Diskuze: Vyšší pokuty, jednodušší body. Novela silničního zákona očima expertů

Ministerstvo dopravy přichystalo novelu silničního zákona. Má mimo jiné zavést přísnější pokuty a zjednodušení bodů. Čerství řidiči navíc mají na první dva roky dostat jen polovičku bodů. Co na to lidé z autoškol, autodopravci, ale i propagátoři cyklistiky nebo ekonomové?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

28. 9. 2019 5:21, Karel 2

Zvyšovat pokuty nepomůže, mnohem efektivnější by bylo, kdyby ti, co mají pomáhat a chránit vylezli z kanceláří a někdo to dodržování pravidel konečně začal vyžadovat v terénu. Jezdím dost často z Plzně do Brna a protože po té komunikaci, co se jí zde říká dálnice to dost často bývá doslova děs a hrůza, tak často po okreskách. Za poslední dvě takové jízdy jsem na těch cca 300 km neviděl policistu (nepochybně byli maskovaní) a při té třetí jeden stál u přechodu, přes který se vydal cyklista na kole zřejmě v domnění, že se stal chodcem a má přednost. Řidič přede mnou jej málem srazil, ale dobrzdil a já, který jsem jel za ním jsem měl také co dělat. Ale pan policista nic. Kvílení pneumatik jej prostě nerozhodilo. Co předvádí řidiči kamionů na dálnici není myslím potřeba komentovat, na okreskách Vám třeba brání v předjetí a nebo dokonce vytlačují ze silnice atd... A nejsou to vůbec ojedinělé případy. Dalo by se pokračovat do nekonečna. Mně prostě vadí, že se zde stále budou sankcionovat řidiči, ale neřeší se to, co by se řešit mělo a mohlo. Například když jedete po komunikaci zvané dálnice, jinak také rychlostní komunikace, konečně se Vám to podaří rozjet na tu rychlost, za kterou si ovšem musíte připlatit a těsně před nosem Vám to tam pošle pán v kamionu tak, že brzdíte i očima. Zákaz předjíždění kamionů - vesele se předjíždí dál, tři jízdní pruhy v jednom směru - tři předjíždějící se kamiony vedle sebe. A to předjíždění kolikrát trvá i několik minut. Potom někde dál zastavíte a ty kamiony, které se i několik minut předjíděly stejně jedou za sebou. Ale pozor. V opačném pořadí. Oni se ti pánové, kteří ty kamiony řídí musejí nějak bavit, že ano. To co popisuji je bohužel zcela běžné. Jsem nucen cestovat v osobáku dost často, bohužel. Třeba při cestě z Plzně do Brna po dálnici se kamiony předjíděly v 36 případech. Tehdy jsem to počítal. To je zdržení, jako hrom. Začnete pospíchat - zvýšíte rychlost, někoho to třeba tzv. vytočí apod. Údajně se letos řešil zákaz předjíždění kamionů v poslanecké sněmovně. Výsledek? Nula. Tedy mne to nepřekvapilo. Oni tam mají důležitější věci na řešení. Třeba žalobu na prezidenta Zemana atd. Ale pokuty řidičům, to určitě zvýší. Je třeba naplnit obecní kasy....

+5
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 13 komentářů)

14. 1. 2020 21:28 | Agatha Christie

Pro patologické psychopaty, chronické porušovače zákonů, fetáky atpd, žádná pravidla NEPLATÍ. To možná kvůli těmto lidem se zavedl bodový systém. PRO tyto lidi je předpis něco jako červený sako v býčí areně. Neexistuje žádný způsob pro svéhlavé lidi jak je donutit poslouchat, příkladem může být naše vláda....
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 1. 2020 21:05 | Agatha Christie

Lidé odjíždějí od nehod, které způsobili jenom ze strachu, že přijdou o řidičák a následně o práci a tímto neposkytnou první pomoc. U soudu pak tvrdí, díval jsem se do zpětného zrcátka, ale v autě byl pohyb a ničeho zvláštního jsem si nevšiml, natož že jsem způsobil nehodu, poslouchal jsem radio a vše bylo v pohodě. Takže tohle je důsledek bodového systému. Nejedná se pouze o ztrátu RP ale následně práce a jiných výhod spojené s autem. Za minulý rok jsem si všiml v TV, že řidiči spíše odjíždí z místa nehody. Tohle bych řekl že je výsledek bodového systému.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 1. 2020 20:42 | Agatha Christie

Byl jsem svědkem různých výroků řidičů, kteří byli navíc profi řidič i po tom co dostali nějaké trestné body, tak padali hlašky ať se jdou bodnout i s bodovým systémem, Ještě mám pořád dost bodů, Tak teď mě vybodovali uplně za takovou blbost-no a jak budeš jezdit do práce, když teď ti vezmou řidíčák, no pořád stejně, akorát mě nesmí chytnout... DOSTATEČNÝ DŮVOD ZRUŠIT BODOVÝ SYSTÉM, NEMÁ ŽADNÝ EFEKT A OPODSTATNĚNÍ...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 1. 2020 20:30 | Agatha Christie

Ještě upgrade, šilenec, ktery pojede pres mesto 120Km/h a více, jasně že pokuta, 7 - 14 dní zabavit řidičák, další opakování, zabavit i auto navic ve stené délce, třetí opakování, zabavení auta nebo pokuta ve výši 100.000 kč. A uvidíte jestli je ten gamblink přejde....
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 1. 2020 20:15 | Agatha Christie

Nova změna U chronických porušovačů zákona, závažný přestupek, nezabavovat řidičák na rok dva a více, ale zabavit řidičák na 14 dní, a výrazně varovat, že příště už to bude měsíc nebo dva ! Takový nápad, pro lidi, kteří jezdí 200 km/h v obci !
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 1. 2020 19:53 | Agatha Christie

ANO, zvyšování daní na státních povinnostech stát nevydělá, jedná se o další formu otrokářské daně. Lidé najdou cestu, jak se výpalnému vyhnout...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 1. 2020 19:29 | Agatha Christie

Nevim jak stát nakladá s finančními prostředky za pokuty, ale navrhl bych tohle, vybrané pokuty za špatné parkování, by měli sloužit především k vybudování nových parkovacích míst, aby situace našich měst a sídlišť, která doslova praskají ve švech bylo možné parkovat ! Jinak je to oaza policistů, která slouží především k vybírání výpalného za to, že už jsem nenašel volné místo! O tohle by se měli starat především starostové obcí a vybudovat parking !
Další paradox, nevím jestli ještě je uplatňován, pokud dostanete pokutu od policistu na místě a nezaplatíte ji ihned, bude v přestupkovém řízení navýšená_? Pokud tohleto platí je to opět výpalné státu ! Měla by být doba splatnosti, jinak je to špatně a je to výpalné...
STK stanovit fin. výši ceny stk za rok pro státní zkušebny, zdá se mi to opět je výpalné státu, když porovnáme, že v německu zaplatíte za STK 25 euro i emisemi, pro soukromý sektor bych nechal at si stanovují cenu jakou chtejí, pokud někdo nechce stát frontu, tak at si připlatí...
Celý tento stát působí dojmem státní Mafie. Někdy na mě působí ministři dojmem, že s praxí nemají nic společného. Argumenty typu zdražíme to či ono, nevede ke zvyšování výběrů daní, ale k vymýšlení státle lepších metod, jak tyto daně neplatit nebo je přesunout do zemí, kde jsou normální.. Uvedu nahodilý příklad, chleba stojí 30 korun, stát se domnívá, že na chlebu muže vydělat více a chleba se zdraží na 60 kc, a tady se stát domnívá, že vybere o 100% více. Realita, lidé začnou kupovat veku za 25 Kč. Takže gratuluji všem finančním poradcům v této země, vůbec nemáte nic společného s mafií.... ano skusím si to dělat sám, někdy mě to napadá, pokud si poslechnu nové změny a navrhy zákonů...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 1. 2020 18:15 | Agatha Christie

Celý koncept je sice dobře myšlen, ale nabývám dojmu, že ne zcela funguje.Stal se represivním nástrojem, který stupňuje nervozitu a stres po obdržení bodů. Takže pokud již jste blízko ztraty RP, tak vaš stres bude o to vyšší, a pokud spachate dalsí, a bude u teto nehody nekdo zraněn, tak budete mit tendenci odjet a nepomoci. Tedy celý system vytváří tlak. Myslím, že se tím ztrácí bezpečnost na silnicích.Body bych zrušil, každý policista má v autě on line terminal a muže si vyjet evidenci přestupků vaše ID. Pokud se nějaké přestupky opakují, tedy policista vidí v terminalu 4x lehké přestupky atpd, ale bez zranění, je to alarm, kdy človek by měl navštívit autoškolu, bez ztráty RP. Něco jako zkrácený kurz. Pokutovat přestupky: zapomenutý řidicák, absolutně bez pokuty, Policie si muže ověřit ID řidice a auta! Je to jen přenášení povinnosti policie zpět na občana, je to diskriminační, občan může chybovat, zapomínat je bežné! Pokuty ANO, ale stupňovat, začnu na 200 kc lehký prestupek a pokud policista v evidenci uvidí opakující se přestupky, tak pokutu zvysovat 400, 600, a tak dál. Samozřejmě stanovit rovnež limit poctu stále se opakujích přestupků za rok, a posílat lidi zpět do Autoskol. Pokud není ztráta na zdraví a životech, bez ztráty RP.Ano rozlišovat začátečníky a profi řidiče.Parkování se pokutovalo vždy, ale nevidím důvod pokutovat nedaný blinkr do prava na křižovatce, v zahraničí tohle nikdo neřeší. Rychlost je jasná. Nedávat do vezení lidi, kteří nezpůsobí tragickou nehodu neumyslně, ale nachat je na svobodě vydělávat peníze a platit rodině oběti, náledí, aquaplaming atpd, některé nehody se dají označit za skutečně souhru nešťastných okolností, které nemůže předvídat ani vědma. Brát v úvahu ! Je tu spousta maličkostí, které se dají překategorizovat a nevidět v nich obecné ohrožení. Policista by neměl působit jako inkvizitor, ale zkusit domluvit, především, i se záznamem do terminalu ! Při opakování teprve trestat fin. pokutou. Je tu spousta věcí, které nejsou výchovné, ale represivní a stresující. Pokud zaplatim pokutu hned, už nemusím myslet na ztrátu řidičáků, ale dám si pozor a každý řidič si pamatuje místo, kde byl chycen....Bodový systém je k ničemu. Stupňování pokud vás donutí přemýšlet rychle. Pokud ztratím body, tak je to stejné jako výherní automat, peníze které nevidíte, vás nebolí....
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 9. 2019 0:48 | Radim Koutňák

Vždy jsem si myslel, že pokuta má být trest a ne likvidace - viz "maximum má místo 50 tisíc být 75 tisíc."
Možná to v návrhu někde je, nečetl jsem ho, ale přál bych si, aby cyklisté měli povinnost používat cyklotrasy. Může mě nadzvednout, kdy mi před koly kličkuje cyklista, který má tři metry vedle cyklostezku.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

28. 9. 2019 19:57 | pavel

Jak všichni řidiči dobře vědí, v praxi je vcelku jedno, jaké panují na silnici předpisy, pokud je někdo tvrdě nevymáhá. Každý den jsme na silnici konfrontováni někdy až s neuvěřitelným chováním, bezohledným hazardováním a nedodržováním prakticky všech pravidel. Tento stát nemá k disposici tolik prostředků ani policistů aby byl schopen reálně vynutit většinové dodržování v podstatě libovolně přísných dopravních předpisů. Proto se domnívám, že by možná stálo spíše za úvahu než se vyžívat ve zpřísňování předpisů tak rozšířit a dát formálně právní rámec již v současnosti fungující praxi, že dopravní policie přijímá od řidičů záznamy z palubních kamer, vyhodnocuje je a na jejich podkladě činí závěry k jednotlivým přestupcům dopravních předpisů. Pokud by se tato praxe navíc ještě zpopularizovala a rozšířila,(nemluvě o možnosti odměňování za úspěšný příspěvek) tak by to byl možná daleko nejúčinnější aparát k postihování právě těch nejnebezpečnějších řidičů, které běžné kontroly ani oblíbené "akce" dopravní policie nedokážou nikdy vychytat. V tomto směru je statistika poměru počtu vozidel a policistů neúprosná.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

28. 9. 2019 13:24

Pokud jste někdy navštívil Skandinávii, mohl jste si věimnout, že na silnicích téměř policajta nespatříte. A přitom tam je málo nehod a problémů. Naopak takové Řecko nebo Itálie, to je peklo. O čem to svědčí? Je to spíš o mentalitě než represi/prevenci.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 9. 2019 5:21 | Karel 2

Zvyšovat pokuty nepomůže, mnohem efektivnější by bylo, kdyby ti, co mají pomáhat a chránit vylezli z kanceláří a někdo to dodržování pravidel konečně začal vyžadovat v terénu. Jezdím dost často z Plzně do Brna a protože po té komunikaci, co se jí zde říká dálnice to dost často bývá doslova děs a hrůza, tak často po okreskách. Za poslední dvě takové jízdy jsem na těch cca 300 km neviděl policistu (nepochybně byli maskovaní) a při té třetí jeden stál u přechodu, přes který se vydal cyklista na kole zřejmě v domnění, že se stal chodcem a má přednost. Řidič přede mnou jej málem srazil, ale dobrzdil a já, který jsem jel za ním jsem měl také co dělat. Ale pan policista nic. Kvílení pneumatik jej prostě nerozhodilo. Co předvádí řidiči kamionů na dálnici není myslím potřeba komentovat, na okreskách Vám třeba brání v předjetí a nebo dokonce vytlačují ze silnice atd... A nejsou to vůbec ojedinělé případy. Dalo by se pokračovat do nekonečna. Mně prostě vadí, že se zde stále budou sankcionovat řidiči, ale neřeší se to, co by se řešit mělo a mohlo. Například když jedete po komunikaci zvané dálnice, jinak také rychlostní komunikace, konečně se Vám to podaří rozjet na tu rychlost, za kterou si ovšem musíte připlatit a těsně před nosem Vám to tam pošle pán v kamionu tak, že brzdíte i očima. Zákaz předjíždění kamionů - vesele se předjíždí dál, tři jízdní pruhy v jednom směru - tři předjíždějící se kamiony vedle sebe. A to předjíždění kolikrát trvá i několik minut. Potom někde dál zastavíte a ty kamiony, které se i několik minut předjíděly stejně jedou za sebou. Ale pozor. V opačném pořadí. Oni se ti pánové, kteří ty kamiony řídí musejí nějak bavit, že ano. To co popisuji je bohužel zcela běžné. Jsem nucen cestovat v osobáku dost často, bohužel. Třeba při cestě z Plzně do Brna po dálnici se kamiony předjíděly v 36 případech. Tehdy jsem to počítal. To je zdržení, jako hrom. Začnete pospíchat - zvýšíte rychlost, někoho to třeba tzv. vytočí apod. Údajně se letos řešil zákaz předjíždění kamionů v poslanecké sněmovně. Výsledek? Nula. Tedy mne to nepřekvapilo. Oni tam mají důležitější věci na řešení. Třeba žalobu na prezidenta Zemana atd. Ale pokuty řidičům, to určitě zvýší. Je třeba naplnit obecní kasy....
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 9. 2019 13:39 | Karel

Jakákoliv změna i dobře míněná je zbytečná,když nikdo dodržování pravidel nevyžaduje. A nebudu se zmiňovat o rychlosti a dalších běžných, ale třeba koloběžky či kolečkové brusle. Podle vyhlášky to jsou sice chodci, ale prohání se po silnici vpravo jako kola či auto. Mnohokrát jsem viděl policisty, jak sledují kočku na bruslích, jak si to žene vpravo a přitom neměla na prsou bílé odrazky a na prdelce červené, jak to adekvátně vyžadují od kolečkářů.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Jakou kartu dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Lidl spustí obří výprodej, nabídne zboží ze skladů. Má ale podmínku

Lidl spustí obří výprodej, nabídne zboží ze skladů. Má ale podmínku

Obchodní řetězec Lidl uvolňuje místo ve svých skladech, od 12. do 21. prosince nabídne...více

Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků

Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků

Přijde e-mail, SMS, zpráva na Facebooku. Píše banka, doručovací služba nebo i finanční...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

David Ondráčka

ředitel Transparency International

Petr Kováčik

podnikatel, Skrz.cz

David Ondráčka
ÚSPĚŠNOST
51,16 %

z 43 duelů
×
Petr Kováčik
ÚSPĚŠNOST
48,65 %

z 37 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services