Ministerstvo financí našlo po víc než roce způsob, jak omezit zneužívání 75% slev ze strany některých dopravců. Zavede strop na maximální cenu jízdenky, kterou firmám proplatí. Regulace začne platit až od 1. ledna 2020, přestože média na tento problém upozorňovala hned při zavedení slev loni v září.
Z pohledu cestujících se nic zásadního nemění: Stát bude seniorům, dětem a studentům dál proplácet 75% slevu na vlaky a autobusy. Během prvního roku existence slev to přišlo státní rozpočet na 5,6 miliardy korun.
Dopravci začali po zavedení slev ještě ve větší míře využívat takzvanou dynamickou tvorbu ceny. Jízdenky jsou obvykle nejdražší v pátek odpoledne, v neděli večer nebo v pondělí ráno, kdy je o ně největší zájem. A zatímco mezi Prahou a Ostravou vyjdou během týdne standardně na 200 až 400 korun, Leo Express je oficiálně prodává i za víc než tisíc korun. Tři čtvrtiny mu totiž vždycky zaplatí stát. Cestující u tohoto dopravce dokonce nezaplatí ani zbylou čtvrtinu, protože ji firma vrací formou kreditu.
„Nově bude cena proplácené jízdenky omezena aktualizovaným cenovým výměrem ministerstva dopravy stanoveným podle počtu ujetých kilometrů. Kdyby tedy například cena za jízdenku mezi Prahou a Ostravou dosáhla až 1200 Kč, stát podle nového stropu proplatí za slevu výrazně méně, a to maximálně 389 korun,“ říká mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec.
Řešením problému se „už od letošního léta“ zabývalo i ministerstvo dopravy.
Sdílejte článek, než ho smažem