Očima expertů: Dědečkové a studenti vlakem zdarma. Ostatní to platí

Budou děti, studenti a senioři jezdit vlakem zadarmo? Co by to znamenalo pro komfort cestujících a co pro železnici? V anketě zkoumáme nápad ministra dopravy Dana Ťoka.
Očima expertů: Dědečkové a studenti vlakem zdarma. Ostatní to platí

Zdroj: Shutterstock

Bylo by asi nefér připisovat ministru dopravy Danielu Ťokovi, že s tím nápadem přišel před volbami. O tom, že by v českých vlacích mohli jezdit důchodci a děti a studenti zadarmo, mluvil prvně před rokem a v kampani téma ani on, ani jeho strana nevyužívali.

Na konci roku 2014 zavedli jízdné pro staré a mladé zdarma na Slovensku. Ovšem pouze ve státních Slovenských drahách. Zásadní potíže tento krok přinesl RegioJetu Radima Jančury, který se nakonec ze slovenských železnic stáhl a soustředí se na Slovensku na autobusovou dopravu. Ministr Ťok oproti tomu uvažuje o tom, že by lidi v Česku zadarmo vozily všechny společnosti, které podnikají v osobní železniční dopravě. Náklady by jim kompenzoval stát.

Anketa

Co říkáte na nápad nechat penzisty a mládež jezdit vlakem zdarma?

Někteří autobusoví dopravci si stěžují na diskriminaci, nejen vůči sobě, ale i vůči cestujícím, kteří to mají na železnici daleko, a byli by tedy podle nich o výhodu ochuzeni. „Je chvályhodné, že stát chce podpořit hromadnou dopravu osob, neměl by tak ale v žádném případě činit selektivně, ať již vzhledem k jejím uživatelům, nebo k provozovatelům,“ citoval iDnes mluvčího sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martina Felixe.

Plán na bezplatné cestování pro určité skupiny lidí zatím ještě docela nedozrál a není jasné, s čím nakonec ministerstvo přijde. Zatím víme, že by vlaky zadarmo měly být pro seniory nad 65 roků, pro děti a studenty do 26 let. Protože některé spoje bývají v určité časy vytížené, počítá se s tím, že by se na nich zadarmo dalo jezdit jen v určitý čas. Pravděpodobně by také měly být zavedeny zpoplatněné slevové průkazy, bez kterých by se zadarmo nedalo jezdit, minimálně v některých spojích by se člověk musel před jízdou také registrovat. Tato opatření mají sloužit k tomu, aby se zabránilo přetížení vlaků, k jakému po zavedení dotovaného cestování docházelo na Slovensku.

K zavedení novinky, která by státní rozpočet měla podle předběžných propočtů stát jednotky miliard, nebude podle Dana Ťoka potřeba zákon, ale postačí ministerská vyhláška. V praxi bychom se tedy změn na železnicích mohli dočkat i velice rychle.

Ptali jsme se nejen lidí z oboru, jak se na plány ministra dopravy (momentálně v demisi) dívají).

Pavel Prouza

ředitel společnosti FlixBus pro Českou republiku a Slovensko

Pavel Prouza
+2
+
-

Podle mého názoru jde o populistický návrh, který předkládá vláda demisi, aby získala více sympatií. Pravděpodobně se nestane realitou.

Připusťme ale, že se realitou stane. Pak by jízdné zdarma pro seniory a studenty významně měnilo tvář i celkové fungování železniční dopravy. Z konkrétních výsledků na Slovensku jasně vyplývá, že úroveň železniční dopravy, především pak služeb, se pro zákazníka celkově zhoršila. Možný nárůst počtu cestujících je zjevný, nejde ale o vyvážené složení různých skupin cestujících. Pracující raději přesednou na jiný typ dopravy, který jim zabezpečí klid a komfort při častém cestování.

Z hlediska konkurenceschopnosti pro dálkovou autobusovou dopravu máme jako firma vlastní zkušenost ze Slovenska. Zájem cestujících nám tam stále roste, proto se nedomníváme, že by změna významně ovlivnila naši situaci. Každý cestující si najde variantu, která bude pro jeho trasu ta nejvýhodnější a nejpohodlnější.


Pavel Krtek

předseda představenstva a generální ředitel ČD

Krtek
+17
+
-

Na konci roku 2011 stát zrušil garantované slevy pro důchodce. České dráhy od té doby poskytují této skupině zákazníků vlastní cenové zvýhodnění. Dopady případného zavedení bezplatného jízdného pro důchodce analyzujeme. Osobně si nemyslím, že mělo být cestování zcela zdarma, ale jsem pro, aby byli důchodci státem více zvýhodněni, podobně jako je tomu u studentů. Je však potřeba nastavit rozumná pravidla, abychom se vyhnuli negativním dopadům například v podobě přeplňování vlaků ve špičkových časech. Pro České dráhy by bezplatné cestování vybrané skupiny zákazníků znamenalo i jistá rizika ve vztahu k ratingu či obhajobě zájmů věřitelů, protože kompenzace za bezplatnou přepravu nelze vykázat jako tržby. Riziko vidím i v tom, že by se mohli ozvat neželezniční dopravci s tím, že jde o nedovolenou podporu.


Radim Jančura

majitel RegioJet a Student Agency

Radim Jančura
+8
+
-

Stát má plné právo rozhodnout se, jaké slevy pro jaké sociální skupiny bude garantovat. Pro RegioJet je důležité, aby jakákoli taková sleva byla nastavena tak, aby nezpůsobila diskriminaci či znevýhodnění určitých skupin zákazníků. To znamená, aby se jízdné zdarma mohlo využívat u všech dopravců na všech trasách bez rozdílu, zda jde o dotované či komerční spoje.

Je třeba zvážit, že na jízdné zdarma ve vlacích nedosáhnou zákazníci, kteří nebydlí v blízkosti železnice – nebo ji pro své cesty nevyužívají. Jedná se například o trasy, jako je Praha – Liberec, Písek – Praha a další, kde je spojení autobusem výhodnější a vlak se využívá minimálně nebo vůbec.

Vláda by měla posoudit i to, zda jízdné zcela zdarma ve vlacích patří mezi sociální priority, nebo by řešením nebyla třeba státem garantovaná vysoká sleva na dopravu, ale se zachováním jízdného v určité symbolické výši. Cokoli, co je zdarma, v sobě vždy nese riziko nadužívání. I toto je důležitý aspekt, protože pak dochází k růstu nákladů na straně veřejných financí, které by bylo možné vynaložit efektivněji na řešení palčivějších sociálních problémů.


Peter Köhler

generální ředitel Leo Express

Peter Köhler
+4
+
-

Je samozřejmě dobře, že stát chce podporovat železniční dopravu, která je šetrná k přírodě a udržitelná, protože oproti autobusům nebo automobilům je již elektrifikovaná a má nízkou energetickou spotřebu. Na druhou stranu, bezplatné jízdné není samospásné. V Česku došlo po pádu železné opony k výraznému poklesu počtu osobokilometrů, a to přesto, že například senioři a řada dalších skupin měli slevy. LEO Express například zavedl komerční slevu pro seniory a studenty nad rámec toho, co předepisuje ministerstvo. Historicky pak ke skutečnému nárůstu zájmu a nárůstu osobokilometrů došlo až po nástupu alternativních dopravců v roce 2011, a to především proto, že konkurence dotlačila všechny zlepšit služby. Dnes si myslím, že místo zavedení bezplatného jízdného, by se mohlo zrušit DPH na vnitrostátní železniční dopravě nebo například snížit náklady na dopravní cestu. Zároveň je třeba myslet na místa, která dnes nejsou vlakem tolik dostupná - například na Liberecko nebo Karlovarsko.


Lukáš Kovanda

hlavní ekonom Cyrrus

+42
+
-

Anketa

Která odpověď se vám líbí?

Je vidět, že jsme na vrcholu ekonomického cyklu. Vládním představitelům už hospodářský růst – o který se prakticky nijak nezasloužili – leze na mozek. A mají spoustu špatných a ještě horších nápadů, co dělat s penězi, které nejsou jejich. Vláda hospodaří schodkově i v čase bezprecedentní prosperity a nijak nesnižuje státní dluh. Přesto mají politici nutkavou touhu dál rozhazovat. Nemám nic proti tomu, aby v zájmu zachování sociálního smíru měly sociálně slabší skupiny obyvatelstva výhodnější podmínky. Nicméně v tomto případě se evidentně nesystémově přepíná struna kvůli politickým bodům. Je to líbivé gesto, které se před volbami dobře prodá.

Navrhuji systémovější opatření. Nechť vláda hospodaří vyrovnaně, ideálně přebytkově, a ať snižuje svůj dluh. Ne pouze v poměru k hrubému domácímu produktu, ale absolutně. Nechť také reformuje důchodový systém. Ne pouze parametricky, ale fundamentálně. Až budou tyto elementární podmínky splněny, můžeme se bavit, co by mohlo být zadarmo.

Jarní Finmag

Finmag srpen 2020Zdroj: Finmag

Až nám technologie rozvážou ruce. Popularizátorka umělé inteligence Sara Polak o revolučních dobách, ve kterých žijeme.

Dobrou! Téma čísla – spaní. Pavel Jégl zkoumá, jak spali předkové. Lifehacker Tomáš Baránek líčí, jak zkoumá, jak spí on sám. Fyzioložka Zdeňka Bendová o biorytmech a světle.

Učit se, učit se atd. Tematický blok o vzdělávání a kariéře. Česko rekvalifikuje, i když o tom úřady práce, nevědí, píše Jiří Hovorka. Nevyužili jsme historickou šanci zničit maturity, lituje Vojtěch Dobeš. Robert Vlach o údělu celoživotního vzdělávání u volnonožců.

FIN. Ve finanční části magazínu Dominik Stroukal a investeens. Petr Kučera sleduje bankovní novinky. Balík textů o realitách a realitních fondech.

Gabriel Pleska

Autor článku Gabriel Pleska

Vystudoval český jazyk a literaturu. Pracoval v literárním časopise a na tiskovém oddělení České pošty, později na volné noze jako korektor a editor. Píše recenze na knížky pro děti a texty pro svoji rockovou skupinu. Další články autora.

Líbil se vám článek?

+18
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 2. 2018 23:49

Souhlasím s tím, že bezplatné studium by mělo být podmíněno odpracováním několika (kolika to je věc k diskuzi) let v ČR, jinak v případě odchodu za prací do zahraničí zpětně celé studium zaplatit.

Zobrazit celé vlákno

+12
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

A tohle už jste četli?

Čekáte balík? Pozor na novou vlnu SMS podvodů

6. 5. 2021 | Jiří Hovorka | 3 komentáře

Čekáte balík? Pozor na novou vlnu SMS podvodů

Prostřednictvím SMS se šíří nová vlna podvodů. Varuje před ní Asociace provozovatelů mobilních sítí. Podvodníci se vydávají za známé přepravní firmy a snaží se lidi připravit o peníze... celý článek

Americká těžká váha. Vyzkoušeli jsme Ford Explorer

30. 4. 2021 | Vojtěch Dobeš | 2 komentáře

Americká těžká váha. Vyzkoušeli jsme Ford Explorer

Američané si rádi dopřávají všeho ve velkých porcích a nový Ford Explorer je toho příkladem. Nejenže je velké samotné auto. Dostanete také nášup výkonu, spoustu výbavy, nebo možnost... celý článek

Prodejce luxusních aut: Zpátečku neřadíme

29. 4. 2021 | Ondřej Tůma | 3 komentáře

Prodejce luxusních aut: Zpátečku neřadíme

Proč koronakrize výrazněji nezasáhla trh s luxusními auty? A jak bude vypadat souboj elektroaut prémiových značek s Teslou? Rozhovor s Peterem Bittó, generálním ředitelem společnosti... celý článek

Vyzkoušeli jsme Volkswagen eCrafter. Přišel čas na elektrické dodávky?

25. 4. 2021 | Vojtěch Dobeš | 4 komentáře

Vyzkoušeli jsme Volkswagen eCrafter. Přišel čas na elektrické dodávky?

Rozvážení zboží nebo zásilek po městě vypadá jako ideální příležitost pro elektromobil. Jezdí pořád po městě (s nulovými emisemi), většinou pomalu a nenajede za den obří porce kilometrů.... celý článek

Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí zaplatit škodu

22. 4. 2021 | Petr Kučera | 21 komentářů

Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí zaplatit škodu

Česká pošta ztratila vzácný prsten, reklamaci neuznala. Zákazníka se zastal až Český telekomunikační úřad: Podnik odpovídá i za špatné rady svých zaměstnanců nebo za to, že při sjednání... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.