Další učebnice finanční gramotnosti: ministerstvo ji neschválilo

Petr Čermák | rubrika: Co se děje | 29. 9. 2008 | 15 komentářů
Na pultech knihkupectví se nově prodává kniha Tajný deník Barborky Syslové s Kalkulačkou rodinné budoucnosti. Publikace chce vzbudit zájem dětí o finanční vzdělávání. Ministerstvo školství k ní má ovšem řadu výhrad.

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

30. 9. 2008 19:21, Jan Pavlovský

Bylo to v 8. ročníku ZŠ Legerova, kdy jsem poprvé spatřil hru, která se nazývá cashflow, a za kterou vděčímeRobert T. Kiyosakimu, který též napsal mnoho zajímavých knih. Neměl jsem potuchy o hře nevěděl jsem co to znamená ,,cashflow´´ a už jsem neměl ani myšlenku o tom jak by mohla tato hra vypadat. Jediné co jsem o této hře věděl bylo to, že by to mělo být něco obdobného jako monopoly, a když po dlouhém očekávání jsem hru spatřil, tak první co mě napadlo bylo, že to není nic jako monopoly, s monopoly to má společné jenom tři zásadní věci to že se hází kostkou, hraje se s figurkami a to poslední co mají společného, že se hraje o peníze. Ale nejsme tu proto, abychom porovnávali rozdíly mezi hry, ale proto, že tato hra mě naučila určitému ekonomickému levelu, který je alespoň tím minimem co vám může někdo poskytnout. Je to taková startovací čára, která odstartuje v lidech myšlení nad jejich finančně ekonomickým rozdělením jejich peněz na nějakou dobu a případně si s nimi ještě vydělat. Tato hra mě naučila se ekonomicky rozvíjet a nevyhazovat peníze jen tak do vzduchu, nebo aby mi přebytečné peníze leželi jen tak na účtu, jako to dělá většina českého národa, jelikož nemá většina z nich ani potuchy o tom, jaké mají vůbec možnosti a co vše pro sebe mohou udělat. Vyplývá z toho, že by děti na školách neměli být dál okrádáni o jejich vzdělání. Dokonce by to mohla být alespoň hodina týdně, která by studenty ve škole bavila, a nenudily by se při opisování některých příkladů z matematiky... Tak jak jsem se dozvěděl od svých tří mladších sourozenců, tak hra cashflow je jediný co je ve škole baví. Můj názor je takový, že by finanční vzdělávání malých studentů na základních školách mělo bez podmínečně lepší význam, než kdyby nebylo žádné, či začalo příliš pozdě.

+7
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

29. 9. 2008 9:28, Michal Kára

Sice jsem to necetl, ale podle "Pozice zaměstnance je také v publikaci spojována s chudobou" ... „Finanční situace jsou podávány zjednodušeně a jednostranně“

Si dokazu docela dobre predstavit, jak ta kniha asi vypada. Podobne jako hra Cashflow, kde akcie prakticky nemuze zkrachovat a skoro vzdy se vrati na maximalni hodnotu, zato z prace vas vyhazuji pomalu kazdy mesic :-D

-3
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 15 komentářů)

16. 11. 2014 1:43 | Mirek

To jsem rád, že jsem vyprovokoval tak vzrušenou diskuzi. Hlavně u těch, kteří knihu nečetli. Ono se ke knihám Roberta Kiyosakiho nedá moc moudřejšího napsat. Ale dá se jeho názory přiblížit myšlení Českých lidí. Absolvovali jsme socialismus a naše myšlení je většinou stále stejné. Babička s dědečkem ze svého důchodu se měli dobře a rodičům přispívali. Mohli jsme se spolehnout na soudruhy a jejich sociální systém. Najednou nějaká Margaret Hilda Thatcherová, která chtěla mluvit se světovými politiky o budoucnosti sociálních a důchodových systémů. Všichni odpověděli "až po volbách!", tudíž se nic nestalo. Nyní se pokoušejí vlády o důchodové reformy. Nedaří se. Snad až po volbách. Nechtěl bych být politikem, protože bych musel být s nevzdělaný a nebo hloupí, abych neviděl, že se řineme do průšvihu. Mnozí ekonomičtí poradci to politikům říkají. Co vede lidi k příspěvkům ke knížce, která se snaží vysvětlit, jak to v rodině udělat, aby přežila. Komisaři finančního vzdělání (zástupci bank a učitelé) z vytvořeného doporučujícího materiálu k celostátního finanční gramotnosti se soustředili na finanční produkty bank a využili totálních neznalostí a nezkušenosti vyslanců ministerstva školství. Komisaři zapomněli na to, že občan je schopen ovlivnit nejenom výdajovou část, ale v kapitalismu (na rozdíl od socialismu) může ovlivnit svoji příjmovou část. Termíny jako aktivní a pasivní příjem ignorují. Čtěte originál Roberta Kiyosakihho. A metodiku pro budoucnost národa si vytvořte sami. Knihu Barborky Syslové nečtěte. Není tištěna na recyklovaném papíře, žena není rovnovážně zastoupena a Bůch ví co ještě. Kniha dokonce říká, jsou i jiné možnosti příjmů než je zaměstnání. Nenechte se svést na jinou cestu, než je zaměstnání. Zkuste se živit jako Petr Čermák (autor článku). Určitě se jedná o spokojeného, vzdělaného, moudrého a bohatého člověka.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 3. 2014 15:19 | tom

to: Mirek odkazy nefungují
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 10. 2010 15:27 | Mio

ach jo. Tahle kniha je jen kopií originálu - tedy asi variací, jak se to dá vysvětlovat. Ale jak je to zpracováno bych viděl tak pro předškolní děti. Protože Kiyosakiho definici aktiv a pasiv musí pochopit každé dítě. A zavádění nové - infantilní terminologie nevidím jako dobrý nápad. A také obal knihy se snaží upozornit, že se jedná o knihy z edice www.richdad.com.
Ještě si přečtu ten zbytek, ale bude to asi ztráta času. Není nad originál. Ještě když originál stojí podstatně méně.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 9. 2008 10:17 | havela, m

knihy R.Kiyosakiho a finančně-výchovná hra Cashflow asi nejsou(nemohou, ba ani by neměli být) ani přísně realistické, ani samospásné, ale mohou podnítit nejen v žácích ZŠ zájem o tuto oblast, rozšířit jejich rozhled, a z vlastní zkušenosti mohu říci, že to nemusí být marné. na druhou stranu představa konzervativního pracovníka MŠMT mi přijde trochu úsměvná, a myslím si, že jejich připomínky také nejsou bezpředmětné, je potřeba je u zohlednit - snad se tak stane v přepracovaném vydání, o kterém byla řeč víše... ...a nakonec: děti hlavně musí vědět, že peníze nejsou cílem, ale nanejvíš prostředkem.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 9. 2008 9:28 | Michal Kára

Sice jsem to necetl, ale podle "Pozice zaměstnance je také v publikaci spojována s chudobou" ... „Finanční situace jsou podávány zjednodušeně a jednostranně“
Si dokazu docela dobre predstavit, jak ta kniha asi vypada. Podobne jako hra Cashflow, kde akcie prakticky nemuze zkrachovat a skoro vzdy se vrati na maximalni hodnotu, zato z prace vas vyhazuji pomalu kazdy mesic :-D
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 9. 2008 19:21 | Jan Pavlovský

Bylo to v 8. ročníku ZŠ Legerova, kdy jsem poprvé spatřil hru, která se nazývá cashflow, a za kterou vděčímeRobert T. Kiyosakimu, který též napsal mnoho zajímavých knih. Neměl jsem potuchy o hře nevěděl jsem co to znamená ,,cashflow´´ a už jsem neměl ani myšlenku o tom jak by mohla tato hra vypadat. Jediné co jsem o této hře věděl bylo to, že by to mělo být něco obdobného jako monopoly, a když po dlouhém očekávání jsem hru spatřil, tak první co mě napadlo bylo, že to není nic jako monopoly, s monopoly to má společné jenom tři zásadní věci to že se hází kostkou, hraje se s figurkami a to poslední co mají společného, že se hraje o peníze. Ale nejsme tu proto, abychom porovnávali rozdíly mezi hry, ale proto, že tato hra mě naučila určitému ekonomickému levelu, který je alespoň tím minimem co vám může někdo poskytnout. Je to taková startovací čára, která odstartuje v lidech myšlení nad jejich finančně ekonomickým rozdělením jejich peněz na nějakou dobu a případně si s nimi ještě vydělat. Tato hra mě naučila se ekonomicky rozvíjet a nevyhazovat peníze jen tak do vzduchu, nebo aby mi přebytečné peníze leželi jen tak na účtu, jako to dělá většina českého národa, jelikož nemá většina z nich ani potuchy o tom, jaké mají vůbec možnosti a co vše pro sebe mohou udělat. Vyplývá z toho, že by děti na školách neměli být dál okrádáni o jejich vzdělání. Dokonce by to mohla být alespoň hodina týdně, která by studenty ve škole bavila, a nenudily by se při opisování některých příkladů z matematiky... Tak jak jsem se dozvěděl od svých tří mladších sourozenců, tak hra cashflow je jediný co je ve škole baví. Můj názor je takový, že by finanční vzdělávání malých studentů na základních školách mělo bez podmínečně lepší význam, než kdyby nebylo žádné, či začalo příliš pozdě.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 9. 2008 16:04 | BrianB.M.

Tutu hru jsem poprvé viděl v 8 třídě a hned mě zaujala vypadala něco jako monopoli. Chvilku sem se koukal jak se hra hraje , ale moc jsem to nepochopil, naštěstí můj ochotný profesor matematiky mi to s radostí vysvětlil. Tak jsem si zahrál a střašně mě to chyto. Hra mě baví dosud ale neskutečně mi změnila pohled na můj finančni život , najivně sem si myslel že bohatí jsou jen lidé co udělaly vysokou, ale teď už vím že s troškou peněz se můžu stát boháčem.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 9. 2008 16:15 | Jahoda František

Jasně, a ta finančně gramotná elita teď ruinuje celosvětový finanční systém. A finanční analfabeti s penězmi na běžných účtech či v šuplíku přebíjí výkonností akciové trhy o 20 - 30 % ročně.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 9. 2008 15:45 | Lubik

Před pár měsíci zde vyšel průzkum o finanční gramotnosti obyvatel. Nejlépe na tom byli samozřejmě Amíci a obyvatelé ČR byli téměř finanční analfabeti.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 9. 2008 11:47 | Michal Kára

(Nectenou) knihou myslim ucebnici, ne Kyiosakiho.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 9. 2008 11:19 | Mirek

Škoda, že někteří diskutující knihu nečetli. Alespoň některé kapitoly jsou zdarma ke stažení na webu http://www.e-profess.cz/index.asp?ref=publikace-detail&zbozi=211 Díky moc za článek. Škoda, že se pan Čermák v článku nezmiňuje o volně přístupném modelu Financ(ní budoucnost - na stránkách Arnošta Sysla http://www.sysel-arnost.cz/home/index.asp?w=pages&r=8&pid=52 Zde na modelu si každý může vyzkoušet jak musí změnit své myšlení ti, kteří půjdou do důchodu po nutných reformách. Málokdo dnes trvale spoří 10 až 30 % z příjmu.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 9. 2008 9:20 | Garf

Hurá! Konečně kromě "socialistického" počítání průměru: měla babka 4 jabka a dědoušek jen dvě..., něco praktického pro život. Kiyosakiho jsem četl, hru Cashflow jsem koupil bratrovi. Zařídil jsem se podle toho, prodal auto a peníze použil k založení podnikání. :-) Mám 10 zaměstnaců a poklidný život :-) Nechápu ministerské úředníky, asi stejně jako oni nechápou finanční vzdělávání. Chybí různé modely... hmmm... např. běžný model rodiny nakupující krávoviny na drahé půjčky? Pozice zaměstnance je spojována s chudobou... hmmm... měřeno metodou - jak dlouho můžu fungovat pokud přestanu pracovat, je nyní drtivá většina zaměstnaců chudá, i když má hodně nadprůměrný příjem. :-))) A lze být i bohatým zaměstnancem, stačí se finnčně vzdělat a peníze místo rozházení investovat.. :-)))
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 9. 2008 9:00 | Hana

Ano, také mi tato hra - a vůbec všechny knížky Roberta Kiyosakiho - otevřela oči a úplně mi změnila myšlení. Dneska vím, že je třeba vytvořit si z bezpečnostních důvodů více druhů příjmu. A o tom by také mělo být finanční vzdělávání. Začít by se mělo již na základní škole, jinak budou další generace přejímat finanční návyky, které jsou dnes nejen zastaralé, ale hlavně nebezpečné.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 9. 2008 8:49 | cashflow 101

Základní vzdělání, je dle mého názoru takové vzdělání, které neučí odbornost, ale základní rozhled pro budoucí život, je pak zcela jedno kterým směrem se dítě vydá, protože svět financí pohltí soudce stejně jako zedníka. Tím mám na mysli, že kdo nepozná cenu peněz, nemůže být přes své další vzdělání v životě tak úspěšný jako ten, který se učí vidět příležitosti, dělat jen správné dluhy a pořád se finančně vzdělává. Kdo mi teď nerozuměl? Pokud jste to i vy, doporučuji Vám finanční semináře, kde se budete učit hrou Cashflow 101, nedá Vám to návod, na to jsou kuchařky, ale tomu kdo přemýšlí to může otevřít oči. :-)
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 9. 2008 7:41 | Hráč

Na základní škole v Praze už 4.rokem učím Základy finančního vzdělávání a tato kniha byla motivačním vstupem pro řadu dětí. Není to sice tradiční učebnice,ale pohled na další možnosti v životě ,je naoprosto odlišný od tradičního zaměstnaneckého pojetí. Velká výhoda - i slabší žáci zjistí,že mají v životě také šanci.Samozřejmě s dalším vzděláním,převážně finančním.Kromě této skvělé knihy používáme finanční stolní hru Cashflow a řadu dalších knih f finanční gramotnosti.Zájem dětí o smysluplné učení je obrovský,větší než o informatiku.Chápu,že změnit myšlení konzervativních úředníků je neřešitelný problém,ovšem tito lidé velmi brzdí potřebnou finanční gramotnost nové generace.Jen finanční gramotnostíuž od základních škol zabráníme dalšímu nesmyslnému zadlužování obyvatelstva a naopak připravíme pro život rozhodné a sebejisté lidi, nejen pasivní klienty bank a peněžních institucí.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  11 952 667 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Poslední dotaz: Reklamace televizoru
Poradna > Spotřebitelská poradna

Otázka: Dobrý den, mám dotaz na délku lhůty určenou na reklamaci. Vím, že když produkt reklamuji u prodejce, tak je lhůta na reklamaci 30 dní. Já jsem však výrobek reklamoval na speciální telefonní lince určené... více

Spotřebitelská poradna

Články na Heroine.cz

Domácí výuka podle zásad Montessori. Spořádané prostředí je klíč

Domácí výuka podle zásad Montessori. Spořádané prostředí je klíč

Jak nejlépe zvládnout situaci, kdy se s dětmi doma střídáme u jednoho notebooku? Na čem...více

Deník zdravotní sestry v době pandemie 2: Začínám mít stíhu z dezinfekce

Deník zdravotní sestry v době pandemie 2: Začínám mít stíhu z dezinfekce

Pandemie koronaviru a s ní spojená globální krize dopadla nejrychleji a nejhůře na zdravotnictví....více

Dny ubíhají jako listy toaleťáku a šábes ekonomiky se protáhl na ramadán

Dny ubíhají jako listy toaleťáku a šábes ekonomiky se protáhl na ramadán

Třetí týden v nedobrovolné izolaci už připravil o iluze většinu z nás. Přicházející ekonomická...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

František Piškanin

podnikatel, Hopi

Miroslav Jansta

lobbista a podnikatel

František Piškanin
ÚSPĚŠNOST
33,33 %

z 9 duelů
×
Miroslav Jansta
ÚSPĚŠNOST
20,00 %

z 15 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.