O peníze na internetu už bojují dva silní hráči

Věra Tůmová | rubrika: Co se děje | 13. 8. 2008 | 20 komentářů
O internetové platby se na českém internetu přetahují už dva silní hráči. Po dvou měsících existence Paysecu od ČSOB je na světě i nový platební systém mPenize od mBank. Nejmladší tuzemský bankovní dům slibuje Čechům revoluci v platbách na internetu a pro její úspěch se pro jistotu spojil s portálem Seznam.cz.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 8. 2008 3:04, Roman Vithous

Citace - Jan Vetyška / 13.08.2008 22:07


Jinak je přeci úplně normální, že se podnikatelé se stejným cílem a zájmem sdružují ve sdružení. Copak protestujete třeba proti advokátní komoře, svazu rybářů, asociaci hotelů a restaurací, asociaci českých nábytkářů atd. atd.? To Vás, myslím, ani nenapadne.


Nemyslím, že bych "protestoval" proti APEKu jako takovému a sdružování považuji za naprosto normální (i s tím stavění bariér pro nechtěné). Byť třeba příklad s Advokátní komorou kulhá, jelikož členství v ní je povinné a po pravdě, vadí nejvíce advokátům samotným... Jen APEK vnímám jako zájmové sdružení, hájící zájmy "těch velkých"...

Co mi už ale vadí je striktní podmínka "certifikace" od APEK pro využívání služby mPeníze, protože to by opravdu pro malé podnikatele celou záležitost neúnosně prodražilo, působí to zcela zřejmě selekčně a trochu mi to zavání kartelovou dohodou, respektive omezováním hospodářské soutěže...

Jinak "členské příspěvky" pro zájmová sdružení jsou osvobozeny nejen od DPH (logicky - z ekonomického hlediska žádná přidaná hodnota nevzniká), ale i od daně z příjmů, ovšem na druhé straně je zase "člen - přispěvatel" nemůže zahrnout mezi daňově uznatelné výdaje, pokud nejde o taxativně zákonem vymezené případy sdružení (viz § 24 Zák. o dani z příjmů).

Zobrazit celé vlákno

+13
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

16. 8. 2008 14:04, Jana Hůlová

Citace - Martin Sládek / 15.08.2008 12:22

Vzhledem k tomu, že nový platební systém by měl vzbudit v českém uživateli důvěru a APEK je vnímán jako důvěryhodný .....


Ano? Opravdu? A kým? Předpokládám, že jeho členy a možná reklamou ovlivnitelnými jedinci bez vlastní zkušenosti. Že by to ale platilo obecně pro celou spotřebitelskou veřejnost o tom silně pochybuji... (Viz převažující negativní reakce na povinnou certifikaci od APEK pro systém mPeníze nejen na tomto serveru....)

On pokud někdo "certifikuje" sám sebe, či své konkurenty a současně kolegy, tak to bývá vždycky problém... APEK prostě není vnímán jako nezávislý a nestranný, i když asi kus práce pro rozvoj elektronické komerce zpočátku udělal. Ale hlavně v zájmu svých členů, nikoli jako "veřejnou službu občanské společnosti". Podstatně důvěryhodnější, i když s užším záběrem, je myslím třeba "certifikace" od SOS, a ještě více uživatelské reference, o vlastní zkušenosti nemluvě.

Zobrazit celé vlákno

-3
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 20 komentářů)

16. 8. 2008 14:04 | Jana Hůlová

Citace - Martin Sládek / 15.08.2008 12:22

Vzhledem k tomu, že nový platební systém by měl vzbudit v českém uživateli důvěru a APEK je vnímán jako důvěryhodný .....

Ano? Opravdu? A kým? Předpokládám, že jeho členy a možná reklamou ovlivnitelnými jedinci bez vlastní zkušenosti. Že by to ale platilo obecně pro celou spotřebitelskou veřejnost o tom silně pochybuji... (Viz převažující negativní reakce na povinnou certifikaci od APEK pro systém mPeníze nejen na tomto serveru....)
On pokud někdo "certifikuje" sám sebe, či své konkurenty a současně kolegy, tak to bývá vždycky problém... APEK prostě není vnímán jako nezávislý a nestranný, i když asi kus práce pro rozvoj elektronické komerce zpočátku udělal. Ale hlavně v zájmu svých členů, nikoli jako "veřejnou službu občanské společnosti". Podstatně důvěryhodnější, i když s užším záběrem, je myslím třeba "certifikace" od SOS, a ještě více uživatelské reference, o vlastní zkušenosti nemluvě.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 8. 2008 12:22 | Martin Sládek

Dobrý den, dle mého názoru je vztah s APEKem velmi dobrý nápad. Pokud vytvářím pro klienty internetové obchody, vždy doporučuji klientům certifikovat od APEKu. Vzhledem k tomu, že nový platební systém by měl vzbudit v českém uživateli důvěru a APEK je vnímán jako důvěryhodný pak má toto spojení logiku a šanci na úspěch.
Trochu mě překvapila podmínka účtu u mBank. Na druhou stranu je tento účet zcela zdarma a je tedy pravděpodobné, že lidé využijí tuto službu i přes tuto podmínku. Velmi se na těším, až budu implementovat mPenize na internetové obchody klientů!
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 8. 2008 3:04 | Roman Vithous

Citace - Jan Vetyška / 13.08.2008 22:07

Jinak je přeci úplně normální, že se podnikatelé se stejným cílem a zájmem sdružují ve sdružení. Copak protestujete třeba proti advokátní komoře, svazu rybářů, asociaci hotelů a restaurací, asociaci českých nábytkářů atd. atd.? To Vás, myslím, ani nenapadne.

Nemyslím, že bych "protestoval" proti APEKu jako takovému a sdružování považuji za naprosto normální (i s tím stavění bariér pro nechtěné). Byť třeba příklad s Advokátní komorou kulhá, jelikož členství v ní je povinné a po pravdě, vadí nejvíce advokátům samotným... Jen APEK vnímám jako zájmové sdružení, hájící zájmy "těch velkých"...
Co mi už ale vadí je striktní podmínka "certifikace" od APEK pro využívání služby mPeníze, protože to by opravdu pro malé podnikatele celou záležitost neúnosně prodražilo, působí to zcela zřejmě selekčně a trochu mi to zavání kartelovou dohodou, respektive omezováním hospodářské soutěže...
Jinak "členské příspěvky" pro zájmová sdružení jsou osvobozeny nejen od DPH (logicky - z ekonomického hlediska žádná přidaná hodnota nevzniká), ale i od daně z příjmů, ovšem na druhé straně je zase "člen - přispěvatel" nemůže zahrnout mezi daňově uznatelné výdaje, pokud nejde o taxativně zákonem vymezené případy sdružení (viz § 24 Zák. o dani z příjmů).
+13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 8. 2008 6:54 | cml11

Samozřejmě je věcí mBanky jak bude nabízet svůj produkt a tedy i vazba na APEK je jejím právem. Pouze jsem chtěl říct, že zatímco přínos tohoto kroku pro APEK je jasný a neoddiskutovatelný, přínos pro banku je podle mého názoru zanedbatelný, možná dokonce mínusový, protože tímto opatřením snižuje okruh potenciálních zájemců o tuto službu.
To bredy.jinak.cz: Zneužívání služeb banky APEK nijak negarantuje. Garantuje pouze jakýsi certifiát který praví, že "pokud my víme, obchod dodržuje zákony". Nic víc. Zákon dodržuje i většina ostatních, často velmi významných, obchodů na českém internetu. APEK sám o sobě nemá žádnou zodpovědnost vůči komukoli. Jeho jediným vyjímečným právem je odebrat obchodu certifikát který mu v minulosti udělil. Banka sama o sobě má na obchodníka výrazně větší páky než celé občanské sdružení.
To Jan Vetyška: Já samozřejmě neprotestuji proti sdružení APEK jako takovému. Ať se sdružuje kdo chce kde chce. Jen se snažím poukázat na to, že pokud mBanka zavede členství v APEKu jako podmínku své, jinak docela zajímavé, služby, výrazně si omezí okruh potenciálních zákazníků, za což na oplátku v podstatě nic konkrétního nezíská. Jestli jste zástupcem APEKu, jak z diskuse vyplývá, pak Vám gratuluji k úspěšnému uzavření partnerství s mBankou. Z vaší strany to samozřejmě naprosto chápu.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 8. 2008 22:09 | Jan Vetyška

Pane Vithous, ano jistě. Emailem přímo mně nebo na náš obecný info@apek.cz.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 8. 2008 22:07 | Jan Vetyška

Pravdou, že fyzických osob je v APEKu méně, cca 10 %, na druhou stranu spousta dnešních právních osob (členů) u nás začínala jako osoby fyzické.
Členský poplatek je osvobozen od DPH, takže s náklady nemáte úplně pravdu, ale to je okrajové.
Podmínky jsou prostě nějak nastavené, jeslti to považujete za diskriminační, já neovlivním. V určitém úhlu pohledu je na světě diksirminační prakticky cokoliv. ;)
Jinak je přeci úplně normální, že se podnikatelé se stejným cílem a zájmem sdružují ve sdružení. Copak protestujete třeba proti advokátní komoře, svazu rybářů, asociaci hotelů a restaurací, asociaci českých nábytkářů atd. atd.? To Vás, myslím, ani nenapadne.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 8. 2008 21:49 | Odbornik

Krátká rekapitulace "revoluční" platební metody mPeníze. Obchodník: Obchodník musí mít účet u mBank. Obchodník musí být členem APEK Zákazník: Platící zákazník musí mít účet u mBank.
V podstatě se tedy jedná o šibalsky marketingově zabalený převod mezi účty v rámci jedné banky - mBank. To samé už dávno nabízí eBanka (nyní Raiffeisen bank) pod názvem ePlatby. Univerzálnost tedy jaksi pokulhává ... Zlatá dobírka či platba kartou ...
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 8. 2008 19:14 | Jaromír Adámek

Máte pravdu, že jde o 30 provozovatelů, to jsem věděl, ale nějak nezahrnul do výsledných počtů :).
Nicméně musíte uznat, že i těch 1000 kč může být značná překážka pro malé a začínající obchody, které právě potřebují pomoc nejvíc... Že si ji odsouhlasili členové je pěkné, ale "odřízli" tím "potěr"
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 8. 2008 15:58 | bredy.jinak.cz

Já bych to viděl jednoduše.
> Proč by měla být mBankou zúžena možnost platit metodou kterou chce masově prosadit pouze u členů nějakého cechu?
Asi proto, že chce. Žádný zákon ji nepřikazuje, že musí své služby nabízet všem. mBanka prostě nemá žádné vodítko k tomu, jak poznat, že její služby jsou zneužívány. Tak se sichruje nějakým členským sdružením, které tuto zodpovědnost za ní přebírá a řeší. Otázkou je, jak drahé by bylo provozovat platební portal,kdyby si to mBanka zajišťovala sama.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 8. 2008 14:15 | cml11

> "Ta ovšem neplyne pouze z kvality provozovaných obchodů jako takové, > ale z jednoduchého využití principu "středověkého cechu"
A to je právě ten problém. Proč by měla být mBankou zúžena možnost platit metodou kterou chce masově prosadit pouze u členů nějakého cechu? Pochopím co z toho omezení má cech (nárůst členů a tedy příjmů), ale nepochopím co z něj má banka, která se naopak připravuje o možnost jednoduše poskytnut svůj platební systém kterémukoli obchodníkovi schopnému splnit příslušné obchodní podmínky a dodržovat zákony. Vždyť členství v APEKu má garantovat pouze to, že firma neporušuje zákon. Což nesmí dělat ať už členem je, nebo ne. V případě že tomu tak není, stejně Vám nepomůže stížnost na APEK, ale musíte dát firmu k soudu. Takže celý systém členství je, co se týče jeho přínosu běžnému zákazníkovi, ve výsledku docela k ničemu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 8. 2008 14:11 | Roman Vithous

Pane Vetiško, je prosím možné někam sdělovat konkrétní negativní zkušenosti s obchody, které APEK "certifikoval"?
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 8. 2008 14:03 | Roman Vithous

Nesouhlasím s Vámi, a to na základě více než patnáctileté zkušenosti v podnikatelském poradenství. Tisícikorunový měsíční poplatek je zanedbatelný a tedy "rozumný" pro podnik se ziskem nad, řekněme, milion korun ročně. Pro živnostníka (pro kterého je to nákladově vlastně 1632 Kč/měsíc), jehož zdanitelné příjmy odpovídají plus minus průměrné mzdě, je ovšem poněkud vysoký. Proto působí jako velmi účinné "selekční kritérium", jak tyto malé podniky udržet "mimo hru".
Ostatně, stačí se podívat na seznam členů APEK - v tomto "občanském sdružení" drtivě převažují právnické osoby. Tím, že se do "party" zejména díky velmi jednoduché poplatkové politice nedostanou "ti malí", mají stávající členové jasnou konkurenční výhodu. Ta ovšem neplyne pouze z kvality provozovaných obchodů jako takové, ale z jednoduchého využití principu "středověkého cechu", byt aplikovaného přes kulantnější metody :-).
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 8. 2008 13:13 | cml11

Taky nechápu proč by měla existovat taková absurdní podmínka. Členství v jakémkoli spolku neznamená, že obchod k Vám osobně bude solidní. Je to pouze potvrzení, že prošel jakousi certifikací, kterou lze získat víceméně tím, že si ji zaplatíte. Taky jsem se už rozloučil s obchodem certifikovaným v APEKu. Stačila první reklamace kterou jsem potřeboval uplatnit. Zpětně lituji, že než jsem udělal tuto zkušenost, utratil jsem u nich poměrně slušný obnos. Raději bych přenechal provizi jinému obchodu, kterým jsem ten první od oné události nahradil. I ten druhý má certifikaci APEK, ale přístup k reklamacím je o poznání jiný. Osobně vyzkoušeno.
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 8. 2008 10:26 | Pet

Ta asociace APEK je super. Od shopingcity.cz (jejich člena) objednaný zboží "na skladě" už asi před měsícem, od tý doby jen sliby. A teď si představte, že takovým budete platit předem.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 8. 2008 9:26 | suchoparj

Ze strany mBanky a Seznamu je to jistě oboustranně dobrý tah. Jestli to má nějaké mouchy, ty se časem vychytají. Chybí mi tam ovšem možnost plateb do zahraničí, po které volá řada lidí ve fóru mBanky. Doufám, že celý projekt neskončí na tom, že malé firmy nebudou schopné platit členství v APEK a systém bude možné využít jen u velmi omezeného počtu prodejců.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 8. 2008 9:18 | Jan Vetyška

Dobrý den,
vážím si, že reagujete v příspěvcích neanonymně a i proto Vám rád odpovím.
Asociace je zájmové sdružení podnikatelů v oblasti e-commerce, kolik platí členské příspěvky si sami stanovují ve stanovách. Nejsme financováni, a to ani částečně, z veřejných financí.
Myslím, že 1 000 Kč je rozumně stanovený poplatek, aby Asociace měla provozní rozpočet, s kterým se také dá pracovat. Nikoho ke vstupu nenutíme a jsme rádi, že naši členové ve členství vidí smysl a že se společně úspěšně snažíme o rozvoj a kultivaci e-commerce v Čechách.
K certifikaci: neprošlo jí 30 obchodů, ale přes 40 provozovatelů obchodů, tedy několik stovek obchodů. Certifikace garantuje zákazníkovi bezpečný nákup a pomáhá při výběru obchodu. Nikde není psáno, že necertifikovaný obchod není poctivý, samozřejmě jsou takových desítky. Naše značka primárně pomáhá zákazníkovi v orientaci.
Budu rád, když mne Vy nebo kdokoliv další z dikuzí, kde se oběvují polopravdivé názory zkontaktujete emailem s jakýmikoliv dotazy. Kontakty na mne jsou na našem webu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 8. 2008 8:55 | Jaromír Adámek

http://www.mpenize.cz/business/how_start.html "Podmínkou pro registraci je značka APEK Certifikovaný obchod."
Nechápu, proč mPeníze vyžadují certifikaci od APEK. Obchod má splňovat české zákony a to je vše. Pěkné protěžování APEKu.
http://www.certifikovany-obchod.cz/o-apek-certifikaci Nepíšou, kolik certifikace stojí, jen že je na jeden rok a je vydávána pro jeden subjekt. Každopádně zatím jí prošlo jen 30 obchodů, což je hodně málo.
Je to divné. Proč mBance nestačí dodržování platných zákonů a požaduje ještě nějaké certifikace. Mě osobně se to nelíbí.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 8. 2008 8:42 | Jaromír Adámek

Máš pravdu, jsem se díval na stránky Apeku a požaduje za registraci 1000 Kč a navíc každý měsíc dalších1000 Kč. To je pro živnostníka příliš (odpovídající cena by byla 100 Kč ročně, případně zdarma).
Divím se, že mBanka má podobnou podmínku, je to jasná diskriminace malých obchodů.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 8. 2008 8:40

Četla jsem, že obchod nemusí být členem APEKu - stačí mít certifikaci. Ta určitě nebude nijak extrémně drahá.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 8. 2008 2:27 | Gorak

Požadavek členství v "kartelu" APEK (cca 100 velkých firem) není zrovna dobrý tah, protože vyřazuje z přístupu do systému malé a střední obchody, zejména samostatné živnostníky. U APEK totiž není ani pro malé obchody problém splnit technické a právní podmínky provozu obchodu, ale je problém uplatit členské příspěvky, které APEK požaduje...
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Výpočet RPSN

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Petr Mach

ekonom a politik

Martin Pomothy

podnikatel, ČSFD.cz

Petr Mach
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Martin Pomothy
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services