Chtějí vám zdražit energie. Tady je návod, co dělat

Petr Kučera | rubrika: Jak na to | 7. 10. 2021 | 24 komentářů
Jak poznat, že mám ceny skutečně zafixované? Vyplatí se přejít na účtování podle vývoje cen na burze? Může po mě dodavatel chtít vyšší zálohy? Mám si teď domluvit fixaci? Můžu si stěžovat na nekalé obchodní praktiky? Přinášíme odpovědi na nejčastější otázky.

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

7. 10. 2021 10:57, Tapir

Je zcela zřejmé, že ERU je naprosto k ničemu (stejně tak ČTÚ v případě mob. tarifů..atd.), resp. pravděpodobně představuje "trafiku" pro politické mastodonty, nic víc. Rady typu "smlouvu nepodepisujte" jsou celkem k ničemu, pokud dodavatelé mají smlouvy jako přes kopírák nebo mění VOP každých cca 1/2 roku a neexistuje žádná rovnováha vztahu dodavatel - zákazník. V případě problémů úřad stejně nic nezmůže. Tak proč tyto úřady vlastně máme a platíme z daní ?

+157
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

10. 10. 2021 16:30

ano a komunisti vyhrali volby a nic na tom nezmenite rikanim ze to neni pravda dekuji

-6
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 24 komentářů)

10. 10. 2021 16:30

ano a komunisti vyhrali volby a nic na tom nezmenite rikanim ze to neni pravda dekuji
-6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 10. 2021 8:08 | Saki

Ano a pokud já odstoupím od smlouvy na dobu určitou, dostanu od dodavatele tučnou smluvní pokutu, ale pokud ji nedodrží dodavatel, nic se nestane. Z tohoto pohledu ztrácejí smysl uzavírat smlouvy na dobu určitou.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 10. 2021 6:54 | Borak

Takove debaty jsou naprosto zbytečné v praxi to stejně takovym spůsobem nejde vyřidit nějakou stížnosti regulačnimu ůřadu. Jednoduche nazev pro to je kapitalisticka zlodějna. Co se udělalo za poslednich 30 let proto aby se to nestalo co se postavilo nic! Za všechno může pédle českých politiku Putin!!!.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 10. 2021 15:00 | gerstjan

Poslyste, nepracujete nahodou pro Pisarikovi?
Kdyby to totiz bylo tak jak rikate, meli by ted problemy takrka vsichni.
A nezlobte se, obchod s elektrinou je licencovane odvetvi a vyzaduje odborne znalosti a jine predpoklady. Tady se na "to proste nevyslo" hrat nemuze.
Jak do toho zabredavam ukazuje se, ze obchodi model BEE je spise "tisic malych svinaren", protoze velke jsou prilis okavypulne.
Napr. maji ve VOP ustanoveni, ze splatnost nastavuji dle sve libovule a statecne toho vyuzivaji. Takove ustanoveni je neplatné, pro svou neurcitost, obzvlaste vuci spotrebiteli. Jenze v situaci jako je ted, jim to samozrejme hraje do karet, protoze tim ziskavaji cas - nez to zakaznik napadne, nez otevre spir, nez je spor rozhodnut... uz muze byt davno po vsem.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 10. 2021 19:25 | JJuro

Mne ERU na zaslanú sťažnosť odpovedal, že nemožu zasahovať do zmluvných vzťahov, nemajú personálne kapacity, aby študovali zmluvu čo som im zaslal. Tak mi doporučili, aby som si poriadne prečital svoju zmluvu, VOP, dal to právnikovi a riešil to súdnou cestou alebo v "správním řízení"...tak asi tak, úrad tak na dve veci (a ani jedna z nich nieje ochrana spotrebitela)
+16
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 10. 2021 17:53 | Karel šmakal

Podle regulačního zákona par.11 může distributor odstoupit i od fixované ceny,ale musí to oznámit 1 měsíc před ukončením dodávky,pak od něho můžete odejít bez sankce, když mu to oznámíte 10 dní před před ukončením.Samozřejmě to mají ve smlouvách .Teď každý nový Vám dá již samozřejmě draźší cenu.Tak pořád nechápu o jaké fixaci je řeč
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 10. 2021 16:37 | Jaroslav

Jinými slovy: Zákazníku, trhni si nohou a hlavně plať.
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 10. 2021 16:19 | TP

Citace - gerstjan / 07.10.2021 15:10

Ne, oni neměli obchodní model. Oni jsou hazardní hráči, protože krýt na straně jedné dlouhodobé smlouvy krátkodobými kontrakty na straně druhé není podnikání, ale gambling.
Zase jedno extrémní hodnocení situace... Netuším, jestli neměli vůbec žádné dlouhodobé nákupy, to je dost nepravděpodobné... Jenom vím, že aktuální cena je více než dvojnásobná než je roční průměr, přičemž ten masívní nárůst nastartoval před cca 2 měsíci... Já to proto jako gambling nevidím a nebýt politických vlivů, nebyl by ani ten cenový skok... Navíc ten dosavadní stav spoustě lidí ušetřil v minulých letech docela dost peněz, zatímco teď jim hrozí nanejvýš platit tolik, co by platili stejně (pokud tedy nezůstanou a nekývnou na dodatky)...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 10. 2021 16:05 | David H.

Situaci a možné způsoby řešení diskutujeme ve skupině https://www.facebook.com/groups/579106023235967 a všichni jsou zde vítáni
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 10. 2021 15:11 | gerstjan

Jinak, na pokoutné změny produktových řad u smluv na dobu určitou už ERÚ upozorňoval loni.
https://www.eru.cz/novinky/-/asset_publisher/vCoaxK72wVjM/content/id/6231747
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 10. 2021 15:10 | gerstjan

Ne, oni neměli obchodní model. Oni jsou hazardní hráči, protože krýt na straně jedné dlouhodobé smlouvy krátkodobými kontrakty na straně druhé není podnikání, ale gambling.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 10. 2021 14:04

Citace - Ladislav / 07.10.2021 08:22

Je absurdní, že dodavatel s milionem zákazníků, který si dovolí rozeslat hromadný email zákazníkům o tom, že smlouvy na dobu určitou s fixní cenou prostřednictvím rádoby změny obchodních podmínek, kterou sám ERÚ označí za neplatnou a nesmyslnou, nedostane exemplární pokutu a povinnost se okamžitě omluvit zákazníkům s tím, že smlouvy bude plnit tak, jak je zákazníci podepsali. Ukazuje to na totální impotenci úřadů, které by měly chránit spotřebitele a dbát na dodržování zákona. Je to ostuda všech, zejména státu. Jak smutné, když ERÚ radí zákazníkům, aby pak vedli s dodavatelem správní řízení, než aby okamžitě zakročil a dal dodavateli pokutu v řádech miliónů či desítek miliónů korun. Podepsal jsi smlouvy, tak je dodržuj. Pokud to nemáš, zkrachuj...
Nabízíte jeden úhel pohledu. Na druhou stranu život není černobílý a určitě mi přijde od dodavatele férovější dostat varování předem a mít možnost na to reagovat, než se jednoho dne probudit do tmy a zimy, což by byl výsledek Vámi navrhovaného postupu, protože takto by peníze na nákup obchodníkovi jednoho ne příliš vzdáleného dne došly.... Měli nějaký obchodní model, který jim díky stávající situaci nefunguje... Pokud by nedělali nic, nedopadlo by to dobře pro spoustu lidí tak jako tak. Takto mohou lidé buď přistoupit na změnu nebo jít jinam za podmínek, které jsou zatím výhodnější než ta nová nabídka... Ušetřili něco dříve, neprodělají více než by museli...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 10. 2021 13:48 | TP

Popravdě všechno to jsou krásné rady ale realita je prostá... Stávající situace ukazuje, že spousta nových dodavatelů energií měla svůj obchodní model postavený na levné energii nakupované na burze a v okamžiku, kdy se situace radikálně změnila, jsou slušně řečeno v prčicích... Pokud by měli dodržet smlouvy, tak v krátké době stejně finančně vykrvácí, tj. nebudou mít peníze na nákup a zákazník nakonec nic nedostane tak jako tak... Jsou to obchodnící, kteří žijí z marží a pokud je marže záporná, museli by nést rozdíl ze svých zdrojů, které jsou zpravidla žádné... Takže jediná rozumná rada pro zákazníka je okamžité odstoupení od smlouvy a honem pryč k nejsilnějším dodavatelům... A pak se dát na modlení, že do konce října budete svítit a topit... Vše ostatní je jenom zbytečné plýtvání energií...
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 10. 2021 13:25 | Tomáš Marný

Citace - Tapir / 07.10.2021 10:57

Je zcela zřejmé, že ERU je naprosto k ničemu
Souhlas... Já měl kdysi plyn u ČEZU, u mého tarifu se na webu objevily Ceník A a Ceník B, původně byl jen jeden... Takže jsem se otázal mailem ČEZu, který ceník pro mne platí. Odpověď zněla Ceník A. Pak přišlo vyúčtování a hele, podle Ceníku B, 15 stovek rozdíl ve prospěch ČEZu. Fakturu jsem reklamoval s odkazem na informaci z klientského centra. Zamítnuto, pracovnice prý se spletla a ČEZ se mně za to omlouvá. Podal jsem stížnost na ERÚ, tam opsali odpověď od ČEZu a doporučili mně, ať se s ČEZem soudím...
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 10. 2021 12:05 | eďa

tomuhle zdražování - resp. dojení nevolníků nelze uniknout jinak, než vystoupením ze systému. Stát se odpovědným sám za sebe, popř. za rodinu a postarat se bez systému - nakopnout mu zadek. Např. mít svůj les, svou elektrárnu, svou výrobu i zásobování i v této informační válce o vědomí. Takže si nestěžujme zleva, zprava, páč si za to svinstvo satanistické povahy, můžeme každý jeden nevolník sám svou pohodlností a nezájmem, co musí logicky přijít zítra, pozítří atd. Kratičké vypnutí FB atd. bylo toliko předehrou. Bouře je již na obzoru, takže se držte patrioti.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 10. 2021 10:57 | Tapir

Je zcela zřejmé, že ERU je naprosto k ničemu (stejně tak ČTÚ v případě mob. tarifů..atd.), resp. pravděpodobně představuje "trafiku" pro politické mastodonty, nic víc. Rady typu "smlouvu nepodepisujte" jsou celkem k ničemu, pokud dodavatelé mají smlouvy jako přes kopírák nebo mění VOP každých cca 1/2 roku a neexistuje žádná rovnováha vztahu dodavatel - zákazník. V případě problémů úřad stejně nic nezmůže. Tak proč tyto úřady vlastně máme a platíme z daní ?
+157
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 10. 2021 10:37 | Pitrs

Taky máme na dobu určitou s fixací. Manžel je hrdý a vyčkává, já už bych byla u ČEZ. Je k pláči vidět, že nikdo nepomůže. Ve Francii to šlo. Zastavili zdražení na 6% a zbytek dotuje stát, z DPH..
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 10. 2021 9:20 | Ladislav

a) ano, i já mám názor, že rádoby nové ujednání od BEE je neplatné a v případném sporu to musí projet, jinak se vrátíme, v dodržování práva v ČR, někam hodně zpátky.
b) ano, majetku, zejména likvidního, nemají asi dostatek, ale to je jejich riziko podnikání. Na druhou stranu věřím, že je někdo může koupit, že bankrot by byl až moc "drahý", tj. že celková hodnota společnosti je vyšší, než ztráty, které jim hrozí, a na které asi nemají dostatečnou likviditu. Proto ta panika z jejich strany. Chápu, že se majitel společnosti nechce vzdát/prodávat jí či přizvat investora, ale to si měl jinak nastavit řízení rizik a ne nyní riziko chtít nějak zpětně a protiprávně přenášet na spotřebitele.
c) Co se těch uhrazených záloh týče, máte zcela pravdu. V případě, že má někdo, např. u plynu či elektřiny, které používá zejména na vytápění, uhrazené nyní zálohy a fakticky tak vlastně těžce předplaceno, lze předpokládat, že odchod může být zcela racionální, aby dostal nevyúčtované zálohy klient zpět co nejdříve, než se společnost stane zcela nelikvidní.
My, co ovšem spotřebováváme kontinuálně a prakticky žádný výrazný přeplatek na zálohách nemáme, tak nám se odchod nyní už nevyplatí. Ceny na trhu jsou astronomické a i kdybychom měli být po nějakou dobu u dodavatele poslední instance, tak je to furt levnější, než jim ustupovat. Můj názor je neakceptovat zvýšení záloh a nové smlouvy, ale zahájit prostřednictvím ERÚ správní řízení a čekat jak to dopadne. Buď to ustojí a neutrpím de facto žádnou škodu (u mě jde cca o dvacet tisíc korun), anebo to neustojí a moje škoda bude v řádech jednotek tisíc korun, než kdybych narychlo nyní někam přecházel už za vysoké ceny. Mně ta bilance vychází statisticky tak, že odchod se mi nevyplatí, ale spor o to, že chci aby byl dodržen zákon a dodávali mi za ceny, které mi garantovali na dva roky, ano.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 10. 2021 8:37 | Michal

Chtít můžou. Já je zase s úspěchem pošlu do prdele !!
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 10. 2021 8:30 | Matěj

Citace - Tomáš Smolík / 07.10.2021 08:26

Článek přišel pozdě...

Řeší to tady už nejmíň 14 dnů.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  14 860 810 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Poslední dotaz: Zahradní sekačka
Poradna > Spotřebitelská poradna

Otázka: Dobrý den, koncem prosince 2020 jsme přes e-shop koupili zahradní sekačku. Začala se užívat s první trávou, tudíž v dubnu 2021. Po zhruba 6 sečeních začala vykazovat problém - přetrhlo se lanko pojezdu... více

Spotřebitelská poradna

Doporučujeme

Radost z pádu Babiše střídá strach z ODS. Co čekat od Fialy?

Radost z pádu Babiše střídá strach z ODS. Co čekat od Fialy?

Občanská demokratická strana bude dominovat budoucí vládě a mnoho lidí se ptá: co čekat...více

Eurozóně hrozí zombifikace, varuje centrální bankéř Michl

Eurozóně hrozí zombifikace, varuje centrální bankéř Michl

„Japonsko je odstrašující případ, žije v zombie ekonomice. Teď hrozí podobný scénář zemím...více

Nejde o to, kdo vynese koš, ale kdo na to myslí. Mentální zátěž je neviditelná domácí práce

Nejde o to, kdo vynese koš, ale kdo na to myslí. Mentální zátěž je neviditelná domácí práce

Mentální zátěž označuje nerovnost v rozložení činností v domácnosti, které zpravidla organizuje...více

Tall body positivity. Osobní příběh o tom, čemu čelí vysoké ženy

Tall body positivity. Osobní příběh o tom, čemu čelí vysoké ženy

Fotky holek, které ať už hrdě nebo nejistě odhalují větší břicho, jizvy nebo třeba to,...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jan Kalvoda

advokát a exministr

Miroslav Pelta

podnikatel, Baumit Jablonec

Jan Kalvoda
ÚSPĚŠNOST
40,95 %

z 105 duelů
×
Miroslav Pelta
ÚSPĚŠNOST
40,48 %

z 126 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.