Penzijní spoření pro děti má smysl

Jan Traxler | rubrika: Když se řekne | 16. 6. 2016 | 12 komentářů
Dětem nespoříme proto, abychom je zabezpečili na důchod. Chceme je především naučit, jak si ho v dospělosti můžou zajistit samy.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

16. 6. 2016 15:13, Nox

Tak, jako byvaji nektere clanky oznaceny jako REKLAMA, mel by byt tento a jemu podobne oznecen jako PROPAGANDA.

+4
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

16. 6. 2016 14:51, kodiak medvěd

S autorem se shodnu snad jen v tom, že dětské spoření na důchod je edukativní nástroj. Dítě díky němu záhy pochopí, že ačkoli bude celý svůj život odevzdávat státu většinu toho co vydělá, stát se o něj na konci života nedokáže postarat.

-23
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 12 komentářů)

20. 6. 2016 10:14 | jj

Takhle izolovaně chápáno to vyjde asi lépe vám. Nicméně těch 300 korun nemusí být hodnotou samo o sobě jako 12 hodin soukromé angličtiny, ale jako součást platby za cokoli co tomu dítěti může přinést zdokonalení se v čemkoli za mnohem kratší dobu, typicky několik 300korun na lepší pomůcky každý rok. Nicméně šetřit na něco po 300 v produktu, který vám vydělá za 20 let při hodně "zajímavých 4%") sotva na ojeté auto je směšné. To mu dám raději to své a pak mě kdyžtak jendou za čas odveze kam bude třeba. Raději ho naučím jak spravovat rodinný majetek,a mezi to, rozhodně 300/4/20 nepatří...a pokud bude natolik "hloupé a nevydařené" tak by to dítě 300 kaček na 4 po 20let stejně, z bídy člověka věřícího v sílu 300 korun v "důchodovém" spoření, nevytrhly stejně jako ho nezachrání i 600 na 40 let,když bude lempl a ruce bude mít křivé-zkrátka netáhlo. A to se bavím o relativně vysokém zisku "důchodového " spoření. Tak jako stát bude vyplácet horší a horší důchody tak i penzijní společnosti budou vyplácet nižší a nižší zisky. A protože nemohou jako stát "donekonečna" posouvat do budoucnosti tak se snaží o nalákání příspěvků z co nejširší základny v současnosti. V principu by mohli chtít peníze i za moje pravnuky a v další budoucnosti i za jejich pravnuky (akorát to nevím jak by to obhajovali). Bez ohledu na výkonnost fondů je pro fondy důležité, aby se neustále rozrůstala členská základna :-)...Odtud už pak není rozdíl mezi pay as you go a spořením. Čistě teoreticky bych jako rodinný majetek "důchodové" spoření uznal taky---za předpokladu, že to jede několik generací a nikdo z něj nic nevybral. Čímž se ale dostáváme k popření toho "důchodového" spoření, bo by toho člověka v první linii nezajistilo. Nějak si neumím představit jak si naši dědkové spoří cca 20-50Kč (vzhledme k tehdejším výplatám) měsíčně s vidinou slušného důchodu ...dnes by jim to stačilo jako rezerva na lednici (a to ještě jenom dost možná) ap. Když se budeme chtít bít argumenty typu oběd, cigára vzdělání, tak se na to dá říct i to, že vy budete šetřit 300/m, a pak stejně budete muset zaplatit ty hodiny agličtiny, které vám dítě prohulilo (za vaše) za školou. Když bych to chtěl počítat takto, tak jsem permanentně v mínusu.Mimoto, 12 hodiny měsíčně navíc není zas tak málo, nebo to může být několik solidních počítačů během 20 let s tím, že poměrná čast vyšších výdajů bude až o cca 8 roku (když ho bude bavit programování), může chodit na kytaru, do fotbalu nevím,.cokoli vás napadne,...v životě mu to dá víc... Prostě myslet, že šetřením 300Kč způsobem na důchod se bude mít dítě kdovíjak dobře je iluze. V lepším to bude na přežívání. Jen rádoby 4% z nízké částky opravdu nemusí být terno. Na druhé straně, když po nás zdědí (nejen) nemovitosti tak na ně nemusí ani hloupě "spořit". A tím pádem nepotřebuje peníze takto "ukládat", protože už je má,a peníze které vydělá může investovat "lépe". Také si všimněte, že v v projekcích různých investičních nástrojů tak nějak v drtivé většině chybí projekce kupní síly investovaných peněz modelovaného portfolia, byť jen založené na historických datech. Protože pak by člověk z hrůzou zjistil, že dost možná získá vnitřní hodnotou víc, když ty tři stovky doslova prožere dnes--samozřejmně naplatí to ve vyjádření absolutních hodnot čísel. Např. lidi si dnes berou mraky hypoték, jsou levné a ty 3stovky jim na splátce pomůžou a na důchod pro ně i jejich děti zůstane daleko víc naž kdyby ty 3stovky sušili v důchodových systémech. 300 je prostě dost málo a je mi líto těch kteří touto cestou zabezpečení se na důchod "musí" jít.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 6. 2016 8:49 | josef

Jenze problem tech vizionaru a jejich VS studia neni v tom, ze by jim byla VS uplne na nic. Problem je v tom, ze oni na VS zacali podnikat a protoze byli CHYTRI, tak jim to podnikani slo tak, ze uz VS ani nepotrebovali dokoncit. Coz ale neni pripad tech, kteri maji mensi IQ nebo mensi kreativitu nez tito lide.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 6. 2016 22:45 | Rada

Záleží na vlohách dítěte. Jsou děti, které jsou schopné naučit se cizí jazyk celkem obstojně i ve státní škole a jsou děti, které potřebují stovky soukromých hodin, aby se dostaly na stejnou úroveň.
Většina multimiliardářů, průkopníků a vizionářů, kteří změnili svět (napadá mě Gates, Dell a myslím že i Jobs...a několik dalších na které si teď nevzpomenu) nemá/nemělo dokončené vysokoškolské vzdělání. Investice do vzdělání je tedy dost diskutabilní a určitě bych se neodvažoval označit tuto investici jako jistou a bezrizikovou.
Je otázkou, kolika dětem se vrátí například to, že jim rodiče platí jistou základní školu, kde se školné pohybuje okolo 400 tis. ročně (tedy nějakých 3,6 milionu za základní školní docházku).
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 6. 2016 22:31 | Rada

Kdyby mi každý měsíc nestrhli cca 10 tis. (počítám i to, co strnou na straně zaměstnavatele) na sociální "pojištění" (platím samozřejmě ještě zdravotní pojištění a nejrůznější další daně a poplatky), tak bych na kabelovku nejspíš i měl. Takhle jsem rád, že si můžu dovolit nejlevější internet za 230 Kč měsíčně.
Poplašné zprávy, které hovoří o tom, že nebude na důchody, beru s rezervou. Stejně se strašilo před víc než dvaceti lety a dnešní důchodci na tom podle mě nejsou špatně. Určitá část důchodců má opravu mizerný důchod, většina si ale zato může sama (např. byli mnoho let na ÚP).
Je potřeba brát v úvahu i náklady. Většina důchodců neplatí hypotéku a ani neživí děti (a to jsou u pracujících, kteří mají děti, největší výdaje).
Mezi další výdaje, které většina důchodců neplatí, patří třeba životní pojištění nebo spoření na důchod.
Hodně lidem se odchodem do důchodu sníží i náklady na dopravu (důchodce nemusí jezdit každý den do práce).
Důchodci mají i slevy na dopravu (v Praze mají dokonce od 65 let dopravu zcela zadarmo) a na mnoha místech mají slevu na vstup.
Vše důchodcům samozřejmě přeji. Výše uvedené jsem napsal protože jsem přesvědčený, že většina lidí nebere tyto věci v úvahu a jsou ZBYTEČNĚ vyděšení z toho, že za několik let mají dostat důchod třeba "jen" 14 tis./měs.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 6. 2016 12:16 | Bouček Antonín

Tak jo, zkusíme to srovnat. Vezmeme ty 4 procenta nad inflaci, případ pro 300 Kč. Do fondu dáte 72 000 Kč v průběhu dvaceti let (12*300*20), na konci budete mít v reálné hodnotě (tj. po inflaci) dvojnásobek. Dejme tomu, že si místo tří balíčků cigaret měsíčně (cca 300 Kč) anebo mírně lepšího oběda můžete pořídit ojeté auto. Srovnám to s investicí do vzdělání - budete svému dítěti platit každý měsíc 300 Kč na vzdělání (připadá mi to jako jedna soukromá hodina angličtiny měsíčně), co budete mít po dvaceti letech? Mladého hocha či dívku, co každý měsíc díky Vám chodilo na jednu hodinu angličtiny navíc, přínos k jeho vzdělání (12 hodin angličtiny měsíčně dle učebních plánů) byl poměrně marginální a nevím, jestli vás za to pochválí.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 6. 2016 8:53 | kodiak medvěd

Jo, demokracie, to je panečku svinstvo. Důchodci nechcípají hlady, ale žijí si jako prasata v žitě. A co je úplný vrchol, někteří dokonce mají i kabelovou televizi a dokonce jsou i případy, že s bohatším programovým balíčkem. Asi s bohatším, než máte vy, že?
To taková juntička nebo diktátor, kteří by se s nějakou demokracií nezatěžovali, ti by si s tím poradili. Třeba by některý z těch vašich diktátorů byl natolik osvícený, že by pro důchodce zavedl specielní rekreační zařízení s plynovými komorami a s heslem „dědeček a babička ujídají chlebíčka“ by všem zaplatil jednosměrné jízdenky a provedl konečné řešení problému s důchody.
A že jsem tak zvědavý, pane rado, který z diktátorů by se vám tak nejvíce líbil?
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 6. 2016 8:22 | jj

Ano, jak pisete pri malých castkach a kladném zhodnocení. Přiznam se, ze se mi tak z patra nepodařilo na telefonu vygooglit ( tel používám jen k zbeznemu prohlížení webu), kolik dostává důchodce zainteresovaný v net4gas v poměru ku vloženým penězům, ani kolik tech " důchodců" je. Možná az budu u PC tak tomu věnuji více času a energie. Každopádně i simulace u článků pri zhodnocení az 4% po dobu 20 let nedava 300 Kč (nízká částka) nijak závratné zhodnocení. Tím spise, ze projekce vidiny i třeba jen podíl v budoucí nominální hodnote cca100-200tis na společnosti typu net4gas za 20 a vice let bude porad spise nezajímavý svou " kupní silou". Ve své podstatě je jedno do jaké firmy takto nízkou částku investujete, pokud ta firma neroste nějakým závratnym tempem, po 3stokorunach vas nic extra v důchodu neceka, tim netvrdim ze nemůžete byt v plusu (otazkou je kolik za 20let poměrně vysoké nejistoty), a netvrdim ani to ze opravdu vy nebo vas fond netrefite firmu, která vám opravdu vydela. Ani netvrdim, ze se investovat nemá, naopak. Ale je nesmysl, investovat tímhle způsobem pro děti. Rizika spise větší, výnos je k diskuzi, a likvidita nic moc. Jsem toho názoru, ze do deti je třeba investovat prostrednictvim vzdělání a rozvíjením osobnosti. Finanční gramotnost v nem nevypestuju tím, ze mu budu tvrdit ze po 300 korunách vkladu mesicne při dnešní cenové hladině mu bude smysluplnym " vydelekm" "nastradana" suma za 20 let. Fondy jsou ve finále o tom, ze všichni hazem na hromadu a doufáme, ze budem žít dostatečně dlouho na to, aby jsme si užili to co tam dal soused, který ale zemrel dřív. Mezitím správci fondu inkasuji fajnove vyplaty neboť 300korun měsíčně po dobu 18let + x let do důchodu * pocet klientu dává slušný základ pro výpočet jejich výplaty, a prilepseni par duchodcum , kteří trefili strategii v čase a par drobku těm ostatním ( to je ta lepší varianta) ta horší je ze se tech peněz důchodce ani nedožije.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 6. 2016 21:51 | Bouček Antonín

Nevím, jestli jste správně pochopil rozdíl mezi průběžným (pay-as-you go) důchodovým systémem (co mají všichni), kde jsou Vaše peníze skutečně využity na výplatu současných důchodců a Vy nemáte nic jiného než příslib, že stát v budoucnu zaplatí i Vám, a spořením v penzijních fondech, kde jsou Vaše peníze investovány dle zvolených strategií a patří Vám. Dle výsledků strategií pak můžete mít méně anebo více peněz než jste vložil, ale u jednotlivých společností si vždycky můžete najít, kolik peněz tam skutečně máte. Trik je v tom, že v dlouhých horizontech i malé pravidelné částky při kladném zhodnocení tvoří celkem velké sumy (mrkněte se na autorovy výpočty). Pokud si myslíte, že ne, zkuste vygooglovat, jakým důchodcům momentálně patří český Transgas (nyní Net4gas).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 6. 2016 20:47 | Rada

"stát se o něj na konci života nedokáže postarat."
Tím se straší už dobrých 20 let a pořád jsou důchody tak vysoké, že z nich dokáže naprostá většina důchodců důstojně vyžít (vlastní kapitál má jako zdroj v důchodu jen cca 1% lidí). Na zahraniční dovolenou většina z důchodu neušetří, většina si nemůže ani každých pět let koupit nové auto, ale na důstojné žití VĚTŠINĚ důchod stačí. Do důstojného žití nepočítám ani rozšířenou nabídku kabelové televize, kterou mnoho důchodců i tak má.
Zrovna v těchto dnech si vláda odsouhlasila, že když vyjde výpočet valorizace moc nízký (rozuměj tak nízký, že by to mohli ve volbách projet), tak mohou důchody navýšit až o 2,7% (o takovém navýšení si může nechat mnoho zaměstnanců i v dnešní době tak akorát zdát).
Dokud budeme mít demokracii, tak se krutě nízkých důchodů nebojím (peníze na ně se vždycky někde najdou...klidně i tak, že se stát prodá víc dluhopisů). Pokud bude mít absolutní moc nějaký (osvícený) panovník a nebo třeba vojenská junta, tak se můžeme dočkat důchodů ze kterých většina lidí důstojně nevyžije.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 6. 2016 15:13 | Nox

Tak, jako byvaji nektere clanky oznaceny jako REKLAMA, mel by byt tento a jemu podobne oznecen jako PROPAGANDA.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 6. 2016 14:51 | kodiak medvěd

S autorem se shodnu snad jen v tom, že dětské spoření na důchod je edukativní nástroj. Dítě díky němu záhy pochopí, že ačkoli bude celý svůj život odevzdávat státu většinu toho co vydělá, stát se o něj na konci života nedokáže postarat.
-23
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 6. 2016 12:50 | jj

Nesmysl, jen se zvětšuje základna důchodového skoroletadla. Za dalších třicet let budou dnešní děti vybizeny k "šetření na důchod" vnukum. Prostě penze nelze donekonečna financovat dalšími přírůstky lidi. Člověk musí žít z prace a toho hodnot, které za život vytvori. Bohužel peníze se nerovnaji vnitrni hodnotě "věci". Spoření si na penzi na prilepsenou po 300 stovkách moc smyslu nedává, to tech několik 100korun dam do vzdělání( to jim da víc nez tech 300kc po 20let) svých děti raději než jinému důchodci platit důchod a správci fondu luxusní výplatu.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jaromír Šmejkal

podnikatel, Unimex Group

Petr Čech

fotbalová legenda a investor

Jaromír Šmejkal
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Petr Čech
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services