou mzdu roku 1980 – činila 2656 korun – motorista nakoupil necelých 409 litrů Specialu a 1328 litrů nafty.
Během osmdesátých let pak benzin zdražil na osm korun za litr, takže například za průměrnou mzdu roku 1989, odpovídající 3170 korunám, se jej dalo pořídit zhruba 396 litrů.
Konec léta roku 1990 přinesl cenový šok. V rámci zahájení přechodu od centrálního plánování k tržní ekonomice zdražil benzin na 15 korun za litr. Za průměrnou mzdu toho roku si řidič pořídil tedy jen 219 litrů.
Od roku 1990 až do současnosti pak už vidíme setrvalý trend: dostupnost pohonných hmot roste, zvláště po roce 2015. Kupní síla obyvatelstva roste díky přechodu na tržní ekonomiku rychleji než cena pohonných hmot.
Světová finanční krize z let 2008 a 2009 způsobila dramatické zlevnění ropy a pohonných hmot v Česku, které se vzhledem k průměrné mzdě staly obdobně dostupné jako naposledy na přelomu 60. a 70. let.
V druhé polovině končícího desetiletí se poprvé v historii stalo běžné, že za částku odpovídající hrubé průměrné mzdě můžeme koupit přes tisíc litrů pohonných hmot.
Citelný růst mezd roku 2019 v kombinaci s mimořádným propadem ropného trhu v důsledku koronavirové krize a ropné války Saúdské Arábie s Rusy pak v letošním roce způsobuje, že benzin (Natural 95) je vzhledem k průměrné mzdě nejdostupnější v celé poválečné historii českých zemí. Za průměrnou hrubou měsíční mzdu dnes řidič pořídí takřka pětkrát větší objem benzinu než v roce 1953, a dokonce víc než šestkrát větší objem než v druhé polovině roku 1990.
Lukáš Kovanda
Lukáš Kovanda působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Je členem Národní ekonomické rady vlády. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze. Je členem vědeckého grémia České bankovní asociace. Vydal... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
5. 5. 2020 9:49
Tohle jelito ještě na začátku roku strašilo ropou za 100USD/barel.
Marketingová figurka polomafiána Rusňáka, alias zeťáka Schillerky. Jámu nevěřím.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
5. 5. 2020 22:48
Ovce si nechají líbit vše. Čech si nic než stbáky a komouše nezaslouží. Stačí mu pivo a Zeman.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (13 komentářů) příspěvků.