Výpočet životního minima 2023
Rozšířená verze kalkulačky
Další kalkulačky
Interaktivní grafiky
Kolik bere ajťák, prodavač, bankéř? Nový přehled mezd
Velký mzdový průzkum společnosti Grafton Recruitment zmapoval finanční ohodnocení stovek...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Kde prodávali špatný benzin, naftu nebo LPG? Nový přehled pokut od ČOI
Projděte si seznam pokut za prodej nekvalitních pohonných hmot, které nabyly právní moci...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Doporučujeme
Přihlášení k newsletteru
Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.
Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.
Lubomír Lízal
ekonom
Martin Dvořák
manažer a podnikatel

0,00 %
z 0 duelů

0,00 %
z 0 duelů
Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů
Volíme slevy!
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
2. 10. 2018 10:07, czhunter
Pokud by to bylo tak výhodně - otázka je, proč jsou nejen v Česku, ale prakticky ve všech zemích na světě, od Portugalska přes Německo do Ruska a dál přes Japonsko do USA a zpět do Evropy tak hloupí, že za MHD vybírají peníze ...
Na to, že jste si prakticky všechny čísla vycucal z prstu jste ale svotřil obdivuhodně dlouhý bezcenný elaborát.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Další příspěvky v diskuzi (celkem 7 komentářů)
3. 10. 2018 7:48 | HonzaV
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
2. 10. 2018 10:07 | czhunter
Na to, že jste si prakticky všechny čísla vycucal z prstu jste ale svotřil obdivuhodně dlouhý bezcenný elaborát.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
2. 10. 2018 0:17 | Platypus Norwegicus
Za druhe jsou veci, ktere je naprosto zhovadile davat zadarmo (viz. tragedie obecni pastviny), veci u kterych to je sporne a veci u kterych je zhovadile chtit je platit (predstavte si treba policajta, jak vas nejdriv zkasiruje, nez zacne honit zlodeje - pokud vam ovsem zlodej nechal nejake penize na zakoupeni sluzby policajta, jinak mate smulu).
Konkretne u toho jizdneho je system uz ted tak priserne neefektivni, ze jet i za dotovanou cenu je drazsi, nez jet 9 z 10 aut na LPG (Volha 21 bude samozrejme jednou z vyjimek). Bez dotace se muze vyplatit i nekradouci taxik (pokud neco takoveho v tehle republice jeste existuje). Naklady na prodej a vyrobu listku, provoz revizoru a vsechnu tuhle saskarnu okolo faktu, ze to je placene radsi nikdo nevycislil. Jenom blbnuti s Opencard stalo pres 800 milionu a nechali si vnutit tak absurdni smlouvy, ze se toho zbavovali snad osm, nebo deset let, behem kterych zaplatili dalsi obrovske penize za licence.
Takze kdyby se udelalo jizdne zadarmo, tak nenastane tragedie obecni pastviny. Pokud by mohla nastat, tak by uz ted probihala za pomoci cca 60-80% cestujicich, kteri maji predplaceno, nebo neplati.
Dale vypadek prijmu by byl vyrazne mensi, nez tech 4.4 mld (tedy pokud by to nevzal do ruky ten stejny kreten, ktery vymyslel, ze kdyz si clovek koupi salinkartu, tak jeste musi dojet k validatoru. To by pak revizori mohli kontrolovat, ze cestujici maji spodni pradlo a prodavaci listku ty listky rozdavat, s tim ze cestujici u sebe musi mit povinne listek i kdyz je zadarmo).
A mohlo by to presvedcit vice lidi, aby techto nepohodlnych, velmi casto neprakticky trasovanych a zdlouhavych a po pulnoci temer nepouzitelnych sluzeb vyuzivali.
Druha rozumna moznost je to komplet zrusit a udelat zakon, ze placena spolujizda se nemusi nikam vykazovat, nedani se a nepapiruje se. Pak uz by stacilo jen ocislovat stavajici opustene stanice a lidi cestujici auty by s sebou mohli za par korun pribrat dalsi cestujici. https://cs.wikipedia.org/wiki/Mar%C5%A1rutka O zbytek by se postarala konkurence.
Stavajici stav je akorat penezovod na nejakych 8-12 miliard rocne z mesta do cerne diry.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
1. 10. 2018 23:42 | jezevec
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
1. 10. 2018 23:31 | chk
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
1. 10. 2018 23:28 | chk
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
1. 10. 2018 20:05 | Platypus Norwegicus
Jedna cesta prazskou hromadnou dopravou pry stoji asi 80-100Kc po zapocitani vsech dotaci dopravnimu podniku od mesta.
Pokud by se tato doprava udelala pro vsechny zadarmo, usetrily by se platy revizoru a prodavacu salinkaret. Usetrilo by se za provoz vsech oznacovacu, validatoru, automatu na listky a dalsich veci. Kdyz uvazime, jak drahy je primitivni pocitacovy system, pokud je to statni zakazka, rozhodne by neslo o male penize. Dost mozna by tech usetrenych penez bylo vice, nez ztrata za zruseni listku.
Kdo si v Praglu kupuje listky? Pokud prijedete autem, pokracujete autem, protoze listky jsou naprosto nesmyslne drahe. Pokud jezdite denne do hokny, pak mate salinkartu, protoze listky jsou nesmyslne drahe. Takze jde v zasade o dve skupiny lidi - prazaci, kteri nikam nejezdi denne (maji hoknu, nebo skolu v dochazkove vzdalenosti) a navstevnici Praglu, kteri prijeli vlakem, nebo autobusem a nepokracuji uberem, nebo necim podobnym.
Netroufam si hadat, kolik procent jizd je na listek, ale asi to nebude moc.
Klicova vlastnost (asi kazde) hromadne dopravy je, ze naucit se v ni orientovat je srovnatelne slozite, jako naucit se projet mesto autem a navic se trasovani spoju neustale meni (staci to pul roku nesledovat a nedojedete nikam - osobni zkusenost). Navic je pomala (do centra a z centra funguje pekne, ale okolo je casto nastejno jit pesky). A pokud se clovek vraci po pulnoci, tak je stejne monohem rychlejsi jet autem a casto i jit pesky. Takze pokud by se z dotaci neplatily 2/3 az 3/4 ceny, ale cela cena, tak by vice lidi vymenilo jednoduchost (zadne listky) a cenu (autem na LPG jedete levneji) za opruz a ztraceny cas.
Jedina otazka, kterou je nutne si polozit u kazde veci zadarmo, je jestli ji lide nebudou zneuzivat. Jak by to slo zneuzivat? Leda zbytecnym jezdenim. Kdo by to mohl zneuzivat a nemuze to zneuzivat jiz dnes?
Lide, kteri maji salinkartu to uz dnes mohou zneuzivat zcela libovolne. Duchodci take. Bezdomovci jezdi a smrdi celou noc uz dnes, protoze si na nich neno co vzit. Takze kdo? Jen lide, kteri dnes jezdi po Praglu autem, uberem, taxikem, nebo na listky. To neni moc velka skupina, ze? Nehlede na to, ze pokud dnes jezdi alespon 2/3 lidi jinak, nez na listky (a jsem presvedcen, ze to je vice), tak statisticky maximalni mozne vyuziti (vcetne zneuziti) bude (cesty_bez_listku_dnes/2*3)*(v yuzivaji_MHD+jezdi_jinak)/vyuz ivaji_MHD,coz bude zjevne o neco vice, nez dnes ale ne vyrazne vice (rozhodne ne treba dvojnasobek).