"Než se podíváme na podrobnosti služeb, o které máte zájem, ověřím si, zda nejste v registru dlužníků. Tak bohužel, jste tam zapsaný. To znamená, že s vámi nemůžu smlouvu podepsat," říká zaměstnanec jedné z dealerských firem mobilního operátora Telefónica O2. Klientovi nezbývá, než si pořídit předplacenou kartu a platit za volání mnohem více, než kdyby měl paušál. O koupi telefonu za zvýhodněnou cenu nemůže být ani řeč. Proč je klient zapsaný v registru, dealer zjistit nemůže.
Dušan Skulil z oddělení péče o zákazníky společnosti O2 tvrdí, že firma kvůli uzavření nových smluv nekontroluje, zda mají klienti v registru záznam. Registr prý O2 používá jen pro zviditelnění dlužníků. Jinými slovy - jestli se registrem řídí najatí dealeři, je to jen na nich. Operátor se brání nařčení, že by klienty jakkoliv omezovala.
Co je sdružení SOLUS |
SOLUS je zájmové sdružení právnických osob se sídlem v Praze. Jeho název vznikl složením počátečních písmen původního názvu Sdružení na Ochranu Leasingu a Úvěrů Spotřebitelům. Činnost oficiálně zahájilo 18. 6. 1999. Aktuálními členy sdružení SOLUS jsou: Beneficial Finance, CCS Česká společnost pro platební karty, CETELEM ČR, COFIDIS, Československá obchodní banka, Český Triangl, eBanka, E.ON Česká republika, ESSOX, Home Credit, HVB Bank Czech Republic, Komerční banka, Profireal, Raiffeisenbank, Santander Consumer Finance, Telefónica O2 Czech Republic, T- Mobile Czech Republic, UPC Česká republika, VB Leasing CZ, VLTAVÍN leas a Vodafone Czech Republic. |
V ČR existuje
několik registrů dlužníků. Kromě bankovního je nejvíce používaný
negativní registr zájmového sdružení SOLUS. Registr založila v roce 1999 dvacítka společností. Jeho členy jsou
banky,
úvěrové společnosti,
leasingové firmy či mobilní operátoři. Registr eviduje téměř
půl milionu jmen dlužníků.
Registr je dostupný on-line a počet dotazů od členských firem přesáhl na konci května hranici pěti milionů. "Při rozhodování o poskytnutí služby je pro dotazující se společnost cennou informací fakt, že žadatel o služby neplní své smluvní závazky u jiné členské společnosti, ať už se jedná o spotřebitelský úvěr nebo fakturu za služby elektronických komunikací," říká tajemník sdružení SOLUS Jan Stopka.
Firma, o jejíž služby klient žádá, má o něm informace během několika sekund. Informace o tom, že člověk měl nějaké smluvní závazky a nedokázal je včas splatit, ale z registru zmizí až po třech letech. "Poté, kdy věřitel provede aktualizaci vašeho záznamu, figurujete v registru ještě tři roky po zaplacení. Pak se záznam automaticky vymaže," popisuje praxi Stopka. Potvrdil rovněž, že čtvrtina záznamů v registru jsou údaje o již splacených dluzích.
Stopka připouští, že v registru může být i člověk, který nezaplatí třeba sto korun. Musí ale podle něj jít o závažné porušení smlouvy. "Do registru se nedostane klient, který se zpozdil s úhradou jen o několik dnů," říká tajemník SOLUS. Podle podmínek sdružení stačí k zařazení do registru zdržení splátek o více než 30 dnů. Mobilní operátoři hlásí dlužníky do registru po nezaplacení tří splátek. Obdobně se chovají i leasingové společnosti a banky.
Se zápisem do registru musí klient souhlasit. Tato podmínka je součástí smluv prakticky všech firem sdružených v SOLUS. Klient musí také souhlasit s tím, že se firma do registru na jeho záznam podívá. Ten bývá podmínkou poskytnutí nové služby. K údajům v SOLUS se nemůže dostat nikdo jiný, než členové sdružení. Dlužník si svůj záznam může přečíst také. Musí ovšem poslat žádost o výpis a zaplatit za něj 119 korun.
Záznam v registru je škraloupem, který může dotyčnému omezit služby členských firem. T-Mobile například vyžaduje zálohy na měsíční paušál za volání. Mluvčí eBanky Tomáš Kofroň sice říká, že zápis v registru dlužníků neznamená, že by takový člověk nedostal například půjčku. Dodává však, že pokud někdo opakovaně naplatil závazky, pohlíží na něj banka zcela jinak než na ostatní. Přesnému popisu omezení pro lidi se záznamem v SOLUS se brání i zástupci dalších bank či úvěrových společností. "Po potenciálním zákazníkovi, který je v systému SOLUS zahrnut, může být vyžadována záruka v podobě záloh za služby," říká František Malina z UPC Česká republika. Podobně se chovají i další členové sdružení.
SOLUS může dostat spotřebitele do problémů i bezdůvodně. Mluvčí Sdružení obrany spotřebitele Ivana Picková popisuje případ muže, který nedostal půjčku kvůli nesprávným údajům, které o něm poskytla SOLUS firma, u které si půjčil dříve. "Firma měla v registraci u Úřadu pro ochranu osobních údajů uvedeno, že osobní údaje klientů nebudou sdělovány jiným subjektům. Očividně to ale porušila," vysvětluje Picková. Upozorňuje na jednání, kdy se úvěrová společnost zaváže, že si informace o klientovi nechá pro sebe, ale pak je předá jinému právnímu subjektu, kterým je sdružení SOLUS. Poskytování informací dalším firmám se člověk může bránit stížností k Úřadu pro ochranu osobních údajů. Ten může udělit pokutu až pět milionů korun.
Ivana Picková dodává, že podle zákona o ochraně osobních údajů, je každý jejich zpracovatel povinen sdělit klientovi, jaké informace o něm do registru dlužníků předal. Může za to ale chtít peníze.
Úřad pro ochranu osobních údajů SOLUS už několikrát kontroloval. "Žádné pochybení, kvůli kterému bychom sdružení SOLUS dávali pokutu, jsme nezjistili," uvedla mluvčí Úřadu Hana Štěpánková. Tvrdí, že na Solus většina lidí nahlíží zle jenom proto, že shromažďuje údaje o nespolehlivosti lidí a firem. "A údaje o vlastní nezodpovědnosti každý nerad vidí v nějakém dostupném seznamu," dodává.
Do jakých registrů se může dlužník dostat |
CRU Centrální registr úvěrů provozovaný Českou národní bankou eviduje aktuální údaje o právnických a fyzických osobách. Jde o souhrn informací o finančních závazcích a jejich historii.
BRKI Bankovní registr klientských informací eviduje fyzické osoby (občany s RČ a podnikatele s IČ). Provozovatelem je Czech Banking Credit Bureau. Údaje o půjčkách, tedy o dluzích klientů zadávají do bankovního registru všechny banky. Informace se vymazávají po čtyřech letech. Údaje o finančním zdraví klientů jsou pro banky jedním z důležitých kritérií při rozhodování o poskytnutí hypotéky či úvěru.
NRKI Nebankovní registr klientských informací sdružující společnosti v oblasti leasingu a splátkového prodeje. Provozovatelem je Leasing And Loan Credit Bureau. Informace o závazcích, včasnosti jejich plnění a zajištění jsou v databázi ještě čtyři roky od ukončení smluvního vztahu s členem registru.
SOLUS Eviduje podnikatelské subjekty s IČ a fyzické osoby s RČ. Jde o negativní rejstřík, tedy databázi těch, jejichž platební morálka byla či je špatná.
BPX.cz Internetová inzertní databáze pohledávek
CERD Centrální registr dlužníků. Informační systém, který umožňuje vyhledávat nesplacené závazky ekonomických subjektů registrovaných v České republice. Zprostředkovává zobrazení údajů vedených v jednotlivých zdrojových registrech, ze kterých čerpá data. Provozuje CERD ČR. |
Stalo se vám už, že jste si kvůli záznamu v registru dlužníků nemohli koupit nějakou službu či zboží?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
14. 6. 2007 0:50, jezevec
pokud nejste dve lesby tak s vasim vzdelanim (dovozenym dle vasi cestiny) si radsi nepucujte ani tužku
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
13. 6. 2007 10:02, Mayha
Cha, cha, cha, ochrana osobních údajů v obchodním styku... S takovou stížností si ve VZP mohli podložit stůl. ;o))))
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (73 komentářů) příspěvků.