Očima expertů: Jíst, či nejíst?

Obědy zdarma. To je, oč tu běží. Pro všechny děti ve školkách a školách? Jen pro rodiny s dávkami? Nebo snad pro nikoho?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

11. 1. 2019 9:28, Maria

Oběd zadarmo a v ruce mobil za 10000.Ovoce do škol v odpadkových koších a s jogurty zadarmo se hrají bitvy v parku.Chce to promyslet,možná i okopírovat,sousední Německo to taky řeší.V současné době stojí rodiče oběd ve škole 25 kč,zbytek platí stát,podpora je to velmi vysoká.Dotují se i menzy,chtělo by to vyčíslit,kolik za to všrchno stát ročně vydává...

+17
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

11. 1. 2019 8:29, Ramesse II.

Bohužel jsme si jako systém zvolili kapitalismus a tak po 30 letech jeho usilovného budování jsme tam, kde je to v kapitalismu normální - tedy máme řádově 100.000 hladovějících dětí (v USA jakožto výspě kapitalismu musí dostávat potravinovou pomoc více než 20 miliónů lidi, tak to prostě v kapitalismu chodí, že lidé mají hlad).

Pokud to vláda chce alespoň trošku kompenzovat, tak zrovna u dětí v mateřských školách a na základních školách mi to připadá naprosto správné. Děti by neměli trpět hladem jen proto, že dospělí blbě volí politiky a nesmyslně mění státní režimy k horšímu, děti za to přece nemohou.

Osobně bych jen provedl drobnou změnu v tom, že by oběd nebyl zcela zdarma, ale s poplatkem, který by nebyl bariérou, ale současně by zamezil plýtvání, tedy někde na úrovni 5 Kč denně.

-13
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 23 komentářů)

16. 1. 2019 18:36 | Příslušník nižší střední třídy

Jízdné zdarma pro děti a důchodce v Praze sice nezvýšilo náklady, snížilo ale příjmy.
V případě dotace 75% na jízdné pro studenty a seniory šlo o snížení příjmů z jízdného a zároveň dopravci uvádí, že se zvýšil počet přepravovaných osob, celkově je tedy nárůst větší, než by byl při zachování přepravního výkonu (což se očekávalo).
Dotace 75% na jízdné je podle mě téměř přesnou paralelou k těm obědům. Určité rozdíly tam samozřejmě jsou, například v tom, že doprava je dotovaná na kilometr a nyní je ještě dodatečně dotovaná 75%-ní dotací pro vybrané skupiny obyvatel. Obědy jsou dotované zhruba ze 75% a dotace by se zvýšila na 100%. Také by se to dalo prezentovat jako dodatečná dotace ve výši 25%.
Odhad pro rok 2019 je, že náklady na slevu 75% v dopravě budou 5,8 miliardy korun, tedy ještě více, než kolik by podle odhadu stály "obědy zdarma".
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 1. 2019 14:29 | josef

Se skolkovnym nemate pravdu. To socialni pripady na zadost platit nemusi.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 1. 2019 12:21 | Minea

Asi by jste se divil, kolik rodičů má problém s placením obědů v MŠ. Smz. jejich děti na obědy chodí, ale prolém bývá s úhradou... Když jedno dítě chodí do školky a s druhým je matka na rodičáku, otec pobírá mzdu blízkou minimální, pak najít peníze na stravné je někdy obtížné. Navíc se platí školkovné a to mnohde je do tisíců, zdarma ho mají jenom předškoláci. Školky pak tyto platby z rodičů mámí několik měsíců (ano už jsem se setkala i se splátkovým kalendářem) a smz. jim to narušuje rozpočet. Ale v komentáři, co jsem napsala, jsem měla na mysli hlavně, že děti ve školce obědy nevynechávají z různých vrtochů a vychovatelky na ně převážně dohlédnou, aby většinu oběda zbaštily.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 1. 2019 8:48 | josef

jizdne pro deti zdarma znamenalo odpusteni ceny cca 1200 za rok pri nezvysenych nakladech na vozy. Obedy zdarma znamenaji petinasobne naklady na samotne suroviny a MSMT udava i zvyseni nakladu na zamestnance a vybaveni kuchyni.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 1. 2019 20:11 | Příslušník nižší střední třídy

Souhlasím. Když se zvyšovala sleva na dani za děti (kterou v době nízké nezaměstnanosti využívá určitě přes 95% rodičů), tak nikdo nevyváděl, že tím ostatní dotují i bohaté rodiče. Teď se má zvýšit dotace obědů z cca 75% na 100% a všichni takzvaní odborníci se mohou pominout. Je to jen bouře ve sklenici vody.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 1. 2019 19:01 | ONA

....a PROTO ....nefunkčních systémů.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 1. 2019 18:59 | ONA

Rozdělování na bohaté a chudé je stále ROZDĚLOVÁNÍ. Pokud dotovat obědy,tak všem a kompenzovat to na sociálních dávkách a vést děti od útlého věku k zodpovědnosti za sebe i své okoli ,ale politikům vyhovuje závislost , kontrola a moc a proti tolik nefunkčních systémů.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 1. 2019 15:13 | Příslušník nižší střední třídy

Plýtvání by určitě šlo snížit. Například tak, že by se u výdejního okénka odečetlo třeba těch 25 Kč a pokud by dítě odevzdalo prázdný talíř, tak by mohlo projet čtečku u okénka, kde se odevzdává použité nádobí a tím by se 25 Kč na kartu vrátilo (oběd bez doplatku). Byla by potřeba jedna čtečka navíc, mírná úprava software a možná trochu dozoru, aby děti nepodváděly.
Náklady navíc by se pravděpodobně vrátily na ušetřených surovinách (ani dnes nemají děti velkou motivaci říct si o menší porci). Věřím, že i bohatší rodiče by děti tlačili k tomu, aby méně plýtvaly a aby nemuseli platit nic nebo jen velmi málo (určitě bych toleroval a neřešil pokud by moje dítě 2x nebo 3x nedojedlo a kdybych zaplatil 50 nebo 75 Kč za měsíc).
Navíc by to poskytlo zpětnou vazbu rodičům i zřizovateli. Ze získaných dat by se dali dělat výstupy a pokud by v některé jídelně děti vracely výrazně nadprůměrně množství stravy, tak by i zřizovatel hned věděl, že něco není v pořádku.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 1. 2019 10:01 | Příslušník nižší střední třídy

Místo výrazu "oběd zdarma" by se mohl používat třeba výraz "oběd bez doplatku", případně by se dalo hovořit o zvýšení dotace na 100%. Možná by to většinu lidí tak nedráždilo.
Zajímavé je, že školní obědy jsou dotované ze 75% (podle toho, co jsem četl) a to nikomu nevadí. A když se má dotace zvýšit z 75% na 100%, tak je z toho neskutečný povyk.

Další pro mě zajímavé je například to, že když v Praze zavedli MHD bez poplatku pro děti do 15 let (tedy pro děti chudých i bohatých rodičů), tak se to obešlo bez emotivně vypjatých diskusí. Nevzpomínám si, že by TOPka bila na poplach a varovala, že všichni zaplatíme jízdné i dětem bohatých rodičů.
Podle mě by debata měla být o tom, co dalšího bude obec nebo stát dětem 100% dotovat.
Když si příslušník nižší střední třídy sečte, kolik ho stojí různé služby pro děti, tak je to skutečně děsivé a chápu, že většina se vzmůže na jedno, maximálně dvě děti.
Zajímalo by mě, jestli chytrolíni (v článku označení jako experti) mají představu, kolik stojí různé služby pro děti. Například škola v přírodě, tábor, školní družina, zájmové kroužky, školní plavání, školní bruslení, lyžařský výcvik...
Když přišlo první ze dvou dětí na základní školu, tak jsem byl v šoku za co všechno a KOLIK musíme platit a úvahy o dalším dítěti přestaly být aktuální.
Ano, většina těch aktivit není povinná a ani nezbytná, ale kdo si "pořídí" třetí dítě s vědomím, že pravděpodobně bude muset dvěma, které už má, odepřít třeba lyžařský výcvik nebo oblíbený letní tábor?
Navýšení dotace obědů na 100% by vyšlo na 5,4 miliardy korun. To je podle mě celkem zanedbatelná částka. Například na důchody vydá stát v roce 2019 téměř 100x tolik.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 1. 2019 11:07 | Soňa

Ano, já jsem také samoživitelka se směšnými alimenty. Sama jsem se vypracovala, tak jsem potrestána. Nedostávám dětské přídavky, nepřispívali mi na školku, na bydlení atd. Jen platím vysoké daně.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 1. 2019 14:21 | Tom75

Máte naprostou pravdu, není to tak dlouho co jsem chodil do školy a na obědy nechodila víc jak polovina spolužáků. Nebylo to z důvodů, že na to neměli, ale protože jim u vietnamce, rychlý pizze, doma, nebo jinde chutnalo víc.
Jenže to naši politici, kteří do školy chodili před 50ti lety nechápou.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 1. 2019 13:01 | havlae

Myslím, že když rodiče berou přídavky, tak by se z nich ta částka na obědy mohla hned strhnout (a ty obědy zaplatit), aby příjemci přídavků je nepoužili pro svou potřebu (např. na cigarety apod)
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 1. 2019 12:56

Citace - D / 11.01.2019 09:55

Kolik těch dětí v běžné škole je, že jim rodiče nezaplatí oběd, protože na to údajně nemají peníze. Dvě, tři, možná ani to ne.
Udává se číslo 100 tisíc dětí, tedy cca 10% školou povinných. Což asi tak nějak odpovídá - 10% chudých, 10% zbohatlíků a 80% průměr (ani chudí ani bohatí).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 1. 2019 12:54 | Rudolf T.

Citace - ivan / 11.01.2019 11:40

Doufám, že v příštích parlamentních volbách se ČSSD ty všechny šílené nápady vymstí a ČSSD vypadne ze sněmovny.
Tak v to sice doufám také, ale věřím, že dostupné obědy pro chudé děti zůstanou i po konci ČSSD (nakonec jednou i přes naprostou svojí nečinnost bude muset soud přece jen rozhodnout i o jejich případu, kdy dluží pozůstalým po p. Altnerovi).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 1. 2019 11:40 | ivan

Doufám, že v příštích parlamentních volbách se ČSSD ty všechny šílené nápady vymstí a ČSSD vypadne ze sněmovny.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 1. 2019 10:35 | xenie

Nakonec to budou doplácet samoživitelky ze svých daní. Ne ty, které jen bědují a nepracují /kupodivu ty jsou všude slyšet a vidět/, ale ty, které pracují hodně, aby svým dětem zajistily z jednoho platu slušnou úroveň. O těch se však nemluví. A věřte mi, jde to. Vastní zkušenost.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 1. 2019 9:55 | D

Kolik těch dětí v běžné škole je, že jim rodiče nezaplatí oběd, protože na to údajně nemají peníze. Dvě, tři, možná ani to ne. Děti nechodí na obědy nejen kvůli tomu, že by snad rodiče neměli na obědy peníze. Některým dětem vaří oběd doma, jiní ho zase nechtějí jíst, že jim třeba nechutná. A zase bezmyšlenkovitě, bez jakéhokoliv pořádné analýzy, se zaplatí obědy všem, i těm 99 %, které to vůbec nepotřebují. Udělejte to, jako to bylo s poplatkem u lékaře - 30,- Kč. Sociálně slabí si přinesli ze sociálního odboru potvrzení a neplatili nic.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 1. 2019 9:51 | Maria

Oběd zadarmo a v ruce mobil za 10000.Ovoce do škol v odpadkových koších a s jogurty zadarmo se hrají bitvy v parku.Chce to promyslet,možná i okopírovat,sousední Německo to taky řeší.V současné době stojí rodiče oběd ve škole 25 kč,zbytek platí stát,podpora je to velmi vysoká.Dotují se i menzy,chtělo by to vyčíslit,kolik za to všrchno stát ročně vydává...
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 1. 2019 9:28 | Maria

Oběd zadarmo a v ruce mobil za 10000.Ovoce do škol v odpadkových koších a s jogurty zadarmo se hrají bitvy v parku.Chce to promyslet,možná i okopírovat,sousední Německo to taky řeší.V současné době stojí rodiče oběd ve škole 25 kč,zbytek platí stát,podpora je to velmi vysoká.Dotují se i menzy,chtělo by to vyčíslit,kolik za to všrchno stát ročně vydává...
+17
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 1. 2019 8:59 | josef

chtel bych videt rodice, kteri detem v MS neplati jidlo. To tam dela pak behem svaciny a obeda dite co? Kouka, jak ostatni dlabou? To nemluve o tom, ze socialni pripadny nemusi platit skolkovne.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

David Rath

politik a kriminálník

Eva Jiřičná

architektka

David Rath
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Eva Jiřičná
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 2 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services