Důchodová reforma nebude, říká Rusnok. Do penze musíme později

Petr Kučera | rubrika: Aktuality | 31. 8. 2020 | 103 komentářů
Guvernér České národní banky Jiří Rusnok nevěří, že politici přijdou s takovou důchodovou reformou, která vyřeší hlavní problém penzijního systému, tedy stárnutí populace. „Žádná důchodová reforma nemůže v praxi existovat, je to chiméra akademiků,“ řekl v pořadu Otázky Václava Moravce České televize.

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

31. 8. 2020 14:24, Milik

Pořád dokola, kdy si politici konečně položí otázku." Proč živíme tolik NEPRACUJÍCÍCH" Kdy se konečně začnou starat o TY co do systému přispívají a vyřadí TY co tam nikdy nic nedali???? A navíc proč Ti , kteří nikdy nepracovali pobírají dávky vypočítané z celostátního průměru a ne z minimální mzdy???? Navíc kdyby se udělal i pořádek, Těm co na to nemají nárok a přesto nějaké peníze pobírají???? Z důchodového systému by měly jít peníze POUZE pro TY co si Tam peníze odvedli...

+869
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

31. 8. 2020 14:22, L.

Stejnou logikou můžete dojít k tomu, že když někdo žije dlouho, tak třeba v osmdesáti by mu měli důchod odebrat protože dostal dost a pak ať třeba pojde hlady. Jinak viz Matěj pode mnou.

Zobrazit celé vlákno

-181
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 103 komentářů)

25. 9. 2020 23:05 | peliculiar

Jsem v šoku, co se tady dočítám ... Opravdu nejsem na novinky.cz ???
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 9. 2020 21:46 | peliculiar

"sebrat soc. davky neprizpusobyvim c. a bude na duchody." <= Ne, nebude. Nepřizpůsobivých jsou jednotky procent v porovnání k počtu penzistů. Navíc nepřizpůsobivých neC. je ta větší část. :-) Ale to prostí lidé jako vy nechtějí zjišťovat ... zbořil by se jim jejich jednoduchý svět.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 9. 2020 16:21 | kalich

Ha,ha,ha! V ČR mají zastaralé myšlení a i sobecké prakticky všichni. Počínaje Rusnokem,politiky,ekonomy,obča nya tím pádem i medií. Téměř nikdo se neuvědomuje,že nejsme před rokem 1989,kdy na penzi bylo závislá cca 99% občanů. Nyní již více jak po 30ti letech jsou mnohonásobně větší možnosti jak se na stáří zajistit sám bez státu nebo dokonce bez námahy bohatě dědit,vyhrát nebo být obdarován. Už teď nejméně 20-30% občanů vůbec penzi nepotřebují (pokud investují, podnikají peníze vytváří další obvykle s dalším nárůstem peněz),žádat u těchto občanů o penzi by měl být přímo shoz. Jediná správná cesta je změnit ve větším rozsahu sobecké zastaralé myšlení,že penze je potřebná jen pro ty co měli v produktivním věku smůlu,a to z důvodů objektivních (např.nemoc) nebo i vlastní neschopností pokud vůbec na penzi dosáhnou! Zkuste si nastudovat pojmy rentiér nebo frugalista a stanovit si cíl v kolika letech se bez penze na stáří obejdete! Já jsem ho splnil v 55ti letech. Nyní mám na prvním místě zdraví a trochu štěstí alespoň po kapkách každý den,což přeji všem i sobě!!!
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 9. 2020 13:33 | Jiří

Inflace vyšší než výnosy většiny fondů. ČNB půjčuje za hubičku. ECB tiskne eura jako o závod. Lidi v produktivním věku mají zaplatit průběžný systém a ještě si naspořit na svůj důchod.Korona virus. V této konstelaci realizovatelná reforma =perpetum mobile.Pan Rusnok a podobní odborníci trpět nouzí v důchodu určitě nebudou.A zodpovědnost je i na instituci ,které šéfuje ať banka přestane držet nízké úroky a uměle udržovat euro pro bohaté
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 9. 2020 18:13 | Gabriel Pleska

POředevším slabší v práci s počítačem, je to okopčená tabulka, která přišla o formátování. Sloupce byly: Jméno člena bankovní rady – Hrubá mzda — Čistá mzda. Takže kupříkladu tady Rusnok, který byl v prvním řádku, bral za rok 2019 cca 5,7 mio v hrubém, 4,1 mio v čistém. Přepočteno na měsíce, jak jsme v Česku zvyklí, je to pěkných 340 tisíc čistého za měsíc.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 9. 2020 15:49 | Deny

Seš jenom blbej a neumíš psát nebo tvrdíš že berou biliony?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 9. 2020 2:55

Citace - Lichva / 31.08.2020 14:10

Před 2 roky zemřel můj soused. Bylo mu 62 let takže se důchodu vůbec nedožil. Odpracováno měl přes 40 let jako strojař, který skutečně poctivě dřel. Kolik měl odvedeno si netroufám ani odhadnout, ale nebylo by přinejmenším slušností pokud by alespoň část z jeho sociálního pojištění dostala jeho rodina?
Pokud po něm zůstala vdova, tak dostane vdovský důchod, a to přímo úměrný jeho odvodům. Pokud nezaopatřené děti (to už asi ne) je nárok na důchod sirotčí.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 9. 2020 17:58 | Kukacka

Souhlasím s Milikem, Ti co nepracuji, ať mají jen nejnutnější minimum,zvyšování hranice odchodu do důchodu je výsměch politiků poctivě pracujiciml idem, proč dnes ještě nepracuji rodiče pánů Kalouska, Rusnoka a jim podobným, kteří, byť i jen uvažuji o zvýšení hranice důchodového věku. Muži, kterým je dnes 60 a ženy podle poctu děti do důchodu a Ti co nepracovali a nepracuji, ať je vystřídají, proč je tolik výživu na sociálních dávkách, proc už dnes neplatí rčení "kdo nepracuji, ať nejí" , nebo "bez práce nejsou koláče, a jak je možné, že si mohou sociálně slabí, ať už mají jakoukoliv barvu pleti, dovolit značkové oblečení, drahá auta a zahraniční dovolené, něco tady v té nasi malé, milované zemicce hodně srdi, je to sociální politika
+16
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 9. 2020 2:32 | ViR

Citace / 31.08.2020 19:09

Máš nejnižší nezaměstnanost v EU!!! nikdo kdo nemá odpracovaných min 35 let důchod nedostane!
Ono to je složitější. Podmínkou pro nárok na starobní důchod je vedle dosažení důchodového věku získání 35 let důchodového pojištění, a to včetně náhradních dob (například vojny či mateřské). Není-li splněno 35 let pojištění včetně náhradních dob, vznikne nárok i tehdy, pokud je alespoň za 30 let odvedeno pojistné (tedy pokud bylo 30 let odpracováno v pojištěném zaměstnání, či pokud byl člověk po nějakou dobu samoplátce). A v krajním případě vznikne nárok na tzv. poměrný důchod i při pouhých 15 letech důchodového pojištění, avšak až při odsažení věku o 5 let vyšším, než je řádný dchodový věk muže stejného data narození. Tedy třeba pro ženu narozenou v r. 1958 to bude až v 69 letech, bez ohledu na počet vychovaných dětí. Vzhledem k nízké procentní výměře za roky pojištění však bude takový důchod velmi nízký.Kdo nesplní nárok ani na poměrný důchod, tak prostě bude žít až do smrti ze životního minima a případně příspěvku na bydlení, tedy "na dávkách".
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 9. 2020 2:15

Citace - František / 01.09.2020 06:19

A proč se vyplácí důchod lidem, kteří dále pracují? Ja myslel, že důchod je pro lidi kteří již pracovat nemohou!
Pro lidi kteří již pracovat nemohou je důchod invalildní. U starobního důchodu je podmínkou dosažení důchodového věku (tedy je nutno být starý) a další podmínkou je potřebný minimální počet let důchodového pojištění. (Ptáte se stejně "chytře" jako kdyby se někdo ptal proč je vyplacena pojistka při vytopení bytu když i v tom zdevastovaném se dá po vysušení nějak bydlet... Prostě bylo řádně placeno pojistné a splněny podmínky výplaty. Tečka.)
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 9. 2020 2:02 | ViR

Možná to závisí na tom, co ti "staří" moho nabídnout. Mně chybí do řádného důchodového věku necelých 5 měsíců, nikdy v životě jsem nebyl "na pracáku" a předpokládám, že už to tak zůstane. A když jsem přišel o práci, tak jsem šel rovnou pro "živnosťák" a živil se jako OSVČ, než se našla vhodná práce. Je to má jednu podmínku, musíte (bez ohledu na věk) nabídnout něco, za co vám lidé či firmy budou ochotné zaplatit.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 9. 2020 1:54

Možná že špatně rozumíte psanému textu, respektive vyjadřujete se k něčemu jinému, než co bylo napsáno. Těch (až) 10 let, respektive péče do 10 let věku, se týkalo péče o dítě v prvním stupni závislosti, čili v tom nejnižším. Pokud se týká péče o jiné osoby (samozřejmě včetně třeba i starších dětí) ta se zohledňuje až ve druhém a vyšším stupni závislosti. Viz Zákon o DP, §5 odst. (2) písmena c) a d).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 9. 2020 19:26 | Josef

Rusnoku, přijeď sem a ukáži Ti reformu. Věř tomu, že se Ti to líbit nebude.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 9. 2020 19:19

Až ty šmejdy vycházíme z oken na dlažbu jako za defenesrace. Většina z nich, viď Marečku nikdy nečichla k práci. Pracující mají pracovat pomalu do sedmdesáti a oni si budou maximálně mačkat puky? Navíc se musí neustále živit statisíce nemakačenkům a ještě jich haldy přibyly po návratu z Anglie. Tvrdě, vycházet z oken.
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 9. 2020 19:06 | briks57

Pan Rusnok asi napochopyl že první krok k nápravě důchodového systému je v produktivním věku povinnost pracovat a ne žít ze sociálních davek.Když přestanem živit různé chytráky formou různých dávek bude na důchody
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 9. 2020 18:39 | taleb

Ano Rusnok byl ministrem financí a předsedou vlády a dopadlo to stejně jak nyní tvrdí - žádná důchodová reforma. Proto mu dávám za pravdu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 9. 2020 17:54 | pag

Citace - taleb / 01.09.2020 16:18

Nevím, proč s zde tolik lidí naváží do pana Rusnoka. Vždyť on má pravdu. Za 31 let od listopadu se žádná důchodová reforma neprovedla a žádná se ani neprovede. A nezáleží na tom, jestli vládne pravice, nebo levice. Ona totiž žádná reforma není potřeba. Stávající důchodový systém je tzv. průběžný. Vybírá se pojištění od těch co pracují a to se vyplácí současným důchodcům. Ty peníze, které se vyberou se hned vyplácí, čili nejsou ovlivněny žádnou inflací, jako případné spoření na důchod v délce 40 roků, jak "experti" radí. Výše vyplácených důchodů je určena zákonem, je na to vzorec podle délky zaměstnání a částek, které budoucí penzista odvádí. Nezávisí to tedy na tom, kolik se vybere na důchodové pojištění. Když se vybere málo, tak se to dorovná v rozpočtu, když se vybere více, nebude větší důchod, ale použije se to na jiné potřeby.Tento systém je dobrý, protože zaručuje pravidelné vyplácení státem, důchodce nemusí mít obavu o svůj důchod. Na rozdíl od všelijakých soukromých fondů, které podléhají inflaci, vlastníci fondů si z toho ukrajují pro svou obživu a nakonec mohou zkrachovat a nemáte nic. V současnosti položka na vyplácení důchodů v ČR představuje cca 500 miliard Kč. S tím disponuje stát prostřednictvím rozpočtu. To je obrovský koláč u kterého slintají bankéři, finančníci a majitelé fondů - rádi by si z něho ukousli. A z toho povstávají ty nápady - lidi spořte si na důchod, nejraději v našem fondu, jinak budete mít malý, nebo žádný důchod, stát na to nebude mít, protože důchodců je stále více a těch co pracují a odvádějí je v poměru k nim stáel méně. No pravda je, že poměr pracující/důchodci se skutečně zmenšuje. Býval 5:1, potom 4:1, 3:1 a nyní je zhruba2,5:1 a možná v roce 2050 bude ještě menší. Jenže tak jak klesá poměr pracující/důchodci, tak za ta desetiletí výše důchodů stoupá. Nemůžeme totiž brát v úvahu pouze tzv demografický argument, ale také růst produktivity práce, čili méně pracujících je schopno uživit více důchodců. Takže přátelé, nenechte se oblbnout hrozbami, že "na důchody nebude", "vaše děti nebudou mít důchody" a pod. Myslím, že jsem vysvětlil i kdo a proč nás takhle straší. Hlavu vzhůru, rozum do hrsti a těšte se na důchod.
a nebyl on náhodou také v nějaké vládě.....že mohl zapracovat.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 9. 2020 17:29 | Evikzmercedesa

Nemáte pravdu v tom co pisete:že se osobe pečující v st příspěvků na péči počítá 10let pecovani na důchod. Počítá se u pecovani celá doba péče do důchodu. Třeba i 20let v 3stupni když dlouhodobe pečuje tě.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 9. 2020 16:18 | taleb

Nevím, proč s zde tolik lidí naváží do pana Rusnoka. Vždyť on má pravdu. Za 31 let od listopadu se žádná důchodová reforma neprovedla a žádná se ani neprovede. A nezáleží na tom, jestli vládne pravice, nebo levice. Ona totiž žádná reforma není potřeba. Stávající důchodový systém je tzv. průběžný. Vybírá se pojištění od těch co pracují a to se vyplácí současným důchodcům. Ty peníze, které se vyberou se hned vyplácí, čili nejsou ovlivněny žádnou inflací, jako případné spoření na důchod v délce 40 roků, jak "experti" radí. Výše vyplácených důchodů je určena zákonem, je na to vzorec podle délky zaměstnání a částek, které budoucí penzista odvádí. Nezávisí to tedy na tom, kolik se vybere na důchodové pojištění. Když se vybere málo, tak se to dorovná v rozpočtu, když se vybere více, nebude větší důchod, ale použije se to na jiné potřeby.Tento systém je dobrý, protože zaručuje pravidelné vyplácení státem, důchodce nemusí mít obavu o svůj důchod. Na rozdíl od všelijakých soukromých fondů, které podléhají inflaci, vlastníci fondů si z toho ukrajují pro svou obživu a nakonec mohou zkrachovat a nemáte nic. V současnosti položka na vyplácení důchodů v ČR představuje cca 500 miliard Kč. S tím disponuje stát prostřednictvím rozpočtu. To je obrovský koláč u kterého slintají bankéři, finančníci a majitelé fondů - rádi by si z něho ukousli. A z toho povstávají ty nápady - lidi spořte si na důchod, nejraději v našem fondu, jinak budete mít malý, nebo žádný důchod, stát na to nebude mít, protože důchodců je stále více a těch co pracují a odvádějí je v poměru k nim stáel méně. No pravda je, že poměr pracující/důchodci se skutečně zmenšuje. Býval 5:1, potom 4:1, 3:1 a nyní je zhruba2,5:1 a možná v roce 2050 bude ještě menší. Jenže tak jak klesá poměr pracující/důchodci, tak za ta desetiletí výše důchodů stoupá. Nemůžeme totiž brát v úvahu pouze tzv demografický argument, ale také růst produktivity práce, čili méně pracujících je schopno uživit více důchodců. Takže přátelé, nenechte se oblbnout hrozbami, že "na důchody nebude", "vaše děti nebudou mít důchody" a pod. Myslím, že jsem vysvětlil i kdo a proč nás takhle straší. Hlavu vzhůru, rozum do hrsti a těšte se na důchod.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 9. 2020 15:38

Citace - soňa / 01.09.2020 11:04

Jedno dítě se nepočítá. ˇžádný rozdíl v kalkulačce mi to neudělalo.
I u jednoho vychovaného dítěte se započítává péče o ně v délce až čtyř let pro účely nároku na důchod jako 100% pojištěná doba. Jde-li o dítě potřebující zvýšenou péči alespoň v I. stupni závislosti, uzná se pečující osobě (zpravidla matce)jako doba důchodového pojištění až deset let. Pokud se týká důchodového věku, záleží na roku narození. Ženy narozené v r. 1957 které vychovaly 2 děti dosáhly důchodového věku v 60 letech a 8 měsích, pokud vychovaly 1 dítě dosáhly důchodového věku v 62 letech a 2 měsících bezdětné pak v 63 letech a 8 měsících, stejně jako muži. Pokud se u Vás "jedno dítě nepočítá" (pro důchodový věk) znamená to, že jste narozena v r. 1962 nebo později. (Pro rok narození 1961 je ještě rozdíl mezi bezdětnou ženou a ženou s jedním dítětem dva měsíce).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  12 850 242 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2020

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Články na Heroine.cz

Nebát se a pomáhat. Alice Masaryková prosazovala myšlenky, které provokují i dnes

Nebát se a pomáhat. Alice Masaryková prosazovala myšlenky, které provokují i dnes

S Masarykovým „nebát se a nekrást“ si ani po sto letech tak úplně nevíme rady. Moralizujícímu...více

Ve snech vycházíme své duši vstříc. Zkusme jim rozumět, říká terapeut Lukáš Karas

Ve snech vycházíme své duši vstříc. Zkusme jim rozumět, říká terapeut Lukáš Karas

Práce se sny připomíná komunikaci s cizincem, jemuž nerozumíme. Pokud chceme, můžeme se...více

Covidová revoluce: Home office bude standard, pracoviště se přizpůsobí

Covidová revoluce: Home office bude standard, pracoviště se přizpůsobí

Práce z domova kombinovaná s efektivními pracovními setkáními. Tak bude podle Magdalény...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jan Hrušínský

herec a podnikatel

Petr Šourek

mediátor a podnikatel, Corrupt Tour

Jan Hrušínský
ÚSPĚŠNOST
59,82 %

z 224 duelů
×
Petr Šourek
ÚSPĚŠNOST
44,05 %

z 168 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.