Sdílení aut má výhody i pro ty, kteří na něj plivou

Jaromír Klimek založil carsharingovou firmu AJO před třemi lety v Brně. Známí ho od podnikání odrazovali a vymýšleli scénáře, co všechno se může nepovést. Sýčkovali zbytečně. Dnes má přes třicet aut a díky sedmimilionové investici se rozšiřuje i do Prahy. V čem se liší od klasických půjčoven? A proč je sdílení aut výhra i pro jejich odpůrce?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

6. 5. 2017 19:08, Veterán

Je mi líto, ale opět popisujete jen a jen vylepšenou půjčovnu aut.
A v našem městě jsou dvě půjčovny, které bez problémů přivezou auto na požadované místo, opět ho vyzvednou a půjčují i na půl dne. Na hodinovou půjčku je asi lepším řešením taxi.
Sdílení skutečně není to, že nakoupím vybavení a půjčuji ho. Sdílení je, že vlastním něco co používám a v nevyužitém čase to nabízím ostatním lidem. Podle článku by sdílením bylo i koupení hotelu a poskytování ubytování i na jednu hodinu.

Zobrazit celé vlákno

+26
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 19 komentářů)

16. 5. 2017 14:13 | Pavel

největščí výhoda auta je flexibilita. pokud teď budu potřebovat, tak jsem za 15 minut v centru Brna, za hodinu v Jihlavě, za dvě hodiny v Ostravě za nějakých 18 hodin ve Stockholmu... Tohle mi carsharing nikdy neumožní. Proto je individuální automobilová doprava nejrozšířenější způsob dopravy na planetě.protože vlastní auto je svoboda , svoboda pohybu nezávisle na jízdních řádech a komukoli druhému...A v případě terénního vozu k tomu nepotřebujete ani silnice
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 5. 2017 14:05 | Pavel

I při nájezdu 10-15000 kilometrů se mi více vyplatí auto vlastnit ( nebo si ho pronajímat na operák). Normální slušné malé auto jako ojetinu koupíte i za 30 tisíc, při troše péče vám minimálně pět let bude sloužit. U takhle malého nájezdu měníte olej jednou za rok a půl až dva roky, sada gum za 4000 vydrží 50.000 kilometrů letní bych v tomto případě vůbec neřešil a jezdil celoročně na zimních. ostatní provozní náklady kromě paliva jsou haléřové položky, servis vám u běžných aut udělá šikovnější strejc v garáži. S maloobjemovým motorem na naftu se vejdete pohodlně do 2 kč na kilometr, CNG a LPG je při takovémto nájezdu kravina. Zato máte auto kdykoli k dispozici, nemusíte řešit rezervaci auta ( v exponovaných časech budou sherované vozy nedostatkové) a stojící vůz vás nic nestojí ( narozdíl od autanaPůl...)
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 5. 2017 13:50 | Pavel

Jenže tohle co popisujete je princip taxíku.... samořiditelná auta řeší zlodějské taxikáře, ale pro carsharing nemaJÍ SMYLS.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 5. 2017 13:48 | Pavel

To že nemůžu vrátit auto jinde než jsem si ho půjčil je právě obrovské mínus. Navíc dvě auta na Nových sadech jsou mi na nic, když bydlím v Bystrci. Muset si pro auto dojet na druhý konec města abych si ho mohl půjčit na půl dne je kravina. jedna z výhod VLASTNÍHO vozu je to, že mi stojí před domem a pět minut od tohoto okamžiku v něm sedím a jedu kam potřebuju. A pokud platím i za čas po který mám auto k dispozici, to už je na krátké jízdy jednou za čas lepší taxík ( nebo Uber). S takovým autem nelze jet na víkend mimo město, za pár takových víkendů si totiž to auto koupím...
Carsharing bude mít smysl až se samořiditelnými auty, kdy toto se přistaví kam si poručím a až z něj vystoupím zase samo odjede . Ale to je vlastně princip taxíku. Takže ani potom carsharing nebude mít smysl...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 5. 2017 0:11 | jezevec

myslím, že jediná šance pro carsharing budou samořiditelná auta. až mi auto na zavolání přijede před rypák, v místě destinace nebudu muset hledat místo na zaparkování ale pošlu auto at se jede projet, a stejným způsobem se dostanu zpátky - tam pak chápu přidanou hodnotu. myšlenka, že někdo si postaví (doufám že výdělečný) business, a já na tom ještě vydělám taky, je poněkud úsměvná. to je jak ta reklama nejmenovaného autobazaru, že moje auto vykoupí za nejlepší cenu, a nejlevněji si tam koupím jiné lepší auto. aha.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 5. 2017 16:02 | Michal Sigmund

používám carsharing už přes 3 roky a díky tomu si asi pravděpodobně nikdy nekoupím vlastní auto. velkou výhodu u konkurenčního Autonapůl vidím v tom že v tuto chvíli jsou už v 9 krajských městech - takže scénář kdy chci jako brňák jet na víkend do Krkonoš řeším tak že si zarezervuji auto v Liberci, v klidu si tam dojedu vlakem a autem už dojedu jen těch pár desítek kilometrů.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 5. 2017 10:05 | Jaromír Klimek

Carsharing versus taxi: Atraktivita taxi bude klesat s rostoucí dobou a vzdáleností, např. 4 hodiny + nájezd 100 km jsou u AJO za 430 Kč. To už mnoha lidem za cestu k autu stojí.
Ale určitě se najde dost scénářů, kdy bude taxi atraktivnější volbou než carsharing. Podobně se najde dost scénářů, kdy bude klasická autopůjčovna atraktivnější než carsharing (např. zápůjčky na měsíc a déle).
Každopádně nikomu nenutím jak a čím má jezdit. Rozšiřujeme nabídku možností, ze kterých si lze vybírat.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 5. 2017 21:14 | Tomas

Citace - Jaromír Klimek / 06.05.2017 22:02

>>> Je mi líto, ale opět popisujete jen a jen vylepšenou půjčovnu aut.
Tož, co nadělám. V počátcích automobilismu skeptici říkali "Šak je to jen obyčejná drožka, akorát místo koňů ji táhne jakýsi uřvaný a smradlavý motor."
A teď vážně.
>>> Na hodinovou půjčku je asi lepším řešením taxi.
Vemte si na dvě hodiny naše auto, taxi a pak auto z té půjčovny. Dejte mi pak vědět, co kolik stálo a jak to bylo pohodlné.

Demagogie. Nezáleží jen na 2 hodinách, ale kam a proč jedu, případně co povezu. Pokud se potřebuju někam rychle a ne zrovna plánovaně dopravit, tak půjčovna ani carsharing nemá šanci z důvodu rychlosti. Pomiňme okrajovou možnost, že zrovna někdo nechá sdílené auto u nás před domem a ne že si pro něj musím dojít x ulic nebo jet MHD. Pokud mám plánovanou cestu a je volné auto, vyjde s největší pravděpodobností lépe sdílené auto. Půjčovna bude ve 2h pronájmu zřejmě drahá. Ale taky se může lehce stát, že nejvýhodnější bude MHD, pokud nejedu ve špičce, tak je v Brně i docela použitelná v širším centru města. Takže nejde o 2h, ale i o způsob užití.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 5. 2017 21:08 | Tomas

Nevyplatí. Protože kdo najede 10-15 tisíc, nejezdí jen po Brně. Ale i na výlety, dovolené, na více dní. A to je u carsharingu problém, protože se to prodražuje. Carsharing se vyplatí pouze těm, co na auto nemají a nechtějí ho kupovat (i když to je sporné, nemusím koupit hned nové auto, že - a pak ty propočty vypadají jinak). Carsharing je výborná alternativa oproti MHD nebo taxíkům, to každopádně. Ale oproti vlastnímu autu ve většině případů ne. Možná to vyjde o něco málo lépe finančně, ale zase opruz s tím, že auto nemám hned k dispozici, je nutno počítat s tím, že ve "špičkách" nebude volné, muset myslet na to, že ho musím vrátit do termínu (nebo naopak rezervovat s větší rezervou když jedu třeba po D1). Na druhou stranu odpadá údržba, ale upřímně, loni jsem měl auto asi 3x v servisu a to z toho 2x jen na pneu a žádnou extra časovou ztrátu mi to nepřineslo. Carsharing je dobrou záložní variantou k vlastnění auta, když prostě svoje použít nechci nebo nemůžu či potřebuje manželka někam jet zároveň. Ale alternativa k vlastnictví auta to prostě není pro většinu lidí co nejsou hipsters z Brna.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 5. 2017 21:01 | Tomas Brno

Rozdíl tam v podstatě není žádný, je to to stejné s různými omezeními na obou stranách. A většina těch výhod, co se uvádí u carsharingu, je poměrně jednoduše řešitelná i pro půjčovny, pokud by na to trochu technologicky "šláply". Ale nic neřešitelného. Jediné, kdy má carsharing výhodu, je krátká zápujčka v rámci města, kdy ta sazba vychází slušně i oproti MHD (o ztraceném času v MHD ani nemluvě, že). Když si vezmu svou dnešní asi 3-4 hodinovou cestu (včetně stání/vyřizování) po Brně, tak tam si dovedu představit, že si půjčím sdílené auto, pokud bude stát někde poblíž (pokud bych neměl svoje). Taxíkem by to vyšlo dost draho, navíc opruz s dětskými sedačkami a platit taxikáři čekání u Makra asi nebudu, že. A MHD nepoužitelná, to bych jezdil ještě dnes a potřeboval tak dva vozíčky na věci :-D Co mi vadí, že z předplaceného kreditu se platí i když si auto nepůjčím (dřív to nebylo).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 5. 2017 20:56 | Tomas

A k čemu to je, že jsou v 9 městech, když nelze v tom druhém městě vrátit? Protože často jezdím někam na více jak pár hodin, tak se prostě carsharing nevyplatí, když platím i stání auta u hotelu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 5. 2017 17:28 | Michal Sigmund

a ještě na jednu výhodu u konkurenční společnosti jsem si vzpomněl: auta (alespoň v Brně a Praze) jsou v zónách, takže pokud si vezmete auto ze své zóny tak po skončení zápůjčky ho klidně necháte stát před svým domem. Tohle autopůjčovna fakt neumí:)
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 5. 2017 23:20 | jezevec

porovnáme půjčovnu aut z carsharingu na hodinu, proti taxíku? carsharing: - musim se nějak dopravit na stanoviště aut - musí na mně nějaké volné auto zbýt - musím mít řidičák - musím se orientovat v cizím autě - uvažoval bych i o připojištění zodpovědnosti - nesmím chlastat - potřebuju trefit, nebo navigaci - v místě destinace se musím postarat o parkování - musím se nějak dopravit ze stanoviště aut domů - pokud vezu nákup nebo druhou osobu, musíme překládat
o kolik půjčovna je levnější než to tágo, aby mi to stálo za to?
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 5. 2017 17:57 | Eskom dost

Nekritizuji tento podnik, kritizuji jen to, že je to zase jen v Praze, případně v Brně. Kdyby byly stanoviště těchto vozů i v menších městech, snadno by se dalo vzít auto v Brně a ponechat je třeba ve Zlíně, nebo i ve městech okresních, domnívám se, že by každý městský úřad poskytl parkoviště i zdarma, aby pomohl občanům. Také u benzinových čerpadel bývá dost míst. Dnes by snad nebylo obtížné mít přehled o vozidlech ať stojí kdekoliv. Pro cesty do zahraničí by byly jen vybrané vozy ke kterým by zákazník dojel vozem, řekněme vnitrostátním. Služba je to sice moderní, ale význam bude mít až se patřičně rozšíří po celé republice, takto je to jen troškaření které nemá velký význam.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 5. 2017 22:25 | Youda

Mám starou ale dobrou dodávku minibus VW T4. Pro mě by měl smysl carsharing mého auta v době kdy ho nevyužívám (všední dny) jenže bydlím v prdelákově (není to ani okresní město) a v článku popisujete de fakto půjčovnu aut a nikoliv klasický carsharing co propojí lidi co mají nevyužité auto a ty, kterým by se hodilo.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 5. 2017 22:02 | Jaromír Klimek

>>> Je mi líto, ale opět popisujete jen a jen vylepšenou půjčovnu aut.
Tož, co nadělám. V počátcích automobilismu skeptici říkali "Šak je to jen obyčejná drožka, akorát místo koňů ji táhne jakýsi uřvaný a smradlavý motor."
A teď vážně.
>>> Na hodinovou půjčku je asi lepším řešením taxi.
Vemte si na dvě hodiny naše auto, taxi a pak auto z té půjčovny. Dejte mi pak vědět, co kolik stálo a jak to bylo pohodlné.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 5. 2017 19:08 | Veterán

Je mi líto, ale opět popisujete jen a jen vylepšenou půjčovnu aut. A v našem městě jsou dvě půjčovny, které bez problémů přivezou auto na požadované místo, opět ho vyzvednou a půjčují i na půl dne. Na hodinovou půjčku je asi lepším řešením taxi. Sdílení skutečně není to, že nakoupím vybavení a půjčuji ho. Sdílení je, že vlastním něco co používám a v nevyužitém čase to nabízím ostatním lidem. Podle článku by sdílením bylo i koupení hotelu a poskytování ubytování i na jednu hodinu.
+26
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 5. 2017 18:24 | Jaromír Klimek

Carsharing umožňuje samoobslužné převzetí auta přímo na ulici ve dne i v noci. Možné jsou i krátkodobé zápůjčky např. na jednu hodinu.
To jsou zdánlivě drobné rozdíly oproti klasické půjčovně, ale jejich dopad na pohodlí používání auta je tak obrovský, že carsharing je pro řadu lidí opravdu alternativou k vlastnění auta. To klasická půjčovna neumí a umět nechce - krátkodobé pronájmy jsou pro ně opruz.
Pokud tedy někdo bydlí v Brně nebo Praze a najede ročně méně než 10-15 tisíc km, tak je pro něj carsharing jednoznačně ekonomicky výhodnější.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 5. 2017 11:38 | Veterán

Tak nějak nechápu, kde je rozdíl oproti dávno existujícím půjčovnám aut. Vždy jsem si myslel, že sdílení znamená, že si třeba několik lidí danou věc zakoupí, používají ji a podílejí se na provozních nákladech.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jaroslav Vostatek

ekonom

Jan Mládek

politik

Jaroslav Vostatek
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 2 duelů
×
Jan Mládek
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 2 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services