Roční jízdenka na městskou hromadnou dopravu stojí v Praze 4750 korun. Což není málo. Proto taky před volbami tak zarezonoval slib jejího zlevňování. Nějak v tom rámusu ale zapadlo, proč by se vlastně – pokud tedy necháme stranou lepší náladu lidu pražského u volebních uren – mělo zlevňovat. Přesněji: vypadalo to, že nejprv se vymyslilo zlevňování a až potom se pro něj začaly hledat argumenty.
Ten zatím nejsilnější zní: udělali to ve Vídni a neprodělali, necháme si od nich poradit. Strašlivá, nejsilnější síla. Opravdu dobrý důvod.
Cílem Vídeňáků bylo snížit počet lidí cestujících po metropoli automobilem. Ruku v ruce se snížením ceny roční jízdenky z 449 na 365 eur šla podpora cyklodopravy a dopravy pěší. A samozřejmě jisté restrikce vůči automobilům. Je totiž zjištěno, že automobilista nezačne hromadnou dopravou jezdit, když to bude lacinější a jednodušší, ale tehdy, když to autem začne být drahé a nepohodlné.
Výsledek je zajímavý: po zavedení nižšího jízdného prudce a skokově vzrostl počet prodaných ročních jízdenek. Počet cestujících rostl také – jenže rostl úplně stejným tempem jako už dávno předtím. A brzy po dni Z jako Zlevňování (květen 2012) růst přestal. I tak ale platí, že se ve Vídni celkově mění podíl způsobů cestování po městě. Podíl automobilistů stále mírně klesá.
Socka je pro socky
Pražský řidič, a tím nemyslím každý Pražák s řidičákem, ale jistý typ člověka, ovšem pravidelně jezdit hromadnou dopravou do práce nebude. Sveze se třeba za zábavou, za sportem, kulturou, pařit. A má to třeba za nepříjemnou nutnou okolnost, třeba za dobrodružství, jaké se čas od času může podniknout. To přijde na náturu. Ale cestovat emhádéčkem pravidelně, do práce a z práce, to by byla degradace, rána jeho důstojnosti, pokoření. Jezdit sockou!
Zlevnění roční jízdenky na pražskou hromadnou dopravu má přijít v polovičce roku. A snadno se to nařídí a zařídí. Ovšem ta přísnost na automobilisty zjevně není ani v nejmenším připravená, mluví se o omezení, případně zpoplatnění vjezdu do centra, ale plány hotové nejsou, co je vlastně centrum, to taky nikdo nepověděl. Ale určitě se to taky nějak prostě udělá. Sázky se přijímají na to:
- jestli ta omezení vážně budou
- jestli budou v termínu
- jak dlouho bude trvat totální chaos
- kolikrát se rozsah a dosah omezení změní v průběhu prvního roku.
Bohatě dotováno: Jízdenka je sotva čtvrtina ceny služby
A když už jsme se naladili ke skeptickému tónu, pojďme se podívat na argumenty odpůrců zlevňování. Kromě toho, že omezování automobilů v centru (ať už je to cokoli) není a nebude včas promyšlené a připravené a kromě toho, že celá legrace se zlevňováním je bohapustý populismus, je tu samozřejmě argument ekonomický. Když se zlevní jízdenky, přijdou dopravní podniky o spoustu peněz. Pokud tedy levnější jízdenka nepřiláká nové kupce. Ztrátu odhadují různí různě: má jít potenciálně až o čtyři sta nebo dokonce i sedm set milionů korun. A asi lítají vzduchem i jiné cifry, ale minimálně v řádu by měly být stejné. Někdo se určitě bude ohánět i sekyrou v řádu miliardovém. Tak budiž, ať je to miliarda, aby se nám v příštím odstavci hezky porovnávala čísla.
Podívejme se na pár čísel. Celkové roční tržby za jízdenky jsou v Praze čtyři miliardy. O jednu by mohly dopravní podniky přijít. Ve skutečnosti je ale každá jízdenka mnohem dražší. K těm čtyřem miliardám připočtěme „kompenzaci“ – rozuměj kompenzaci za ztrátu, dotaci, doplatek do plné ceny – kterou vyplácí město. Ročně to je dvanáct miliard. Jak vidíme, tři čtvrtiny „celkového jízdného“ platí Pražáci jinou cestou, tak, že je to nebolí.
Samozřejmě: ten, kdo platí vyšší daně, dotuje jízdenky těm, kteří platí daně nižší. Ten, kdo málo vydělá (a málo utratí! velká část daňových příjmů obcí je přerozdělená daň ze všeho neboli DPH) by se správně měl vozit jen na zadní plošině, případně by si nesměl sednout nebo by bohatším, tedy vlastně svým sponzorům, mohl za jízdy leštit obuv. A tak dál, podle vlastního důvtipu a míry vrozené sarkastičnosti to můžete rozvádět v diskuzi pod článkem.
Ještě je potřeba povědět, že kompenzace jízdného, tedy těch dvanáct miliard ročně, není všechno, co Praha do MHD lije. Praha totiž taky pro svou MHD staví infrastrukturu. To hodí další miliardy. Takže podíl toho, co platí cestující osobně a co za něj platí obec, je reálně ještě nižší než jedna ku třem. A v takovém případě stojí za to, aspoň podle mě, jestli by nebylo lepší zavést rovnou dopravu zadarmo. Pro Pražáky ovšem.
Prostě na to ušetřete!
Praha by nebyl prvním hlavním městem, které by si na to trouflo. Rok už běží experiment s dopravou zadarmo v Tallinnu, hlavním městě Estonska. Automobilové dopravy příliš neubylo. Počet cestujících vzrostl (švédská studie ovšem tvrdí, že nárůst o tři procenta rozhodně není ukazatelem toho, kolik řidičů se vzdalo volantu, sveze se prostě i spousta lidí, co by jinak šli pěšky například). Přesto jsou spokojeni. Přispělo k tomu jistě i to, že výpadek příjmů za jízdné, do značné míry kompenzoval vyšší daňový výnos. Jízdné zdarma je totiž pouze pro místní, do Tallinnu se tedy začali přihlašovat lidé, kteří v něm fakticky žijí, ale úředně mají adresu jinde. Podobný efekt by jistě v Praze nastal taky – jen by neměl takový dopad. V Estonsku dostává obec přes padesát procent výnosu z daně příjmů svého obyvatele. U nás je to něco přes dvacet procent.
Estoncům se v pozici inovátorů velice zalíbilo. Dokonce se baví o tom, jestli by neměla být zdarma veškerá hromadná doprava v zemi. Že už by to, vzhledem k tomu, jak je „prodotovaná“, ani nebyl tak velký rozdíl. (Něco jiného by to bylo třeba v Londýně, kde cestující platí v jízdném třeba 80 procent nákladů.) A že než posílat na cestu autobus z poloviny prázdný, bylo by lepší poslat ho aspoň ze tří čtvrtin plný. Inu, když ty peníze mají…
A s pražskou hromadnou dopravou je to podobné. Pokud ty peníze mají… Mají. A co mají, to taky utratí, za to je platíme. A na tohle přece prostě ušetříme. To by šlo, ne? Mimochodem: za jednu Blanku bychom (nejenom Pražáci) mohli jezdit zadarmo emhádéčkem deset let. Jenom za tu Blanku. Můžeme pochopitelně všechny ty peníze zalít do betonu, ale bezpodmínečně nutné to není. Betonové památníky mizerného hospodaření tu zůstanou navěky (v případě šizeného materiálu lze hovořit o zkrácení trestu třeba na dvacet let). Když se peníze vyplýtvají do hromadné dopravy, aspoň to vnukové už neuvidí.
Možnost, že by se velká část peněz nevyhazovala oknem a že by se třeba někdy mohlo na daních platit míň, připouštím pouze jako teoretickou.
Co si o tom myslíte vy? Jezdíte městskou hromadnou dopravou, pakliže u vás je? Zaslouží si označení socka? Myslíte, že by hromadná doprava, ať ve městě nebo i meziměstská, mohla patřit mezi základní služby, které by zajistil stát bezplatně pro každého? Dají se na to v rozpočtech najít peníze? Neměli byste strach, že si lidi nebudou vážit toho, co je zadarmo? Dejte nám vědět v diskuzi. Zajímavý názor odměníme knížkou z nakladateství Grada.
Gabriel Pleska
Redaktor, editor a uměle inteligentní ilustrátor webů Peníze.cz a Finmag.cz. Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Diskuze
13. 3. 2016 15:14 | ellen
16. 7. 2015 15:02 | Mirek
Nicméně, trochu nadhodnocené to sice je, pravda bude někde uprostřed, ale pokud jste si někdy objektivně vyhodnotil (třeba jako podnikatel, což nepředpokládám) náklady na vožení si zadku v autě, tak vy od reality budete dál než ty státem uznávané náklady.
Čímž se těch výdajových nákladů za auto vůbec nezastávám, kdybych rozhodoval já, uznám tak třetinovou výši - právě pro podporu veřejné dopravy.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
16. 7. 2015 14:51 | Mirek
Pokud tyto dva faktory nezničí veřejnou dopravu brzo, časem přijde její renezance, protože podstatná většina lidí přijde na to, že je velká přednost a vymoženost, když vás někdo vozí.
18. 6. 2015 16:01 | Bratwurst Sauerkrautowich
128 kc je 9l LPG, co da 110 - 150 km autem. Nebylo by za techto podminek lepsi celou MHD zrusit? Je efektivni provozovat sluzbu, ktera 5x az 20x draz dokaze prepravovat lidi za dvojnadobek az petinasobek potrebneho casu, nez to dokazou sami?
Neni neco prohnileho ve state Danskem? Tedy vlastne Prazskem?
20. 2. 2015 11:53 | Gabriel Pleska
„Cílem Vídeňáků bylo snížit počet lidí cestujících po metropoli automobilem. Ruku v ruce se snížením ceny roční jízdenky z 449 na 365 eur šla podpora cyklodopravy a dopravy pěší. A samozřejmě jisté restrikce vůči automobilům. Je totiž zjištěno, že automobilista nezačne hromadnou dopravou jezdit, když to bude lacinější a jednodušší, ale tehdy, když to autem začne být drahé a nepohodlné.“
Já nejsem z Vídně a nemám v úmyslu omezovat motoristy. A pokud si to nějaká partaj dá do programu, určitě to nebude to, kvůli čemu si ji vyberu.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
20. 2. 2015 7:24 | Pavel
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
20. 2. 2015 3:37 | Honza
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
20. 2. 2015 3:36 | Honza
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
20. 2. 2015 0:08 | jezevec
A samozřejmě jisté restrikce vůči automobilům. Je totiž zjištěno, že automobilista nezačne hromadnou dopravou jezdit, když to bude lacinější a jednodušší, ale tehdy, když to autem začne být drahé a nepohodlné.
Zdroj: http://www.penize.cz/spotrebitel/296851-prazakum-zlevni-mhd-o-tisicovku-rocne-malo!-at-jezdi-zadarmo
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
19. 2. 2015 23:18 | Gabriel Pleska
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
19. 2. 2015 21:31 | jezevec
jen si prosimvás odpusťte ty blbý kecy o autu jako sociálním statusu. možná před dvaceti lety. dneska neznám nikoho, kdo by do prahy autem jezdil rád. sám bych raději jezdil sockou, než poposkakoval v nekonečných kolonách, a čtvrt dne strávil hledáním místa na zaparkování. mnoho dalších by daleko raději jezdilo sockou - kdyby tam nebyl smrad, špína, přecpáno, kdyby tam v létě byla klimatizace a v zimě nezapáchali bezdomovci, kdyby byl v každém voze policajt který by zlodějům zlomil obě ruce.
sám bych často jel raději sockou - jen kdyby mi pan pleska laskavě vozil za mnou tou sockou zdarma, mou čtvrttunovou bedničku s vercajkem? neboli, stále zůstane poměrně velká množina lidí, kteří se pohybují po praze autem protože jim nic jiného nezbývá. chcete jim ještě víc znepříjemnit život, hajzlíci? zkuste si pak objednat instalatéra, nebo dovoz skříně!!!
19. 2. 2015 19:02 | Jura
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
19. 2. 2015 18:09 | Hugo
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
19. 2. 2015 16:36 | xls
19. 2. 2015 14:55 | Nox
Zobrazit všech 31 komentářů