Smrt blízkého. Jak se to má s účtem v bance a kdy zrušit odběr energií?

Vyřízení pozůstalosti mimo jiné obnáší také rušení bankovních účtů nebo telefonního čísla. Peníze.cz poradí, co je potřeba zařídit a jaké jsou možnosti.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

3. 1. 2019 7:39, Jirka

Co mně v článku zásadně chybí je to, jak postupovat, když zemřelý měl na sebe sjednáno pojištění (auto, majetek, životko, úraz apod.). Podle mně je třeba každou pojistnou smlouvu ihned zrušit, protože pokud škoda např. na majetku vznikne po úmrtí pojistníka, považuje po úmrtí pojišťovna pojistku za neplatnou a odškodnění nevyplatí. Variantou taky je převést pojistnou smlouvu na pozůstalého, případně uzavřít pozůstalým novou pojistnou smlouvu se stejnými nebo jinými parametry. Jak to vlastně je?

+164
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 19 komentářů)

14. 1. 2022 18:27 | to znám

ano, dcera to tak měla. Moje maminka ji odkázala barák, Dědické řízení se protahovalo kvůli mým sourozencům, kteří se nesmířili s tím, že byli vyděděni. Nestarali se o maminku, nezájem přes dvacet let. Tak se dědické řízení táhlo přes dva roky, dcera s tím měla jen a jen problémy, dokonce ji chtěli zastavit vodu, ačkoli platila SIPO, ale prý majitelkou je jiná osoba a není to moje dcera. Dcera platila SIPO na jméno mé maminky, protože ho nemohla zrušit, nebylo vyřízené dědictví. A to bylo se vším, mysleli si snad, že je dcera zloděj či co, ale ona nemohla nic, dokud nebylo ukončené dědické řízení.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 1. 2022 13:15 | Anna H.

Ano, poštovní spořitelna je expert na poplatky. Než se nadějete máte prázdný účet. Raději rychle pryč.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 11. 2021 0:02 | Jana

Než nám ustanovili notáře....táta zemřel srpen 2019 ...nitáře jsme se dozvěděli v únoru 2020.Dědické ŕízení kdy bratr je v německu trvalo do června 2020, ale pritože byt po otci jsme chtělinprodat a byl ve vlastnictví osobního #, ale ta bytovka měla jen pro sebe účty tak jsme museli do prodeje bytu platit spoření na údržbu bytovky, elektriku asi 300.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 1. 2020 11:33 | Petr

U každé pojišťovny je to jinak, je třeba se na to zeptat konkrétní pojišťovny. Někdy je nutné pojistku zrušit, jindy je možné ji převést na pozůstalou osobu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

31. 10. 2019 23:26 | viky

po úmrtí bude účet notářem zastaven,dokud neproběhne notářské řízení a pak jej banka může převést na vás po dobu řízení se ale na účet vůbec nedostanete, ani do internetového bankovnictví a ani přez kartu měli jsme to teď tak s tatínkem a to jsem měla dosponentní právo, ale majitelem účtu byl tatínek účet jsem mohla obnovit až s usnesením od notáře trvalo to 4 měsíce
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 4. 2019 12:19 | Danka

Chtela jsem se optat jak to funguje kdyz maminka si zridila ucet u ceske sporitelny ale jen k vuli me aby mi tam chodily veskere penize ze zamestnani disponibilni pravo jsem nechtela a nechci pouze vlastnim kartu do bankomatu abych si penize mohla vybirat pokud by se z maminkou neco stalo jak by to bylo z mojema penezma samozrejme chodim si i na internetovy bankovnictvi kde si vse kontroluji a tam vlastne je od kud penize dostavam.Dekuji
+25
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2019 20:43 | Věra

Dobrý den. Mě by zajímalo kdy banka ruší Účet v případě když se pozůstalí ani o účtu nedozví. My se dnes po 9ti letech dozvěděli že měl otec u CS účet na kterém bylo 20 řidič . Dnes na něm není nic.
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2019 20:37

Tak to jste na tom dobře. My dnes zjistili že otec měl u banky účet 9 let po jeho smrti. Banka vycucala na vedení účtu 20 tisíc.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 1. 2019 12:28 | KAB

Nevím jak by se to dělalo v případě, že zemřelý měl na účtu 10 Kč a pozůstalý 100.000 Kč - ale jelikož notář stejně veškerý majetek sečetl, pak polovinu odečetl a druhá byla dědictvím, nemělo by to žádný vliv. Jedině že by pozůstalý u notáře prokázal, že je měl ještě před svatbou. Nejsem odborník na dědické právo, takže jen popisujijak to proběhlo v tomto konkrétním případě.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 1. 2019 9:31 | Zdenek

Takže společný účet nemá praktický význam co se týče dělení dědictví oproti vlastník a disponent. Příklad...vdově plus dvě děti zůstane polovina ze společného účtu a jedna třetina z druhé poloviny. Kdyby měli rodiče každý svůj účet s rozdělenou sumou a propojené dispoziční právo vyjde dědictví na každého úplně stejně jak u společného účtu. Snad jeden klad je, že nemusí obíhat všechny banky s úmrtním listem.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 1. 2019 7:04 | KAB

Se společným účtem mám osobní zkušenost - notář už měl při jednání od banky výpis z účtu ke dni úmrtí, polovina zůstala žijícímu spoluvlastníkovi a druhá polovina byla součástí dědictví. Takže jakákoliv změna stavu na účtu (výběr, platby nebo naopak příjem) po dni úmrtí neměla na dědictví sebemenší vliv.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 1. 2019 17:17 | Zdenek

Je to dle zákona, takže by to měly poskytovat všechny bankovní domy. Ale nedělejte si iluze, že si peníze přivlastníte i když s nimi můžete disponovat. Okamžikem smrti vlastníka účtu spadá vše do dědictví a tudíž tam patří i eventuálně převedené peníze. U společných účtů by to mělo být podobné, i když si nejsem jist zda až tak dalece by notáři po tom pátrali.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 1. 2019 16:32 | Veronika

Ještě v článku chybí, že přepis energií provede dodavatel jen na člověka, který doloží vztah k nemovitosti ( kupní, nájemní smlouvu, dohodu o užívání nemovitosti, nebo je on spoluvlastníkem nemovitosti ) . To vyžaduje distributor i dodavatel. Musí tzv. spojit odběrné místo s danou osobou. Pokud nemovitost vlastnil sám zemřelý, musí se opravdu počkat na výsledek dědického řízení, nebo notář, kde musí pozůstalí potvrdit souhlas, že se dané odběrné místo přepíše na určenou osobu, i přesto, že není rozhodnutý vlastník nemovitosti. To je vcelku zásadní. Dodavatel po doložení dokladu o úmrtí nastaví blokace na smluvních účtech zemřelého a poté se provede přepis na někoho jiného.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 1. 2019 12:03 | Geryk

Dobrý den, je možné upřesnit, které banky umožňují uzavřít disponentské právo k účtu i po smrti majitele účtu?
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 1. 2019 9:11 | Era POŠTOVKA

mou zkušeností s poštovní spořitelnou při rušení účtu je následující. V září 2012 mi zemřel člověk blízký. Poštovní spořitelna nadále účtovala poplatky za vedení, dokonce i za používání karty. Když jsem na pobočku donesl následující rok v dubnu potvrzení od notářky že jsem dědic, tak to ještě dokonali poplatkem za "vidimaci". Všechovšudy okradli mrtvého člověka, respektive pozůstalé o 1200,-kč.
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 1. 2019 8:20 | vodovod

A jak je to v případě když uzavřu Smlouvu o darování pro případ smrti . Majetek uvedený ve smlouvě přechází na obdarovaného, ovšem jak postupovat při rušení účtů, pojistek atd.? Zřejmě i v tomto případě si předvolá notář osobu, která mu poskytne potřebné údaje . Tuto ustanovení je trochu nedotažené a zkoušela jsem zjistit jak postupovat, ale ani advokát nebyl schopen problém upřesnit. :-(
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 1. 2019 7:39 | Jirka

Co mně v článku zásadně chybí je to, jak postupovat, když zemřelý měl na sebe sjednáno pojištění (auto, majetek, životko, úraz apod.). Podle mně je třeba každou pojistnou smlouvu ihned zrušit, protože pokud škoda např. na majetku vznikne po úmrtí pojistníka, považuje po úmrtí pojišťovna pojistku za neplatnou a odškodnění nevyplatí. Variantou taky je převést pojistnou smlouvu na pozůstalého, případně uzavřít pozůstalým novou pojistnou smlouvu se stejnými nebo jinými parametry. Jak to vlastně je?
+164
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 1. 2019 6:55 | KAB

Klinická smrt je medicínský termín, nikoliv právnický - takový člověk žije, může ale mít ustanoveného opatrovníka atd. Tedy vůči němu se postupuje stejně jako vůči každému, kdo není schopen právních úkonů.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 1. 2019 4:35 | Tomáš

Jak je to asi v případě klinické smrti?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Výpočet RPSN

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Lukáš Kovanda

ekonom

Petr Mach

ekonom a politik

Lukáš Kovanda
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Petr Mach
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services