Slečna Šárka minulý rok zrušila kreditní kartu. Jenže si na závěrečném vyúčtování nevšimla, že by měla bance doplatit ještě dlužných třicet korun. Žila v přesvědčení, že všechny dluhy vyrovnala. Nyní s přítelem uvažují o koupi bytu. Když se šli do banky ptát na možnosti získání hypotéky, čekalo ji překvapivé sdělení: „V registru dlužníků jsme zjistili, že jste dosud nezaplatila jeden dluh.“
Šárka překvapení neskrývala. Bankovní pracovnici odpověděla, že o žádném dluhu neví. Teprve později zjistila, že jde o nezaplacený třicetikorunový nedoplatek, který mezitím narostl o úroky. Zašla do banky a vše ihned uhradila. Jenže to neznamená, že by její záznam z registru dlužníků automaticky zmizel. Bude tam v případě registru SOLUS, který eviduje pouze dlužníky v prodlení se splátkou, ještě další tři roky.
Pokud banka nahlásila nezaplacení dluhu z kreditní karty i do Bankovního registru klientských informací, který shromažďuje data o všech lidech, kteří si vzali půjčku, nejen o neplatičích, zůstane záznam o dluhu i jeho splacení viditelný ještě další čtyři roky. Vymazat záznam před těmito lhůtami nelze. Šárka se teď ale bojí, že jí minulý prohřešek může zablokovat cestu k hypotéce a vytouženému bytu.
Banky údaje z registrů při hodnocení solventnosti klienta využívají. Jde však pouze o jednu z řady posuzovaných informací. „Hodnotíme žadatelovy příjmy. Může jít o pravidelné příjmy za zaměstnání nebo příjmy podle daňového přiznání u osob samostatně výdělečně činných. Příjmy pak porovnáváme s jeho veškerými pravidelnými výdaji, včetně úvěrů, u nichž žadatel figuruje jako majitel, spoludlužník nebo ručitel,“ shrnuje hlavní kritéria Klára Pačesová, tisková mluvčí České spořitelny.
Informace z registrů dlužníků slouží bankám k doplnění informací o schopnosti klienta splácet další půjčku. Zároveň si v nich může banka ověřit, zda jí klient nezatajil některé úvěry. „Bankovní registr, který nabízí větší množství informací, nám ukazuje celkové chování klienta,“ říká Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank. Negativní zápis o případném nesplaceném dluhu však podle oslovených bank automaticky neznamená, že by klient ztratil přístup k dalším úvěrům.
Výjimkou je úvěrová společnost Cetelem. „Ve většině případů se klienti do negativního registru SOLUS dostanou kvůli dlouhodobému nesplácení závazků. Takové předlužené klienty nechceme dále zatěžovat a půjčku jim neposkytneme,“ uvádí Martin Malý, tiskový mluvčí Cetelem.
Navzdory zkušenosti slečny Šárky se banky i zástupci registrů shodují, že kvůli opomenutí či drobné částce se negativní informace o klientovi do registrů většinou nedostane. „Dlužník je do negativního registru SOLUS zařazen až v okamžiku, kdy prodlení se splátkou trvá stanovenou dobu a kdy dlužná částka překročila stanovenou minimální hranici,“ upřesňuje Jan Stopka, tajemník sdružení SOLUS. Lhůty upravují pravidla používání registru a liší se podle toho, zda klient přestal platit na začátku, v průběhu či na konci smluvního vztahu.
Z registru SOLUS se tak instituce dozví, jak vysoký je dluh klienta po splatnosti, počet dlužných částek, kdy a u kterého produktu se prodlení dopustil. „Společnost přesně ví, jak závažným způsobem porušil dlužník své závazky,“ dodává Stopka.
Do pozitivního Bankovního registru klientských informací a sesterského Nebankovního registru se klient dostane, jakmile si vezme nějakou půjčku. Registr pak po celou dobu splácení eviduje, jak se dlužník chová. „Pokud splácí bez problémů, je to pro banky a jiné instituce o klientovi dobrá zpráva,“ říká Karel Kolář, výkonný ředitel Nebankovního registru klientských informací. V celé klientově historii tak může banka vidět i případné porušení závazků. U náhodných pochybení vidí, že šlo o ojedinělý případ a že dluh už vyrovnal. „Pak by to pro klienta neměl být při žádosti o úvěr problém. I když nelze vyloučit, že i v takovém případě bude pro některou instituci nedůvěryhodný,“ dodává Kolář.
Žádat banku o vymazání negativních informací z registru po uhrazení dluhu je zbytečné. Podle pravidel registrů to banka udělat nemůže. Nahlásí jen, že klient dluh vyrovnal. Zápisy se aktualizují v měsíčních intervalech.
Tento zápis bude viditelný ještě tři roky v registru SOLUS a čtyři roky v Bankovním a Nebankovním registru. Teprve pak se vymaže. O výmaz lze požádat pouze v případě, že zápis o klientovi byl chybný. Na tuto chybu by měl klient upozornit klientské centrum daného registru, který se o nápravu postará ve spolupráci s institucí, která informaci nahlásila.
Odmítla vám někdy banka půjčit kvůli zápisu v registru dlužníků? Podělte se o zkušenosti.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
25. 3. 2014 8:35, Kristyna
Dobrý den,chci se zeptat jak zjistim kde dlužim. Dělám operátorku pro Vodafone a tam jsem se poprve dozvedela že jsem v registru dlužníku ( SOLUS )
Zajímalo by mě kam musim jet,abych ten dluh mohla uhradit. Někdo mi říkal že bych musela až do Prahy a tam se da dluh uhradit. Kdyby jste někdo věděl adresu,nebo nějkou radu jak to uhradit bylo by to fajn. Ráda bych si tam zajela osobně. Děkuji
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
26. 1. 2010 8:41, comment
Pokud Vás banka nechá v registru, tak je to z jejího pohledu logické, i když Vám to může připadat nespravedlivé. Registr mají banky na to, aby si dávaly pozor na problémové dlužníky. Pokud jste jim jejich nároky nejen neuhradila, ale už je po Vás ani nemohou vymáhat, jste pro ně samozřejmě ještě větší problém než ten, kdo sice neuhradí, ale aspoň ho mohou žalovat.
Proč v tom hledat nějakou "spravedlnost", když jde o účelový registr, který chrání zájmy bank?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (25 komentářů) příspěvků.