Kdo má víc bytů, měl by platit vyšší daň? Nemovitosti očima expertů

Tuzemská daň z nemovitosti je v evropském srovnání nízká. Což pro většinu lidí není důvod ji zvedat. Důvody se hledají jinde: prý by vyšší zdanění mohlo přinést na trh víc bytů. Potěšena by jistě byla i vláda při sestavování rozpočtu.

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

9. 12. 2019 21:09, Ivana

Myslím, že ti, kteří nemají nemovitost na bydlení, ale na výdělek, by měli platit progresivní daň.

+36
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

7. 12. 2019 7:28, Stanislav

Zvýšení daně na další byt, mimo to co uvedla ministryně, bude pronajímateli přeneseno na nájemníky. Tedy na ty nejpotřebnější.

-27
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 39 komentářů)

28. 4. 2020 15:03 | Petr

Jsem toho nazoru, ze pro mnoho lidi by vyssi zdaneni druhe nemovitosti bylo trestem, za to ze se snazi a mysli na budoucnost. Ano i ja mam dve nemovitosti. A to proste z toho duvodu, ze jsme na to sli jinak nez kuprikladu nas byvaly soused. Vychozi situace byla stejna, soused se po svatbe rozhod, ze chteji rodinny dum, tak si nechali na klic postavit domecek a prodali byt a na zbytek si vzali uver. My jsme se s manzelkou po svatbe take rozhodli, ze bychom chteli domecek. Vzhledem k cenam domu na klic jsme si radeji koupili na hypoteku neobyvatelnou ruinu o par ulic dal. Ruinu jsme po dobu sesti let rekonstruovali z podstatne casti vlastnimi silami (z duvodu uspor nakladu) o vikendech a dovolenych. Nicmene za tim, ze jsme nebyli nasimi umirnenymi naklady oproti sousedovi nuceni byt prodat, stoji jeste par dalsich faktoru. Nejen, ze nas ve finale dum vysel levneji nez byv. souseda z panelaku, ackoliv ma jeho i nas dum hrubym odhadem stejnou trzni hodnotu. Ale take setrime vsude, kde se da. Nejenze jsme s zenou behem plneni naseho snu o domecku nebyli na dovolene jinak nez autem se stanem po Cechach ci okolnich zemich. Zatimco soused preferuje dovolene letecky do znamych a z naseho pohledu pro nas moc drahych turistickych stredisek. Ale take si soused pomalu kazde ctyri roky kupuje nova auta. Sice se drzi ceskych Octavii, Kodiaku apod. Ale proste za auta tak i tak nepochybne dal mnohonasobne vice nez my. My si pred tremi lety poridily patnact let stareho kombika Fabie. A to jen proto, ze se s nami v te dobe nas dvacetilety kombik Felicie zacal loucit a rozpadat. Nutno priznat ze na tom odchodu nasi Felicie se podepsalo take to, ze behem stavby poslouzila i jako nakladak. No a ted mame s manzelkou domecek i nas puvodni byt, starou Fabii a mnoho hezkych fotek z dovolene pod stanem. Zatimco soused ma domecek, zanovni auto a mnoho suvenyru z nami neznamych turistickych stredisek. Z meho pohledu i on mohl mit dve memovitost kdyby byval chtel. Ale proste mel jine priority, jak hospodarit s penezi. Coz je pravo kazdeho z nas si rozhodnout co a za kolik so koupi. V te souvislosti, mi ale neprijde spravedlive, abych ja ted byl znevyhodnen vyssi dani, jen proto, ze jsme s manzelkou setrili s cilem si nas puvodni byt ponechat pro deti. Mimochodem to slovo “nechat” je celkem podstatne. Zvazovali jsme totiz, zda neprodat, neulozit penize, nemit v bytem zadne starosti a za patnact let az deti budou chtit vyletnout z hnizda neco nekoupit. Ale dospeli jsme k nazoru, ze by nam ty penize, ktere bysme ted za byt dostali v budoucnu stacili tak mozna na kulnu, ale ne na byt. Takze proto byt “drzime” a pronajimame. A z pronajmu kryjeme naklady spojene s existenci bytu a kdyz neco z najmu nastradame zase to do bytu investujeme (napr. ted mame nove v byte plastova okna). Protoze proste ten byt nemame na investici, ale pro budoucnost rodiny.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 3. 2020 16:48 | Pavel

Vyšší zdanění další nemovitosti je špatné. V podstatě trestá ty, kteří se svoje úspory snaží uchránit před znehodnocením inflací v bankách. Pořízení nemovitosti je jednou z mála cest jak toho dosáhnout. A navíc často dost riziková. Sám jsem pronajímal byt, a obdivuji ty majitele, kteří pronajímají více než jeden byt. Někteří nájemníci dokáží byt tak poničit, že výnos z nájmu často ani nepokryje následné opravy. Nemluvě o nezaplacených nájmech.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 1. 2020 8:45 | Petr

Oni tu daň už platí v dani z příjmů z pronájmu, nechápu proč by se měli trestat znovu a znovu dalšími daněmi. I tu nemovitost si pořídili již z jednou zdaněných peněz. A přitom zaplatili další daň z nabytí. Ti pronajimatelé už dnes dosahují max 5% výnosu a už je chcete regulovat? Co tak regulovat kreditní společnosti s výnosy v řádu desítek procent p.a.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 1. 2020 16:49 | Pavel

A kolik jich tu daň platí, Kolik pronajímatelů přizná příjem z pronájmu? Bydlel jsem zatím v osmi pronajmech, půlka z nich nájem na dlaň, v hotovosti, nejlépe bez papíru....
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 12. 2019 18:02 | Breberuska9

Ti, kteří mají nemovitost na výdělek mus platit daň z toho výdělku (daň z příjmů), což je u fyzických osob 15%, u právnických 19%. Zdá se Vám to málo?
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 12. 2019 18:09 | Tomáš

Majitel druhého a dalšího bytu přece nikoho nenutí bydlet v jeho bytech. Váš názor je společenský nebezpečný. Minimálně zavání závistí. Doporučuji Vám koupit si investiční být a zkusit ho pronajímat. Jistě záhy změníte názor, až pocítíte, že pronajímat neznamená jen inkasovat zisk.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 12. 2019 15:51 | JJ

Dnes se to nejmenuje daň z převodu, ale je to daň z nabytí nemovitostí a ze zákona ji platí nabyvatel (kupující). Prodávající neručí. https://dostupnyadvokat.cz/blog/LN_kdo_a_jak_plati_dan_z_prevodu_nemovitosti
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 12. 2019 15:43 | JJ

Tyto státy mají také jinou úroveň mezd, takže pokud budu dostávat za stejnou práci stejně v ČR jako v Německu, Dánsku, nebo Lucembursku, budu mít i na vyšší daň z nemovitosti. Nehledě na to, že nákup potravin je v těchto vyspělých státech v porovnání s jejich mzdovou úrovní mnohem levnější než v ČR a potraviny jsou kvalitnější. Zato v cenách nemovitostí k bydlení jsme je dohnali!
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 12. 2019 1:37 | bubu

Hrubý roční průměrný plat v Německu 1.480.000,- Kč, v Čechách 409.000,- Kč. Kdo nevidí rozdíl, tak s tím se nemá moc smysl bavit.
Podle studie utratí Češi připojení za centrální zásobování teplem v průměru 12 500 korun ročně. Při průměrném hrubém měsíčním příjmu 34 105 korun tak musí Češi vynaložit na nálady spojené s vytápěním tři procenta hrubé roční mzdy (409 260 korun). Průměrná spotřeba je asi 20 gigajoulů. Roční průměr vychází na 607 korun za gigajoule.
V Německu cena za gigajoule vychází na 455 korun ročně. „Při zhruba stejné spotřebě vydají Němci za zásobování teplem v přepočtu 9400 korun ročně. Hrubý měsíční příjem činí v Německu v přepočtu kolem 123 tisíc korun (1,48 milionu korun ročně). Němci tak na centrální zásobování teplem vynaložit přibližně 0,6 procenta hrubé roční mzdy. Pro Němce je tak teplo pětkrát levnější než pro Čecha,“ doplnil Eisenreich.
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 12. 2019 1:26 | bubu

Argumentovat výší daní z nemovitostí v zahraničí může jen blb. Až budou platy tady takové, jako v zahraničí, tak bych to považoval za možný argument. Ale pokud jsou zde platy třetinové, tak mne to přijde zcela mimo mísu. Sám vlastním byty v centru Prahy, a při ceně bytu kolem 15 milionů za byt, by daň činila 150.000 ročně z bytu, počítáno 1% z hodnoty nemovitosti. O to více by pak platili nájemníci. Vše bych jim naúčtoval. A ceny půjdou výš a výš, protože tisk peněz bude pokračovat. Nejde to zastavit. A nakonec fiat měna skončí na své skutečné hodnotě, kterou je nula.
https://www.e15.cz/ceny-bytu/extra-dane-ve-vancouveru-snizuji-ceny-bydleni-nepomohly-ale-zaplnit-prazdne-nemovitosti-1360477
https://www.fondik.cz/zajimavosti-ze-sveta-financi/srovnani-platu-cr-vs-kanada-platy-u-nejcastejsich-profesi-se-vyrazne-lisi
https://www.euro.cz/byznys/cesi-plati-za-teplo-tri-procenta-z-hrube-mzdy-petkrat-vice-nez-nemci
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 12. 2019 22:31 | pecan

Až budou takové platy jak v cizině tak můžete srovnávat,současnost mladí se koupí bydlení zadluží až do důchodu a ještě k tomu musí zaplatit daň z nabytí nemovitosti,stát jim nic nedá a ještě je obírá
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 12. 2019 21:09 | Ivana

Myslím, že ti, kteří nemají nemovitost na bydlení, ale na výdělek, by měli platit progresivní daň.
+36
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 12. 2019 15:36 | Miroslav Gruner

Opsat téma i žánr je dost ubohé. Když už někdo vydává nějaký list, měl by byt schopen zurnslisticjevtvirby a ne jen vykradat jiné.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 12. 2019 10:27 | jan..

Zrušení daně z nemovitosti. Schválně se podívejte, v jaké výši je ve vyspělém světě (a třeba nejen tato daň). Budete pak hodně, hodně rádi za naše sazby daní v Česku.
+21
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 12. 2019 10:23 | jan..

Vlastníky to nepostihne. Pouze přenesou zvýšenou daň na nájemníky. Je ironií, že podobná opatření vždy zaplatí ti, kteří po nich nejhlasitěji volají.
-19
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 12. 2019 9:48

je-li v titulku "expert", pak je to logicke
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 12. 2019 9:21 | občan

Nebyl osloven, či neodpovídal žádný z obyčejných či mladých občanů, vesměs jen profesionálové z oboru...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 12. 2019 16:47 | youda

Danit lidi i za dýchání. Když si za zdaněný plat koupím nemovitost z čehož zaplatím daň proč proboha mám platit za to že nejsem bezdomovec státu každý rok prachy???
-6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 12. 2019 12:42 | Ina

Souhlasím. Daň z nemovitosti by měla být něco jako ve společenství vlastníků poplatek za společné výdaje (úklid, veřejné osvětlení, opravy společných prostor atd.) Naproti tomu daň z převodu je poplatek za nic - prostě něco máš, tak tě obereme.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 12. 2019 9:00 | StrasidelnyStin

Ve skutečnosti je to jedno. Prodávající si přidal daň k ceně.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  12 598 921 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2020

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Články na Heroine.cz

Lola: do kin jde emocemi nabitá road-movie o životě mladých trans lidí

Lola: do kin jde emocemi nabitá road-movie o životě mladých trans lidí

Dnes do českých kin vstupuje belgické drama Lola o dívce, která se po smrti své matky...více

Dítě jako zbraň. Co dělat, když partner při rozvodu sáhne ke křivým obviněním

Dítě jako zbraň. Co dělat, když partner při rozvodu sáhne ke křivým obviněním

Právní systém na spoustu situací v rozvodových sporech nabízí alespoň základní řešení,...více

Nesnesitelná lehkost ženského vězení i znuděná nymfomanka. Co číst v srpnu u vody?

Nesnesitelná lehkost ženského vězení i znuděná nymfomanka. Co číst v srpnu u vody?

Pokud přemýšlíte, co si s sebou zabalit na druhou polovinu prázdnin, neváhejte sáhnout...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Petr Teplý

ekonom

Petr Šourek

mediátor a podnikatel, Corrupt Tour

Petr Teplý
ÚSPĚŠNOST
60,00 %

z 5 duelů
×
Petr Šourek
ÚSPĚŠNOST
28,57 %

z 7 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.