Babišova největší chyba. Hrátky se superhrubou mzdou očima expertů

Ondřej Tůma | rubrika: Očima expertů | 13. 11. 2020 | 43 komentářů
Zrušit, nezrušit? Na dva roky, nebo navždy? A pokud se se superhrubou rozloučit, kde vzít peníze do už tak děravého státního rozpočtu?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

13. 11. 2020 9:43, Michal Kubeček

Citace / 13.11.2020 08:28

nikdo me nikdy nevysvetlil, proc je superhruba spatne a v cem je jeji megapodvod na volicich

Podvod spočívá v tom, že ve skutečnosti byla zavedena jen proto, aby ODS formálně mohla dodržet předvolební slib o 15% sazbě daně z příjmu, aniž by skutečně musela daň (a tedy i příjmy rozpočtu) snížit tak výrazně.

Co by se mělo opravdu udělat, by bylo naopak "zrušit hrubou" (a superhrubou přejmenovat na hrubou), tj. přestat si hrát na dělení "platí zaměstnanec" a "platí zaměstnavatel". Skutečně důležitá čísla jsou totiž jen dvě: kolik zaplatí zaměstnavatel a kolik dostane zaměstnanec. Hrubá mzda v našem pojetí je jakési umělé číslo někde mezi tím, jehož smyslem je maskovat skutečnou sazbu zdravotního a sociálního pojištění. Ale do toho se nikomu z politiků nechce.

Zobrazit celé vlákno

+46
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 11. 2020 8:28

nikdo me nikdy nevysvetlil, proc je superhruba spatne a v cem je jeji megapodvod na volicich jak stale dokola mele StBak bavis a multiminister havlicek. topol slibil 15% a po odecteni slevy na dani byla prumerna hruba mzda/plat zdanena v 2008 necelymi 11%, v 2013 necelymi 12% a ted je zdanena 14%. tak kde je ten kolosalni megapodvod jak ti dva sasci porad blekotaj???

-15
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 43 komentářů)

20. 11. 2020 13:02 | L.

Nejsem levicový volič, ani volič populistů všeho druhu, ale to jak se ODS přidala v dotyčném hlasování k Anoistům, mi jen potvrdilo, že je pro mne nevolitelná, jednak kvůli své minulosti, ale i současnosti......
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 11. 2020 16:07 | Lichva

Citace - Vladimír / 16.11.2020 10:39

Superhrubá mzda je jen číslo. Podstatný je způsob zdanění, sazby, příp. diferenciace. Superhrubá mzda je na výplatní pásce zcela nezajímavé číslo. Proto to ani běžného zaměstnance nezajímá, důležité je, kolik dostane na účet. Superhrubá mzda je technikálie, nikoliv politikum. Politikem se stala v okamžiku, kdy si jí vláda dala do programového prohlášení a nyní se jí snaží za každou cenu splnit. A navíc do změny chce propašovat i snížení daní fyzických osob, které nepomůže chudým, ale bohatým. Obojí je v současné době nesmysl. Stát na to nemá a lidé to neočekávají. Superhrubá mzda byla vlajkou voleb za Topolánka, lidé tehdy byli zvědaví, co z toho vyleze. Dnes už to nikoho nezajímá, nemůže se proto stát volebním tahákem. Lidé spíše mají osypky z následků, možného budoucího zvýšení daní z nemovitostí, protože to jim zdraží bydlení i rekreaci na chatách a chalupách.
Skutečně je superhrubá mzda na výplatní pásce jen číslo? Myslím, že alespoň těm, kterým je jasné, že sami musejí vydělat na celou svou superhrubou mzdu to jasné je víc než se některým líbí. Bohužel dnes řada zaměstnanců věří pohádce, že za ně zaměstnavatel platí cosi ze svého. Což je samozřejmě kýženým cílem a zaměstnanec by měl být vděčný. Je mi těchto lidí neskutečně líto.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 11. 2020 10:39 | Vladimír

Superhrubá mzda je jen číslo. Podstatný je způsob zdanění, sazby, příp. diferenciace. Superhrubá mzda je na výplatní pásce zcela nezajímavé číslo. Proto to ani běžného zaměstnance nezajímá, důležité je, kolik dostane na účet. Superhrubá mzda je technikálie, nikoliv politikum. Politikem se stala v okamžiku, kdy si jí vláda dala do programového prohlášení a nyní se jí snaží za každou cenu splnit. A navíc do změny chce propašovat i snížení daní fyzických osob, které nepomůže chudým, ale bohatým. Obojí je v současné době nesmysl. Stát na to nemá a lidé to neočekávají. Superhrubá mzda byla vlajkou voleb za Topolánka, lidé tehdy byli zvědaví, co z toho vyleze. Dnes už to nikoho nezajímá, nemůže se proto stát volebním tahákem. Lidé spíše mají osypky z následků, možného budoucího zvýšení daní z nemovitostí, protože to jim zdraží bydlení i rekreaci na chatách a chalupách.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 11. 2020 22:56

No, má to i druhou stranu. Živnostník odvádí cirka 5000 měsíčně a důchod má minimální, o nemocenské si může nechat zdát, to by musel platit ještě víc, na dovolenou si musí vydělat. My zaměstnanci máme v tomhle docela luxus, za nás platí zaměstnavatel. Takže opravdu chcete stejné podmínky? Ale nezapomeňte, že těch ciska 5000 tomu státu , budete muset platit i v době, kdy budete nemocen, tudíž příjem bude nulový. Já bych to radši nechala jak je. Když zruší superhrubou mzdu, tak na tom jako ten živnostník vlastně s daněmi budu, taky nebudu danit vše, co si u zaměstnavatele vydělám. Jen sociální a zdravotní budu platit vyšśí, ale zase budu mít tu nemocenskou, placenou dovolenou, podporu v nezaměstnanosti, důchod.
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 11. 2020 13:51

ja v tom zadnej podvod nevidim. ODS slibila 15%, ve skutecnosti bylo prumerny zdaneni hruby mzdy necelych 11% s tim, ze ti nizkoprijmovi meli 0%
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 11. 2020 12:37 | Ladislav

Domnívám se, že současná vláda chce zrušit superhrubou mzdu proto, aby mohla fakticky oddělit daňové zatížení na zaměstnance a zaměstnavatele. Zaměstnancům voličům pak může nechat stále stejnou a nebo ji i snižovat a zaměstnavatelé jsou zcela v jejích rukou. Takže správně, ponechat jedno správné číslo. Lidé pak budou mít v rukou vládu, ne naopak.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 11. 2020 9:06

Citace - Lubos / 13.11.2020 22:15

Vychazejme z toho, ze dane jsou kradez. Nic jineho.
Ale kdyz uz se teda musime nechat okradat, tak by bylo fer, abychom si mohli odecist vsichni stejne polozky. OSVC i zamestnanec musi mit moznost odecist si vse, co souvisi s dozasenim a udrzenim prijmu.

lubosi, za tebe to dava do nakladu tvuj zivitel - zamestnavatel - vsechny ty naklady na material, na stroje, na budovy, na reklamu, na administrativu, na auta, dokonce i na hajzlpapir nabo kavovar, coz si zivnostnik do nakladu dat nemuze, nebo treba stravenkove benefity, to zivnostnik taky nema a obedy caluje ze svyho, a spousta dalsich benefitu, ktere mnozi zamestnanci maji, a ktere si zivnostnik sam sobe dat nemuze
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 11. 2020 8:59

prijem, ktery se bude danit 23% bude dal zatizen vyrazne mensimi odvody statu nez prijem zatizeny 15%, protoze u prijmu daneneho 23% zamestnanec ani zamestnavatel neplati socialni pojisteni, ktere je 6.5% + 24.8% z hrubeho. zdaneni 10tis hrubeho podle 15% (do 4 nasobku prumerne mzdy): dan 15% = 1500, ZP+SP zamestnanec 4.5+6.5% = 450+650 = 1100, ZP+SP zamestnavatel 9+24.8% = 900 + 2480 = 3380, celkem dane a odvody 5980 ze mzdoveho/platoveho nakladu (10tis+900+2480=13380) = 5980/13380 = 44.7%. zdaneni 10tis hrubeho podle 23% (nad 4 nasobek prumerne mzdy): dan 23% = 2300, ZP+SP zamestnanec 4.5+6.5% = 450 + 650 = 1100, ZP zamestnavatel 9% = 900, celkem dane a odvody 4300 ze mzdoveho/platoveho nakladu (10tis+900=10900) = 4300/10900 = 39.4%. neuvazuju slevu na dani, pretoze ta se vycerpa v prvnich 15tis mesicniho prijmu
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 11. 2020 0:19

Citace - Lubos / 13.11.2020 22:15

Vychazejme z toho, ze dane jsou kradez. Nic jineho.
Ale kdyz uz se teda musime nechat okradat, tak by bylo fer, abychom si mohli odecist vsichni stejne polozky. OSVC i zamestnanec musi mit moznost odecist si vse, co souvisi s dozasenim a udrzenim prijmu.
Uvědomte si, že pokud by měl zaměstnanec stejné odečty jako OSVČ kdo by plnil státní kasu? Paradoxem ovšem je, že zaměstnanec je zároveň ten poslední kdo z ní čerpá.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2020 22:15 | Lubos

Vychazejme z toho, ze dane jsou kradez. Nic jineho.
Ale kdyz uz se teda musime nechat okradat, tak by bylo fer, abychom si mohli odecist vsichni stejne polozky. OSVC i zamestnanec musi mit moznost odecist si vse, co souvisi s dozasenim a udrzenim prijmu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 11. 2020 18:16 | DRSG

Deprese, deprese, Ty jsi ale KKT! :-)
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 11. 2020 15:28 | deprese

Citace / 13.11.2020 14:21

Nesmysl. Počet exekucí nerovná se počet lidí. Většinou má socka exekucí víc najednou. Není výjimkou i víc než 10.
Ještě jednou ti to přeložím: 783.053 fyzických osob. Proti těmto osobám a celkem 4,476.069 exekucí. Konečně chápeš nebo ne? :D
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2020 15:26 | deprese

Citace / 13.11.2020 14:21

Nesmysl. Počet exekucí nerovná se počet lidí. Většinou má socka exekucí víc najednou. Není výjimkou i víc než 10.
Počet fyzických osob evidovaných v Centrální evidenci exekucí klesl loni o 38.284 na 783.053. Proti těmto osobám je vedeno celkem 4,476.069 exekucí. Když něco nevíš, tak raději ani nereaguj ty nesmysle. :D
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2020 14:21

Nesmysl. Počet exekucí nerovná se počet lidí. Většinou má socka exekucí víc najednou. Není výjimkou i víc než 10.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2020 14:19

Přestože si polepším o 8 tisíc měsíčně čistého, s touhle dočasnou stupiditou nesouhlasím.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 11. 2020 12:30 | deprese

Citace - xenie / 13.11.2020 11:52

To je pravda. Proto lidi nakupují nemovitosti. Ale nemusíte hned každého urážet. Pro vás jsou tady ostatní diskutující šlapky .Takto jste tituloval mě, ačkoli jsem pracovala v bankovním sektoru, jen proto, že jsem vychovávala sama děti. Dále negramoti, analfabeti. Reaguji na vás naposled a radím to i ostatním.
Vy jste ani nepochopila, že nemáte nechávat doma malé děti bez dozoru 8 a více hodin a ještě to psát veřejně na diskuse, možná by vás měla navštívit sociálka, jak se o ty děti vlastně staráte.
-6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2020 12:14 | deprese

Citace - xenie / 13.11.2020 11:52

To je pravda. Proto lidi nakupují nemovitosti. Ale nemusíte hned každého urážet. Pro vás jsou tady ostatní diskutující šlapky .Takto jste tituloval mě, ačkoli jsem pracovala v bankovním sektoru, jen proto, že jsem vychovávala sama děti. Dále negramoti, analfabeti. Reaguji na vás naposled a radím to i ostatním.
Ono to bylo jinak, psala jste, že necháváte doma malé děti bez dozoru, že jste samoživitelka a když jste v práci jsou doma samy. Takže jsem k tomu napsal, že tohle dělají často šlapky, normální žena nenechá ani minutu doma děti bez dozoru. Takže jste potrefená tím, že jste zanedbávala děti. A teď já jsem ten špatný. :DD
-6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2020 11:52 | xenie

To je pravda. Proto lidi nakupují nemovitosti. Ale nemusíte hned každého urážet. Pro vás jsou tady ostatní diskutující šlapky .Takto jste tituloval mě, ačkoli jsem pracovala v bankovním sektoru, jen proto, že jsem vychovávala sama děti. Dále negramoti, analfabeti. Reaguji na vás naposled a radím to i ostatním.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2020 11:52 | deprese

Citace - DRSG / 13.11.2020 11:19

Depresante, Ty mě bavíš :-) Ano, o to jde, aby člověk s vyšším příjmem měl tu motivaci a zajistil se sám a dobrovolně na stáří než aby pak natahoval ruku ke státu. Nebo ne? Já uvádím "např.", lze samozřejmě upravovat, tak aby to motivovalo i ty nízkopříjmové, způsoby se vždy najdou. Jen chtít. Deprese by nás ještě mohla poučit kolik člověk naspoří, když to má člověk třeba za 6 let do důchodu, při měsíční úložce 3000 Kč v konzervativní, se státním příspěvkem a průměrné 2,5 % inflaci, když se tu považuje za finančně gramotného :-) Ale to asi chci moc, že?
Co si ušetřím na penzijním si nechám na zmrzlinu. :D
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2020 11:51 | deprese

Citace - DRSG / 13.11.2020 11:19

Depresante, Ty mě bavíš :-) Ano, o to jde, aby člověk s vyšším příjmem měl tu motivaci a zajistil se sám a dobrovolně na stáří než aby pak natahoval ruku ke státu. Nebo ne? Já uvádím "např.", lze samozřejmě upravovat, tak aby to motivovalo i ty nízkopříjmové, způsoby se vždy najdou. Jen chtít. Deprese by nás ještě mohla poučit kolik člověk naspoří, když to má člověk třeba za 6 let do důchodu, při měsíční úložce 3000 Kč v konzervativní, se státním příspěvkem a průměrné 2,5 % inflaci, když se tu považuje za finančně gramotného :-) Ale to asi chci moc, že?
Pokud by tě zajímalo, jak to udělám já, tak asi dům ve kterém bydlím, když půjdu do důchodu bude mít hodnotu tak 25 -30 milionu, možná ho pronajmu nebo prodám a půjdu do menšího někde na Kanárech by se dalo bydlet, je tam celkem hezky. :-)
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/3

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Janis Sidovský

manažer a podnikatel

Roman Šmucler

podnikatel

Janis Sidovský
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů
×
Roman Šmucler
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services