Snaha dohnat a předehnat USA se Evropě nevyplatila

František Mašek | rubrika: Rozhovor | 1. 3. 2010 | 21 komentářů
Česko je uzavřené proti vlastním podnikatelům a investorům, zahraničním ale vychází vstříc. Měli bychom se raději poučit z vývoje malých států, podporovat přímou demokracii a nezávislé odborníky, říká profesor Fordham University Milan Zelený v další části rozhovoru.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 3. 2010 20:42, Dotaz

Ano, neuvádím žádné argumenty, ani nepředjímám a nekritizuji vaši politickou či jinou příslušnost. Ani se nikoho nepokouším urazit. Narozdíl od Vás, pane Luboši. Jen se pořád ptám, abych se něco dozvěděl. Vážně věříte tomu, že když si manažeři neefektivních podniků v USA rozdělí na odměnách státní dotace určené na restrukturalizaci firem, že to pomůže zvýšit konkurenceschopnost tamního průmyslu? Aby bylo z čeho uhradit ty obrovské dluhy a ztráty, které v minulosti tak šikovně rozšířili do celého světa pomocí líbivě pojmenovaných finančních balíčků? A co asi udělají takoví manažeři, až při EXITu bude třeba stáhnout ty miliardy vypůjčených dolarů? Opravdu se to podaří, když je nyní používají na poněkud pochybné účely?

A nyní pár velmi nepřesných faktů: planeta Země existuje několik stovek milionů let. V tomto srovnání je USD bankovka či mince z r. 1920 velmi nedávná minulost. A co bude za rok, to není budoucnost, ale už vlastně přítomnost. A co dělají v USA proto, aby odstranili skutečné příčiny krize? Státní správa tam přerozděluje peníze podobně jako kdysi u nás komunisti a přes akcie vpodstatě zestátňují (znárodňují?) neefektivní firmy. A je snad nějaký stát dobrý hospodář - lepší než soukromý majitel? Krize v USA nezmizí dokud se neodstraní její skutečná příčina: blahobyt v USA je vytvořen na dluh a dokud tam budou mít vyšší životní úroveň, kterou nedokáží svou produkcí zaplatit, tak bude krize trvat. Musí přestat žít nad poměry, na které si nevydělají. A proto si z nich nemůžeme brát příklad a snažit se je dohnat. Přesně tak, jak se píše v článku. Naopak musíme žít tak vyváženě, abychom se do podobné situace (dikatura peněz) pokud možno nedostali. Protože např. nadbytek potravin je i v EU, ale aspoň z toho umíme uvařit něco k jídlu, narozdíl od typického stravování v USA. Kdybych chtěl použít Vaši logiku, vzal bych kurs USD/CZK z r. 1990, 2000 a 2010 a mohl bych z toho spočítat, kdy asi bude 1 USD za 1 CZK. Ale bylo by to stejné hausnumero, jaké produkují různé instituce v zemích jako USA nebo třeba Řecko. Zkrátka to musíme dělat jinak nebrat si různé tzv. světové velmoci (ať už USA nebo třeba Rusko) za vzor. Co kdybychom pak náhodou skončili jako světová velmoc? :-)))

+6
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

1. 3. 2010 19:44, Jaroslav Neugebauer

Je k neuvěření, co píše pan profesor Zelený. Vždyť on sám se vlastně podílel na bankrotu dolaru v rámci svých přednášek o ekonomice, a teď bude něco radit nám v Česku, jak to máme dělat a svádět všechno na levici! Od takových profesorů a bankéřů, kteří finanční kolaps pomohli uskutečnit, se držme co nejdále! J.N.

-7
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 21 komentářů)

4. 5. 2010 6:40 | Rejpal

Paní Tamaro,jste geniální,80 % voličů je úplně pitomých,vyjádřit demokraticky svůj názor bez urážek asi neumíte.Já Vás žádnými takovými výrazy častovat nehodlám,jen chci připomenout,že po sametové revoluci přebrala naše současná elita stát s přibližně 6 miliardami korun dluhů,tedy pasiv,ale jiné státy dlužily nám cca 8 miliard korun,tedy aktiv,alespoň tak to uváděla po revoluci média.Byl zde důchodový fond a 60 tun zlatého pokladu republiky,z kterého nyní zbývá 12 tun a o dluzích ani nemluvím.Máte tedy pravdu,ten socialismus opravdu byl úplně na dně a dnešní geniální kapitalisté nás povedou k lepší budoucnosti!!!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 3. 2010 10:34 | Marcus

100 bodov z 20-tich, za trefne reakcie na zakomplexovane urazky a narazky :))
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 3. 2010 11:32 | Dotaz

Pane Luboši, ta vaše fóbie, kdy do diskuze pořád taháte nějakou politiku, věk nebo pohlaví, je vrozená, nebo jste ji získal až po vystudování politické ekonomie za minulého režimu? Protože, jestli odhadujete ekonomické vyhlídky světa stejně špatně, jako věk, pohlaví či politické zaměření ostatních diskutujících, tak to bude v nejbližších 20 letech s USA hodně špatné.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 3. 2010 5:51 | Luboš

Pane Dotaz, Váš román je naprosto nelogický a nekonkrétní. Je to typické jalové myšlení českého člověka živeného tlachy z Rudého práva. Já jsem Vám uvedl jasná čísla, která by přesvědčily každého. Myslím si, že bud jste žena nebo žák stáří asi 10 let. Jinak krize v USA je prospěšná, protože nefunkční podniky zbankrotují a to je velká výhoda. Navíc tyto očistné krize se opakují průměrně jednou za 6 roků, takže to není nic zvláštního........Vaše porovnávání stáří Země a stáří dolaru je směšné a dětské. Opravdu větší hloupost jste nemohl si vzít jako argument. Je to diletantismus nejvyššího stupně........O hospodářství USA si nemusíte dělat starosti. Mě to připadá, jako když si bezdomovec ležící u nádraží dělá starosti, jestli pan továrník Baťa bude mít dnes večer dost jídla k večeři. Opravdu takové myšlení je zbytečné a směšné !
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 3. 2010 16:48 | Luboš

V USA hyperinflace ? Člověče Ty jsi na hlavu! Už jsem psal, že dolarové bankovky vydané v roce 1920 jsou ještě ted platné a mají vysokou hodnotu, 19 x vyšší než Kč . Koncem tohoto roku se v bankách v USA bude provádět tzv. EXIT a banky budou hromadně vracet Fedu půjčené dolary , které bankám byly dány výměnou za akcie těchto bank. Mimochodem v USA je daleko vyšší životní úroveň než v Evropě a to hlavně proto, že tam nejsou komunisté ! Zkus Ty zázraku tvrdit v bankách a ve směnárnách, že chceš koupit 1USD za 1 Kč a to bud ted a nebo, že ty dolary tak koupíš za rok. Uvidíš, co Ti na Tvůj názor řeknou !
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 3. 2010 16:22 | Dotaz

S tou hloupostí je to asi všude na světě stejné. Uvidíme, kam se dostane USD, až se tam rozběhne hyperinflace. Někteří američané zase utíkají z USA do ČR. S jistou dávkou nadsázky by se dalo říct, že kdo v USA něco uměl, už je dávno v ČR? A co když v USA zůstali už jen žvanilové, chamtivci a postkapitalistická pakáž? Cena 1 kč za 1 USD by jednou mohla být měřítkem za porovnatelnou hloupost, neschopnost a malost v obou srovnávaných státech, nebo ne?
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 3. 2010 13:52 | Luboš

Tamaro, napsala jste to výborně, zcela s Vámi souhlasím !
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 3. 2010 12:10 | Luboš

Pane Dotaz, zeptejte se v Iráku, kde za 100 USD byl pytel jejich peněz o váze 50 kg ! Také se zeptejte v Rusku. Tam byl 1 rubl za 10 Kčs v roce 1974 a dnes má 1 rubl menší hodnotu než 1 Kč. Proto třeba v Rusku koluje obrovské množství dolarů mezi lidmi, protože je to měna daleko pevnější než rubl........ Jinak máte tak hloupý dotaz, tak může přemýšlet jen český buran, kazisvět a žvanil ! USA Češi nikdy nemohou dohnat pro českou hloupost, neschopnost a malost . Kdo z Čechů něco uměl, tak už dávno je v USA . V ČR zůstali jen žvanilové, závistivci a postkomunistická pakáž.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 3. 2010 11:01 | Dotaz

Bude-li někdy 1 Kč za 1 USD, budeme na tom tak dobře nebo amíci tak špatně?
-5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 3. 2010 20:42 | Dotaz

Ano, neuvádím žádné argumenty, ani nepředjímám a nekritizuji vaši politickou či jinou příslušnost. Ani se nikoho nepokouším urazit. Narozdíl od Vás, pane Luboši. Jen se pořád ptám, abych se něco dozvěděl. Vážně věříte tomu, že když si manažeři neefektivních podniků v USA rozdělí na odměnách státní dotace určené na restrukturalizaci firem, že to pomůže zvýšit konkurenceschopnost tamního průmyslu? Aby bylo z čeho uhradit ty obrovské dluhy a ztráty, které v minulosti tak šikovně rozšířili do celého světa pomocí líbivě pojmenovaných finančních balíčků? A co asi udělají takoví manažeři, až při EXITu bude třeba stáhnout ty miliardy vypůjčených dolarů? Opravdu se to podaří, když je nyní používají na poněkud pochybné účely?
A nyní pár velmi nepřesných faktů: planeta Země existuje několik stovek milionů let. V tomto srovnání je USD bankovka či mince z r. 1920 velmi nedávná minulost. A co bude za rok, to není budoucnost, ale už vlastně přítomnost. A co dělají v USA proto, aby odstranili skutečné příčiny krize? Státní správa tam přerozděluje peníze podobně jako kdysi u nás komunisti a přes akcie vpodstatě zestátňují (znárodňují?) neefektivní firmy. A je snad nějaký stát dobrý hospodář - lepší než soukromý majitel? Krize v USA nezmizí dokud se neodstraní její skutečná příčina: blahobyt v USA je vytvořen na dluh a dokud tam budou mít vyšší životní úroveň, kterou nedokáží svou produkcí zaplatit, tak bude krize trvat. Musí přestat žít nad poměry, na které si nevydělají. A proto si z nich nemůžeme brát příklad a snažit se je dohnat. Přesně tak, jak se píše v článku. Naopak musíme žít tak vyváženě, abychom se do podobné situace (dikatura peněz) pokud možno nedostali. Protože např. nadbytek potravin je i v EU, ale aspoň z toho umíme uvařit něco k jídlu, narozdíl od typického stravování v USA. Kdybych chtěl použít Vaši logiku, vzal bych kurs USD/CZK z r. 1990, 2000 a 2010 a mohl bych z toho spočítat, kdy asi bude 1 USD za 1 CZK. Ale bylo by to stejné hausnumero, jaké produkují různé instituce v zemích jako USA nebo třeba Řecko. Zkrátka to musíme dělat jinak nebrat si různé tzv. světové velmoci (ať už USA nebo třeba Rusko) za vzor. Co kdybychom pak náhodou skončili jako světová velmoc? :-)))
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 3. 2010 18:43 | Luboš

Člověče, Ty o USA nevíš nic. Zemědělství v USA, kde je 300 mil. obyvatel vyrobí potraviny pro 1 miliardu lidí. Navíc tyto potraviny se prodávají za třetinu ceny která je v ČR. HDP v USA na 1 obyv. je 48000 USD, v ČR je 26800 USD, v Rusku je 15800 USD, Egyptě je 5500 USD atd. a to v roce 2008. Já chápu, že Tě to v KSČ neučili. Jinak, nedávná minulost není rok 1920, ale je to už spíš dávno. Podle mne je asi 60% vědců na světě bytem v USA a to z mnoha důvodů. Např. v USA jezdí zemědělské stroje bez obsluhy, protože jsou řízeny satelitem. Jinak ve Tvých blábolech není ani jeden přesný argument. Jsou tam jen všeobecné řeči, tak jak kdysi psalo Rudé právo za Husáka blahé paměti.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 3. 2010 17:33 | Dotaz

Co je to vyšší životní úroveň a čím je udržitelná? Tím, že ztratím schopnost vytvářet hodnoty a místo toho si dlouhodobě půjčuji na něco, na co už nedokážu vydělat? A čím jsou ty dolary kryté? Prací a tvorbou nějakých hodnot nebo snad cenou nesplácených půjček a celkového zadlužení USA? To, že to v nedávné minulosti vypadalo jinak, neznamená, že to tak bude věčně. Umíte vůbec rozpoznat v psaném textu budoucí čas, když pořád argumentujete minulostí?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 3. 2010 9:38 | Luboš

Pane nabo spíš soudruhu Neugebauere ! O jakém bankrotu dolaru píšete ? Před 2 měsíci byl 1 USD za 17 Kč a dnes je za 19 Kč ! Za to EURo padá díky problémům se socany v Řecku dolů. Jakto, že v roce 1953 se v ČSR vyměňovala měna Kčs v poměru 1:50 a tím lidé přišli o úspory ? A dolar má takovou výdrž, že platí jeho bankovky i z roku 1920 ! A jeho hodnota je ted 19x vyšší než je Kč !!!
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 3. 2010 8:04 | comment

Naprosto souhlasím. Myslím si, že úplně zrušení politiky a politických stran a nástup úřednické vlády odborníků je to, co si přeje většina občanů. Koneckonců zastupitelský systém demokracie vznikl díky nedostatku technických prostředků pro realizaci demokracie přímé - a tím teď už netrpíme, takže nač vlastně parlament? Současná úřednická vláda, která během pár měsíců zvládla realizovat kroky, k jakým by se politici odhodlávali léta, ukázala, že to možné je. Co tedy musíme nyní udělat, abychom odsunuli celý systém politiky a voleb a zvolili si místo toho vládu odborníků? Zvonit klíči? Zakládat občanská sdružení? Nevím, jak na to.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 3. 2010 23:47 | Tamara

Některé příspěvky mne přesvědčily, že 80% lidí každého národa je totálně hloupých. V socialismu jsem žila do svých 42 let, takže vím o čem to bylo. Proč musela už být tzv. "sametová revoluce"? Socialismus padl díky studentům nebo klíčníkům na Václavském náměstí? To si může myslet jenom mozek o IQ pokojové teploty. SSSR muselo udělat nějakou reformu, bylo totálně ekonomicky na dně a s ním celý slavný východní blok. Ten socialistický výmysl už nikdo nebyl schopen ekonomicky utáhnout. Umělá zaměstnanost, všechno zadarmo, v každém podniku 80% lidí nadbytečných, neměli do čeho dloubnout, myslím tím samozřejmě i výrobní podniky (SONP Kladno a podobné molochy) přitom sehnat řemeslníka, aby odvedl pořádnou práci byl nadlidský výkon atd. Pan profesor Zelený má pravdu, ale dokázat, aby opravdu fungovala tržní ekonomika je v ČR takřka nemožné. U nás totiž není kapitalismus, ale něco jako komunisticko socialistický prvobytně pospolný kapitalismus, zároveň stát absolutně bez právního systému, zastřešený zkorumpovanými politiky napojenými na mafii (doporučuji 3 díly knihy "Kmotr Mrázek"), kteří rozkrádají peníze daňových poplatníků jak pravice tak levice. Levice navíc ještě po volbách (které určitě vyhraje), dovede stát velmi rychle k bankrotu, za 30 korun, které zruší, budou naši pitomí voliči volit i fašistickou stranu. Jak je možné, že v době velkého ekonomického růstu dokázala ČSSD zadlužit tuto republiku šíleným způsobem? V roce 1993 ji ODS předávala ČSSD s minimálním státním dluhem. ČSSD to rozjela naplno, sociální výhody, pastelkovné a další podobné nesmysly. Jsem důchodce a jestli nám teď dá Paroubek těch 2400 Kč, tak ho půjdu osobně umlátit pánví. Ona už v článku otázka na pana profesora "Jak to udělat, aby ekonomika začala růst, vlk se nažral a koza zůstala celá", je typická pro česky myslící národ. Hlavně se nažrat a koza zůstat celá. Takže nešetřit, ale aby to vypadalo, jako že šetříme a aby nikdo nepřišel na to, že se stát dál zadlužuje a žvanit o růstu ekonomiky. To už předvedla řecká vláda a prasklo to. Myslím, že se bude muset EU rozpadnout, žádný stát nebude chtít dotovat státy jako je Řecko a Česko. Už když nás tam brali jsem si říkala "oni neví co činí", vezmou si pěknou veš do kožichu. Češi jsou schopni vytunelovat celou Evropskou unii, ani si toho nikdo nevšimne. Jsme na dobré cestě. Jestli EU teď naleje peníze do Řecka, soudruh Paroubek bude mít erekci a začne roztáčet peníze daňových poplatníků a zadlužovat stát. To by byl přece úžasný precedens, že by EU pak nalila peníze také do Česka. Jenomže problém je v tom, že se tohle kolo jednou celé zhroutí, jako se zhroutila ekonomika USA také díky šíleným hypotékám lidem, kteří nemají na splátky, ale domečky musí mít ať je vidět, že na to máme. Spousta rodin v Čechách takto hospodaří, tedy na dluh, pak se na ně pošlou exekutoři, koho ale pošleme na naši vládu? Zodpovědnost nemají politici žádnou, zadlužili nás opravdu oni jejich neschopností hospodařit. Oni tam ale také nechodí rozumně hospodařit s penězi daňových poplatníků, ale nadělat si kontakty, vytunelovat a vykrást co to jde, nechat se zkorumpovat, teď zase řešíme Pandury , a to je pořád něco. Jejich heslo je: "Po nás potopa", my jsme se zajistili, a pak ať je tu třeba zase socialismus a ty samé kreatury vstoupí do KSČ a budou vládnout dál a blbci tohoto národa je budou pořád volit. Chtěla bych pouze úřednickou vládu (vládu odborníků), tj. špičkových ekonomů a právníků (kteří nemají v hlavě slámu) a aby také měli zodpovědnost za řízení tohoto státu, jenomže mi tu možnost nikdo nedá, abych mohla volit právě vládu sestavenou z odborníků, vždycky to bude jen o těch politických stranách. Dokud tohle někdo nepochopí, že poltiku musí dělat odborníci, tudíž konkrétní ekonomicky a právně vzdělaní lidé s morálním kreditem a zodpovědností, tak to lepší nebude. Jak jsou v čele státu politické strany, tak každý stát jde časem do konkurzu. Teď jsou zase voliči dojatí z nové strany "Věci veřejné". Radek John je dostal, mne tedy ne! Jak někdo začne žvanit, že on to dá do cajku, všechny ty zloděje a zkorumpované vyhází, je mi jasné, že tato strana bát krást a bude zkorumpovaná ještě více než ty předchozí. Navíc pan John určitě dobrý novinář a dokumentarista, ale ať proboha neleze do politiky, rozumí tomu jako koza petrželi. On nás určitě ekonomicky nepozvedne. Navíc pro mne je velmi nedůvěryhodný, lhal manželce a s národem to myslí tak úžasně dobře a je ten vyvolený. Spousta tupců ho už dnes považuje za spasitele tohoto národa, je to k uzoufání. Můžete tedy, pane profesore Zelený, nějak ovlivnit, aby všechny politické strany byly postaveny mimo zákon a byla tu jen vláda odborníků? Těžko! Je to utopie. "Těšme" se tedy nejdřív na bankrot a pak na nový socialismus? Doufám, že ne!
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 3. 2010 19:44 | Jaroslav Neugebauer

Je k neuvěření, co píše pan profesor Zelený. Vždyť on sám se vlastně podílel na bankrotu dolaru v rámci svých přednášek o ekonomice, a teď bude něco radit nám v Česku, jak to máme dělat a svádět všechno na levici! Od takových profesorů a bankéřů, kteří finanční kolaps pomohli uskutečnit, se držme co nejdále! J.N.
-7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 3. 2010 13:10

Umele zamestnavani ma fatalni dopad na ekonomiku jako neumerne regulace trhu. Nechapu proc by se musela nezamestnanost takto resit. Spravne reseni je zrusit minimalni mzdu, velmi omezit podporu v nezamestnanosti a maximalne liberalizovat podnikatelske prostredi. Predevsim zrusit nesmyslne prehnanou ochranu zamestnancu. Vysledkem bude pruzny trh prace, pokles nezamestnanosti pod 5% a predevsim zdravy vyvoj odpovednosti cele spolecnosti.
V Lotyšsku tuhle neoliberální politiku praktikovali a mají tam nezaměstnanost 20%.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 3. 2010 12:48 | k

Citace - Richard Neugebauer / 01.03.2010 10:04

Jistě, nezaměstnanost je obrovský sociální problém a jako takový se musí řešit - tedy umělým zaměstnáváním.

Umele zamestnavani ma fatalni dopad na ekonomiku jako neumerne regulace trhu. Nechapu proc by se musela nezamestnanost takto resit. Spravne reseni je zrusit minimalni mzdu, velmi omezit podporu v nezamestnanosti a maximalne liberalizovat podnikatelske prostredi. Predevsim zrusit nesmyslne prehnanou ochranu zamestnancu. Vysledkem bude pruzny trh prace, pokles nezamestnanosti pod 5% a predevsim zdravy vyvoj odpovednosti cele spolecnosti.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 3. 2010 10:04 | Richard Neugebauer

Samozřejmě, že je snadné hlásat liberalismus jako teoretik z dobře zajištěné katedry. I já jsem toho názoru, že o tržní ekonomice by měl mluvit především ten, kdo v životě prodal alespoň jednu plechovku piva. Já jsem 18 let osoba samostatně výdělečně činná, pracoval jsem však i na úřadě na okresní úrovni, na ministerstvu, byl jsem na stáži ve výzkumném ústavu v Německu, na univerzitě ve Velké Británii, řídil jsem obecně prospěšnou společnost a pracoval jsem v podporách pro podnikatele a učím tři hodiny týdně na univerzitě. Proto si troufám tvrdit, že pan Zelený má v mnohém pravdu. "Monopolní a především globální kapitalismus" "ničí" sice námezdní práci, především však ničí národní sřední třídu a podnikatele. Ani jsme nestihli podnikatelské tradice obnovit a už se podnikatel stal sprostým slovem. Pokud přispěvatel "30. léta" hovoří o nezaměstnanosti a snižování produktivity práce, propadá se do sociálních fantasmagorií. Jistě, nezaměstnanost je obrovský sociální problém a jako takový se musí řešit - tedy umělým zaměstnáváním. Aktuální hospodářská krize byla vyvolána právě porušováním tržních zákonů FEDem, agenturami Freddiemac a Fannie Mae, nesmyslnými zásahy typu šrotovné. Dále úplným odtržením finančních bankéřů od reality jejich podniku a obrovským populismem. Nechci obhajovat kapitalisty jako naprosté beránky. zrovna včera jsem sledoval případovou studii krachu Karstadt-Quelle, potažmo skupiny Arcandor, kde si manažeři postupými prodeji a zpětnými leasingy, insider manipulacemi s akciemi, nevýhodnými tunelářskými smlouvami apod. přišli asi na velké peníze, ale skupina zkrachovala. To není chyba tržní ekonomiky. To je znakem neexistující efektivní vazby vlastníka a managementu. Znárodnění je naprostý nesmysl. Vždy je ještě mnohem více příkladů efektivnějšího fungování soukromé sféry ve srovnání s veřejnou. Demokracie je sice nejlepší formou organizace veřejné sféry, ale má také své tragické dopady - populismus, politický cyklus, neschopnost dlouhodobé koncepce.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 3. 2010 8:58 | 30. léta

Krize monopolního kapitalismu. Jak vznikají a jak je řešit ? Amerika je o pár krůčků vpředu před Českou republikou, a to v dobrém i zlém, teď hlavně ve zlém. Proto je zajímavé pokusit se získat z USA zkušenosti a z nich vyvodit, jak se pravděpodobně bude vyvíjet situace v České republice. Monopolní kapitalismus zničil placenou práci. Díky strojům, které nahrazují fyzickou i mentální práci, právě obojí typ práce chybí. Přesněji řečeno, chybí placená práce. Už od dob parního stroje přes dieselový motor a silné stroje ubývalo potřeby platit za manuální práci. Totéž se děje i s intelektuální prací, která je kromě vrcholných výkonů nahrazena silikonovým mozkem. Z práce zůstalo asi 40 % dobře, tedy předkrizově placené práce, pak dalších 30 % podstandardně placené práce a dalších 40 % placené práce už úplně chybí. Čísla o nezaměstnanosti ukazují, že jsme v hluboké krizi, a to jsou přitom čísla velmi nepřesná a podhodnocují skutečný stav nezaměstnanosti. Na každé dva nezaměstnané existuje třetí, který úmyslně není evidován mezi nezaměstnanými. Tudíž pokud je hlášena 10 % nezaměstnanost, tak skutečná nezaměstnanost se pohybuje okolo 15 % a často i toto číslo převyšuje. Je jasné, že krize číslo 1 (krize je třeba začít číslovat) ještě naplno nedospěla do České republiky, zatímco v USA začíná krize číslo 2. Nezaměstnanost, skutečná, pokud by evidovala lidi, kteří již z oficiální evidence vypadli, se pohybuje okolo 20 %. Prosím, neplést si práci se slušně placenou prací. Základem definice slušně placené práce je taková práce, za kterou zaměstnanec dostane tolik, aby on a jeho rodina mohli bydlet a jíst. V USA vznikají města za městy, města stanů, města, kde lidé, i třeba velké rodiny, bydlí v autech. Česká republika se zatím této fázi krize vyhýbá, nicméně i pro Česko platí zákony monopolního kapitalismu. A je zločin říkat, že krize už končí, nebo že není děsivá. Falešný optimismus je stejně vražedný jako ten, který zabránil vybavit Titanik dostatečným počtem záchranných člunů. Důvody krize leží hlavně v sobeckosti bohatých kapitalistů, kteří odsáli kapitál pro své osobni účely. Řešení je jasné, je to odebrání kapitálu ze soukromých rukou. Kapitál v soukromých rukou se ukázal nebezpečný. Jelikož netolerujeme atomové bomby v soukromých rukou, nesmíme tolerovat ani kapitál, který se ukázal být také zbraní hromadného ničení. Další důvod je systematický nedostatek placené práce, tedy nedostatek zájmu, který by zaměstnavatele donutil k rozumnému vyplácení pracujících. Je to systémový problém, na který našel řešení jen předlistopadový režim, a to tím, že snížil požadavky na výkonnost pracovníků. Jinými slovy, nedřel je z kůže. Nelidské podmínky, které existují dnes, přinášejí sice zvýšení výkonnosti na osobu, ale také napomáhají k úbytku pracovních míst. Řešením je snížit produktivitu, ať již zkrácením pracovního týdne, pracovního dne anebo jen uvolněním nesmyslných a často krutých požadavků. Touto aplikací by vzniklo více placených míst a současně by se zlepšil celkový zdravotní stav lidi, kteří dnes obětují svoje zdraví a životy jen proto, aby vydělávali více dolarů a korun svým »chlebodárcům«. Kapitalismus je řetěz krizí. Zprávy o konci krize jsou lží, která vede k dalšímu odstraňování záchranných člunů na Titaniku. Monopolní kapitalismus je nepřetržitý řetěz krizi, které brzy dosáhnou obludných rozměru. To, čemu se nepřesně říká krize, je série krizí, které vznikají jako malé víry okolo velkých vírů. Ekonomika padá dle schodového modelu, kde za zdánlivě vyřešenou krizi začíná další, která vzniká odsátím zdrojů pro řešení předchozí krize. Řešením je skutečně jen vyvlastnění kapitálu, který v soukromých rukou není používán optimálně. Dále snížení vykořisťování lidi, vykořisťování, které vede k zhoršujícím se zdravotním podmínkám a k nedostatku placené práce. Monopolní kapitalismu je nejhorší nepřítel demokracie. Nahromadění bohatství v rukou pár lidí vede k zničení demokracie. Pár lidí rozhoduje o věcech, které se týkají všech. Kapitalismus ničí demokracii a způsobuje vznik plutokratického zřízení. Dochází k masivnímu třídnímu rozdělení podobně jako ve starém Římě. Jediným východiskem je demokracie, lidé by měli mít přímou možnost hlasovat formou plebiscitu o důležitých věcech, mezi které se počítá zdanění a vlastnění kapitálu. Oběť je Demokracie. Řešení je Demokracie. Máme republiku, pokud si ji dokážeme udržet. Většina lidi nechce, aby republika padla a změnila se v oligarchii. Řešením je přímá demokracie, kde lidé formou referend přímo rozhodují i o zákonech. Lidé si mají právo říci o to, co chtějí, a to formou zákona, ne žebráním. Situace v USA se odráží v Moorově filmu Capitalism: A Love Story. Moore je jeden z mnoha, kteří chápou krizi monopolního kapitalismu. Česko se může poučit anebo pokračovat dále ve schodovém sešupu zpět do středověku. 23. února 2010, George MANSFELD, ekonom, -
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

František Janeček

producent a podnikatel

Vít Bárta

politik a podnikatel, ABL

František Janeček
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Vít Bárta
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services