Předčasné splacení hypotéky má zdražit. Je to spravedlivé?

Jiří Hovorka | rubrika: Analýza | 14. 7. 2021 | 52 komentářů
Poslanci dnes projednají návrh, podle něhož může stoupnout poplatek za předčasné splacení hypoték. Zeptali jsme se expertů, co si o tom myslí.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 7. 2021 8:00, Felix

Banky si polepší, klienti (občané) pohorší. Na jaké straně stojí naši zákonodárci? Jo, aha, asi není potřeba se ptát..

+54
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

14. 7. 2021 10:17, Richard Fuld

O žádný hnus nejde. Jde jen o odstranění zcela nesmyslného okrádání bank ze strany klientů. ČNB svým výkladem zákona zavedla vyvlastňování bank ve prospěch jejích klientů. To je samozřejmě absurdní, protože ČNB má dohlížet i na to, aby bankovní systém byl finančně zdravý a nikoliv na to, aby klienti bank mohli "legálně" banky okrádat.

Zobrazit celé vlákno

-25
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 52 komentářů)

6. 1. 2023 10:40 | AlesR

Jestliže mají být podmínky rovnocenné a hovoříte o úrokové opci, klient je evidentně v situaci kdy finanční prostředky již nepotřebuje, může je tedy využít stejným způsobem jako by je využila banka - půjčit někomu jinému za aktuální úrokovou sazbu? Není tedy pro banku výhodnější, aby vykoupila zpět tuto opci aby s ní mohla naložit banka podle svých možností?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 7. 2021 9:00 | Richard Fuld

Zkuste si přečíst např. Peníze v globální ekonomice I. od Prof. Josefa Jílka.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 7. 2021 0:11 | VRajiK

Zákony dávno nejsou pro lidi ale peníze točí vším proto nejsou banky státu ale soukromé co si stát platí jako zákony. Každá generace si musí půjčit každý rozumný člověk než aby Platil nájem do cizí kapsy kolik% zisků každý dá bankám? Generace za generací banky budou vlastnit většinu financí světa a s volnou rukou díky placeným Šmejdum u koryta
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 7. 2021 21:32 | Agáta

po přečtení diskuse se mi snad zdá, že na problematiku tu je opravdu nečekaně mnoho expertů. Zajímalo by mě, kde berete informace, na kerých zakládáte svá tvrzení?
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 7. 2021 12:09 | Richard

Za Váš život si můžete se sám, ne Vaši rodiče. :-)
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2021 21:15

Děkujeme generaci našich rodičů
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 7. 2021 9:53 | Michal Kubeček

Citace - Václav / 14.07.2021 20:10

Viděli jste nějakou banjo, která by skončila ve ztrátě? Já zatím ne.
Našly by se... byly i takové, které skončily úplně. Ale určitě ne kvůli předčasně splaceným úvěrům.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2021 9:22 | Richard Fuld

A jak banky půjčují peníze klientů? To jako máte na účtu peníze a banka Vám je sebere a půjčí je jinému klientovi? Samozřejmě, že né. Když banka půjčí nějakému klientovi peníze, všechny peníze ostatních klientů zůstanou na vkladových účtech těch klientů. Banka půjčuje nově vytvářené peníze, nikoliv exitující peníze klientů. Když banka půjčí klientovi peníze, tak tím vytvoří nový vklad, tedy nové peníze. Všem klientům jejich peníze na vkladových účtech zůstanou a nový vklad vzniklý v souvislosti s novou půjčkou pouze v bance přibude.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 7. 2021 21:53 | Honza

Samozřejmě máte pravdu, nicméně půjčují i vklady klientů...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 7. 2021 21:08 | Richard Fuld

Avšak všichni ti klienti přicházejí při poklesu sazeb za nových pro ně výhodnějších úrokových podmínek. Prodělávají na tom tedy všechny banky.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 7. 2021 21:05 | Richard Fuld

Ano, okrádání je asi příliš silný výraz. V tomto souhlas. Nicméně anuita (kde nejprve je vysoký podíl úroků a ten postupně klesá), o které píšete, je objektivně nejlevnější způsob splácení jistiny tak, abyste splácel stále stejnou měsíční splátku. Můžete si vyzkoušet spočítat jiné alternativy splácení.


Pro záměr předčasného splacení, resp. refinancování dluhu (z důvodu poklesu sazeb) jistě anuitní splácení nemusí být ten nejvýhodnější způsob. Dopředu ale nevíte (ani banka), jestli úrokové sazby půjdou v budoucnu nahoru nebo dolů. Ostatně, pokud banku požádáte o jiný způsob splácení, je docela možné, že Vám vyhoví.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 7. 2021 20:58 | Richard Fuld

Banky samozřejmě tvoří hodnoty (moc a velmi důležitých hodnot). To, že to nejste schopen vnímat, neznamená, že tomu tak není.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 7. 2021 20:56 | Richard Fuld

Ano banky vydělávají tak jak to popisujete. např. 3% inkasují z půjček, 0,5% platí z vkladů. A z tohoto příjmu musí banky uhradit ztráty způsobené nesplácenými dluhy, na jejichž úhradu nestačily ani prodeje těch zástav. To, že banky vydělávají peníze znamená, že je půjčují těm správným dlužníkům a je to v konečném důsledku dobře i pro ty držitele vkladů. Peníze jsou jen tak kvalitní, jak kvalitní jsou dlužníci, kteří je bankám dluží.

A jen tak mimochodem. Banky samozřejmě nepůjčují vklady klientů. Banky půjčováním peněz klientům ty vklady vytvářejí. Vypadá to divně, ale je to velmi efektivní a hlavně pružný způsob vytváření peněz / poskytování úvěrů. Kdyby banky musely čekat, až do nich klienti vloží peníze, aby je mohly půjčit jinému klientovi, nemusely by se toho banky (ani ti úvěruchtiví klienti) dočkat. :-)
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 7. 2021 20:46 | Honza

Vše má své pro a proti. Pokud klient "doplatí" hypotéku po 2 letech, může být zisk minimální. Je třeba si ale také uvědomit, že primárně banky půjčují peníze, které si u ní uložili jiní klienti. V roce 2007 jsem bral hypotéku 1.600.000 Kč. Dodnes mám splaceno cca 1.343.000 Kč a pokud bych chtěl hypotéku doplatit, zaplatím zhruba 1.098.000 Kč. Tedy ve výsledku celkem 2.440.000 Kč. Zaplatím tedy navíc 840.000 Kč za 14 let, což je pro banku "zisk" 60.000 Kč ročně a tedy, zhruba 3,75% z jistiny ročně. Banky vyplácejí svým klientům úrok 0,5% a pokud by si na mou hypotéku musela banka půjčit, tak i kdyby si půjčila za 2% ročně (což je blbost), stále na mě vydělá. Další věc je ta, že hypotéka je zajištěna nemovitostí, takže riziko je pro banku minimální. Samozřejmě je problematika složitější, nicméně podstata je, že pokud banka půjčuje zodpovědně, slušně vydělá...
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 7. 2021 20:36 | Jirka

Kdyby banky tvořily nějaké hodnoty… Ale chápu, jak se říká, nekousej do ruky, která tě krmí, že?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 7. 2021 20:31 | Jirka

Fluktuace klientu mezi bankami funguje obema smery…
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 7. 2021 20:10 | Václav

Viděli jste nějakou banjo, která by skončila ve ztrátě? Já zatím ne.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 7. 2021 17:47 | Michal

Když je řeč o okrádání (za mě trochu zbytečně silné slovo), když se podíváte na nějaký splátkový kalendář, konkrétně na poměr splátky jistiny a úroku... Opravdu máte pocit, že klient, který po roce až dvou refinancuje hypotéku, nějak zásadně okradl banku? Opravdu se chudinky banky nezvládají bránit zlotřilým klientům?
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 7. 2021 17:01 | Richard Fuld

Banky vždy riskují, když půjčují klientům peníze. Žádné 0% rizika bank neexistuje.
A klienti měli za stávajícího stavu výhodu, že ČNB jim přiřkla vlastnictví úrokové opce, za kterou nemuseli zaplatit, což banky stálo docela velké peníze. Takže v ohledu vývoje úrokových sazeb to byly právě banky, které nesly riziko a klienti naopak žádné úrokové riziko nepodstupovali a mohli ještě využít poklesu sazeb refinancováním bez uhrazení příslušných nákladů bance u níž předčasně úvěr splatili. Prostě zlodějina posvěcená ČNB.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 7. 2021 16:57 | Richard Fuld

Je to naopak. Banky poskytují finanční služby lidem a je na těch lidech, jestli je využijí a jak.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/3

Předchozí

1

Spočítejte si

Splátky úvěru

% z měsíčních výdajů

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jan Libich

ekonom

Ondřej Bartoš

podnikatel a investor, Credo Ventures

Jan Libich
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Ondřej Bartoš
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services