Přístup „ať se každý zajistí na stáří, jak chce“ by skončil katastrofou

Vymíráme? Skutečně nebude na důchody? Demograf a člen důchodové komise Tomáš Fiala uvádí v rozhovoru všechno na pravou míru.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

8. 5. 2016 15:13, Marek

Když jsem získal základní vědomosti a výchovné a morální principy a začal pracovat a chápat realitu žití, zjistil jsem, že nebudu pořád mladý, že nebudu pořád výkonný, že nebudu mít zrovna práci kterou umím a která mě baví, že nebudu stále fit a zdráv, atd. A tak jsem se zodpovědně připravoval na budoucnost. Samozřejmně jsem předpokládal, že to nebudu dělat sám, ale asi to bude dělat většina rozumných lidí. Nyní nastala a mohu napsat jeden z poznatků k tomuto tématu. V poslední větě textu: Ultraliberální přístup – ať se každý zajistí na stáří, jak chce – by zřejmě skončil katastrofou. To svědčí v jakém stavu je naše společnost! V minulosti jsem zažil, že se mě v hospodě smáli, že když mám tři děti a manželku doma, proč vlastně pracuji, na co šetřím, když se stát o mě ve stáří postará atd. Nejvíc demotivující ovšem bylo, že člověk zjistil, že mají částečně "pravdu", protože když ta, mě smějící se skupina, všechny peníze a zdroje spotřebovávala a spotřebovala, neměla kde bydlet nebo měla hlad a bylo jich čím dál víc, tak vládní garnitura jim, tu něco odpustila, tu něco zaplatila, tu něco přihodila do korýtka a hádejte z čeho? No, z peněz těch zodpovědných, kteří pracují, spoří, platí daně. Stát totiž žádné peníze nemá, respektive má, ale jen ty, které nám vytáhne z našich kapes. Jsem samozřejmě zastánce solidarity, ale tyto principy demoralizují a nabourávají liberální společnost kde by měly platit rovná pravidla pro všechny, zákony a pravidla spolu se zodpovědností jedince sám za sebe.

+80
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

7. 5. 2016 23:14, Jarda

Tenhle trouba neví ani co studoval, asi Zemanův kámoš?
Hlupák, potřeba zviditelnit, který čerpá z roku 2004. Je to vůl, takových článků napíšu za hodinu deset!

-59
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 31 komentářů)

8. 11. 2016 11:30 | strašidlo

Chápu. Na světě je spousta mladých lidí bez práce, ale místo abychom lákali mladé odjinud, radši uděláme vlastní, aby bylo lidí ještě více a tuplem tu práci neměli.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 5. 2016 13:13 | xenie

ano, je to i moje vina. Jako schopná inteligentní žena jsem věděla, že po rozvodu sebe i děti uživím. Ovšem narazila jsem na to, že mě nakonec odrbe stát. Moje děti chodily na brigády, aby mohly studovat. Jejich vrstevníci se většinou váleli doma a ještě se jim smáli, že už musí pracovat. Taky jsou dnes velice dobře situovaní. Tím pádem zase platí na odvodech jak mourovatí. Koloběh se opakuje zrovna jako u těch, kterým se moc dělat nechce. S.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 5. 2016 12:03 | Jan Solver

Ok, když to nerozporujete, tak ještě z jiného konce. Stát má systém závislý na porodnosti. Pokud jako celek stárneme, je nutné přejít na systém, který při poklesu počtu lidí bude alespoň stabilní, ne-li profitovat. Zůstávat rigidně v průběžném systému, sociálně inženýrsky vymýšlet, jak donutit lidi, aby se množili těmi směšnými daňovými úlevami - to nefunguje. Navíc je to nerovné a diskriminační. Neustále se musí posuzovat, dokládat, má to plno sekundárních jevů na těch sociálkách a hlavně to nemá vůbec prosperitu do budoucna, jen bují další rakovina kolem těch všech možných dávek, např. z příspěvku na bydlení si udělají kšeft ubytovny atd. Nebudu tu jmenovat další, třeba ta samoživitelka má také pravdu, jtex s tím, že je to antikoncepční také. Ve finále, pokud budeme chodit do důchodu v 70, tak ti mladí mít prostě práci nebudou a rodinu nezaloží atd. Zkrátka 1. pilíř se přežil a je už zlem. Nic proti argumentu, že nejsou peníze, ale je nutné říci, že v budoucnu teprve nebudou :-)
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 5. 2016 11:40 | Jan Solver

Ne, jen nastřeluji hranici, na kterou naše země dnes má. Za těch 20 let, už to bude reálně někde kolem toho existenčního minima a s dluhem, že už z toho nepůjde vybřednout. Chápu, že socialistický styl - po nás potopa - tu teď hraje prim, ale to je voličův problém. Já jsem si jen dovolil vyvrátit ten Váš stupidní argument, že na to nemáme peníze.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 5. 2016 11:27 | Hunter

To že se "ušetří" na dávkách v nezaměstnanosti a úřadech a úřednících MPSV jsem tam samozřejmě dávno započítal. (protože počítám rozdíl oproti současnému rozpočtu MPSV, kde toto je obsaženo).
To že s dávkou 4000 mi to vyjde - to už se ze mně vážně snažíte udělat debila, žeano? Vždyť jsem to psal o pár příspěvků dřív, že s příjmem 3900 Kč to vyjde.
Jenže na nepodmíněný příjem 3900 Kč vám se*e Bílej tesák a tím tuplem voliči.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 5. 2016 11:12 | Jan Solver

Parametry máte špatně. 10tis. je příliš, půl milionu je nezaměstnaných a berou vyšší dávky než by byla rovná dávka, a kolik je invalidů nevím, rozhodně také berou více. Já bych skoro řekl, že těch lidí bude kolem 6 mil. Dále odpadne podstatná agenda MPSV. S dávkou třeba 4000 vyjde vám zcela reálné a splnitelné číslo. A bude to mít budoucnost, kterou 1. pilíř rozhodně nemá. Já si ale nedělám iluze, už to tu někdo zmínil, na tomhle nemá žádný politik zájem, aby to vzniklo, zmenší se mu objem peněz, které může přerozdělovat se svojí Xtisícovou úřednickou mašinérií. Klidně to tu dál rozporujte a vymýšlejte čísla, ale existenční minimum úředník stanovil kolem 2000, takže když to budete násobit 5x, tak vám vždycky vyjde velký schodek. Tak holt za 20 let nashle v bankrotu :-)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 5. 2016 11:01

V tom případ by mě zajímalo v kolika letech chodí do důchodu europoslanci a policajti a proč nemůžou odpracovat tolik let co normální člověk.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 5. 2016 10:40 | Kapr

Ok. Chápu, rozumím. Tedy – s těmi kapry a rybníkem to podle mě byl úlet, ale vím, jak to myslíte. Díky.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 5. 2016 10:34 | Hunter

A dobře, kdybych že ten příjem budou dostávat pouze lidi nad 18 let, tak:
8 500 000 (lidí) * 12 měsíců * 10 000 Kč (podle mě rozumná dávka k žití, ale někdo může říct 8, někdo 15) = 1,02 bilionu Kč. Pořád jsem na -500 miliard.
To jsou ty vaše slavné "parametry".
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 5. 2016 10:25 | Hunter

Já neargumentuji proti.
Já se ptám, kde vezmete cca bilion Kč, který dnes ve státním rozpočtu chybí k tomu, aby každý občan ČR mohl dostat nepodmíněný příjem, který je k žití.
Nebavíme se o šušnících za dálnice a Čapí hnízda.
Bavíme se o _jednom bilionu korun_.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 5. 2016 10:18 | Jan Solver

Proboha, teď je dluh ročně 50 mld. a vy se neptáte, kde se na to bere? Tak úplně na stejněm místě se na to vezme s tím, že v současném systému budeme za 20 let brát těch miliard 250, zatímco s rovnou dávkou bude systém stabilizován a nebude se více zadlužovat. S argumentem, že na to nejsou peníze neobstojíte, to by se nikde neopravila žádná silnice, nikde by se nikdo neošetřil, dluh je v celém státním rozpočtu. Jak můžete tímto argumentovat proti změně, šanci, která má potenciál to vyřešit? - současný systém je typické letadlo, bez porodnosti zbankrotuje! Za 20 let ti stávající důchodci "doběhnou" se svými důchody, koho tady strašíte tím, že jim najednou místo 10tis. dáte tu rovnou dávku!? Směšné! Oni žádnou dávku nedostanou, mají přece důchod vyšší než je ta dávka. Děti by pochopitelně také žádnou nebrali, protože jinak by se dělaly jen na peníze", takže z těch vašich 10,5mio lidí jich máte najednou 7mio a zdá se, že už potřebujete jen nějakého odborníka, aby vám naplánoval parametry.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 5. 2016 9:41 | josef

Tohle je stest stary asi 200 let, jeste z dob prumyslove revoluce, kdy se lidi bali, ze pomrou hlady, kdyz jich v zemedelstvi uz nebude potreba tolik.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 5. 2016 9:39 | josef

a nerozhodla jste se byt samozivitelkou uz nevhodnou volbou partnera?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 5. 2016 9:24 | Hunter

A kde by se vzaly peníze na tu rovnou dávku?
Při současných odvodech a rozpočtu MSPV by to vycházelo na: 492 mld / 10 500 000 (obyvatel) / 12 (měsíců) = 3900 Kč/ osoba / měsíc
Chudáci důchodci a invalidi, to asi pojdou hlady. A nebo víc odrbeme těch 40% pracujících v nestátním sektoru? Protože ti nedaní na Kajmanech a v Panamě.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 5. 2016 8:55

Cesta je třeba v základním příjmu. Každý dostane od státu stejně a jak s tím naloží, bude jen na něm. Jenže než se společnost s něčím takovým smíří, tak to ještě hodně dlouho potrvá. A nebo tu máme cestu minimálních, takřka nulových daní a odvodů, ale pak by si člověk musel hradit všechno v nemocnici sám a neměl by nárok ani na žádné příspěvky v případě ztráty zaměstnání. No a to bude pro většinu společnosti ještě méně přijatelné. Takže nejpravděpodobnější je, že se to tady bude pytlíkovat dál stylem ani ryba ani rak, bez jakékoli koncepce.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 5. 2016 8:53 | Jan Solver

Již jsem napsal, že řešením nejsou jakékoli komise, ale rovná dávka. Jinak jsem vůbec nehodnotil odbornost lidí v komisích, nicméně výsledky nejsou, resp. jsou nanejvýš ve smyslu, že dluh se zvyšuje, proto musíme dělat do smrti a lidi jsou nesvéprávní, proto potřebují komise. To je právě ta smyčka. Tvrdím, že nouze naučila Dalibora housti, já bych lidi v žádném případě nepodceňoval.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 5. 2016 8:33 | xenie

A kudy teda cesta vede? Já jsem proto, ať se každý zajistí na stáří sám, případně za podpory svých dětí. Dnes se to hemží jen samými vyčůránky všude kolem. Samoživitelka.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 5. 2016 8:22

Jak si tady pročítám všechny příspěvky, tak mi přijde, že se zase vracím do doby třídního boje, kdy jedni hází špínu na druhé a vyčítají si, kdo je větší příživník, kdo víc bere atd. To všechno 26 let po revoluci. Smutné. Tudy cesta rozhodně nevede.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 5. 2016 8:11 | xenie

A co my, samoživitelky?_Každej se do nás naváží. Vždy objeví nějakou, která nemá na obědy. Ale velká většina proto, že je závislá na jednom příjmu, tak pracuje a pracuje..,aby zajistila sobě a dětem trochu solidní úroveň. Ovšem na stáří zůstene jen s jedním důchodem. Ostatní berou vdovský, sirotčí. Hlavně, že na toto musím přispívat také. Mám spočítáno, že kdybych nemusela ze svých sociálních odvodů přispívat na důchody vdovám, sirotkům, invalidům,tak mám důchod o několik stovek větší. Takže spravedlnost žádná. Tyto dávky já nikdy pobírat nebudu. Hlavně, aby vdovičky nestrádaly.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 5. 2016 23:33 | Kapr

No. Tak to jste to úsloví použil blbě. A kdo tedy podle vás může mluvit o důchodech nebo do důchodů, aby to nebyl průšvih? Buď je na tom zainteresovanej i jinak než odborně, což by zřejmě byl průšvih, nebo je na tom zainteresovanej výhradně odborně – což je podle vás taky průšvih...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Andrej Babiš

podnikatel, Agrofert

Vlastimil Tlustý

politik

Andrej Babiš
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 2 duelů
×
Vlastimil Tlustý
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 2 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services