Řešení dluhů v novém kabátě! Spojencem věřitelů se stává Česká pošta

Petra Dlouhá | rubrika: Co se děje | 17. 7. 2012 | 8 komentářů
Češi nezvládají své dluhy. V prodlení se splácením je už milion lidí. Celková dlužná částka po splatnosti v Česku přesahuje čtyřicet miliard. Věřitelům se nabízí nový a překvapivý spojenec: Česká pošta. Pošťáci rozjíždějí nový byznys: vyrážejí na lov dluhů.
Řešení dluhů v novém kabátě! Spojencem věřitelů se stává Česká pošta

Nad Českou poštou by se mohla začít stahovat mračna. Stát jí vytrvale ukrajuje z privilegií. Napřesrok ztratí svůj poslední monopol: na doručování pohledů a listovních zásilek do 50 gramů a 18 korun, tedy například většinu úřední a obchodní korespondence, účtů a výpisů. Beztak se toho ale v papírové podobě posílá čím dál míň. Dlouhodobě sice dík e-shopům roste počet balíků, přesto ale Poště nezbývá než překopat strategii a začít tvrdě podnikat. Už pár let se proto snaží udělat z pošťáků finanční poradce. A úspěchy jejího poradenského byznysu? Z pohledu pošťácké kasy polojasno, z pohledu pošťáků zataženo, z pohledu klientů trakaře:

Další novinka na obzoru

Teď pošta vyrukovala s další novinkou. „V květnu spustila Česká pošta v Karlovarském kraji pilotní provoz nové služby DINO – Dluhové inkaso obyvatelstva. Účelem této v ČR dosud chybějící služby je poskytnout osobám s dluhem (neuhrazeným peněžním závazkem) účinné a rychlé řešení jejich situace. Občané v široké síti poboček České pošty získají profesionální pomoc a současně i příležitost co nejdříve a bez zbytečných dodatečných nákladů uhradit svůj závazek,“ popisuje novou službu mluvčí pošty Marta Selicharová. Ředitel komunikace české pošty Ivo Mravinac nám potvrdil, že motivací pro spuštění služby je hledání nového byznysu. „Výhodou pilotního projektu je, že s sebou nepřináší velké investiční náklady. Minimálně v první fázi,“ doplňuje Mravinac.

Pracovní náplň pracovníků na poštovní přepážce se tak posune do další překvapivé dimenze. Jak si službu v praxi představit? Nečekejte, že se z pošťáků stanou vymahači nebo exekutoři. „Drobný věřitel“ se dokonce na poštu s žádostí o pomoc vůbec nebude moci obrátit. Služba bude určena pouze větším institucím, kterým vzniká velké množství pohledávek – jako jsou mobilní operátoři nebo pojišťovny.

Propojeno: čerstvé dluhy, propečené bankroty a svěží exekutoři

Peníze.cz vám bohužel stále přinášejí čerstvé čtení o dluzích a dlužnících. Z nejnovějších článků:

V reálu to bude fungovat tak, že pošta získá databázi dlužníků konkrétní firmy nebo státu,“ říká Mravinac. Následně doručí dlužníkům oznámení o tom, komu a kolik přesně dluží. „Z praxe víme, že řada dlužníků o dluhu vůbec neví. Zvlášť ti jsou za včasné doručení oznámení rádi, protože se vyhnou dalším finančním nákladům… i případné exekuci. Na přepážce konkrétní pošty, která má příslušnou agendu (chráněnou proti neoprávněnému přístupu), pak může dlužník částku uhradit – popřípadě mu bude nabídnut splátkový kalendář. Samozřejmě se souhlasem věřitele, který je rád, že dlužnou částku dostane bez zbytečných obstrukcí,“ vysvětluje Ivo Mravinac a dodává, že služba rozhodně nebude fungovat tak, že by na poštu běžný věřitel přišel s tím, že mu kdosi dluží peníze, tak ať mu pošta pomůže situaci řešit. „To je zcela mimo rámec náš aktivit. Nejsme vymahači.“ Zároveň zdůrazňuje, že na rozdíl od kritizovaného prodeje finančních produktů pro dluhové inkaso pošťáci nepotřebují žádnou velkou odbornost. Doručit upomínku, převzít peníze nebo sestavit jednoduchý splátkový kalendář zvládnou docela snadno. „Na službě je půvabné, že je to pro Poštu byznys (stanovená  odměna od věřitele) – a přitom se jedná spíš o pomoc zákazníkům,“ pochvaluje si Mravinac.

Konkurence se nebojíme, říkají exekutoři

Exekutoři se o svou práci ani klientelu kvůli nové službě České pošty nebojí. „Podobné služby nelze vnímat jako konkurenci k činnosti soudních exekutorů. Jde o diametrálně odlišné úkony. Zatímco se různí zprostředkovatelé zaměřují zejména na předexekuční řízení a fungují jako jakýsi prostředník mezi dlužníkem a věřitelem ještě před tím, než věřitel svou pohledávku žaluje, soudní exekutor figuruje až ve fázi konečné – v exekučním řízení,“ komentuje mluvčí Exekutorské komory Petra Báčová. Novou službu České pošty podle ní nelze považovat ani za plnohodnotnou alternativu k právnímu poradenství nebo zastoupení advokátem. „Jedná se spíše o zlepšení komunikace mezi dlužníkem a věřitelem, což je prapříčina většiny exekučních potíží,“ pokračuje. Je podle ní ale třeba odbourat mýtus o tom, že dlužník o existenci dluhu leckdy neví. „Jestliže dlužník tvrdí, že se o exekuci dozvěděl až v momentě, kdy ho kontaktoval soudní exekutor, zpravidla se nejedná o pravdivé tvrzení. Problém spočívá hlavně v tom, že dlužníci se často nezdržují na adrese trvalého bydliště a nepřebírají si korespondenci. Zbavují se tak možnosti včas reagovat na upomínky věřitele, rozhodnutí soudu či soudního exekutora,“ dodává. Problémům s doručováním se podle ní může dlužník jednoduše vyhnout: „Buď si nechá do Centrální evidence obyvatel zanést (vedle adresy trvalého pobytu) doručovací adresu, nebo si zdarma zřídí datovou schránku,“ uzavírá Petra Báčová.

Operátoři o službě jednají

Služba České pošty DINO zatím běží v rámci pilotního projektu pouze v Karlovarském kraji. Pokud se ukáže jako efektivní, mohla by se podle vedení pošty naplno rozeběhnout už na podzim. Ředitel komunikace České pošty nám potvrdil, že služba je cílená hlavně na mobilní operátory a pojišťovny.

Na všechny tři velké mobilní operátory jsme se proto obrátili s otázkou, zda se službou DINO koketují. „Spolupráci s Českou poštou na projektu DINO zvažujeme a v současnosti probíhají intenzivní jednání. Našim zákazníkům se snažíme nabídnout co možná nejširší paletu možností, jak mohou od naší společnosti získat potřebné informace, a projekt DINO ji může rozšířit. Přínosy této služby tak nyní vyhodnocujeme,“ sdělil nám mluvčí O2 Hany Farghali. Zájem nám potvrdila i mluvčí T-mobile Martina Kemrová: „Tato služba nám připadá zajímavá, s Českou poštou jsme dohodnuti na první schůzce, kde nám projekt představí. Na hodnocení potenciálu služby je ještě tedy brzo,“ uvedla. A pozadu nezůstává ani Vodafone. „O službě DINO víme. V současné době vyhodnocujeme její výhody v návaznosti na naši strategii,“ napsala nám mluvčí Adéla Konopková.

Stát a jeho podnik: o kolik spolu hrajou?

Zájem operátorů o službu DINO je tedy zatím předběžný. Podporu jí však otevřeně vyjadřuje ministerstvo financí. „Projekt DINO podporujeme. Jeho přínosem má být především informování dlužníků, kteří často o svém závazku ani netuší. Cílem je tedy, aby kvůli neinformovanosti nezašla situace do takového stavu, kdy je už těžké ji vyřešit. Zaměstnanci pošty nemají za úkol provádět sofistikované finanční poradenství, ale právě pouze předávat základní informace o stavu situace dlužníka, na to dostatečnou kvalifikaci mají,“ komentuje mluvčí ministerstva Jakub Haas. Jestli se podpora ze strany ministerstva přetaví do „státní zakázky“ v podobě balíku dluhů svěřených poště, se teprve ukáže.

Anketa

Kdy jste naposledy poslali obyčejný dopis, pohled nebo koresponďák?

Byla by to ostatně poměrně logická kompenzace za jiný balík, který se stát chystá poště macešsky odebrat: složenky na výplatu sociálních dávek, respektive peníze, které na nich pošta dosud vydělávala. Ministr práce a sociálních věcí Jaromír Drábek ve své obhajobě nedávno spuštěného projektu sKarty rád zdůrazňuje, že díky ní stát na poštovních poukázkách ušetří dvě stě padesát milionů ročně. Stát si tedy polepší, ale státní podnik bude chřadnout. Pokud ministrova čísla sedí, mohla by sKarta znamenat pro poštu smrtelnou ránu – předloni totiž dosáhl státní podnik zisku 263 milionů, což zhruba odpovídá slibované státní úspoře. Loni si Česká pošta polepšila, vydělala 419 milionů. Dvě stě padesát milionů ovšem pořád dává víc než polovinu.

Samozřejmě jsme se ve státním podniku ptali, jestli skutečně stát na jeho úkor může ušetřit až takovou sumu. Mluvčí České pošty se ale do propočtů nechce pouštět: „O kolik peněz Česká pošta přijde, se nedá přesně říci, tuto částku budeme moci vyčíslit až ve chvíli, kdy k plošnému zavedení sKaret skutečně dojde.“ Podle našich orientačních propočtů (nevíme totiž přesně, jakou cenu za jednu poukázku si stát se svým podnikem vyjednal), ministr sice dost nadsadil (nebo stát špatně vyjednával o ceně), přesto jde ale skutečně o částku v řádu desítek milionů měsíčně, a tedy stovek milionů ročně. A to už je slušný výpadek. A zrovna v čase, kdy – jak jsme zmínili – Česká pošta přijde o poslední výspu monopolu. Pokud se dalším státním úřadům (kolik ale stát celkem za služby České pošty platí, podnik s odvoláním na obchodní tajemství nehodlá prozradit) podaří podobně šetřit na poštovních službách, bude se muset Česká pošta při hledání nových obchodních příležitostí setsakra činit. Nepochybně při tom bude kreativní. 

Kolik ušetříte s fotovoltaikou?

Kolik ušetříte s fotovoltaikou?

Zjistěte své roční úspory zdarma a do 2 minut. S Řešímto.cz porovnáte nabídky od ověřených dodavatelů ve vašem okolí.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 8 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 7. 2012 10:47, fg

Ukazkovy priklad toho, jak se podnikat nema.
Podnik se ma soustredit na aktivitu, kterou umi nejlepe a ne roztahovat se s maximalni neodbornosti do vseho jak brouk pytlik vsumel, hlavne kdyz to vazne neumi.

Tento podnik s timto vedenim zkrachuje.

+8
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Pošta razí tvrdý byznys: dělá z kozlů zahradníky

12. 7. 2012 | Petra Dlouhá | 116 komentářů

Pošta razí tvrdý byznys: dělá z kozlů zahradníky

Česká pošta nutí zaměstnance prodávat finanční produkty. Úspěšnost prodeje ovlivňuje jejich plat. Těm, co neprodají dost, prý dokonce nadřízení vyhrožují vyhazovem. Jenže někteří pošťáci... celý článek

Vladimír Šiška: sKarty ušetří státu spoustu peněz

7. 7. 2012 | Ondřej Tůma | 26 komentářů

Vladimír Šiška: sKarty ušetří státu spoustu peněz

V dvoudílném rozhovoru s prvním náměstkem ministra práce a sociálních věcí jsme se bavili o nově zaváděném systému sKaret. Jak se bude karta používat? Kolik státu ušetří? A co její... celý článek

Sockarta jako vstupenka do soukromí milionu domácností. Za čtvrt miliardy ročně. Co si o tom myslíte?

26. 1. 2012 | Gabriel Pleska | 64 komentářů

Sockarta jako vstupenka do soukromí milionu domácností. Za čtvrt miliardy ročně. Co si o tom myslíte?

Sociální karty dostanou „sociální případy“, zdravotně postižení, ale taky maminky na mateřské a rodiče pobírající rodičovský příspěvek. Stát prý ušetří jen na složenkách 20 milionů... celý článek

Daň z kafkovské hodnoty

22. 4. 2011 | Michal Kašpárek | 2 komentáře

Daň z kafkovské hodnoty

DPH napařená na balíky ze zahraničních e-shopů měla pomoci rozpočtu. Státu ale nula od nuly pojde, protože na její výběr musí nabírat nové úředníky. S těmi vás mimochodem čeká složitá... celý článek

Na životní pojištění je pošta, na bolavé zuby kovář

16. 2. 2011 | Michal Höschl | 20 komentářů

Na životní pojištění je pošta, na bolavé zuby kovář

Není něco zvláštního na tom, že ten, kdo radí lidem, kam s penězi, si sám nechává radit od jiného profesionála?

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services