Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Unie nemůže za vaše šeredný fasády

Michal Kašpárek | rubrika: Komentář | 1. 9. 2017 | 7 komentářů
Na šeredných nových čtvrtích se ale jedna vlastnost dotací podepsala.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

3. 9. 2017 12:30, jezevec

ale může únije za hnusnou fasádu, může. neznám detaily tohoto konkrétního projektu, ale znám celou řadu jiných, kde dotace způsobila čisté zlo.
například na fotce staré školy je docela pěkná fasáda. kterou možná nebylo nutno ani přemalovat. taktéž barák zřejmě byl stavebně-technicky v uspokojivém stavu, a nebylo nutno ho ani zadusit polystyrenem. jenže existují dotace, kde nelze vyměnit jen okna, která potřebovala vyměnit - je nutno splnit podmínky dotace, kombinace více tzv "úspor", a kombinace se zateplením byla povinná pro získání dotace. kdyby si to škola platila sama, nebo občané sobě - možná uvážlivě jen vyměnili okna, zapucovali špalety, a fasádu dělali až za dvacet roků, přičemž před úvahou o zateplení by si důkladně vymodelovali výměnu vzduchu a posuv rosného bodu, neboť ne vždy je zadušení fasády polystyrenem ku prospěchu stavby. ale dotaci bez ní nedostanete. někde jsou dokonce podmínky dotace nastavení tak imbecilně, že je stanoven minimální rozpočet, který musíte na daném projektu utratit - takže často se dělají zbytečné práce, jen aby se dostatečně nafoukl rozpočet a ten dolezl do minimis.
podobné to může být s tvarem oken a soškami. dle podmínek dotace rozhoduje jediné kritérium - cena. opravit a zachovat sošky jistě bylo dražší, než arkádu vyplnit stavební pěnou. zachovat profil okna by jistě bylo dražší, než urazit nadokní, udělat rovnou hranu a dozdít to jutongem. kdyby si to občané dělali sami - třeba by jim záleželo na tom, aby škola byla hezká i na pohled - tak jako jim na tom záleželo když jí stavěli. často není o mnoho dražší dělat věci pořádně a hezky. jenže protože přípustná kritéria výběru jsou stanovená parametry dotace, mezi které štuková výzdoba prostě patřit nesmí - a nakonec povinně rozhoduje jen nejnižší cena - holt se vybere ta nejlevnější prasečina, protože jinak bysme dotaci vraceli. nejlacinější řešení, nemizernější materiály, firma s nejníže placenými zaměstnanci a nejchudší technikou, architekt či dokonce pohledová studie už je nepřípustný výdaj. výsledek je přesným odrazem zadání - nejlevnější sajrajt, který splní parametry.
ó ano, je to jejich škola, zprasili si to k obrazu svému, a budou vedle toho muset bydlet, dobře jim tak. dostatečný trest pro voliče i zvolené. a všem přespolním je do toho kulový.
ale myšlenka, že kdyby ku rozhodování měli více kriterií, než jen parametry dotace, a nejnižší cenu, že by výsledek třeba vypadal výrazně lépe - ta se přinejmenším nabízí ....

Reagovat

 

+7
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (7 komentářů)

1. 9. 2017 9:29 | Hunter

Problém v Česku je ten, že o věcech rozhodují lidé, kteří tomu vůbec nerozumí.
Rekonstrukce veřejné budovy ve vyspělém světě bez oponentury architekta (nebo možná i celé komise)? Nemožné. Na divokém východě standard.
Tak jak vaříme "levně, jednoduše a chutně" (hlavně levně!), tak i stavíme. Koho to udivuje. Tady u nás se tedy používají šetřivé metody "stavění levně" i když to ve výsledku stojí 40 miliard (zdravím Bláňu a jiné dírky).
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

1. 9. 2017 11:33 | ellen

Stačí se podívat na školu "před" a "po"... Člověka, který schválil udělat z krásné historické budovy něco takového, by měli zavřít!
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

1. 9. 2017 12:23 | Rybička

A co když je to takhle: Máte v majetku barák, máte povinnost provozovat v něm něco. Školu například. Barák je v katastrofálním stavu. Například je tam plíseň, nedá se vytopit, padají stropy. Na opravu máte x peněz. Aby to bylo funkční a krásný, potřebovali byste ale třikrát x peněz. Vaše x vám stačí maximálně na to, aby to bylo funkční. Co uděláte?
Ten starý barák byl sice pěkný, ale pokud vím, v katastrofálním stavu. Že by byl ale nějak hodně speciální? Nebyl. To necháváme spadnout stovky, ne-li tisíce opravdovějších a cennějších památek. Výsledek rekonstrukce se mně nelíbí. Neznám ale finanční možnosti obce, tak radši moc nesoudím. Pokud je to tak, že tohle byla únosná varianta a na pěknou rekonstrukci nebyly peníze, je to podle mě v cajku. Moje laický oko spíš napovídá, že by mohl být problém s funkčností, že barák nebude dejchat. To by podle mě byl teprve skutečný problém, jinak je to asi dost nafouknutý.
A jinak souhlas s článkem v části o dotacích a uspěchanosti...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

2. 9. 2017 12:36

Já bych řekl, že to že je něco levné, není omluva pro to, aby to bylo hnusné.
Jasně, když je málo peněz, musí se někdě ušetřit. Ale upřímně, kdyby tu budovu nechali celou bílou, nahoře nedělali tu trojúhelníkovou skleněnou úchylárnu a prolomenou zídku s nápisem "škola", tak to mohlo být _hezčí_ a _levnější_ zároveň.
Že se budovy přestavují do "nového slohu" je normální po celé dějiny architekury (nikdy se zámek nebo hrad nerekostruoval tak, aby vypadal jako předtím - vždy se tam přidaly věci v době rekonstrukce aktuální/populární/in). Takže to, když se ze staré (nikoliv historické!) budovy sundají sochy a ozdobičky nyní "demodé" není v principu žádná škoda. Ale ty změny, které se v roce 2017 udělají by opravdu měly být do stylu roku 2017 ne 1997 jako v tomto případě.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Rybička 01. 09. 2017 12:23)

3. 9. 2017 12:30 | jezevec

ale může únije za hnusnou fasádu, může. neznám detaily tohoto konkrétního projektu, ale znám celou řadu jiných, kde dotace způsobila čisté zlo. například na fotce staré školy je docela pěkná fasáda. kterou možná nebylo nutno ani přemalovat. taktéž barák zřejmě byl stavebně-technicky v uspokojivém stavu, a nebylo nutno ho ani zadusit polystyrenem. jenže existují dotace, kde nelze vyměnit jen okna, která potřebovala vyměnit - je nutno splnit podmínky dotace, kombinace více tzv "úspor", a kombinace se zateplením byla povinná pro získání dotace. kdyby si to škola platila sama, nebo občané sobě - možná uvážlivě jen vyměnili okna, zapucovali špalety, a fasádu dělali až za dvacet roků, přičemž před úvahou o zateplení by si důkladně vymodelovali výměnu vzduchu a posuv rosného bodu, neboť ne vždy je zadušení fasády polystyrenem ku prospěchu stavby. ale dotaci bez ní nedostanete. někde jsou dokonce podmínky dotace nastavení tak imbecilně, že je stanoven minimální rozpočet, který musíte na daném projektu utratit - takže často se dělají zbytečné práce, jen aby se dostatečně nafoukl rozpočet a ten dolezl do minimis. podobné to může být s tvarem oken a soškami. dle podmínek dotace rozhoduje jediné kritérium - cena. opravit a zachovat sošky jistě bylo dražší, než arkádu vyplnit stavební pěnou. zachovat profil okna by jistě bylo dražší, než urazit nadokní, udělat rovnou hranu a dozdít to jutongem. kdyby si to občané dělali sami - třeba by jim záleželo na tom, aby škola byla hezká i na pohled - tak jako jim na tom záleželo když jí stavěli. často není o mnoho dražší dělat věci pořádně a hezky. jenže protože přípustná kritéria výběru jsou stanovená parametry dotace, mezi které štuková výzdoba prostě patřit nesmí - a nakonec povinně rozhoduje jen nejnižší cena - holt se vybere ta nejlevnější prasečina, protože jinak bysme dotaci vraceli. nejlacinější řešení, nemizernější materiály, firma s nejníže placenými zaměstnanci a nejchudší technikou, architekt či dokonce pohledová studie už je nepřípustný výdaj. výsledek je přesným odrazem zadání - nejlevnější sajrajt, který splní parametry. ó ano, je to jejich škola, zprasili si to k obrazu svému, a budou vedle toho muset bydlet, dobře jim tak. dostatečný trest pro voliče i zvolené. a všem přespolním je do toho kulový. ale myšlenka, že kdyby ku rozhodování měli více kriterií, než jen parametry dotace, a nejnižší cenu, že by výsledek třeba vypadal výrazně lépe - ta se přinejmenším nabízí ....
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+7
Líbí
Nelíbí

3. 9. 2017 14:52 | Hunter

Však si to mohli udělat za svoje, hezky a pořádně.
Nebo jsou už dotace povinné?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 03. 09. 2017 12:30)

4. 9. 2017 12:09 | jezevec

ne, nejsou povinné. ale právě "díky" tomu, aby se dosáhlo na dotaci - se projekt někdy nesmyslně navyšuje o nepotřebné a zbytečné položky, aby se dosáhlo na minimis - pak se zase šidí materiály a odflakuje práce, aby to bylo co nejlevnější. ostatně - text je právě úvaha o tom, zdali dotace jsou nebo nejsou zlo. pokud výměna oken, kterou škola chce a potřebuje, by stála školu částku X, a na to žádná dotace není, a škola by musela pustit z rozpočtu celé 1X - zatímco na výměnu oken s pochybným zateplením, a zprasením fasády která byla ještě kvalitní, dotace jest, takže sice to stojí 4X, ale škola doplatí jen 0,4X - pak to je právě pointa, kterou kašpárek nepochopil, kde začíná ZLO dotací.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Hunter 03. 09. 2017 14:52)

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  7 500 695 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Poslední dotaz: Dotace na kone
Poradna > Dotace z EU

Otázka: Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda mám nárok na nějaké dotace, když mám jednoho vlastního koně a druhého v bezplatném pronájmu, máme slepice a chceme ještě dvě kozy..Mám na něco nárok nebo ne? Jestli... více

Dotace z EU

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Email:
Captcha
Opište kód:

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Petr Teplý

ekonom

Tomáš Sokol

advokát

Petr Teplý
ÚSPĚŠNOST
50,00 %

z 22 duelů
×
Tomáš Sokol
ÚSPĚŠNOST
37,25 %

z 51 duelů

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2017 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK