Zrušení zájezdu kvůli koronaviru. Co přináší lex voucher

Veronika Hejná | rubrika: Co se děje | 16. 4. 2020 | 106 komentářů
Zákon, který má ochránit cestovky před krachem, schválili po poslancích i senátoři. Současně aspoň trochu pomůže i některým klientům. Jak to má fungovat? Prozkoumali jsme, co zákon přináší.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 4. 2020 15:27

Nikde jsem nenašel odpověď na situaci, kdy je zaplacena dovolená pouze částečně (záloha). Ve všech modelových příkladech se počítá s tím že dovolená je uhrazená celá. Mám již od listopadu (first minute) zaplacenou zálohu 50 procent z celkové ceny zájezdu, který se má uskutečnit od 2.7.2020. Měsíc před odjezdem bych měl zaplatit doplatek. Budu muset tento doplatek zaplatit, přestože je jasné, že zájezd se neuskuteční a tyto penize bych viděl znovu až za rok? Podle smlouvy bych měl měsíc před odjezdem zaplatit doplatek, ale platí vůbec tato smlouva? Pokud po mě cestovka podle této smlouvy bude doplatek požadovat, pak je potřeba zmínit, že ve stejné smlouvě se píše, že pokud se zájezd neuskuteční, vrací CK peníze v plně výši, což se asi nedá očekávat. Pokud cestovce doplatek pošlu nebudu mít už peníze na případnou jinou náhradní dovolenou v ČR (kterou chce vláda podporovat, ale kde na ní lidé vezmou, když jim peníze budou rok blokovat cestovky).

+385
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

14. 4. 2020 17:38, V.

Dobrý den, MMR k tomu uvádí, že smlouvy se mají dodržovat a klienti mají mít na mysli, že je třeba dále platit v souladu s platebním kalendářem, jinak riskujete (podle toho, co máte ve smlouvě), že od smlouvy odstoupí CK a vznikne Vám povinnost uhradit stornopoplatek...

"1. Smlouvy se mají dodržovat, a to i smlouvy o zájezdu. Smlouvu o zájezdu je třeba plnit, a to včetně platebního kalendáře, dokud od ní neodstoupí buď sama cestovní kancelář, nebo zákazník.
2. Zákazník může od smlouvy o zájezdu odstoupit kdykoliv (před zahájením zájezdu), ale je povinen zaplatit cestovní kanceláři odstupné (tzv. storno poplatky).
Odstoupení od smlouvy zákazníkem nyní, případně odstoupení od smlouvy ze strany cestovní kanceláře pro nedodržení platebního kalendáře, pak znamená povinnost uhradit cestovní kanceláři odstupné."

Vizte: https://www.mmr.cz/cs/ostatni/web/novinky/zivotni-situace-podle-lex-voucher

Zobrazit celé vlákno

-28
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 106 komentářů)

25. 4. 2020 6:52 | Zdeňka Zelenková

Dobrý den,nikde jsem se nedočetla jak mám dostat zpět peníze když jsme měli odcestovat 1.4.20 a týden před odjezdem jsme volali na cestovku a bylo nám sděleno že nás budou informovat.Nikdo se nám neozval a když jsme volali opět před odjezdem tak s námi komunikoval jen automat.Po odeslaném e- mailu cestovce nám odepsali ale už po odjezdu že nám nabízí poukaz.Cestovka porušila smlouvu že nás neinformovala před odjezdem,nechce vrátit poukaz, dovolenou jsme měli doma a nemám žádnou jistotu že mi zaměstnavatel dá jinou.Nemáme rok dovolený.Kdyz cestovka porušila smlouvu tak by měla vrátit peníze.Ted nám nabízí poukaz stále jen píše o ničem rozumným a nemáme nic.Penize asi neuvidíme a dovolenou mít taky nebudeme mít když nám další zaměstnavatel nedá.Dekuji za odpověď
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 4. 2020 19:58 | Pepa

Je fajn ze v naši zemi funguje solidarita ze strany státu k cestovním kancelářím ale když chtějí takovou solidaritu tak ať ji zaplatí stát . Celkem by mě zajímalo kdyby do cestovky přišla matka s dětmi které nikdy nebyly u moře jestli by v cestovce řekli v pohodě vy mi to za vás zaplatíme a až budete mít tak nám to vrátíte.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 4. 2020 12:06 | Eva

ŘEŠÍM STEJNÝ PROBLÉM, A TAKÉ JSEM NENAŠLA ODPOVĚĎ, MÁM TERMÍN 28.7. DO TUNISU???
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 4. 2020 13:15

A nemáte tam vyjímku na pandemii? Viděla bych to tak.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 4. 2020 13:13

Napsala, bych jim, že vzhledem k tomu, že mi nebyli vráceny peníze v dané lhůtě a pokud např. do toho a toho data nepříjdou jsem nucena obrátit se na právního zástupce. Samozřejmě bych bych jim naskenovala i předchozí komunikaci. Nejlépe vše písemně ať už doporučeně nebo s dodejkou.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 4. 2020 13:07 | monika

Já dostala voucher jen na zaplacené zálohy.Zájezd měl být od 22.6. Ck BS . Původně jsem stornovala už v březnu s tím, že mi bylo po telefonu sděleno, že storno bude 1500 + cena pojištění. Takže jsem vše sepsala, poslala a 14 dní se nic nedělo. Po 14 dnech mi přišlo storno 7500,- nebo nabídka voucheru. Vzala jsem hned voucher. Jsem za to teď ráda, protože doplácet by se mi fakt nechtělo.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 4. 2020 22:21

A je tu ještě jedna důležitá věc.A to,že CK jsou zpravidla pojištěny jen na aktuální rok.Takže kromě již výše zmíněného pojištění je tu otázka, zda příští rok (2021) vůbec bude chtít nějaká pojišťovna po tom,co se tady v současnosti děje, cestovní kanceláře vůbec pojistit. Takže vydávané vouchery budou třeba pojištěny jen do konce roku 2020 a v roce 2021 už ne. Takže CK vyhlásí v lednu 2021 úpadek, protože nebude pojištěna a z našich peněz pak založí novou CK s jiným nazvem a my už své peníze nikdy neuvidíme.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 4. 2020 8:35 | Michael

Myslím, že Fischer odložil doplatky na 30 dnů před odletem,ale radši se podívejte na jejich stránky.Preji hezký den
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 4. 2020 18:37 | Jiri K.

Mam prakticky dotaz k odstoupeni. Sml.o zájezdě byla uzavřena prostředky komunikace na dálku (email), v podmínkách smlouvy se ale píše, ze je nutno změny a odstoupení udělat písemně. Odstoupení jsem udělal již před 3 týdny taky prostředky komunikace na dálku (email), dostal jsem obratem od zástupce z pobocky CK potvrzení storna s podpisem a razítkem i včetně vyčísleného potvrzení o přeplatku, tj.vrácení mnou uhrazené 100% platby ponížené o storno poplatky, ktera mi ma byt zaslana nazpet. Peníze samozřejmě CK za aktuální mimořádné situace v předepsané lhůte do 14 dní nevrátila. Mám i přesto dodatečně poslat písemné odstoupení ? S odkazem na to již CK zástupcem potvrzené odstoupení emailem ? Poté upomínky atd. Děkuji za názor.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 4. 2020 18:12 | Irena

Dobrý den, máte nějaké informace? Máme to podobně, jen ne přes Invii. Děkuji
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 4. 2020 14:52 | Jiri K.

Můžete prosím upřesnit, jak je na tom odstoupení zákazníkem od smlouvy o zájezdě (plná 100% cena uhrazena předem jako first-minute) dle podmínek CK ? Uplatnil jsem storno podmínky a CK odstoupení potvrdila. Neřešilo se jestli podle § 2533 OZ nebo § 2535 OZ. Může CK uplatnit voucher podle schváleného zákona nebo musí vrátit uhrazené platby ? V případě, že bude moci CK uplatnit voucher (ochranné období) mám právo požadovat voucher ve výši plné 100% uhrazené ceny, tj. včetně stornopoplatků ? Popř.lze li dodatečně odstoupení zákazníkem od smlouvy o zájezdě překvalifikovat s odkazem na § 2535 OZ a tím mít možnost žádat o vracení všech úhrad včetně odstupného (stornopoplatků). Děkuji. Jiří
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 4. 2020 23:54 | Dovolena

Zaplatili jsme cestovní kanceláří Fisher zálohu, odlet do Tunisu měl být 26.6. Nyní řešíme co dál, jsem na mateřské dovolené a babičce je 68 let. Co máme dělat dál? 26.4. máme doplatit 58tis. Musíme doplatit zálohu, abychom poté mohli odmítnout voucher a vrátily se nám peníze nebo máme rychle stornovat zájezd? Ráda bych alespoň koupila zájezd v ČR.
+21
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 4. 2020 12:37

Dobrý den! Nechci nějak strašit, ale např.CK Fischer je pojištěna proti úpadku u ERV Pojišťovny od 1.1.2011,aktuálně na období od 1.1.2020 do 31.12.2020. Nevím, jak přesně má nastaveno své pojištění proti úpadku, nicméně když si najdete u ERV pojistné podmínky pro CK proti úpadku, tak je tam stanoveno, že pojištění CK proti úpadku se kromě úniku jaderné energie, války, terorizmu a znečištění životního prostředí také NEVZTAHUJE na zásah státní moci nebo veřejné zprávy a na pandemie!!!Takže dostanu své peníze za zájezd někdy zpět, když zasáhla státní moc kvůli pandemii????
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 4. 2020 10:15 | Mirek

Dobrý den, já tady ve všech případech postrádám fundovanou odpověď na případ, že mám pojištění storna a to i bez udání důvodu a pojišťovna storno poplatky odmítá hradit?To už i taková situace připadá všem legální a samozřejmá. Kam se poděla základní právní jistota? Nebo už s podobným jednáním máme počítat i do budoucna. Výmluva, že tohle nikdo nečekal v žádném případě neobstojí a v tom případě bude spousta i podobných služeb postradatelná. spou
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 4. 2020 23:26 | Ondřej O.

Pokud dopravce zruší let, má vrátit kupní cenu, nikoliv vystavit voucher.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 4. 2020 23:23 | Ondřej O.

Napsat výzvu k zaplacení s termínem k zaplacení. Pak se jen můžete soudit o zaplacení.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 4. 2020 23:17 | Ondřej O.

Smlouva zanikla z důvodu nemožnosti plnění ze strany CK. CK nemá právo nechat si peníze.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 4. 2020 23:00 | Ondřej O.

Článek může být pro čtenáře matoucí, protože klient může odstoupit od smlouvy o zájezdu bez uvedení důvodu podle § 2533 OZ, anebo z důvodu podle § 2535 OZ. Ve druhém případě nemá CK nárok na stornopoplatek ujednaný ve smlouvě. § 2535 OZ totiž zní - Zákazník má právo odstoupit od smlouvy před zahájením zájezdu bez zaplacení odstupného, jestliže v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředním okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu. V takovém případě má zákazník právo na vrácení veškerých uhrazených plateb za zájezd, nemá však právo na náhradu škody. Tolik citace § 2535 OZ. Je třeba dodat, že smluvním ujednáním se nelze odchýlit od zákonného pravidla v § 2535 OZ,podle kterého klient může odstoupit od smlouvy o zájezdu z důvodu zde uvedeného bez zaplacení odstupného. Tzv. stornopoplatek není ze své podstaty nic jiného než odstupné. I kdyby toto chtěla nějaká CK zpochybňovat, tak podle § 1814 písm. c) OZ se ve smlouvách se spotřebitelem zakazuje ujednání, které umožňuje podnikateli, aby nevydal spotřebiteli, co mu vydal spotřebitel, i v případě, že spotřebitel od smlouvy odstoupí. Podle § 1815 OZ se takovému ujednání nepřihlíží, ledaže se takového ujednání spotřebitel dovolá. Stejně tak podle § 1812 odst. 2 OZ se nepřihlíží k ujednáním odchylujícím se od ustanovení zákona stanovených k ochraně spotřebitele. Pro srovnání lze uvést, že § 1812, § 1814 a § 1815 jsou obsaženy v oddílu 1 (obecná ustanovení) dílu 4 (ustanovení o závazcích ze smluv uzavíraných spotřebitelem), který neobsahuje obdobu § 1840 písm. f) OZ (ustanovení tohoto pododdílu se nepoužijí na smlouvu o zájezdu) pododdílu 1 (obecná ustanovení) oddílu 2 (uzavírání smluv distančním způsobem a závazky ze smluv uzavíraných mimo obchodní prostory). Tudíž neexistuje výjimka pro určité smluvní typy, na které by se nevztahovala ustanovení OZ o zakázaných ujednáních ve smlouvách se spotřebitelem. Zakázaná ujednání tak nesmí obsahovat jakákoliv smlouva o zájezdu uzavřená se spotřebitelem bez ohledu na způsob jejího uzavření, tj. osobně v kanceláři CK nebo dálkovým způsobem přes internet. Schválený zákon nemění právo spotřebitele v § 2535 OZ odstoupit od smlouvy o zájezdu z důvodu uvedeného v § 2535 OZ, nýbrž pouze umožňuje CK, aby odložila vrácení plateb klientovi. Viz znění § 3 odst. 1 schváleného zákona - Ochranná doba je doba, o kterou se odkládá vrácení plateb uhrazených zákazníkem nebo v jeho prospěch za zájezd, jestliže tento peněžitý dluh vznikl pořadateli zájezdu (dále jen „pořadatel“) v důsledku odstoupení od smlouvy o zájezdu podle § 2535 nebo § 2536 odst. 1 písm. b) občanského zákoníku. Takže připravovaný zákon pouze umožňuje CK odložit vrácení zaplacené ceny zájezdu nebo zálohy v případě odstoupení od smlouvy od zájezdu klientem podle § 2535 OZ nebo CK podle § 2536 odst. 1 písm. b) OZ a vydat klientovi poukaz. V § 7 odst. 1 schváleného zákona (Zanikla-li smlouva o zájezdu podle § 2533 občanského zákoníku a bylo zaplaceno odstupné, vydá pořadatel zákazníkovi na jeho žádost poukaz na zájezd v hodnotě nejméně 10 % zaplaceného odstupného, a to do 14 dnů ode dne, kdy zákazník požádal pořadatele o vydání poukazu na zájezd.) se cílí na jiné odstoupení od smlouvy o zájezdu než z důvodu podle § 2535 OZ, a to na odstoupení zákazníkem podle § 2533 OZ bez uvedení důvodu. Na to pozor! Takže klienti CK si uvědomit rozdíl mezi důsledky pro ně plynoucími z odstoupení od smlouvy o zájezdu bez uvedení důvodu podle § 2533 OZ (voucher v hodnotě 10 % zaplaceného odstupného), anebo z důvodu uvedeného v § 2535 OZ (voucher v hodnotě všech plateb klientem zaplacených plateb, které musí CK vrátit bez nároku na stornopoplatek). Samozřejmě když klient odstoupí od smlouvy bez uvedení důvodu nebo z důvodu uvedeného v § 2535, smlouva zaniká a tím pádem zaniká jeho povinnost doplatit plnou cenu zájezdu. Z vyprávění klientky jedné v ČR známé CK jsem byl obeznámen s postupem této CK, která se snaží klienty v tomto směru zmást, aby od nich získala doplatek ceny zájezdu. Doplatek ceny zájezdu po zániku smlouvy je bezdůvodným obohacením, nikoliv plněním získaným na základě smlouvy, a proto se vrácení takového plnění nemůže vztahovat schválený zákon, tj. bezdůvodné obohacení nelze vrátit formou voucheru.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 4. 2020 19:52 | Blanka Nováčková

Nechápu pokud cestovní kancelář nedodrží podmínky odletu zájezdu - uzavřené hranice, nevidím důvod proč by klient měl dodržet smlouvu a doplatit zájezd, když cestovka podmínky rovněž nedodrží. Zájezd doplatím v případě, že se zájezd uskuteční. Je nenormální držet klienty jako rukojmí a dotovat CK. O to by se měl postarat stát, který hranice uzavřel.
+16
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 4. 2020 17:30 | Václav

Je potřeba narovinu říci, že pokud vydáte peníze z ruky, tak už se s nimi neuvidíte. Proto doporučuji nic nedoplácet a tuto částku použít k uhrazení výloh pro tuzemskou rekreaci,která je evidentně reálnější.Za daný voucher díky inflaci samozřejmě příští rok tu samou rekreaci nepořídíte a budete muset doplácet. Navíc je před námi dlouhodobá krize a nejedna cestovka krachne a s nimi zmizí i peníze jejich klientů a pak nastanou soudní zdlouhavé tahanice při kterých se zjistí, že proklamované záruky ve skutečnosti nikdy žádnou zárukou nebyly, neboť daná cestovka ve skutečnosti žádné pojištění proti úpadku neměla.Takže je lepší zaplatit storno poplatek a přijít o část peněz, než přijít o celoi sumu.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jan Keller

sociolog

Jannis Samaras

podnikatel, Kofola

Jan Keller
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů
×
Jannis Samaras
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services